MotoGP Grand Prix of Catalunya, Spain

Det mest minnesvärda var när Folger i Moto2 med en hårsmån lyckas undvika att köra rakt över Salom? som gått omkull framför honom. Tur, visst, men f-n snyggt gjort.

Var lite läskigt och man får alltid flasbacks vad som hänt andra förare som blivit påkörda.

Tyckte nästan att killen som fick Torres hoj i typ huvudet men klarade det och körde vidare gjorde det ännu bättre!
 
Var lite läskigt och man får alltid flasbacks vad som hänt andra förare som blivit påkörda.

Tyckte nästan att killen som fick Torres hoj i typ huvudet men klarade det och körde vidare gjorde det ännu bättre!
Jovisst, men det är i alla fall som jag ser det inte riktigt samma sak. Jäkla prestation att inte gå omkull efter den smällen, för inte att tala om Ajos gymkana efter highsidern. Båda är anmärkningsvärda prestationer...men sagt inte samma grej liksom. Väja och mer eller mindre garanterat sumpa racet eller chansa och hoppas på nåt bättre än att köra ihjäl killen på banan. Rätt val är beröm värt.
Att ha sån koll på läget och såna reflexer att man hinner med är avundsvärt.
 
Last edited:
Till avdelningen snabba-och-riktiga-beslut hörde Peddo och Marquez gul-flaggs-handlingar också.

Att hinna tänka
-"Jag såg en snubbe i gruset. Så det måste ha varit gulflagg när jag körde om någon. Så jag bakar till positionen jag hade innan."
i 240 blås på 0,000143 sekunder är fan berömvärt också!! :tummenupp

Rossi skratta och sa med ett leende "I nåt now whoot häppen. Aj traj täjk advantage.". :)
 
Nu hör det ju till att kommentera lite så någon retar upp sig på mig också :tungan
Ska vi vara helt ärliga så visst Rossi körde på något fruktansvärt bra därframme, stabilt, tycker jag med, men om inte MM hade slarvat så mycket i sin körning hade nog Pedrosa kunnat vinna med säkert 5 Sek men jag tackar MM för att han gjorde det så spännande :yoparty Kommentarer på det :D
 
Lorenzo sa att Yamaha hade mycket på att-göra-listan idag, låter som nya prylar och inte bara strategier att testa ut. Verkar stallen ha många uppgraderingar med sig inför dagen? Ducce?

Alla fabriker har haft digra testprogram och mängder med testdelar för fabriksteam, satellitteam såväl som privatister. Många har varvat konstant på varvtider bättre än race såväl som träningar så något lär de ha lärt sig. Och som vanligt säger listan med snabbaste varvtider inte särskilt mycket om vem som lärde sig mest...

Förarna som testade den nya bansträckningen är skeptiska då de helt enkelt tycker att F1-genvägen är tråkig...Vi får se vad Capi och hans dårar hittar på.
 
Vilket race
var på plats och då det var mitt första MOTO GP live så finns det inte ord för hur häftigt det var

WOW
 
Men förlorade, tror Vale dansar bättre med MM.
Vale kunde inte svara, han sa det själv. Dessutom har MM ett stort övertag på VR. Debutloppet och Assen 2013 är de enda där VR tagit MM.

DP var grymt het och satsade allt, tog slut när MM stängde dörren och DP stod för loppets räddning. Det var först när DP åkte på sin extra tur som VR bjöds in igen och fick andraplatsen till skänks.
 
Vale kunde inte svara, han sa det själv. Dessutom har MM ett stort övertag på VR. Debutloppet och Assen 2013 är de enda där VR tagit MM.

DP var grymt het och satsade allt, tog slut när MM stängde dörren och DP stod för loppets räddning. Det var först när DP åkte på sin extra tur som VR bjöds in igen och fick andraplatsen till skänks.

så länge det är en repsolhoj så är det bättre än allt annat eller?

 
så länge det är en repsolhoj så är det bättre än allt annat eller?
Eeeh, nej???

Min kommentar var mer att se som att DP var den som bästa kunde utmana MM på slutet och nästan lyckades. VR körde ett starkt race, men när MM väl var om (efter ha kört ikapp den där tappade sekunden ifrån första försöket) så anser jag att det tåget hade gått.
 
har nån någonsin satt full pott i en hel sesong? känns som oddsen förr att MM ska lyckas blir bättre och bättre, skönt att det äntligen blivit tight racing i GP klassen iallafall :tummenupp
 
MGP Rekordet i flest antal segrar i rad är väl lika med det Rossi presterade 2002.

Fast tycker Marques prestation är större pga att han har ett mer värdigt motstånd och inte lika överlägset material än vad Rossi hade.

Frågor på det?
 
MGP Rekordet i flest antal segrar i rad är väl lika med det Rossi presterade 2002.

Fast tycker Marques prestation är större pga att han har ett mer värdigt motstånd och inte lika överlägset material än vad Rossi hade.

Frågor på det?

Ja, en liten fråga.

