MotoGP Grand Prix of Catalunya, Spain

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Grymt race

attachment.php

Inte för inte som Rossi har Homer som idol.
Rossi sa det i en intervju bara för någon månad sedan;
"Homer, he is the man. He make all the right choices."

http://youtu.be/n5XbQ83YyPk
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Rossi ströp ju även Pedrosa under en presskonferens förra året :hihi

Och i torsdags/fredags sa han i direktsändning att Marquez är en 'small fucking bastard' :hihi
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vilket MGP-rejs! Vem sa att Pedrosa inte visade hunger, dagens behållning trots att det kostade en placering :)

Hittar hans team något litet till kan det bli riktigt kul! #46 is on a mission, han ger aldrig upp. Rossi verkade gilla vad han såg, kramade om Pedrosa i Parc Ferme :)

Jag tror faktiskt att det handlar om det precis omvända - gå tillbaka till sin egen körstil och sin egen setup. Då kommer resultaten. Det sista han behöver är en samling experter som tjatar om att han måste köra som Marc och att han måste ha samma setup som Marc. Detta race var en helomvändning på flera plan och jag både tror och hoppas på bättre resultat från och med nu.

En intressant tanke är vad som hänt om omkörningsförsöket i kurva tio lyckats. Från kurva tio till mål är det bara det man kallar "partial lean angle" och Dani har varit den starkare i dessa partier hela helgen...

För er som missade Ajos räddning i Moto3 :D Underbart!

Och med tanke på att han ryckte ARMBÅGEN ur led så blir det än mer imponerande...

Om intresseklubben noterar så har det blivit en sen ändring i resultatlistan. Scott Redding har fått tidstillägg för att ha bommat inbromsningen till kurva ett och sedan åkt utanför banan genom den chikanliknande kurva 2. Nicky låg tydligen precis bakom Redding och linade upp honom för omkörning då det var tre varv kvar, men på grund av denna manöver fick Redding helt plötsligt ett försprång på närmare två sekunder. Därav tidstillägget.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Då är jag radare 2 :hihi
Vad jag tror han menade var att Rossi inte hade presterat lika bra på en Honda som far o flänger, Rossi känns som han behöver en maskin som är stadig som ett lok, bara vad jag tror :)

Det kan vara svårt att veta, rossi har tidigare kört på det viset med Honda osv. Allt handlar om hur väl han anpassar sig vilket kanske blir svårare med tiden. Anpassar han sin körning som han gjort med Yamahan i år på en Honda så tvekar jag inte att han är snabbare på Honda.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag tror faktiskt att det handlar om det precis omvända - gå tillbaka till sin egen körstil och sin egen setup. Då kommer resultaten. Det sista han behöver är en samling experter som tjatar om att han måste köra som Marc och att han måste ha samma setup som Marc. Detta race var en helomvändning på flera plan och jag både tror och hoppas på bättre resultat från och med nu.

En intressant tanke är vad som hänt om omkörningsförsöket i kurva tio lyckats. Från kurva tio till mål är det bara det man kallar "partial lean angle" och Dani har varit den starkare i dessa partier hela helgen...
Ja, hitta lite till behöver inte betyda att hitta något nytt eller att plagiera någon annan förare, det kan lika gärna betyda att hitta tillbaka ;) Seriöst - Pedrosa har några hyfsat unika egenskaper som förare - han är kort och lätt. Det är säkert en styrka i vissa fall, en svaghet i andra. Bland annat borde det betyda att han inte kan klänga lika mycket runt hojen (räckvidd) och att vikten som förflyttas i vart fall är mindre än för en förare som är 10 cm längre och kanske 10 kilo tyngre? Pedrosa är i mina ögon kung på "pick up" han reser upp hojen och accelererar fullt tidigare än någon annan, så i min värld tror jag definitivt att hans team bör fokusera på och finslipa det som gjort honom så stark tidigare säsonger. Inte stirra sig blind på MM:s stil eller i vart fall noggrant analysera och välja bort de delar som helt enkelt inte passar Danis fysiska förutsättningar.

