MotoGP: Nya däckregler på gång???

3228409 Sa inte rossi för 2-3 veckor sen att man skulle fortsätta jobba med michelin och att han tyckte att de började komma ikapp?
Davide Brivio sa ju det efter Brno också att de skulel fortsätta som ett tvåmansteam med samma förutsättningar som i år, Michelin etc.

Kanske ligger lite sanning i detta att Rossi kommer att köra Bridgestone
nästa år.

Michelin confirmed today that Yamaha had discussed the option of clinching a tyre deal for only three riders in 2008.

Personligen så tycker jag det är ganska smart om Yamaha gör så....
I dom lopp som Michelin har ett bra däck så kan Lorenzo, Toseland och
Edwards kanske slåss i toppen och när Bridgestone har ett bra däck så
kan Rossi slåss i toppen....

Nackdelen blir väl att Rossi inte har någon annan Yamaha-förare på samma däck att jämföra med. Hur som helst blir det en stor prestigeförlust för Michelin att tappa Rossi.

Jag undrar varför någon tvivlar på att Michelin kommer ta ikapp försprånget till nästa år? Nästan så man undrar om Rossi m.fl sitter på info som åsidosätter faktumet att Michelin varit överlägsna i modern tid. De kanske inte alls ska satsa i den mån de hävdar officiellt?

Jag tycker att hela diskussionen kring däcken denna säsong är väldigt överdriven. Tittar man på totalen är Michelin med väldigt bra. Det är Rossi helt enkelt som är orsaken. Så fort han fick stryk av någon på ett annat däcksfabrikat blev det plötsligt katastrof i Michelinlägret.

Michelin har tydligen haft som policy att inte bjuda på serier med enhetsdäck. Den har man nu tagit bort ifall det skulle bli så i MotoGP för att bjuda allt som krävs för att få det där.

Sen ligger det massa förslag på nya regler. Att öka antal däck från 31 till 40, att man ska få välja sina däck efter att ha kört fredagsträningen, att man då inte får flyga in däck som tillverkats efter den datan man fått från fredagen och att alla ska kunna välja vilket däckmärke när dom vill utan att det ska kosta för mycket för att få köpa domdäcken. Så inga kontrakt som ska begränsa vilka som får köra vilket märke mm.

Jag tycker att hela diskussionen kring däcken denna säsong är väldigt överdriven. Tittar man på totalen är Michelin med väldigt bra. Det är Rossi helt enkelt som är orsaken.
Det håller jag inte riktigt med om. Visst, Michelin är med bra i totalen men ser man race för race så har ju Casey varit överlägsen i de flesta. Andra och tredjeplatser i totalen är knappast något som Michelin lär göra reklam för.

Sen är det väl så att kombinationen Ducati - Stoner - Bridgestone är den som varit bäst. Är tveksam till att Rossi skulle ha lyckats så mycket bättre om han kört Bridgestone på sin Yamaha i år. Däremot hade han nog spöat Casey om de båda kört för Ducati.

Andas pensionsfunderingar för Rossi tycker jag. Tidigare har han visat tålamod, vågade satsa på både RCV211 och Yamaha, där iaf. det senare måste överträffat förväntningarna - han hade nog kunnat ge M1:an minst ett år. Nu, efter två förlorade titlar, har han inte tålamodet längre att jobba fram lösningarna, de ska serveras.

Yamahas val av Jorge i samma team, trots antydningarna att det inte direkt är Rossis val pekar kanske också åt samma håll, att de måste få fram efterträdare?

Eftersom däck och chassi är så mycket av kompromisser, och där Bridgestone kört med större framhjul tvärtom mot Michelins variant, så tror jag inte det är en fördel med olika däcksfabrikat i samma stall. Varken Jorge eller Valentino verkar vara beredda på att vara andraförare.

Däcksdiskussionen är överdriven, Ducatis boss uttrycker det bra i MCN artikeln, Young-Casey har varit skillnaden i år.
Edwards, som troligen inte varit i postitionen att välja, visar en sund inställning.

återigen, artiklarna står i MCN som för 2 veckor sen skrev att Fireblade 2008 skulle vara en V4. Fria spekulationer på tveksamt underlag är deras paradgren.

återigen, artiklarna står i MCN som för 2 veckor sen skrev att Fireblade 2008 skulle vara en V4. Fria spekulationer på tveksamt underlag är deras paradgren.

Ändå kan man ju inte lasta MCN för vad Michelin själva går ut med!

"Michelin confirmed today that Yamaha had discussed the option of clinching a tyre deal for only three riders in 2008."