Rossis vinstmarginal var allt mellan 0,217 s (Le Mans) till 2,404 s (Mugello).

Vet inte om det var så överlägset material, eller?

Däremot håller jag fullständigt med om att Márquez är i stort outstanding för tillfället!
 
Last edited:
lindhamre skrev:
"mer värdigt motstånd"
:hihi
Jag tror ditt minne sviker. Det har sällan funnits lätta snubbar att slå i GP.
Och är du nu "överlägsen" så måste du fortfarande hålla koncentrationen uppe (Schumacher på Indy 2000 t.ex.).

Visst, det var väl några som fortfarande hade 500-bågarna kvar. Barros & Capirossi bland annat.
Men tittar man lite närmre..

Då när Rossi vann 7 i rad så var tre av vinsterna tagna med under 1 sekunds marginal.
På Le Mans (vinst 2 under streaken) skiljde det en knapp halvsekund vid målgång mellan Top 3.
SydAfrika-racet var en härlig batalj också.

Antal gånger Marc Marquez har vunnit med under 1 sekunds marginal under dessa 7 vinstrace i år;
3. Alltså precis samma siffra som Rossi 2002.


Faktiskt, om man lägger ihop vinstmarginalerna för de 7 vinsterna, så skiljer det knappt någonting alls.
Marquez har vunnit de 7 senaste racen med 9,77 sekunder totalt.

Rossi vann hans 7 i rad 2002 med 10,025 sekunder totalt. Det skiljer alltså endast 0,255 sekunder.


6 av Rossi's 11 vinster 2002 togs med max 1,6 sekunders marginal.
Det var lika mycket Rossi's talang som bra material det året. Ukawa blev ju slagen av Biaggi
trots att han också hade RC211V:n.


Det jag minns mest dock var Japan första helgen. Förhållandena var väldigt svåra och halva fältet försvann innan målgång.
Rossi sa under pre-season något liknande som att det knappt gick att peta på gasen förrän däcken började spinna och att Hondan var svår att tygla, och så blir första racet i sådant otroligt dåligt väder på en så svår och teknisk bana som Suzuka. Jag var mycket imponerad då, och jag minns även fortfarande Akira Ryo's prestation det racet med glädje. Han var en cool 'gubbe' (37 år det året) :yoparty Häftigt namn också.
Suzuka '02 är en av Rossi's bästa vinster enligt mig.



Men något som är än mer imponerande än 7 vinster i rad, är att komma på pallen i alla race under en säsong.
I modern tid är det bara Rossi som lyckats med det vad jag vet (2003).
Surtees och andra gjorde det väl för länge sedan.

Marquez var nära att lyckas med detta förra året (missade pallen endast två gånger),
jag tror inte han klarar det i år heller. Det måste vara mycket som ska stämma då.
 
Last edited:
Fast tycker Marques prestation är större pga att han har ett mer värdigt motstånd och inte lika överlägset material än vad Rossi hade.

Jag tycker din inställning till ex-förarna är orättvis och felaktig. Det fanns väldigt bra förare i MotoGP 2002,
och jag skulle säga tvärt emot din åsikt.

Tar man bort eliten (säg topp 3-4-förarna nu 2014 och då 2002), så skulle jag säga att mellanskiktet Checa, Abe, Katoh, Barros, Capirossi, Nakano, Hayden, Bayliss, Ukawa och Haga var betydligt farligare än Crutchlow, Bautista, Bradl, Smith, Espargaro, Iannone och Hernandez är idag. Helt klart tuffare grid då.

Men ska man då koncentrera sig på toppen så tycker jag Biaggi/Barros/Gibernau/Capirossi var utomordentligt bra motstånd. Biaggi kunde ofta ge upp mid-race och bara ta sig i mål utan en fight, men då och då vakna och vara snabbast (mycket likt Pedrosa), Barros/Capirossi gav nästan aldrig upp trots ibland underlägset material (mycket likt Lorenzo), Gibernau kunde ibland hitta grym fart vissa race och vara klart bäst av alla på banan (som Pedrosa) osv osv..


2002-2003 var det även 6st olika vinnare i MotoGP.
2013-2014 hittills är det endast 4 olika.
1 förare var med under båda dessa epoker...
 
Ja, en liten fråga.

Rossis vinstmarginal var allt mellan 0,217 s (Le Mans) till 2,404 s (Mugello).

Vet inte om det var så överlägset material, eller?

Däremot håller jag fullständigt med om att Márquez är i stort outstanding för tillfället!

Vinstmarginalen är det måttet för dominansen?
2002 dominerade han fullständigt som skulle kalla den moderna eran i kungaklassen. Han fick en skräddarsydd hoj som han och Honda utvecklade och utnyttjade övertaget.
Marques ärvde en befintlig hoj som andra hade utvecklat och tävlade mot flera andra vassare konkurrenter.
Vinner VM rakt av dominerar nu klassen överlägset, klart större talang.
 
Jag hajar inte hur du kan säga att konkurrenterna är "vassare" idag jämfört med då.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top