Tror jag, utan tillgång till närmare analyser och data. Vad jag vet är att DP idag visade kämpaglöd och fightades för sin position rejset igenom, det gladde mig mycket att läsa intervjun på crash.net och att Pedrosas kommentarer gick i precis den riktningen. Han var stolt över sin insats och lyckades idag uppfylla ett antal strategiska mål som han satt upp för sig själv, att det kostade en position föreföll vara ett billigt pris. Det tyder på ett stärkt självförtroende, vilket gillas :)
 
Last edited:

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Ok , pedrosa gjorde bra ifrån sig idag och det blev ett spännande race. Men beror det på att han var på hemmaplan? Hoppas inte det.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Såg racet i efterhand och även om jag kände till resultatet i förhand var det en nagelbitare. Grymt kört av alla tre toppkandidater i i slutet.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Jo. Jag tror att mm o vr hade blivit ett riktigt häftigt radarpar.
Samt att o min värld är Hondan den bästa hojen för tillfället.
Tror att vr hade gjort det bra på den hojen.

Kombinationen Marques och Honda är det bästa just nu.
Grymt vilken mentalitet killen har, helt enormt att spöat de övriga för 7e gången i rad.

Personligen tror jag Rossi föredrar M1an alla dagar i veckan, utvecklingen i år för den gamle har verkligen pekat uppåt och 2 a i totalt säger allt efter den omöjlige Marc.

Han verkar inte klaga på materialet.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Kollar man på resultaten så höll MM och VR samma snitthastighet så tror inte VR skulle göra bättre ifrån sig med en Hynda, skulle bara innebära några steg bakåt tills han bekantat sig med hojen.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Bra race men lite synd att Pedrosa knödde sig mellan VR och MM på sluttampen, tror att det annars kunde blivit mer fight om #1
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
I en intervju efter racet verkade Rossi väldigt nöjd med såväl hojen som prestationen som sådan frånsett resultatet. Han hade nog hoppats på en seger då han hade segervittring ett tag. Som åskådare kan man inte annat än imponeras över hans lyft från Ducati åren och första året med Yamaha efter comebacken dit. Det verkar som om Rossi är att räkna med framöver även om de yngre förmågorna kommer att göra det besvärligt för honom. I slutändan kanske det blir svårt att rubba på Marques. Den killen är ju i en klass för sig sedan en tid tillbaka.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ytterligare nyheter för intresseklubben,

Första halvtimmen av morgondagens test kommer att spenderas på en alternativ bansträckning. Kurva nio (den rödmålade kurvan efter bakrakan) kommer då att köras "formula one style", det vill säga på den genväg som F1-bilarna tar då de kör på denna bana. Alltså en lite kortare bakraka, en lite tidigare nittio graders vänster följt av en lite flackare vänster, istället för dagens lite längre bakraka följt av en hundraåttio graders u-sväng. Allt för att förbättra "run off area" ifall någon bommar inbromsningen. De som bommar inbromsningen kan i så fall åka den gamla bansträckningen och tappa några sekunder istället för att åka ut i den ganska korta sandfållan och riskera en krasch.

Samtliga förare som åker första halvtimmen kommer att intervjuas av Safety Commission. Om de gillar denna förändring kommer den sannolikt att införas till framtida GP på denna bana.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ytterligare nyheter för intresseklubben,

Första halvtimmen av morgondagens test...
Intresseklubben tackar för Dina eminenta nyheter:) MÖP är ju beteckningen för Militärt Överintresserade Personer, vad kallar vi denna klubb? Racing-Överintresserade-Veteraner? Gp-Oraklens-Jämkande-Amatörer? Racing-Amatörernas-DAgdrömmaRE?

Lorenzo sa att Yamaha hade mycket på att-göra-listan idag, låter som nya prylar och inte bara strategier att testa ut. Verkar stallen ha många uppgraderingar med sig inför dagen? Ducce?
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Grymt race! Så jävla underbart att det är tajt i toppen hela racet.

Måste va lite tungt får Lorenzo nu när han blivit andre-förare igen :tungan
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det mest minnesvärda var när Folger i Moto2 med en hårsmån lyckas undvika att köra rakt över Salom? som gått omkull framför honom. Tur, visst, men f-n snyggt gjort.

Ja jävlar vad nervöst det blev när man såg att han kanade ut över banan när man visste att det kom en hel hord hojar bakom, och just när han kanade över linjen kom Folger. Förbaskat snygg manöver av Folger. Nästan så han borde fått en hedersplats på podiet där. ;)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Intresseklubben tackar för Dina eminenta nyheter:) MÖP är ju beteckningen för Militärt Överintresserade Personer, vad kallar vi denna klubb? Racing-Överintresserade-Veteraner? Gp-Oraklens-Jämkande-Amatörer? Racing-Amatörernas-DAgdrömmaRE?

R-Ö-V :rofl G-O-J-A :rofl:rofl R-A-DA-RE :rofl:rofl:rofl
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top