MotoGP Malaysia test II Sepang. 26-28/2

Skulle vilja se Lorenzo dra några varv med Suzukin för att se vad den verkligen går för. Det känns ju inte som att RdP kan klämma ur rätt potential av den hojen. Den kanske fortfarande är långt efter, men att han får stryk av så många Open-spec hojjar är väl konstigt? Eller så är det helt andra värden de är ute efter.... förbryllande :va

Suzuki hade kört med en egen ECU (Mitsubishi) i början av utvecklingen och nu jobbar de med att anpassa mjukvaran till Magneti Marelli-ECUn som är standard. Det kan ju tänkas ta lite tid.

http://www.crash.net/motogp/news/200256/1/suzuki-starts-ecu-transition.html
 
Vad hände med Rossi? Låg ju bra till i början av dagen..
Det börjar finnas en del artiklar på crash.net nu - Rossi gick enligt egen utsago aldrig ut på det mjuka bakdäcket under de sista minuterna.

Ovanligt besk kritik mot det nya hårda bakdäcket enligt Yamaha-förarna:

http://www.crash.net/motogp/news/200640/1/fd-valentino-rossi-surprised-by-tyre-decision.html
http://www.crash.net/motogp/news/200636/1/lorenzo-frustrated-by-tyre-woe-at-sepang.html

Visst är det väl så att det mjuka däcket samt framdäcket är samma som i fjol? Och att det är det nya, hårda som nu diskuteras? Kritiken gäller främst "edge grip" och det förefaller som att Hondorna med det hårda bakdäcket möjligen kan funka bättre i slutet av racen medan det fortfarande orsakar Yamaha problem i deras starkaste område - kurvhastigheten. Yamaha säger sig även ha en nackdel i ingången i kurvan, det kan dock vara en kvarvarande anmärkning som gällde även fjolåret.
 
Undra hur stor skillnad det är på Hayden och Reddings Hyndor?

Mängder med små, individuella setup-skillnader, men också olika leverantörer av fjädring och bromsar. Hayden åker Öhlins och Brembo medans Redding åker Showa och Nissin.
 
Ovanligt besk kritik mot det nya hårda bakdäcket enligt Yamaha-förarna

För att göra en riktigt lång historia kort så bottnar allt i att Bridgestone vill använda däck av så kallad "hard shoulder" typ på ännu fler race. Denna typ av däck har ansetts missgynna Honda och samtliga Hondaförares körstil så länge de funnits. Bridgestone har lyssnat på kritik från samtliga förare och de däck man nu testar är resultatet av detta. Enligt Hondaförarna de hittills "minst dåliga" däcken av denna typ. Enligt Yamahaförarna...tja...döm själva.

What goes around comes around, eller vad det nu heter. Nuförtiden även om man har nummer fyrtiosex...
 
Om nu racen blir av samma kaliber som testerna kommer det ju bli fantastiskt oförutsägbart! :)
Allt som gör racingen tätare är av godo tom sämre däck för hondor.

Kan dom inte starta säsongen snart! :smasha
 
...What goes around comes around, eller vad det nu heter. Nuförtiden även om man har nummer fyrtiosex...
Förfärligt eller hur! Själv uppskattar jag alltid när det visas respekt för de äldre...;)

Men då är det alltså mer rätt att säga att samtliga däck som erbjuds förarna säsongen 2014 är av uppdaterad typ. Eller?

Noterar Bautistas förklaring till sin framgång - förtroende för däcken och ny bakdämpare:hihi

Det går aldrig så illa att det inte går någon annan väl, brukar det heta i mina trakter...
 
Tack för alla svar på mina irriterande funderingar och frågor. Ni är fantastiska uppslagsverk allihopa! :tummenupp
 
Med två timmar kvar att köra:
Skärmklipp.JPG

Kanske ska sätta en 100 på EsA som vinnare i år? :rolleyes:
 
Men då är det alltså mer rätt att säga att samtliga däck som erbjuds förarna säsongen 2014 är av uppdaterad typ. Eller?

På ett stort antal tävlingar - ja. Bridgestone vill införa "hard shoulder" på ännu fler tävlingar och detta gör man av säkerhetsskäl. Man minimerar risken för fiaskon där däcken faller sönder och man kan istället koncentrera sig på att välja däck till dessa tävlingar utifrån prestanda. Just detta däckval är något som ofta missuppfattas. Detta är inget man kan bestämma några dagar i förväg då man sett väderprognosen, utan detta måste bestämmas med hänsyn till logistik såväl som en gigantisk produktionsapparat.

