MotoGP Malaysia test II Sepang. 26-28/2

Ska bli kul & se vad Aleix (även Dovi) kan prestera på race. Aleix var ju riktigt snabb på flertalet träningar & kval förra året men sen gick det fort bakåt i fältet när det väl vart race.
Hur länge får han köra på Yamaharamen innan FTRs ska vara klar?
 
Tycker att det är en rolig utveckling att alla kommer närmare varandra. Älskar Gp men när det är en tävling mellan 3 istället för 26 blir det tråkigt rätt fort. Om open visar sig extra fördelaktigt gentemot factory kommer reglerna ändras till nästa år. Enhetsdäck är lite trist, som någon skrev tidigare är det en optimerad hoj.
 
Kan inte vara så kul för Hayden, svårt att tro Aspar får upp farten till race-start.

Är det någon som seriöst vet vad Lorre håller på med? , om han nu provar ut något. Han kan ju inte gå för fullt i alla fall.
 
Kan inte vara så kul för Hayden, svårt att tro Aspar får upp farten till race-start.

Är det någon som seriöst vet vad Lorre håller på med? , om han nu provar ut något. Han kan ju inte gå för fullt i alla fall.
Hayden - ptjaa, 18 km/h i skillnad mot de övriga maskinerna går väl inte att snacka eller justera bort? http://www.crash.net/motogp/news/200688/1/hayden-18kmh-top-speed-difference.html

Lorenzo får helt enkelt inte däcket att funka i kombination med värmen och den halkiga belåggningen på Sepang - det spinner och går upp i värme och rök: http://www.crash.net/motogp/news/200728/1/lorenzo-its-impossible-to-be-competitive.html
 
Last edited:
Kan inte vara så kul för Hayden, svårt att tro Aspar får upp farten till race-start.

Är det någon som seriöst vet vad Lorre håller på med? , om han nu provar ut något. Han kan ju inte gå för fullt i alla fall.

Lorre säger också i en intervju på motogp.com att han var trött mot slutet av testet efter vinterns operationer.
 
Ser ut att beslutet är fattat. Ducati går 2014 för Open spec

http://motomatters.com/news/motogp
Hehe, citat från artikeln: "Ducati had already caused*a bit of a stir prior to the second Sepang test. A new software update was made available to all of the Open teams ahead of the second test, which was such a large step several of the teams had been daunted by its complexity. The file containing the specifications of the software which Magneti Marelli sent out to the teams still had the words 'Ducati Motor Holding' in the header, Magneti Marelli having neglected to delete the name from the file."

Vilkeen fin omtanke från Ducces sida - att skänka riktigt avancerad programvara till open, redan innan beslutet var fattat:) Kaxigt agerat av Magneti-Marelli:tummenupp

Det blir spännande att se om Lorenzo åter är i topp på PhI med sin nya beläggning. Men än så länge bådar försäsongstesterna gott när det gäller jämnheten i materialet och möjligheten till tätare bataljer länge fram. Den slutsatsen kanske man vågar dra...
 
Ni som vet... är Aleix och Collins järn identiska? Har tolkat någon text som att en är en ex. Crutchlow och en har en FTR-ram? Eller gör FTR alla Yamaharamar?
 
“This tyre is much worse for Yamaha than it is for Honda – the difference is unbelievable. The bike is competitive, more or less at the same level as Honda, but with this tyre we are really bad. We have tried everything to improve a little bit."

Detta är taget från crash.net, Lorenzo.

Varför är det mkt värre för Yamaha vs Honda? Varför, framför allt pga chassi?
Kan det vara så att Honda-förarna anpassat sej bättre till nya däcken?
Ser man till Rossis bästa tid matchar han bästa Honda. 1.59.999s

Jag har sett vad Lorenzo kan prestera, självklart tror jag på han när han säger att han har problem med däcken men det är lika för alla, man får bara se till att vara den/det teamet som anpassar sej bäst. 2014 ser ut att bli intressant.
 
“This tyre is much worse for Yamaha than it is for Honda – the difference is unbelievable. The bike is competitive, more or less at the same level as Honda, but with this tyre we are really bad. We have tried everything to improve a little bit."

Detta är taget från crash.net, Lorenzo.

Varför är det mkt värre för Yamaha vs Honda? Varför, framför allt pga chassi?
Kan det vara så att Honda-förarna anpassat sej bättre till nya däcken?
Ser man till Rossis bästa tid matchar han bästa Honda. 1.59.999s

Jag har sett vad Lorenzo kan prestera, självklart tror jag på han när han säger att han har problem med däcken men det är lika för alla, man får bara se till att vara den/det teamet som anpassar sej bäst. 2014 ser ut att bli intressant.

Cyklarna är så olika ich byggda helt åt var sitt håll, syns ganska lätt när man ser när dem köra dem,
Yamahan går som på räls inga sladdar när dem bromsar te,x som en 125 räser
medans hondan körs lite som en superbike eller som dem i moto2 sladdar hej vilt lägre kurvhastighet för att sen skjutas ur kurvan, Ben spies förklarade detta i en intervive med att om man äns försökte ställa cykeln på sidan så vurpa du.. Har man nu gjort däckens kant hårdare så dem klarar mer tryck ur en kurva men inte kan hålla lika hög fart genom böj vilket yamaha kräver så är det en stor nackdel för dem
 
Har det varit någon säsong där däcken inte ställt till det för något stall?

