MotoGP - MUGELLO

Lite OT, eller inte, men är det någon här som spelar Fantasy motogp 2009 där man ska tippa "topp" 15?

Måste bara säga att jag var bästa svensk på att tippa mugello.. :)

36e plats.

Annars tror jag som många. Det står mellan Casey, Rossi, Lorenzo i år, och vilken som helst utav dom tre kommer vinna titeln.
 
Grattis :tummenupp

K. Schwantz var ute i tropikerna med att plocka bort Stoner i sitt top 3 tips ..

Bättre på att köra själv ..
 
Last edited:
Lite OT, eller inte, men är det någon här som spelar Fantasy motogp 2009 där man ska tippa "topp" 15?

Måste bara säga att jag var bästa svensk på att tippa mugello.. :)

36e plats.

Annars tror jag som många. Det står mellan Casey, Rossi, Lorenzo i år, och vilken som helst utav dom tre kommer vinna titeln.

Grymt bra! Jag fick 107 poäng på Mugello. Totalt har jag 530, vilket jag är nöjd med.
 
Lite OT, eller inte, men är det någon här som spelar Fantasy motogp 2009 där man ska tippa "topp" 15?
Nej, vi har så oändligt mycket viktigare saker för oss. Som att sitta här och försöka komma fram till vad Hayden och Ducati egentligen behöver för hjälp :D
 
I årets 5 första race i 250GP har 5st olika förare vunnit. Barbera (Qatar) Bautista (Japan) Hiroshi Aoyama (Spanien) Simoncelli (Frankrike) Pasini (Italien).

Det är 21 år sen senast det hände att 5 första racen hade olika vinnare..

1988 vann 7 olika förare på dom första 7 racen det året. Mang (Japan) Filice (Usa) Pons (Spanien) Garriga (Portugal) Sarron (Imola) Cadalora (väst Tyskland) och Cornu (Österrike).

Då stod det mellan 2 olika mc-märken. Yamaha och Honda. Nu står det mellan Honda och Aprilia.
 
Bradley Smith
“This has been a great day for me. At the start I was riding really carefully because the tyres were cold and it wasn’t worth risking it in those conditions. As the laps went by I grew in confidence and when I took the lead I felt comfortable but then I made a couple of mistakes. I had to drop the pace as a result, calm myself down and rethink my strategy. The team have been fantastic again because the bike has been really fast since Friday and we’ve had no problems. When a weekend goes this well it is no coincidence that you have a chance of winning in the race. Mugello is an awesome circuit and my mechanics are Italian so to win here means more to us than just 25 points. We’ve got two wins now, we’re leading the championship and that is all the motivation we need to keep working hard and hopefully score another good result for the team in Barcelona.”


ita-28.jpg


---------------------------------------------------------------------
Scott Redding
“I had a good start and I stayed in 2nd place on the first corner. During the first ten laps I had a problem with the rear wheel; it was vibrating quite a lot on the fast corners and it was hard to keep up with Simón. In fact I felt more confident when leading the group, but on the fast corners they got away from me. At the end I almost fell on the final corner and I dropped down one position, something happened to the engine and suddenly the revs rose quickly whipping the bike, this even broke a part of the seat. Whatever, it was a good race and I am in good spirits for Catalunya.”

ita-27.jpg


------------------------------------------------------------------------

Danny Webb
“I’m not happy with the result today! I had a superb start and connected directly to the leading group. I felt comfortable and it was fun to do the slipstream fights. My Aprilia is so fast so I knew I could stay with them. Unfortunaly Iannone broke down and that split up the group. I could lead the second group for a couple of laps but then I hit a bump in the track and crashed. Too bad but at least I know I can be up there but need some luck. Next race I’m confident I can be up there again and this time I have to finish the race.”

ita-29.jpg
 
Nej, vi har så oändligt mycket viktigare saker för oss. Som att sitta här och försöka komma fram till vad Hayden och Ducati egentligen behöver för hjälp :D

:D

Mmm .. Hayden hade ett omöjligt läge på förhand och jag var igentligen inte speciellt optimistisk, men han kan ju avsluta bra Barcelona kan ju va en bra början ...