Allt kan ju inte alltid vara en tidningsanka även om man spekulerar friskt oxå.

Allt kan ju inte alltid vara en tidningsanka även om man spekulerar friskt oxå.

Även en blind höna kan hitta ett korn.
Allt är inte fel men det är mycket vilda spekulationer i MCN så man bör läsa den med en viss skeptisism. Det kan ju vara så att Tech 3 kör Colin på Dunlopsulor lika gärna.

Även en blind höna kan hitta ett korn.
Allt är inte fel men det är mycket vilda spekulationer i MCN så man bör läsa den med en viss skeptisism. Det kan ju vara så att Tech 3 kör Colin på Dunlopsulor lika gärna.
Skillnaden är lite att när de skriver "sources tell us", "rumours" etc. kring att Honda släpper sin CBR som V4:a.

När de skrivit om Michelin/Yamaha så har de skrivit ut namnen på källorna, Suppo, J-P Weber och Edwards. Det borde vara direkt farligt att fabricera uppgifter och citat. Både legalt och för framtida relationer med Ducati, Michelin och t.ex. Edwards som ju är krönikör i samma tidningssfär som MCN.

F.ö. har Honda och V4:a cirkulerat i flera tidningar. Kan komma, men inte som CBR. VFR/CBR1100XX ska väl bytas ut inför Milano då de inte klarar Euro-3 kraven eller hur det nu var. Ryktena kan ha talat om en annan CBR->VFR.

Last edited:
citat från MCN:

Carlos Checa has been pursuing a ride on the new V4 Honda FireBlade next year in the Ten Kate squad,
http://www.motorcyclenews.com/MCN/s...checaclosesinontenkatehondadeal/?&R=EPI-94960

inte mycket till förbehåll där inte :va
Nej det var riktigt illa :näsblod men de har inte angett källa för uppgiften att det skulle vara en V4a här heller. Det är inte heller huvudnyheten.
När de citerar toppnamn i MotoGP så hoppas jag att de är mera nogranna.

Last edited:
Det håller jag inte riktigt med om. Visst, Michelin är med bra i totalen men ser man race för race så har ju Casey varit överlägsen i de flesta. Andra och tredjeplatser i totalen är knappast något som Michelin lär göra reklam för.

Det jag menar är att även om Bridgestone har levererat bättre däck denna säsong, så tycker jag inte den skillnaden förtjänar så mycket uppmärksamhet som den fått under säsongen som gick. Diskussionens nivå har varit oproportionerlig, Michelin har inte varit sämre än dess konkurrenter varit de år då Michelin var bättre. Det som gjort skillnaden i år är att någon som Rossi har åkt på de aningens sämre däcken.

Det jag menar är att även om Bridgestone har levererat bättre däck denna säsong, så tycker jag inte den skillnaden förtjänar så mycket uppmärksamhet som den fått under säsongen som gick.
Där är vi överens, det blev ju inte snack om enhetsdäck förrän Bridgestone gick om Michelin.

Ett foto från senaste GP:t som kanske säger att det är inte alltid man hittar rätt däck även om det råkar heta Bridgestone...
westy.jpg

Last edited:
Tyre manufacturers Bridgestone and Michelin threaten friday that they won't give tyres to any MotoGP team if DORNA lays down the single tyre manufacturer rule next season.

« If they impose the one make rule, we will think about the possibility to quit the championship », said Hiroshi Yamada, Bridgestone motorcycle competition duirector, he added that this rule will reduce the « cmpetition element » instead of incrase it.
« With the competition, our brand became famous. It forces to improve and bring innovation in technology », said also the representative of Bridgestone, who invest 35 millions Euro each years for MotoGP.

For Michelin it is the same, Jean Philippe Weber also wish to continue to compete.
« Its good for us, we want to stay like this. We could, quit MotoGP instead. We don't have decided yet but its an possibility. » said Weber

DORNA made thi official purpose during the Japanese Grand Prix lasrt month after the TV audiance has droped. The reason is for most a advantage for a tyre manufacteurer on each track (never equality).
Bridgestone was the most dominating brand this season with 11 victories (9 by Casey Stoner); only four for Michelin two races from the end.

Weber agreed that the 2007 season was a nightmare for the french manufacturer after 15 years of domination. He also promised a come back in 2008.
For Yamada great riders as the former world champion Valentino Rossi and spaniard Dani Pedrosa, both on Michelin, put a lot of pressure on the DORNA for the single tyre Manufacturer...

Source : AFP

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...