MotoGP: Nya däckregler på gång???

Skulle inte förvåna om Stoner fått dom bästa däcken av Bridgestone i år. Är så det fungerar. Den bäste får det bästa. Tror inte dom lagt samma tid och intresse på tex Hofmann.
 
3223591 Men det är ändå många uttalande som ligger bakom min uppfattning att Michelins "one-offs" service i första han var för Rossi och hans team. Alla förare hade inte tillgång till samma däck, även om de hade samma leverantör.

När det var i Valentinos favör så räckte ett tack till Michelin i segertalet så var alla glada och nöjda. Nu ska det tjafsas om regler som de själva varit drivande att få igenom - och när Bridgestone inte vill ge Rossi sina däck ja då tar man till enhetsregel-skrammel.

Jag uppfattar det som onödigt och orättvist.
Det är väl solklart attd et fortfarande är vissa förare som favoriseras av deras egna leverantörer, hojtillverkarna gör det och däcktillverkarna gör det och så har det alltid varit och är naturligt i en sport som GP. Jag tror dock inte att några eller någon förare bestämmer vad som sker i serien.
Jag är inte för enhetsdäck i GP men jag tycker fortfarande att däckbegränsningsregelnär värdelös och ännu kassare är det att de ska välja däck på torsdag.

OM man nu som Stoner propagerar för attd et är en prototypklass så kan man i mina ögon inte anse att de nuvarande däckreglerna är i linje med det och snacket om konkurrens. En återgång till de gamla reglerna där det är fri konkurrens och man kör slut på tretusen däck om man nu vill det. Så tycker jag och det har inet att göra med att Rossi vann mer då utan att reglerna är krystade och onaturliga som de är nu.

3223602 Skulle inte förvåna om Stoner fått dom bästa däcken av Bridgestone i år. Är så det fungerar. Den bäste får det bästa. Tror inte dom lagt samma tid och intresse på tex Hofmann.
Precis. Helt naturligt dessutom.
 
Last edited:
Självklart! Fast Stoners favörer i år baserar sig inte på gamla meriter, han har förtjänat dem under denna säsongen. Ju mer han presterat desto mer har säkert Bridgestone satsat tillbaka på honom.
Han är så klart medveten om situationen, hans uttalande ska så klart vägas att han inte känner någon anledning att släppa till något till HRC och Rossi. Bridgestone/Ducati har jobbat fram en för dem fungerande lösning, att de skulle tvingas utv. till Yamaha och Honda gynnar inte Casey för fem ören. Än värre, enhetsdäcksregeln skulle kunna få bort Bridgestone helt ur serien - och Stoner skulle få tillbaka sitt fruktade Michelinframdäck och vara tillbaka i skuggan av Rossi sett ifrån Bibendums ögon.
 
Dennis Noyes om det hela och hur det ska ha gått till....

MOTOGP: Why Dorna is Threatening to Impose a Spec Tire

Written by: Dennis Noyes Magny-Cours, France – 10/4/2007

Saturday of the Japanese Grand Prix just two weeks ago that Dorna had made an official proposal to the Grand Prix Commission to introduce a single tire manufacturer to supply the MotoGP class in 2008, there were literally shouts of outrage in the media center and almost universal public condemnation from team directors.

The journalists’ reaction was predictable given the ivory tower mentality that most GP scribes maintain (‘this is a prototype championship and there must be freedom for manufacturers of motorcycles, tires, suspensions, etc.’). But the team managers were, in many cases -- and especially in the case of most Michelin teams -- being less than sincere and trying not to say anything that would annoy their current tire source. Speaking off the record many of them believe this would be a good thing.

Writing from the World Superbike paddock in Magny-Cours on the Thursday leading up the final SBK round on Sunday, it is easy to recall very similar reactions in the Laguna Seca paddock in 2003 when Maurizio and Paolo Flammini announced that World Superbike would switch to a single tire supplier for 2004. Insiders quickly revealed that the tire brand would be Pirelli as Michelin and Dunlop spokespersons expressed shock and outrage.

Many SBK journalists went on record by writing articles calling this a huge error. A black history indeed was predicted for the series. To understand why Dorna feels driven to follow the lead of SBK and F1, we need to look back at the World Superbike situation in 2003.

