MOTOGP hojarna 07 pics!

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Dessa bestarna testades nere på Brno i måndags. Enjoy.

Effekt? Skulle tippa på ca 200 hk på veven om inte mer:)
Kolla på Ducce GP7:an, de har använt kolfiber i än större utsträckning än förut som bärande del. Kunde de inte ha gjort hela ramen & svingen i kolfiber? (Rätta mig om jag har fel men det finns nog en regel i MotoGP som förbjuder det?)

Bifogat

• gp7-3.jpg
    gp7-3.jpg
    134.9 KB · Visningar: 362
  • rossi-07.jpg
    rossi-07.jpg
    138.4 KB · Visningar: 884
  • rossi-07-c.jpg
    rossi-07-c.jpg
    112.8 KB · Visningar: 273
  • rossi-07-d.jpg
    rossi-07-d.jpg
    123.1 KB · Visningar: 274
maxximus skrev:
2403617 Dessa bestarna testades nere på Brno i måndags. Enjoy.

Effekt? Skulle tippa på ca 200 hk på veven om inte mer:)
Kolla på Ducce GP7:an, de har använt kolfiber i än större utsträckning än förut som bärande del. Kunde de inte ha gjort hela ramen & svingen i kolfiber? (Rätta mig om jag har fel men det finns nog en regel i MotoGP som förbjuder det?)

En av förklaringarna till att de inte använder kolfiberfälgar är väl att de helt enkelt inte tål påfrestningarna som en MotoGP-hoj utsätter delarna för? Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag tror det är samma sak som gäller för sving och ram. Du vill ju inte gärna riskera att ramen ska spricka i slutet av rakan på Mugello när du precis ska börja bromsa...

Den där M1:an är ju kärlek! Hoppas den går fort också!

Jag tror som DR_Zätare. Har också fått intrycket att kolfiber kan vara lite förrädiskt.

Kolfiber har utmärkta dragegenskaper men tål inte tryck.
Därför måste dessa armeras med t ex aramidfibrer (Kevlar) för att inte smälla av vid kompression.
Sedan är det inte så trivialt att foga ihop delar i kolfiber. Skarvarna blir alltid den svagaste länken, speciellt om man viktoptimerar konstruktionen.

Detaljer som huvudsakligen byggs som skal är dock perfekta att göra i kolfiber.

elwe skrev:
2404889 Kolfiber har utmärkta dragegenskaper men tål inte tryck.
Därför måste dessa armeras med t ex aramidfibrer (Kevlar) för att inte smälla av vid kompression.
Sedan är det inte så trivialt att foga ihop delar i kolfiber. Skarvarna blir alltid den svagaste länken, speciellt om man viktoptimerar konstruktionen.

Detaljer som huvudsakligen byggs som skal är dock perfekta att göra i kolfiber.

Jag tolkar det som att icke-bärande delar är bra att bygga i kolfiber och bärande delar mindre bra?

Å andra sidan bygger de väl säkerhetsburen i F1-bilar i kolfiber men den kanske innehåller även andra material?

DR-Zätare skrev:
2404939 Jag tolkar det som att icke-bärande delar är bra att bygga i kolfiber och bärande delar mindre bra?

Å andra sidan bygger de väl säkerhetsburen i F1-bilar i kolfiber men den kanske innehåller även andra material?
Det beror ju på hur belastningen är och hur stor den är. Bärande cutsar etc är ju inga problem, kolfiberfälgar likaså.
Aprilia har ju haft kolfibersvingar på sina 250-hojar också.

Jag har snackat med en Kompositfirma här i Sverige & de sade att de går att bygga en ram helt i kolfiber, den skulle väga under 5 kg men kosta ca 50´kr:(
Det är arb.tiden som skulle kosta mest, materialkostn. vore en liten bit av kakan. FEM-analys (hållfasthetsberäkn.) hade man vart tvungen att göra också=extrakostn.

maxximus skrev:
2405082 Jag har snackat med en Kompositfirma här i Sverige & de sade att de går att bygga en ram helt i kolfiber, den skulle väga under 5 kg men kosta ca 50´kr:(
Det är arb.tiden som skulle kosta mest, materialkostn. vore en liten bit av kakan. FEM-analys (hållfasthetsberäkn.) hade man vart tvungen att göra också=extrakostn.
Visst går det, men alla övergångar komposit/metall är besvärliga.
Där är det lim/matrismaterial som bestämmer vad infästningar/övergångar kommer att tåla.

När det gäller racehojar så har de ju minimivikter. Dessa är man ju nere på redan idag så man har inte så stor nytta av kolfiber i avfjädrade detaljer

maxximus skrev:
2405082

Jag har fått för mig att en ram i kolfiber inte skulle tåla en krasch lika bra som en i aluminium. Kan det ligga nåt i det?

det har ju testats och följdakligen inte funnits lämpligt.
förutom de i tråden nämnda nackdelarna så har en "ram i kolfiber" inte de egenskaper man eftersträvar gällande vridstyvhet, eller rättare sagt avsaknaden av flex.

Gustav O skrev:
2405150 Vad är gissningar? :va
"Jag har fått för mig...", "Jag tolkar det som...", "Har också fått intrycket av..." etc.
Ingen som gissar och påstår sig veta... men tyckte bara det var roligt med lite spekulationer :)

rogka566 skrev:
2405193 "Jag har fått för mig...", "Jag tolkar det som...", "Har också fått intrycket av..." etc.
Ingen som gissar och påstår sig veta... men tyckte bara det var roligt med lite spekulationer :)
Det finns inga dumma frågor utan bara dumma svar. :D

kolla på en F1 bil där har du massor av delar som är bärande i kolfiber, tex hjulupphängningen, och de är inte bara hojjar som inte kan ha kolfiber fälgar de gäller andra bilsporter också.

PacMan skrev:
2405124 Jag har fått för mig att en ram i kolfiber inte skulle tåla en krasch lika bra som en i aluminium. Kan det ligga nåt i det?
mja man bygger ju cockpits helt i kolfiber så kolfiber ram borde fungera tycker man.. dock är de farligt om de spricker, alla dessa fibernålar är inte så roligt å ha i bilen vid ev avåkning, Arton Senna dog av en fibernål i skallen när han smällde med väggen i början på 90talet.

sandstream skrev:
ingen bild i din post.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...