MotoGP: Le Mans 2006

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Gustav O skrev:
2180674 Hur kan du veta att han inte blir lika stor som rossi? Hans karriär hittils är bättre än Rossis....
Han blir aldrig lika stor som Rossi utan väldigt plågsamma operationer...

Indigo skrev:
2179321 Finns det ngn vänlig individ som har den för nedladdning?
Låter ju som det är värt att kolla på helt klart!
Tack isf..

den individen heter http://www.wroomtorrents.org/

NisseHt skrev:
2180545 Varför bygger man om en bana så att risken för masskrascher i starten ökar???
Helt klart rätt åt fransmännen att deras egen förare fick bita i gruset.

Funderade också på det, när man bygger om, varför har säkerheten
tydligen åkt i baksätet?

Sen är det skitkorkad att tycka det är bra att en förare slås
medvetslöst och får hjärnskakning för att han har samma pass
som banägaren. :fatta!

Fy fan vad trist för Rossi, :( det är bara när han har problem som andra kan vinna.

Skandal att hojhelvetet inte höll. :gnissla

Gustav O skrev:
2180674 Hur kan du veta att han inte blir lika stor som rossi? Hans karriär hittils är bättre än Rossis....
Det är klart jag inte kan veta, jag är inte synsk.
Men jag tror inte att Butter kommer att bli lika "stor" som Rossi.

Att det gått bra för honom i början av årets serie är så klart imponerande men glöm inte Rossis problem.

sandstream skrev:
2181005 Det är klart jag inte kan veta, jag är inte synsk.

Tro kan man göra i kyrkan, som min mormor brukar säga. Statistiken pekar åt ett annat håll. Vad har du för argument?

Macho Woman skrev:
2179717 Självklart har han en del att lära. Han är sju år yngre och har mindre erfarenhet. Men å andra sidan kan han redan hålla Rossis fart OCH som jag påpekade: kan bli en helt annan historia när Dani nästa gång, vis av erfarenheten, väljer rätt däck.

Peddo är ingen rookie i den bemärkelsen, att välja mjuka däck var säkert en medveten strategi. Han hade pole och kände sig trygg med sin set-up - tänkte säkert ta starten och rycka i samma anda som en annan stor Repsol-förare före honom. Han hade dock inte räknat med att Rossi skulle vara så konkurrenskraftig och snabb, han fick helt enkelt inte luckan, kunde inte köra i eget tempo utan tvingades ta i hårdare i kampen än kalkylerat därför gav de mjukare däcken upp. Om inte Rossi varit där hade Pedrosas taktik fungerat, han var verkligen inte långt ifrån segern till slut trots det mjukare valet av däck.

Iaf. mina tankar.

sandstream skrev:
2181005 Det är klart jag inte kan veta, jag är inte synsk.

Att det gått bra för honom i början av årets serie är så klart imponerande men glöm inte Rossis problem.
Även om Rossi kommit före Pedrosa i alla race det här året så hade Pedrosas öppning varit grymt imponerande.
Av de som ligger topp fyra tycker jag han ser klart vassast ut både vad gäller "outright speed" och race craft.

Torkel skrev:
2180839 Han blir aldrig lika stor som Rossi utan väldigt plågsamma operationer...
Du har en poäng långe man.

FireSalle skrev:
2181092 Peddo är ingen rookie i den bemärkelsen, att välja mjuka däck var säkert en medveten strategi. Han hade pole och kände sig trygg med sin set-up - tänkte säkert ta starten och rycka i samma anda som en annan stor Repsol-förare före honom. Han hade dock inte räknat med att Rossi skulle vara så konkurrenskraftig och snabb, han fick helt enkelt inte luckan, kunde inte köra i eget tempo utan tvingades ta i hårdare i kampen än kalkylerat därför gav de mjukare däcken upp. Om inte Rossi varit där hade Pedrosas taktik fungerat, han var verkligen inte långt ifrån segern till slut trots det mjukare valet av däck.

Iaf. mina tankar.
Med tanke på att Rossi och Edwards var snabbast av alla när man körde på racedäck så tror jag inte att man räknade bort Rossi utan att man helt enkelt trode de mjuka däcken skulle hålla hela racet pga låg temperatur och att le Mans inte är en däckätarbana. De trodde tydligen fel.

Macho Woman skrev:
2181072 Tro kan man göra i kyrkan, som min mormor brukar säga. Statistiken pekar åt ett annat håll. Vad har du för argument?
Jag är inte med i svenska kyrkan så jag får tro här istället :)

I min "tro" angående Butter så ligger det självklart lite mer bakom än bara "tro".
Utgår från det jag sett, under vilka omständigheter det skett osv.