As time has shown, the Flammini brothers did exactly the right thing. Their situation in 2003 was dire. In addition to a smoldering dispute with the MSMA (manufacturers’ association) over the rejection by FGSport of the MSMA proposal to apply restrictor plates to all SBK machines to cap performance and to seek parity between the twins, triples, and fours, SBK was facing a situation where Michelin was supplying top-of-the-line tires to only one team, the all-conquering Ducati Corse squad, and refusing to take on other teams. (They supplied the uncompetitive Petronas team with tires, but not the “right stuff” that was exclusively for the Ducati riders, Neil Hodgson and Ruben Xaus.)

Dunlop was supplying the rest of the paddock, with the exception of the DFXtreme Ducati team (Steve Martin, Juan Bautista Borja and Marco Borciani) who were running development Pirelli tires, but Dunlop’s best stuff went to only a couple of teams. The rest got ‘product,’ and there was even controversy among the few select Dunlop teams with Regis Laconi (Caracchi Ducati) claiming that Dunlop had favored James Toseland (GSE Ducati) in the battle of the Frenchman and the Englishman for third place.

SBK Did the Right Thing For the Right Reason

There is absolutely no question that, given the circumstances in 2003, FGSport did the right thing. Michelin executives angrily denounced FGSport as a company director said, “no true world championship would impose such a rule.”

Those words sound hollow now that Formula 1 has gone exclusively to Bridgestone, and especially now that Dorna has made the control tire proposal.

Dunlop, however, had a different complaint. The British/Japanese giant has supported all forms of professional motorcycle racing and was, in fact, the major supplier for World Superbike in 2003. Dunlop complained that there had been no open bidding but their complaint to the European Community in late 2003 did not prosper.

The system works; it produces good racing, relatively fast lap times (though certainly not as fast as prototype tires would produce), and has now become such a natural way of life in the World Superbike paddock that no one even questions it, not even the journalists who claimed the sky was falling in 2003.

The reasons for Dorna to propose the same system are very similar. After years of Michelin domination, Bridgestone, the world’s largest tire company, stepped up their game hugely in 2007. But there was another factor that upset Michelin’s dominance: Due to a rule introduced at the start of this season, team are limited to 31 tires for the weekend and all 31 must be chosen on Thursday and locked away under FIM lock and key.

This means that Michelin cannot, as they were able to do in the past, mix up a special brew of Saturday night specials to be shipped by fast van overnight to European venues to bail out teams and riders who needed something special for the race.

The Michelin “Geographical Advantage”

This ‘geographical advantage’ was exclusive to Michelin and Dunlop (who rarely, if ever, did it), while Bridgestone’s production facilities in Japan were too far away to allow overnight reaction.

The big step forward by Bridgestone, Michelin’s loss of the geographical advantage and the new tire rules were not the only curveballs thrown to the tire manufacturers this year. There was also the switch from 990cc machines to lighter 800cc bikes that make their speed via higher corner speeds and require much more extreme edge grip.

Of course it was a huge mistake by Dorna to insist that the tire companies come up with these new rules in the same year that a whole new generation of machines were making their debut. The old adage in setting up a motorcycle is not to change more than one thing at a time.

While ‘purist’ race fans accepted the Bridgestone domination (with occasional Michelin dominated races), Dorna was faced with some big problems -- problems that were at least in part their own making.

First of all, the close racing that has been the rule rather than the exception in MotoGP was replaced by runaway victories in most cases. And -- from Dorna’s TV perspective -- the wrong guy was winning.

For the last seven years Dorna has been living off the image of superstar Valentino Rossi. Rather than seek to promote Rossi’s rivals, the television programming (pre-race, post-race and between-race features) has largely been dedicated to Valentino. When Rossi was flirting with F1, Dorna was threatened with the loss of their Italian meal ticket, but when he decided to sign on with Yamaha for another two years there was a collective sign of relief in Madrid and Barcelona.