Känns märkligt att de inte får köra med ett däck som är optimerat för hojen när hela hojen i övrigt är en enda stor optimering?

MotoGP har gått ifrån att vara en sport till att vara en ren underhållningsgrej pg a att materialet har alldeles för stor betydelse för resultatet nuförtiden. Så personligen hoppas jag att Yamaha drar sig ur om det faktiskt är så att däcken är katastrof för dem. (givetvis likadant om något annat stall får samma problem). Så kanske det blir någon ändring.

Du skojar va?
 
...Yamahan går som på räls inga sladdar när dem bromsar te,x som en 125 räser
medans hondan körs lite som en superbike eller som dem i moto2 sladdar hej vilt lägre kurvhastighet för att sen skjutas ur kurvan, Ben spies förklarade detta i en intervive med att om man äns försökte ställa cykeln på sidan så vurpa du.. Har man nu gjort däckens kant hårdare så dem klarar mer tryck ur en kurva men inte kan hålla lika hög fart genom böj vilket yamaha kräver så är det en stor nackdel för dem
Fille hade filmat både Rossi och Pedrosa i samma kurva under gårdagen och man ser tydligt skillnaden på det klippet - Rossi har ett rundare spår med högre lägstafart i kurvan, Pedrosa går från broms till acceleration i ett svep väldigt sent in i böjen och svänger tight. Ett skolexempel på Din förklaring.
 
Last edited:
Cyklarna är så olika ich byggda helt åt var sitt håll, syns ganska lätt när man ser när dem köra dem,
Yamahan går som på räls inga sladdar när dem bromsar te,x som en 125 räser
medans hondan körs lite som en superbike eller som dem i moto2 sladdar hej vilt lägre kurvhastighet för att sen skjutas ur kurvan, Ben spies förklarade detta i en intervive med att om man äns försökte ställa cykeln på sidan så vurpa du.. Har man nu gjort däckens kant hårdare så dem klarar mer tryck ur en kurva men inte kan hålla lika hög fart genom böj vilket yamaha kräver så är det en stor nackdel för dem

Du tror inte att det är mer skillnad på körstil än skillnad på cykel? Jag har sett skillnaden/hört vad kommentatorer säger ang just detta, men jag tror att det är mkt pga av hur mkt stil/teknik skiljer sej, tex Marquez vs Lorenzo.
Jag tror inte att jag vet mer, försöker bara se det lite annorlunda samt lära mej ett och annat.
Hade inte hört det från Ben Spies, tack för infon.

(det Roffe skriver bevisar kanske än mer att jag tror fel..)
 
Antagligen inte, och det är just därför dom borde få åka på däck som passar just deras hoj.
Så att dom får en chans att visa vad dom går för.

Nu känns det som ett lotteri där det plötsligt kan komma någon ändring i enhetsdäcken som gör att dom får försöka confa om hela hojen och anpassa den efter däcket. Har du otur så "går" det inte på den hojen du råkar sitta på, och vips så har du en nackdel mot alla andra som du och ditt stall inte kan göra något åt.

Det är lite som att tvinga en skidåkare att åka på en valla som inte alls passar slipning, struktur, spann osv på deras skidor.. (något de givetvis inte gör)

Jag håller med dig...det här är tragiskt.

Om det är som det verkar, så har man verkligen gått mot ett däck som gynnar Pedrobot och MM, vilket bara det luktar som en fransk vitlöksost.
 
Jag håller med dig...det här är tragiskt.

Om det är som det verkar, så har man verkligen gått mot ett däck som gynnar Pedrobot och MM, vilket bara det luktar som en fransk vitlöksost.

Från att vara ett däck som förr gynnade VR och JL? Dem vet innebörden av enhetsdäck, 'bara' att anpassa sej efter det. Är det inte så i Moto2 också?
Annars kanske sporten mår bättre av fler däckstillverkare/fler modeller från Bridgestone?
 
Du tror inte att det är mer skillnad på körstil än skillnad på cykel? Jag har sett skillnaden/hört vad kommentatorer säger ang just detta, men jag tror att det är mkt pga av hur mkt stil/teknik skiljer sej, tex Marquez vs Lorenzo.
Jag tror inte att jag vet mer, försöker bara se det lite annorlunda samt lära mej ett och annat.
Hade inte hört det från Ben Spies, tack för infon.

(det Roffe skriver bevisar kanske än mer att jag tror fel..)

Det är ju lorenzo som utvecklat cykeln efter sin körstil, inte efter marquez, Yamaha bryr sig nog inte för 5 öre om va honda förarna vill ha då dem inte kör cykeln..
 

Nej. Hur så?

Tycker inte du att materialet , alltså hoj, däck, mjukvara, har väldigt stor betydelse för hur stor chans man har att vinna? Sätt MM eller Lorenzo på en CRT-hoj så minskar förmodligen deras chanser "en del"..

Du tror inte det?
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top