MotoGP - Motegi - AirAsia Grand Prix of Japan

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Spanjorer kan det där med takt och ton när de är i asien har jag hört.

http://www.theguardian.com/sport/2008/aug/10/olympics2008.olympicsbasketball

Mycket smaklöst, är min spontana reaktion på bilden av basketlaget. Men jag tror inte att deras avsikt är att hånas, även om det ser så ut.

Marquez tröja tror jag är menad som en hyllning. Ett sätt att visa att han är en av japanerna, som slåss på deras soda för att vinna titeln åt dem.

Och antagligen har basketlaget en liknande avsikt. De ska till Kina och vill visa att de är på samma "lag" så att säga... men det ser verkligen klumpigt ut.

Om det inte finns en bakgrund som gör att det finns skäl att tro att de hånas, kan det helt enkelt inte vara så att dom gör det. Och det finns ju i så fall ingenting att vinna på att dra igång en debatt med utgångspunkt att de hånas.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
P€RRA;5912738 skrev:
Intressant att se Lorenzo sätta sitt då snabbaste varv med ganska exakt 40 minuter kvar under gulflagg. Var det inte då man skulle sakta ner? :tungan

Exakt! Annars blir man diskad! I know….
 

Smagatusk

Guest
Ja, JL har ju blivit bra mycket roligare att se på nu med en rejäl dos djävlar anamma och att han inte släpper en tum om han har något att säga till om. MM har definitivt satt lite fart på cirkusen. Hade varit intressant om han tog titeln i år (Vilket han antagligen inte gjort om JL inte kraschat sönder sig) och JL kommer igen nästa år och kör lika envist och hårt hela säsongen.


Det var ett modigt påstående. :)

Får man fråga vad du baserar det på?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Marquez tröja tror jag är menad som en hyllning. Ett sätt att visa att han är en av japanerna, som slåss på deras soda för att vinna titeln åt dem.
Det tror jag också men om som svensk blir man ju indoktrinerade av media och minsta tecken på att alla människor inte är stöpta i samma form måste bekämpas och slås ner.

Personligen tycker jag att det hade räckt med ett klassiskt japanskt pannband eller liknande. Man behöver inte påpeka att deras ögon inte är som våra.
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Skall bli intressant att följa avlutningen i detta VM....Vad kommer att hända...
-Kör Marquez hem det själv eller...
-Torpederar Pedrosa (erfarenhet finnes) sin kollega och hjälper sin landsman Lorenzo ...
-Kör Pedrosa för seger och struntar i Marquez position....
-Torpederar någon Yamaha förare Marques....och hjälper Lorenzo..
-Kör Marquez för hårt och knockar ut sig själv från titeln...

Om Marquez inte vinner titeln så tycker jag MM & Honda får skylla sig själva.
Slarvet vid svartflaggen får inte hända..Läser man det som sades vid hojbytet
förra helgen så går det inte att misstolkas. Tycker jag.

Hoppas att MM tar hem titeln. Härlig förare med härlig attityd, karisma och en jävulsk ny körstil som
många börjar ta efter......men det är inte alltid rättvist här i världen...
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Alla raceentusiaster här är välkomna till uppesittarkväll hos Kortedala MK, start ca kl 23-24!
Förfilmer av racekaraktär tills direktsändningen från Motegi börjar, allt på storbild. Kiosk finns och kall bärs sägs finnas i kylen.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Har det hänt i Sverige att det blivit så?

Ja, det är därför jag orerar lite grann här, det hände mig på Åsen 2007(?). Jag och sju till blev diskade för att vi satte snabbaste varv i ett race som hade låååång gulflagg (OCH halkvarningsflagg) i början på racet och sedan började det dugga när flaggan drogs in. Vi satte alltså våra snabbaste varv under gulflagg. De tre förare som ramlade under gulflaggen, och per definition försatte de jobbande funktionärerna för fara, de fick inget straff.
Vem gjorde störst fel; de som ramlade eller vi som inte gjorde det?