Meanwhile, Dorna has been grooming their own superstar for the vibrant Spanish market. Dani Pedrosa is Spain’s most popular rider and when Spain’s TVE paid a reported $24 million a year for a five-year deal, the Spanish national TV company was counting on Pedrosa racing with Rossi for race wins and the title.

In Italy the Mediaset group hold the TV rights and pay big bucks to show Rossi primetime on Tele5.

But suddenly it was the little Ducati factory that was blasting past Rossi’s Yamaha and Pedrosa’s Honda on the fast straights of Qatar, Mugello, and Catalunya, and that kid smiling from the top of the podium was Ducati’s third choice, Australian Casey Stoner. Stoner was the last-minute pick after Nicky Hayden (who opted to renew with Honda even before he won the title in 2006) and Marco Melandri (who signed a letter of intent with Ducati but was unable to make the move when his current HANNspree team took up their option).

Dude, Where Did the TV Audience Go?

Suddenly TV audience figures took a nosedive in the two most important European markets. In Italy, where MotoGP regularly claimed a huge 40% share, often beating even F1’s numbers, the audiences fell to 25%. Now 25% is a huge share in any European market, but not when you are accustomed to 40%. And in Spain where Dorna had seen shares as high as 35% at the beginning of the season, boring races with neither Pedrosa or Rossi at the sharp end of the field meant that during a couple of primetime races the share fell as low as 20%.

It was especially galling that Tele5 of Spain, owned by the same Mediaset giant that owns Tele5 of Italy, was now getting audiences in the 14% to 20% range for World Superbike, and on a couple of occasions when the opening race of the World Superbike Sunday program ran just before the F1 broadcast on Tele5, SBK managed to hold a 26% share. Of course this was only because a lot of viewers were standing by, enjoying the bikes while they waited for the F1 pre-race show... but that kind of viewer numbers produce new fans.

Dorna’s embattled CEO, Carmelo Ezpeleta, had to do something and it should have been clear that he was preparing to act. When he said several weeks ago that he believed the new tires rules were “a serious error,” it was just a matter of time.

The critical moment was probably Laguna Seca where an exceedingly boring race turned off millions of viewers in Europe. The fact that Rossi and Pedrosa were finishing a half minute back of Stoner seemed to most to be clear proof that the Bridgestone dominance was bad for business.

After that race Rossi said that the tire rules were ruining the racing and, in private, both Rossi and Pedrosa demanded that their factories switch to Bridgestone in 2007.

Ezpeleta went to the tire companies and demanded change. It appears that what he ordered them to do was supply any team or rider that requested their services.

When Yamaha and Honda requested Bridgestone tires for 2007, Michelin said that if the factory Yamaha and Honda teams switched to Bridgestone, Michelin would withdraw.

There were some attempts to get Michelin to accept a switch from Dunlop to Michelin for the Tech 3 Yamaha ‘second team,’ and even for Michelin to accept the Repsol Honda garage being split with Pedrosa on Bridgestone and Hayden on Michelin, but Honda said no to this second proposal -- possibly a proposal from Dorna who were looking after Pedrosa’s interests.

Hamane’s Hint, Dorna’s Bombshell

In Japan the first indication of a sea change came when Masumi Hamane, the tough new HRC boss, said at the press conference called to announce Pedrosa’s signing for two more years, that Honda would listen to the requests of the factory riders, Pedrosa and Hayden, and was seeking Bridgestone. He went on to say that Bridgestone had rejected the proposal, but that Honda was still working to “attend our riders’ requests.”

When quizzed how this situation could be resolved and asked, “But what tires will you run in 2008?” he amazingly said, “That will depend of Bridgestone and Dorna.”

What he meant became clear the next day.

Many well-meaning ‘purists’ in the media center protested to themselves, each other, and their readers, saying that Grand Prix racing was above control tire regulations, and, one assumes, above Formula 1 as well in the purity scale.

Would the MSMA Permit This? Would the FIM Stop it?

The answer is that only the MSMA can stop a move to single tire. It works like this: When technical rules are involved the MSMA have extraordinary powers. An MSMA technical proposal with the full support of all members passes automatically. But if a technical proposal reaches the MSMA and all members vote no, the measure is stopped cold -- a virtual veto.

If, however, at least one member votes in favor of the proposal, the MSMA vote is registered as a simple no, but not a veto.

There are four voting powers in the Grand Prix Commission where these things are decided: Dorna, IRTA (Teams), MSMA, and the FIM. In case of a tie, Dorna casts the deciding vote.

Democracy, MotoGP-Style

And IRTA always supports Dorna so Dorna’s proposal for a single tire supplier already has two votes. Assuming the MSMA voted ‘no’ but with at least one factory supporting the single tire rule, that would be just a simple negative vote. If the FIM then voted no, the tie would be broken by Dorna.

In practice, however, the FIM would probably not oppose if the outcome was clear in advance, although new FIM President Vito Ippolito has publicly said that he opposes a single tire rule in Grand Prix racing, so the Venezuelan, who comes from a strong, hands-on racing background (his father, the Venezuelan Yamaha importer, took Johnny Cecotto and Carlos Lavado to the World GP series and Vito Ippolito himself managed Lavado’s team), just might weigh in on this even if the FIM lacks the power to block the rule.

Name a single major series that still has a ‘tire war.’ That’s right, just MotoGP, and, unless there is some backroom dealing between Bridgestone and Michelin to ‘guarantee’ close racing in 2008, you can include MotoGP into the list of championships that have a single tire supplier, along with the likes of F1, World Superbike, and NASCAR.

If this happens it will finally mean that every rider on the grid has access to competitive tires, and that is certainly not the case at present, even among riders of the same suppliers.

But a word of caution was sounded by a man who might be expected to support the concept: Pirelli’s Motorcycle Competition Director, Giorgio Barbier. “It won’t be easy and the riders will complain in the first year because the MotoGP tires were designed to suit individual riders and bikes. If MotoGP go to a single tire they will have many problems short term.”

World Superbike had teething problems as well in the first year of the new system, but there was much less attention focused on SBK in 2004. If MotoGP goes to a single tire as expected with Bridgestone, all problems will be magnified by the greater exposure of the series. Perhaps this is a risk that Dorna is prepared to take to prevent another season of runaway races.

TV viewers don’t care if the riders are happy, they just want to see fighting in a pack for the lead.
 
Artikeln är rätt mycket skriven till amerikaner. Dom älskar att vältra sig i konspirationsteorier. Behöver inte betyda att något av det är sant. Bara att dom hittat nån att skylla på.. ;)
 
3223698 Artikeln är rätt mycket skriven till amerikaner. Dom älskar att vältra sig i konspirationsteorier. Behöver inte betyda att något av det är sant. Bara att dom hittat nån att skylla på.. ;)
Visst är det så och Noyes skirver alltid sina artiklar som om de är sanningen. Dock har han bra koll och är insatt i det mesta så det är ofta intressant att läsa.
 
Visst är det så och Noyes skirver alltid sina artiklar som om de är sanningen. Dock har han bra koll och är insatt i det mesta så det är ofta intressant att läsa.

Jodå jag läser dom med och tycker dom är intressanta. Men ibland är det liite för mycket konspirationsteorier för att kunna vara sant. :)
 
Artikeln talar väl emot sig själv lite? Både i WSBK och i MotoGP har alltså leverantören tidigare favoriserat förare, om det blir "one make" så innebär det ju inte på något sätt garantier för tät racing och rättvisa.

Tycker det är trist. Rossi/Michelin borde jobba sig till titeln på banan och i utvecklingslabben - inte genom att förändra regelverket.
Bridgestone/Stoner tog inte hjälp av paragrafryttare/kostymkillar för att ta titeln i år. De nya reglerna om 800cc, däckbegränsingar etc. är inte deras verk.

MotoGP ska inte avgöras som någon dj-vla dokusåpa, där vinnaren ska koras p.g.a. TV-tittares gunst.
 
MotoGP ska inte avgöras som någon dj-vla dokusåpa, där vinnaren ska koras p.g.a. TV-tittares gunst.
Så vill nog ingen, som är lite mer intresserad av sporten än genomsnittet, att det ska vara men faktum är att det är så det fungerar. Sjunker tittarsiffrorna får Dorna in mindre pengar, sponsorerna betalar mindre osv. Sad but true.
 
Däckregeln att plocka ut däck redan på torsdagen tror jag är det som sumpat flest race i år, åt bägge hållen. Antalet däck per helg tror jag inte har så stor betydelse.
Sen som flera skriver, bara för att man går till enhetsdäck behöver det inte betyda att någon inte favoriseras ändå.
Men kan den som levererar däcken garantera att hålla alla däck till alla förare är det väl egentligen bara att jubla, för då är det bara föraren/teamet som kan välja fel däck.
 
Men kan den som levererar däcken garantera att hålla alla däck till alla förare är det väl egentligen bara att jubla, för då är det bara föraren/teamet som kan välja fel däck.
Men då de kör på olika stommar/storlekar beroende på förare och chassi så är inte ens det lika förutsättningar.
Om nu inte alla kör med samma chassi och har samma körstil etc. :gnissla R6-cup?
 
Det kommer inte bli några regler om enhetsdäck i MotoGP! :)
 
Det kommer inte bli några regler om enhetsdäck i MotoGP! :)

Precis! Det finns väl inget vettigt argument som talar för enhetsdäck i prototypracing, låter ju helsjukt. Däcken innehar ju en betydande plats i teamen o alla vurmar varmt för sitt däckmärke o visst e d kul o intressant när nya märken kommer in o börjar sin resa i motogp.
 
MCN understands the Italian will be the lone Yamaha rider on Bridgestone rubber next season, with new team-mate Jorge Lorenzo and Tech 3 duo Colin Edwards and James Toseland running Michelin tyres on their YZR-M1 800cc machines.

OK, kom bara ihåg att MCN är MC-världen Aftonbladet, ibland blir det rätt, ofta blir det helt fel och bara hitta-på.
 
Inget särskillt, bara att Dorna-gubben och Rossi verkar rätt samstämmiga i sina uttalande om tråkiga race och Bridgestones övertag.
De har rätt i sak, race:n har generellt varit tråkigare i år och Bridgestone har med stor sannolikhet haft de bästa däcken i år. Men bara för det ska inte vrida tillbaka favören mot Rossi - som tidigare haft motsvarande fördel, varit den f.d. dominerande däcksleverantörens påläggskalv.


Hur menar du att det skulle favorisera bara Rossi om ALLA förare i
fältet körde på samma däck..???
Vore det inte rättvist för alla förare..?
 
Hur menar du att det skulle favorisera bara Rossi om ALLA förare i
fältet körde på samma däck..???
Vore det inte rättvist för alla förare..?
Nja, kanske lite slarvigt formulerat av mig om du utläser det så. Inte nödvändigtvist rättvist. Jag tror inte det var rättvist ens bland alla Michelin-förararna ifjor.

Jag menar att det var inte samma magnitud av diskussioner, vid varje race, i varje intervju etc. när Rossi körde på det ledande däcksfarbikatet. Dessutom var han en av, om inte den, Bibendums utvalda och priviligierade.

Nu när han inte har tillgång till de förmånerna längre, ja då talar man om katastrof för sporten, det sportsliga så väl som publikens intresse, om inte Vale kan få Bridgestone-sulor eller i varje fall se till att ingen annan har favören av bättre däck.

Jag tycker nog att Bridgestone kan få ha rätt till att neka Rossi om de har 'cojones' nog att göra det.
Rossi, som anses av så många vara den bäste, borde vara ett övertag för Michelin i deras utveckling för att komma ikapp. Jag kan tycka att den utveckligen vore intressantare att följa än införandet av enhetsdäck.

Det här med 16 eller 16,5 tums däck skiljer ju sig mellan fabrikat och förare. Likaså hårdheten i stommarna för olika chassin om jag förstått det hela rätt. Är det rimligt att anta att Rossi så klart inte bara vill ha tillgång till Stoners däck, utan att Bridgestone utv. däck som passar honom och Yamahan?

Om all fokus och gunst ifrån publik, leverantörer, arrangörer, regelmakare ska vara på ex-mästare så kommer det inte fram nya förare, och troligen inte samma utveckling på teknologierna bakom föraren som t.ex. däck.
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top