MotoGP - MUGELLO

Ja, var det inte pga obefintlig Launchcontrol som Pedrosa slog runt vid ett starttest för ett par race sedan?

Men varför kunde man inte ta bort tractioncontrol istället? Racen var ju så mycket roligare med powerslides inkluderade.

Ska de inte ta bort tc redan i år?

\Masonit
 
Ska de inte ta bort tc redan i år?
Finns inget sånt beslut.

Problemet är att man inte bara kan säga att TC är förbjudet. Det är i princip omöjligt att införa ett förbud med mindre än att alla köra med samma ECU.

Så länge tillverkarna vill ha TC kommer det att finnas kvar. Utvecklingskostnaderna kan spridas till gatcyklarna och om några år lär alla sporthojar ha riktigt bra TC som standard eller tillval (Ducati har det redan och BMW får det i vinter. Då bortser jag ifrån den enklare modell som sitter på ZX10:an).
 
logo.png


GRAN PREMIO D’ITALIA ALICE

01. Sturla FAGERHAUG NOR
02. Jakub KORNFEIL CZE + 0.266
03. Daijiro HIURA JPN + 5.248
04. Florian MARINO FRA + 5.286
05. Daniel RUIZ SPA + 5.947
06. Arthur SISSIS AUS + 6.873
07. Danny KENT GBR + 6.919
08. Dylan MAVIN AUS + 8.842
09. Alexander KRISTIANSSON SWE + 12.096
10. Nico THÖNI AUT + 12.200
11. Robin BARBOSA FRA + 12.223
12. Benny SOLIS USA + 28.349
13. Hayden GILLIM USA + 28.493
14. Xavier FIGUERAS SPA + 28.537
15. Taylor MACKENZIE GBR + 36.873
16. Juan PERELLO SPA + 36.928
17. Mathew SCHOLTZ RSA + 51.729
18. Fraser ROGERS GBR + 54.265
19. Thomas VAN LEEUWEN NED + 1′46.667

Sturla Fagerhaug
“I just gave it too much throttle and flooded the engine. It just wouldn't go. I really thought that was it, I wasn't going to win. I tried to settle down and pass people as quickly as I could but I made a few mistakes and got re-passed as well. Then it started to work and I was able to get through to the front.”

“Luckily Jakub and I were able to get away from the rest of the group. I wanted to do most of the leading because I wasn't sure what Jakub's pace would be if he were in front. Then I hoped he would lead over the last few laps so that he couldn't just pass me out of the slipstream on the run into the line. I got him to go ahead but then he slowed and I had to pass again. We couldn't go on like that for long because I knew the others would catch us so I then just went as fast as I could to try and get a bit of a gap on the final lap and it worked.”

ita-rbc1.jpg


ita-rbc2.jpg


Poängställning.
1. FAGERHAUG Sturla NOR 70
2. KENT Danny GBR 50
3. KORNFEIL Jakub CZE 38
4. HIURA Daijiro JPN 32
5. SCHOLTZ Mathew RSA 29
6. MARINO Florian FRA 26
7. PARDO Alejandro ITA 21
8. KRISTIANSSON Alexander SWE 20
9. RUIZ Daniel SPA 18
10. MAVIN Dylan AUS 12
11. CALIA Kevin ITA 12
12. GAGNE Jacob USA 12
13. HOOK Joshua AUS 11
14. SISSIS Arthur AUS 10
15. MAJOR Nelson FRA 9
16. BINDER Brad RSA 9
17. GILLIM Hayden USA 9
18. FIGUERAS Xavier SPA 9
19. BARBOSA Robin FRA 8
20. THÖNI Nico AUT 6
21. SOLIS Benny USA 4
22. MACKENZIE Taylor GBR 3
23. PERELLO Juan SPA 2
 
Last edited:
Så länge tillverkarna vill ha TC kommer det att finnas kvar. Utvecklingskostnaderna kan spridas till gatcyklarna och om några år lär alla sporthojar ha riktigt bra TC som standard eller tillval (Ducati har det redan och BMW får det i vinter. Då bortser jag ifrån den enklare modell som sitter på ZX10:an).

Godmorgon ..

Nu har iofs de samlade sporthojstupparna på sajten sen tidigare bestämt sagt ifrån att teknik ideer tagna från MGP cyklarna Ikke har funnits eller kommer att finnas på gatsofforna så kontentan av det e att allt Du hör eller läser i ämnet är en slags försäljningsteknik (alltså att ljuga kunden rakt upp i ansiket) :rolleyes:


Teknikutvecklingen har igentligen ingen synlig gräns och har dom stora elefanterna möjlighet ta ideer från MGP till att ex öka försäljning av en gatmodell så gör man det . Konstigare vore om dom (elefanterna) inte tog till vara på användbara inovativa framsteg från rejsingen..

Så jäkla kul att det går bra för Sturla! :tummenupp

Sett några rejs och han kör jäkligt bra o fått upp en bra racepace norrbaggen så utvecklingen går verkligen framåt :tummenupp
 
Last edited:
250GPt var fan bland det roligare på länge. Vilket galet taggat sista varv. Coolt. Synd att fel person vann, heja SIC. =)
 
Jag tror att Nickys problem är att han bromsar för mycket...

"Citat"
brake wore down towards the end and I lost three positions. I was using it too much to stop the rear from spinning up and moving around.

Jag vet inte vilken Rallyfilm han har kollat på men att vänsterbromsa slut på bromsbeläggan och sen hamna sist kan bara bara betyda en sak...

SKRUVA DEN HANS JÄKLA BROMSPEDAL!!!!!!!!!!:gnissla:gnissla:gnissla:mad:

:D

Hayden kanske inte har lärt sig använda alla hjälpmedel:
Step 1 i boken MotoGP for Dummies:
Chapter 1: Throttle Control
1. Set TC to 100%.
2. Then allways have throttle to max position and the CPU
will handle it for you.
....:)
 
Hayden kanske inte har lärt sig använda alla hjälpmedel:
Step 1 i boken MotoGP for Dummies:
Chapter 1: Throttle Control
1. Set TC to 100%.
2. Then allways have throttle to max position and the CPU
will handle it for you.
....:)
Tror boken du syftar på är "A dummies guide to MotoGP".
 
Över Puigs döda kropp om TC försvann, för ..

Skulle vara (körmässigt) förödande och spiken i kistan för Dani om dom lagbokade bort TC!

Skulle det? Okej då vet vi det. Fast det gick ju rätt bra i 250 för han utan TC.
 
Skulle det? Okej då vet vi det. Fast det gick ju rätt bra i 250 för han utan TC.
På Pedrosas tid kanske de inte hade TC i 250 men på senare år har det ju kommit även där, även om det inte är något som diskuteras så ofta. Axxexs kan garanterat berätta vilka som hade det 2008 då jag vet att han skrivit om det tidigare.

Hur som helst, jämförelsen mellan en 250 och en MotoGP är väl lite haltande, av förklarliga skäl, men Pedrosa ska ju vara en av de förare som använder mest TC så han ser nog gärna att det är kvar.
 
De flesta som bytt från 250 till motogp/SBK tycker ju att gaskontrollen vart enklare, trots mer effekt. Även utan TC'n påslagen.
Det tycker iaf jag själv personligen, och jag har aldrig kört med TC..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top