:7peta Ducati måste kunna göra allt mycket bättre att cyklarna passar alla deras förare ..
 
Småkul Citat från annan site:

"As for Ducati, I think Stoner will be the fittest rider in the world after wrestling that sh*t box around for the rest of the year, it looks like he's riding a bag of cats"
 
Ducati..

Jag tror att Nickys problem är att han bromsar för mycket...

"Citat"
brake wore down towards the end and I lost three positions. I was using it too much to stop the rear from spinning up and moving around.

Jag vet inte vilken Rallyfilm han har kollat på men att vänsterbromsa slut på bromsbeläggan och sen hamna sist kan bara bara betyda en sak...

SKRUVA DEN HANS JÄKLA BROMSPEDAL!!!!!!!!!!:gnissla:gnissla:gnissla:mad:

:D
 
Personligen är jag emot slumpteorier, tror snarare att varje handling får en konsekvens.
Visst är det så, men ett race där föraren kör på samma hoj under samma förhållanden från början till slut kan inte jämföras med ett race där föraren byter hoj och förhållandena varierar.
 
Jag tror att Nickys problem är att han bromsar för mycket...

"Citat"
brake wore down towards the end and I lost three positions. I was using it too much to stop the rear from spinning up and moving around.

Jag vet inte vilken Rallyfilm han har kollat på men att vänsterbromsa slut på bromsbeläggan och sen hamna sist kan bara bara betyda en sak...

SKRUVA DEN HANS JÄKLA BROMSPEDAL!!!!!!!!!!:gnissla:gnissla:gnissla:mad:

:D

Är det inte det traction controllen är till för ? Har han missat att det finns på hojen och kör vidare på gamla vanor?
Eller hade dom tagit bort TC nu ?
 
Är det inte det traction controllen är till för ? Har han missat att det finns på hojen och kör vidare på gamla vanor?
Eller hade dom tagit bort TC nu ?

Dirttrack-åkarna är tydligen uppfödda med att använda mycket bakbroms för att reglera hjulspinn. Finns en bild från Honda-tiden med Nicky och Dani's hojar bredvid varandra där man tydligt ser att Nicky's bakre bromsskiva är dubbelt så stor som Dani's.
 
TC finns kvar, men LC (launch-control) är borta.
Det är väl först efter sommaruppehållet som Launch Control tas bort, samtidigt som begränsning för antalet motorer som får användas införs. Tar de inte bort kolfiberbromsarna vid samma tillfälle?
 
Det är väl först efter sommaruppehållet som Launch Control tas bort, samtidigt som begränsning för antalet motorer som får användas införs. Tar de inte bort kolfiberbromsarna vid samma tillfälle?

Det var väl inte kolfiberbromsar dom skulle förbjuda utan kevlar? Detta för att eliminera riskera att dom använder såna vid ett ev kolfeberförbud.
 
Det är väl först efter sommaruppehållet som Launch Control tas bort...
Hade fått för mig att LC försvann innan säsongen startade men om så inte är fallet kan det förklara hur Rossi kan hålla 15-16.000 varv och dumpa kopplingen vid sina provstarter.

Någon som vet?

EDIT: Enligt den här artikeln från februari så förbjöds LC och keramiska kompositmaterial i bromsarna omgående. Antalet motorer begränsas till 5 st från och med Brno.

http://www.fastbikes.se/index.php/nyheter/sport/901-fim-drar-i-handbromsen-foer-motogp
 
Last edited:
Ja, var det inte pga obefintlig Launchcontrol som Pedrosa slog runt vid ett starttest för ett par race sedan?

Men varför kunde man inte ta bort tractioncontrol istället? Racen var ju så mycket roligare med powerslides inkluderade.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top