MotoGP Malaysia test II Sepang. 26-28/2

Har det varit någon säsong där däcken inte ställt till det för något stall?

Känns märkligt att de inte får köra med ett däck som är optimerat för hojen när hela hojen i övrigt är en enda stor optimering?

MotoGP har gått ifrån att vara en sport till att vara en ren underhållningsgrej pg a att materialet har alldeles för stor betydelse för resultatet nuförtiden. Så personligen hoppas jag att Yamaha drar sig ur om det faktiskt är så att däcken är katastrof för dem. (givetvis likadant om något annat stall får samma problem). Så kanske det blir någon ändring.
 
Har det varit någon säsong där däcken inte ställt till det för något stall?

Känns märkligt att de inte får köra med ett däck som är optimerat för hojen när hela hojen i övrigt är en enda stor optimering?

MotoGP har gått ifrån att vara en sport till att vara en ren underhållningsgrej pg a att materialet har alldeles för stor betydelse för resultatet nuförtiden. Så personligen hoppas jag att Yamaha drar sig ur om det faktiskt är så att däcken är katastrof för dem. (givetvis likadant om något annat stall får samma problem). Så kanske det blir någon ändring.

Går det ens att ha ett däck som passar alla?
Väldigt fokus på däck detta test, förra testerna var bränslemängden problemet. Vad blir nästa sak?
Ska Ducati kräva ett däck som passar dem eller dra sej ur?

Upp till bevis istället, visa vad ni går för. Hör väl sporten till att team utvecklas osv.
 
JLo verkar hålla på med (har gjort) något race-test.
70 varv idag med 45min kvar.
 
Går det ens att ha ett däck som passar alla?

Upp till bevis istället, visa vad ni går för. Hör väl sporten till att team utvecklas osv.

Antagligen inte, och det är just därför dom borde få åka på däck som passar just deras hoj.
Så att dom får en chans att visa vad dom går för.

Nu känns det som ett lotteri där det plötsligt kan komma någon ändring i enhetsdäcken som gör att dom får försöka confa om hela hojen och anpassa den efter däcket. Har du otur så "går" det inte på den hojen du råkar sitta på, och vips så har du en nackdel mot alla andra som du och ditt stall inte kan göra något åt.

Det är lite som att tvinga en skidåkare att åka på en valla som inte alls passar slipning, struktur, spann osv på deras skidor.. (något de givetvis inte gör)
 
enhetsdäcken kan ha gjort sitt nu, skriv ett regelverk som rättar till de värsta avarterna från tiden innan enhetsdäcken så kan vi höja säkerheten och få bort godtyckligheten.
 
Slut!

1. Valentino Rossi ITA Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 1m 59.999s (Lap 13/41)
2. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 59.999s | +0.000s (47/50)
3. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici) 2m 0.067s | +0.068s (6/36)
4. Aleix Espargaro ESP NGM Mobile Forward Racing (FTR-M1) 2m 0.101s | +0.102s (7/43)
5. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) 2m 0.164s | +0.165s (12/48)
6. Alvaro Bautista ESP Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 2m 0.506s | +0.507s (9/60)
7. Jorge Lorenzo ESP Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2m 0.619s | +0.620s (20/70)
8. Cal Crutchlow GBR Ducati Team (Desmosedici) 2m 0.790s | +0.791s (7/62)
9. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 0.804s | +0.805s (69/71)
10. Pol Espargaro ESP Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 1.032s | +1.033s (6/54)
11. Andrea Iannone ITA Pramac Racing (Desmosedici) 2m 1.198s | +1.199s (26/47)
12. Randy De Puniet FRA Suzuki Test Rider (XRH-1) 2m 1.430s | +1.431s (53/55)
13. Yonny Hernandez COL Pramac Racing (Desmosedici) 2m 1.497s | +1.498s (51/56)
14. Colin Edwards USA NGM Mobile Forward Racing (FTR-M1) 2m 1.748s | +1.749s (23/35)
15. Nicky Hayden USA Drive M7 Aspar (RCV1000R) 2m 1.924s | +1.925s (57/59)
16. Michele Pirro ITA Ducati Test Rider (Desmosedici) 2m 2.029s | +2.030s (8/48)
17. Hiroshi Aoyama JPN Drive M7 Aspar (RCV1000R) 2m 2.070s | +2.071s (61/61)
18. Scott Redding GBR Go&Fun Honda Gresini (RCV1000R) 2m 2.228s | +2.229s (48/50)
19. Hector Barbera ESP Avintia Blusens (FTR-Kawasaki) 2m 2.341s | +2.342s (13/54)
20. Katsuyuki Nakasuga JPN Yamaha Test Rider (YZR-M1) 2m 3.115s | +3.116s (3/30)
21. Mike Di Meglio FRA Avintia Blusens (FTR-Kawasaki) 2m 3.499s | +3.500s (15/52)
22. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (RCV1000R) 2m 4.304s | +4.305s (5/29)
23. Nobuatsu Aoki JPN Suzuki Test Rider (XRH-1) 2m 6.482s | +6.483s (3/14)
 