Den sista generationen "hard shoulder" däck har byggts utifrån tidigare kritik. Exakt vad som skiljer mot tidigare varianter är en väl bevarad hemlighet som ingen utanför Bridgestone har någon som helst aning om.

Där dessa däck erbjuds finns naturligtvis inte fjolårets alternativ tillgängligt, allt enligt nuvarande däcksreglemente.
 
Aleix Espargaro fortsätter att imponera. Tror bestämt att han har fått ett nytt fan. Ska bli sjukt kul att se hur det står sig i racen framöver. :yoparty
 
Slut dag 2!

1. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 2m 0.039s (Lap 55/57)
2. Aleix Espargaro ESP NGM Mobile Forward Racing (FTR-M1) 2m 0.320s | +0.281s (39/41)
3. Alvaro Bautista ESP Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 2m 0.500s | +0.461s (52/55)
4. Valentino Rossi ITA Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2m 0.605s | +0.566s (9 /60)
5. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici) 2m 0.787s | +0.748s (8 /48)
6. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) 2m 0.902s | +0.863s (24/30)
7. Cal Crutchlow GBR Ducati Team (Desmosedici) 2m 0.952s | +0.913s (12/52)
8. Pol Espargaro ESP Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 1.027s | +0.988s (12/47)
9. Jorge Lorenzo ESP Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2m 1.049s | +1.010s (30/30)
10. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 1.098s | +1.059s (57/60)
11. Andrea Iannone ITA Pramac Racing (Desmosedici) 2m 1.173s | +1.134s (23/49)
12. Yonny Hernandez COL Pramac Racing (Desmosedici) 2m 1.658s | +1.619s (7 /50)
13. Colin Edwards USA NGM Mobile Forward Racing (FTR-M1) 2m 1.996s | +1.957s (25/45)
14. Nicky Hayden USA Drive M7 Aspar (RCV1000R) 2m 2.088s | +2.049s (55/59)
15. Randy de Puniet FRA Suzuki Test Rider (XRH-1) 2m 2.139s | +2.100s (59/39)
16. Hector Barbera ESP Avintia Blusens (FTR-Kawasaki) 2m 2.149s | +2.110s (43/45)
17. Scott Redding GBR Go&Fun Honda Gresini (RCV1000R) 2m 2.652s | +2.613s (38/24)
18. Hiroshi Aoyama JPN Drive M7 Aspar (RCV1000R) 2m 2.786s | +2.747s (70/72)
19. Michele Pirro ITA Ducati Test Rider (Desmosedici) 2m 2.799s | +2.760s (25/22)
20. Katsuyuki Nakasuga JPN Yamaha Test Rider (YZR-M1) 2m 2.802s | +2.763s (47/48)
21. Mike di Meglio FRA Avintia Blusens (FTR-Kawasaki) 2m 3.946s | +3.907s (50/51)
22. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (RCV1000R) 2m 5.198s | +5.159s (4 /25)
23. Nobuatsu Aoki JPN Suzuki Test Rider (XRH-1) 2m 7.462s | +7.423s (19/20)
 
Kul att Ducati börjar närma sig. :)
Jorge kan jue inte vara nöjd med över en sekund efter. :(
 
Är ganska övertygad att samtliga fabriksförare testat nya delar och imorgon eftermiddag kommer listan se ut som vanligt med dp, vr och jl först.
 
Ducati testade tydligen open class idag - med bra resultat! http://www.crash.net/motogp/news/200676/1/dovizioso-crutchlow-make-open-class-ducati-debut.html

Jag har inte riktigt, i djupet av mitt hjärta, sett Ducati i open med samtliga hojar trots de uppenbara fördelarna. Eller så bygger man bara upp spänningen inför morgondagen :)

Rossi fortsatt sur över däcket, Lorenzo ville inte prata med pressen över huvud taget och Pedrosa hälsade "surt sa räven" till de blå kollegorna med anledning av chatterproblemen 2012:) Kan ju bli spännande det här:hihi
 
Rossi och Lorenzo har stora problem med däcken. Lorenzo ville inte ens prata med pressen.... Yamaha släpper ett uttalande från Lorenzos sida i kväll som är så tillrättalagt PR mässig så det bara blir löjligt.

Ska bli skoj att se hur Yamaha, JL & VR hanterar detta som Honda, CS & DP fått kämpa med hela 2012.
 
Dovi med en 2:00.067! :tummenupp
Bara fem förare som varit bättre under dessa två test.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top