MotoGP Pre2013 - Test

Cal Crutchlow:
@marcmarquez93 please slow down next year …! We can all pay a little or this to happen …, great job …, again
 
Hoppas nu att Sepang blir regnfritt...

Jag sätter en vit GSX-R 1000 på att det kommer att spöregna klockan tre varje dag men i övrigt vara torrt och trettiofem grader varmt. En av fördelarna med Sepang - man vet verkligen vilket väder man får. Test av nya delar fram till regnet, en timme kaffe eller fria aktiviteter, sedan två-tre outingar regnsetup innan det blir mörkt. Och "time attack" klockan 10.02 på den sista testdagen...

Honda har privat test med Marquez och egna testförare i slutet av november. Ducati har privat test på Jerez i slutet av november. Sedan testförbud fram till första "officiella" Sepangtesten i början av februari.
 
Electronics, Marquez emphasized, were a bad thing: they cut power you could be using to your advantage, and made you go slower.

Hade det inte varit fantastiskt intressant att låta en toppförare, tex Pedrosa eller Lorenzo, kör ett par varv som vanligt och sedan lika många till helt utan elektroniska hjälpmedel? Tror ni att det skulle fortare eller långsammare?
 
P€RRA;5678951 skrev:
Electronics, Marquez emphasized, were a bad thing: they cut power you could be using to your advantage, and made you go slower.

Hade det inte varit fantastiskt intressant att låta en toppförare, tex Pedrosa eller Lorenzo, kör ett par varv som vanligt och sedan lika många till helt utan elektroniska hjälpmedel? Tror ni att det skulle fortare eller långsammare?

Skulle inte bli förvånad om det hade gått fortare.

Men anledningen till att de använder elektroniken är väl att den höjer marginalerna till en krasch och sparar soppa och däck.
 
Men anledningen till att de använder elektroniken är väl att den höjer marginalerna till en krasch och sparar soppa och däck.
Ja, tyvärr. Att konservera däcken under ett race är inte riktigt samma sak nuförtiden som det var för 10-15 år sedan.

Det tråkiga med de elektroniska hjälpmedlen, enligt mig, är att skillnaden mellan hojarna ut ur en kurva tex blir så extremt liten eftersom de får precis så mycket acceleration som datorn tycker är optimalt. Hade varit betydligt mer spännande om de kunde chansa och krana på lite mer för att göra en omkörning med risk för en rejäl highsider.

Fan vad jag ogillar MSMA! :mad:
 
Hade det inte varit fantastiskt intressant att låta en toppförare, tex Pedrosa eller Lorenzo, kör ett par varv som vanligt och sedan lika många till helt utan elektroniska hjälpmedel? Tror ni att det skulle fortare eller långsammare?

Min högst lekmannamässiga bedömning är Lorenzo skulle få det betydligt svårare att hänga med om det inte vore för just elektroniken. Nu tror jag ju inte att grafiken på TV som visar när förare gasar/bromsar, ni vet de där staplarna som brukar va längst ner?, är någon exakt vetenskap.. Dock måste ju informationen komma från hojen på ett eller annat sätt. Men Lorenzo har i varje jämförelse jag sett ett SJUKT mycket tidigare påslag till fullt när de jämfört mot Hondorna, trots det så har han inte bättre acc. ut ur böj utan hojen börjar hacka.
Jag TROR att Jorge "vrider fullt och låter TC´n sköta jobbet" i avsevärt större utsträckning än Pedrosa men framförallt mot King-Casey.
 
Antagligen därför han gjort sånna rejäla highsiders. Ibland funkar tekniken som den ska.
 
Marquez är väl gammal nog att högst köra A begränsad? :hihi
 
Jag tror också Lorenzo förlitar sig mycket på traction controlen. Vet att jag för ett par år sedan när de då och då hade ombordkamera som filmade gas/bromshanden lade märke till Jorges väldigt brutala gaspådrag gentemot tex Stoner.
 
Jag sätter en vit GSX-R 1000 på att det kommer att spöregna klockan tre varje dag men i övrigt vara torrt och trettiofem grader varmt. En av fördelarna med Sepang - man vet verkligen vilket väder man får. Test av nya delar fram till regnet, en timme kaffe eller fria aktiviteter, sedan två-tre outingar regnsetup innan det blir mörkt. Och "time attack" klockan 10.02 på den sista testdagen...

Honda har privat test med Marquez och egna testförare i slutet av november. Ducati har privat test på Jerez i slutet av november. Sedan testförbud fram till första "officiella" Sepangtesten i början av februari.
Låter som det omväxlande vädret i Singapore:hihi Jag sätter inte emot, i alla fall inte denna gång...
 
När testar dom nästa gång?

Honda har egen test i Sepang om två veckor. Endast Marquez och fabrikens testförare. Samtidigt har Ducati egen test i Jerez. Alla racers utom Ben Spies, men med Battaini och Pirro (som ju är deras nye testförare). Tror inte att du kommer att hitta några tider från dessa tester, om inte någon journalist ligger och trycker i busken...Efter det är det Sepang-test för "alla", en gång under första veckan i februari och en till tre veckor senare...
 
Jag tror också Lorenzo förlitar sig mycket på traction controlen. Vet att jag för ett par år sedan när de då och då hade ombordkamera som filmade gas/bromshanden lade märke till Jorges väldigt brutala gaspådrag gentemot tex Stoner.

har hört att det ska va tvärtom... många gånger har jag hört att kidsen förlitar sig för mycket på tc jämfört med de gamla rävarna. tror rossi, capirossi m.m. gnällde på det å nämnde just casy stoner som ett ex. Sen ser man ganska tydligt att lorenzo kör mjukare än stoner. Men vad vet jag e trots allt en Jörgen Fan :P
 
Senaste kvalet så kom Stoner in i depå gång på gång för att få TC nerskruvad. Varje gång han körde ut tyckte han inte att det blev någon större skillnad. Han ansåg att han hade kunnat kört snabbare just detta kvalet om han kunde fått sladda mer i vissa kurvor. Nu fick han anpassa sin körning till för mycket TC.

jämfört med de gamla rävarna. tror rossi, capirossi m.m. gnällde på det å nämnde just casy stoner som ett ex.

Jag har för mig att Rossi vid något tillfälle hyllade just Stoner för han körde med så lite TC och hade ett så otroligt mjukt gaspåslag och känsla (telemetrin visade detta) som inte många andra kom i närheten av.
 
Honda har egen test i Sepang om två veckor. Endast Marquez och fabrikens testförare. Samtidigt har Ducati egen test i Jerez. Alla racers utom Ben Spies, men med Battaini och Pirro (som ju är deras nye testförare). Tror inte att du kommer att hitta några tider från dessa tester, om inte någon journalist ligger och trycker i busken...Efter det är det Sepang-test för "alla", en gång under första veckan i februari och en till tre veckor senare...

Okej tack för infon. Då är det länge kvar ju...Får hitta på nåt nytt intresse så här under väntans tider...golf kanske?
 
Jag har för mig att Rossi vid något tillfälle hyllade just Stoner för han körde med så lite TC och hade ett så otroligt mjukt gaspåslag och känsla (telemetrin visade detta) som inte många andra kom i närheten av.
Har Stoner någonsin hyllat Rossi för något?

Kanske den dagen det var ordinarie priser i mattaffären :hihi
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top