Och NEEEEEEEEEJ då, jag är inte långsint!!!!:)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Alla raceentusiaster här är välkomna till uppesittarkväll hos Kortedala MK, start ca kl 23-24!
Förfilmer av racekaraktär tills direktsändningen från Motegi börjar, allt på storbild. Kiosk finns och kall bärs sägs finnas i kylen.

Så jevla coolt! Var i Gbg ligger det?
 

Smagatusk

Guest
Att JL tappade bra mycket poäng på att inte kunna köra och inte kunna köra fullt ut, så många att jag tror att han hade haft mer än 18 poäng till.

Jo, det hade han kanske. Men JL har en DNF och MM leder med 18 poäng, sina TVÅ DNF:er till trots. Om JL inte hade kraschat och OM MM inte haft två DNF så hade MM lett med ännu mer skulle jag gissa.

Det går ju alltid att spekulera om hur en säsong skulle slutat om inte det ena eller andra hade hänt. Men det ger knappast nåt.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Så jevla coolt! Var i Gbg ligger det?
Marieholmsgatan 128 D
41502 Göteborg
Telefon: 031-585838

PS Skriv gärna här om ni tänker komma så vi vet vilka och hur många filurer som kan dyka upp.
PPS Med lite tur är vår burgermeister där och rimligt nykter, då serveras också Gbg:s bästa hamburgare.
 
Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Ja, det är därför jag orerar lite grann här, det hände mig på Åsen 2007(?). Jag och sju till blev diskade för att vi satte snabbaste varv i ett race som hade låååång gulflagg (OCH halkvarningsflagg) i början på racet och sedan började det dugga när flaggan drogs in. Vi satte alltså våra snabbaste varv under gulflagg. De tre förare som ramlade under gulflaggen, och per definition försatte de jobbande funktionärerna för fara, de fick inget straff.
Vem gjorde störst fel; de som ramlade eller vi som inte gjorde det?

Och NEEEEEEEEEJ då, jag är inte långsint!!!!:)

hahaha vilka tomtar :hihi
Det skulle nog bli ett jeeeefla liv om de hade samma resonemang i motogp. Det står väl ingenstans att man inte får tillgodoräkna sig sitt snabbaste varv under gulflagg.

Har på känn att Pedrosa kommer ställa till det igen :3freak har verkar ha ett längre sinne. Tänk om pojkvaskern tar titeln på hondas hemmabana mitt framför näsan på Pedrosa.

Dessa spanjorer...
149204d1201300607-pedrosas-crash-injury-repsol1161034779.jpg
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, det hade han kanske. Men JL har en DNF och MM leder med 18 poäng, sina TVÅ DNF:er till trots. Om JL inte hade kraschat och OM MM inte haft två DNF så hade MM lett med ännu mer skulle jag gissa.

Det går ju alltid att spekulera om hur en säsong skulle slutat om inte det ena eller andra hade hänt. Men det ger knappast nåt.

Yes, helt sant. Hade MM inte kraschat under ett race och brutit mot reglerna hade han lett stort.
Men det ändrar ju föga på det jag sa från början om att JL hade haft ledningen om han hade begåvats med samma fantastiska tur som MM haft med sina krascher på FP och sluppit skadan...
Däremot är det ju helt sant att det är spekulationer om vad som kunde hänt, och det som faktiskt hänt kommer aldrig ändra på sig.
JAg tycker fortfarande att det skulle vara intressant om MM tog titeln på Valencia, så kanske vi får se en riktigt het JL hela nästa säsong, och DP borde ju också få eld i röven då, eller helt enkelt ge upp.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Han kan inte vara slut för han har aldrig varit något speciellt. En mid pack rider med ett jäkla flyt under en säsong.

Han har tre (3) racevinster under 10 år i GP!! Hur man kan hylla honom är ofattbart.

Precis som Roffe och Mozzberg antyder, man kan "hylla" förare för andra saker än antal racevinster, spektakulär körning eller pajaskonster framför kameran. Och att avfärda en ur de fyras sällskap som "mid pack rider med flyt" är inte seriöst. Snarare dåligt påläst. Den som är någorlunda intresserad av roadracing inser snabbt att det krävs aningen mer än flyt för att ens komma i fråga för en MotoGP-titel.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top