Ducatis bästa på förra årets Sepang test var 2:01.650 (om jag läser rätt).
I år är man över 1,5 sek snabbare och bara ca 0,5sek efter MM's bästa tid. :)
Go Dovi och Ducce! :tummenupp

Sen blir det ruskigt intressant att se vad Aleix kan göra i ett riktigt race. :)
 
Ducatis bästa på förra årets Sepang test var 2:01.650 (om jag läser rätt).
I år är man över 1,5 sek snabbare och bara ca 0,5sek efter MM's bästa tid. :)
Go Dovi och Ducce! :tummenupp

Sen blir det ruskigt intressant att se vad Aleix kan göra i ett riktigt race. :)

Sa det redan förra säsongen men säger det igen, ge espargaro en gp-hoj:tummenupp blev faktiskt förvånad över att det var lillebrorsan och inte aleix som fick styrningen i tech3!
 
RdP och Suzuki verkar hitta lite mer fart för varje dag som går. Det måste ju finnas minst en sekund till att plocka ut av den hojen med en bättre förare. Verkar ju lovande inför 2015 :rock
 
Om Lorenzo fortsatt kommer att ha problem med sin körstil i kombination med däcken, så kommer Marc Marquez att stå för en kross utan dess like under 2014. Lite trist, men vem ska utmana honom egentligen? Hoppas att Yamaha får till det.
 
Någon som har koll hur det ser ut med varven för duccarna?

Är det 1 snabbt eller flera i närheten av snabbaste?
 
jag var på Sepang och kollade idag. Det var hett som fan, ett jävla brölande men ack så skoj att se dessa grabbar köra. De håller inte igen direkt..... Roligast tyckte jag var att se en hoj det stod Suzuki på i GP-sammanhang.:) Randy försökte (som många andra) hitta bra ryggar att hänga på och lyckades rätt bra ibland.....
 

Wow! Lite oväntat faktiskt. Men det är kanske helt rätt väg att gå om man behöver utveckla sin hoj för framtiden. Men det måste kännas sjukt bittert att som fabriksstall behöva vika ner sig till "underklassen" och dessutom få pisk av en bland-yamma. Dock tryckte ju Dovi in en riktigt fin tid idag, men det säger väl knappast allt om hur hoj och däck kommer att funka över ett helt race.
 
Någon som har koll hur det ser ut med varven för duccarna?

Är det 1 snabbt eller flera i närheten av snabbaste?

Spanar man lite här så kan man ju se hur många tider de gjort runt snabbaste tid, kanske kan användas som en måttstock för medelhastighet. Men de kanske var ute efter olika saker i testerna, så helt vattentätt är det väl inte.

http://resources.motogp.com/files/testresults/MotoGP_Test2__Sepang_analysis_3.pdf?version=1393582089

Pedrosa drar ju in en hel drös med ganska jämna varv här till exempel

22. 2:01.773
23. 2:01.201
24. 2:01.248
25. 2:01.035
26. 2:01.509
27. 2:01.429
28. 2:01.386
29. 2:01.226
30. 2:01.057
31. 2:01.272
32. 2:01.659
33. 2:01.435
34. 2:01.265
35. 2:01.269
36. 2:00.985
37. 2:01.597
38. 2:01.478
39. 2:01.682
40. 2:01.630

Dovis tider...

2:02.419
2:01.434
2:00.067
2:00.407
2:00.535
2:02.017
2:01.605
2:01.436
2:02.203
2:01.929
2:02.092
2:01.867
2:01.443
2:01.751
2:01.919
2:01.891
2:01.861
2:02.148
2:02.929
2:02.265
2:02.531
2:02.249
2:02.618
2:03.275
2:02.541

...ser ut att fada lite mot slutet. Men där är ju många bra tider också, så det var nog inget slumpvarv han drog in.
 
Last edited:
The Open software has already received a major
upgrade for this week's test - although the
changes were so big that it could not yet be used
by the teams - and with Magneti-Marelli having
built Ducati's Factory ECU, it is not hard to
imagine that Ducati will be pushing for much if
not all of their Factory software to be transferred
to the Open ECU.

så blir det säkert, (inte otroligt att det redan är klart, men man säger det senare)
då är Open verkligen det bättre alternativet.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top