Butter är andreförare och kör en elektroniskt modifierad 2005-modell.
Just nu verkar den helt klart bättre än 2006:an som Hayden och HRC inte verkar få till.
När Butter sitter på den senaste hojen och utvecklar den i rätt riktning, vinner 5 raka VM i övertygande stil så ska jag utan omsvep erkänna att jag hade fel (men det kommer inte att hända ;) )
FireSalle skrev:
2181092 Peddo är ingen rookie i den bemärkelsen, att välja mjuka däck var säkert en medveten strategi. Han hade pole och kände sig trygg med sin set-up - tänkte säkert ta starten och rycka i samma anda som en annan stor Repsol-förare före honom. Han hade dock inte räknat med att Rossi skulle vara så konkurrenskraftig och snabb, han fick helt enkelt inte luckan, kunde inte köra i eget tempo utan tvingades ta i hårdare i kampen än kalkylerat därför gav de mjukare däcken upp. Om inte Rossi varit där hade Pedrosas taktik fungerat, han var verkligen inte långt ifrån segern till slut trots det mjukare valet av däck.
Iaf. mina tankar.
...och jag tror att du är nära sanningen :tummenupp
Butter och hans team måste ju ha haft en taktik och utifrån den valt vilka däck han skulle ha.
Nu gick ju starten som den brukar för honom, dvs inte så bra, och då fick han ta i rejält för att hinna ifatt och det var kanske mer än vad däcket klarade av.

Gustav O skrev:
2181136 Även om Rossi kommit före Pedrosa i alla race det här året så hade Pedrosas öppning varit grymt imponerande.
Av de som ligger topp fyra tycker jag han ser klart vassast ut både vad gäller "outright speed" och race craft.
Vill bara förtydliga att jag också är grymt imponerad av Butter och det han har presterat hittills.
Har skrivit det tidigare men kan göra det igen: Han är en talang utöver det vanliga.
Men att han skulle nå upp till Rossis nivå tror jag inte.

"outright speed" och race craft, vad menar du då?

sandstream skrev:
2181151 "outright speed" och race craft, vad menar du då?
Outright speed är ett uttryck för förmågan att kunna köra en hoj absolut till sista gränsen, så snabbt det går. Det har Pedrosa visat dels genom sina vassa kval men även i Turkiet där han direkt satte upp ett grymt tempo och körde ifatt alla.
Race craft = allt det som Hayden saknar. ;) Helt enkelt förmågan att kunna vinna race av egen kraft, utmanövrera sina motståndare. Rossi är ju grym på detta men Pedrosa har visat att han har förmågan att vara snabbast när det gäller, som avslutningen i Kina när Hayden försökte pressa och Pedrosa hade motmedle hela tiden.

Chris Ash skrev:
2181376 Ganska kul att se Loris Capirossi vs Sete Gibernau på likvärdigt material. Jag hade rätt som alltid.

Det där är det väl ingen som är förvånad över. Det enda jag någon gång har varit förvånad över är att han faktiskt har vunnit race. Han är ingen sådan som kan hantera motgångar, fixa till en krånglande cykel eller kompensera bristerna med sin körning.

Sete och Edwards körde ju enduro vid RdPs krasch på första varvet och körde upp sig
ganska bra båda två.

Macho Woman skrev:
2181739 Woohoo! Jag svär mig fri! Kolla gärna mina gamla inlägg angående Sete.

Ang Sur Sete så är jag beredd o hålla med dig MW..Jag har inte sett någon här inne på SH som på allvar trott att Sete är en utmanare till moto gp VM titeln..Sanningen är att Rossi knäckte Sete för all framtid under förra året..

Oftast är rutin utslagsgivande..
The Italian capirex produced a clinical attack on Dani Pedrosa, passing the Spaniard on the last lap to register his 32nd premier class podium that keeps him firmly in contention for the MotoGP world championship. :tummenupp

Capirex: Now we look forward to Mugello and go there in great shape... :yoparty

Last edited:
#space skrev:
2182268Sanningen är att Rossi knäckte Sete för all framtid under förra året..
Knappast. Det var oturen/motgångarna som knäckte honom. Han var gudomligt snabb, stabil och skönkörande när han inte hade osis. Såg verkligen ut som en Världsmästare. Jag ger inte mycket för hans flin och amerikanska dialekt. Men han var defintivt grymt snabb. Hade han suttit på Haydens cyckel i år tror jag han hade varit "righ up there". Ducatin är säkert grymt anpassad för Capirossi; som det ska bli grymt ballt att se på Mugello. Hoppas på en sjuk uppgörelse mellan honom Rossi och Melandri.

:yoparty

Last edited:
Håller med Nyteknik där.
Tittar man på kvalen så var han överlägsen förra säsongen. Lägg där till de två föregående säsongernas slutresultat så är ingen tvekan om att han sågs som den enda riktiga utmanaren till Rossi i början av säsongen 2005 (duckar inför Biaggi-fansens reaktioner...). Sedan passade nog Hondan Setes körstil bättre än Duccen gör, så Sete lär ha väldigt höga odds som utmanare till titeln i år.

Pedrosa hade ingenting att sätta emot Capirossi, men det berodde nog inte på bristande rutin utan snarare på brist på fäste i däcken. Men visst var det imponerande att se hur mycket Capirossi "tog i" för att komma ikapp. Ingen fegkörning där inte... :tummenupp

Sete kan komma,
precis som Checa gjorde riktigt bra i slutet på säsongen
när han vant sig vid Duccen (isf lite typiskt Checa)

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP