MotoGP - försäsongstugg!

Smart val av Maverick. Nu hoppas jag bara att vi slipper se Peddot två år till på Repsol Hondan, men det är väl för mycket att hoppas på...
 
Nu hoppas jag bara att vi slipper se Peddot två år till på Repsol Hondan, men det är väl för mycket att hoppas på...

Hondas problem är väl ungefär samma som ditt problem - hur gärna ni än vill så kan ingen av er nämna ett tillgängligt namn som kommer att prestera bättre än honom.

Om vissa krafter inom Honda dessutom får som de vill så kommer man att gå tillbaka till det arbetssätt man hade för några år sedan. Det vill säga att lyssna på Dani's kommentarer och fullständigt ignorera feedbacken från andra sidan av garaget. Så kanske Hondan återigen blir en konkurrenskraftig motorcykel.
 
Gott med dina kommentarer, Alatalo, som har grund kan jag tro :tummenupp.

Tyckte väl det var lite mysko med El Pais artikel om Pedrosa till Yamaha av någon anledning, men tycker nog lite synd om Dani att det inte vill sig hos Honda. Han är, enligt mig, värd en liten titel trots att jag misstrott hans kapacitet.

Hur kommer det sig att Honda behåller honom, om dom inte lyssnar på honom enligt nedan tro? Marknadskrafterna/managers?


Hondas problem är väl ungefär samma som ditt problem - hur gärna ni än vill så kan ingen av er nämna ett tillgängligt namn som kommer att prestera bättre än honom.

Om vissa krafter inom Honda dessutom får som de vill så kommer man att gå tillbaka till det arbetssätt man hade för några år sedan. Det vill säga att lyssna på Dani's kommentarer och fullständigt ignorera feedbacken från andra sidan av garaget. Så kanske Hondan återigen blir en konkurrenskraftig motorcykel.
 
Last edited:
...Om vissa krafter inom Honda dessutom får som de vill så kommer man att gå tillbaka till det arbetssätt man hade för några år sedan. Det vill säga att lyssna på Dani's kommentarer och fullständigt ignorera feedbacken från andra sidan av garaget. Så kanske Hondan återigen blir en konkurrenskraftig motorcykel.
Äntligen!!Det är väl en illa dold hemlighet att Pedrosa är en fantastisk utvecklare som är känslig och ger precis feedback. Däremot har naturligtvis Marquez och hans team haft ledningens öra i takt med hans exceptionella framgångar, däremot innebär inte alltid en gudagåva i form av att köra hoj alltid motsvarande talang när det gäller att utveckla materialet.

Ett parallellfall kan i viss mån finnas mellan JLo och VR46. Det är värt att notera att Yamaha och JLo hade svårt att göra sig gällande gentemot Honda under de år när VR körde rödlackerade maskiner.
 
Last edited:
...Ett parallellfall kan i viss mån finnas mellan JLo och VR46. Det är värt att notera att Yamaha och JLo hade svårt att göra sig gällande gentemot Honda under de år när VR körde rödlackerade maskiner.

Å andra sidan var de rödlackerade maskinerna inte särskilt konkurrenskraftiga under den eran heller. ;)

Så jag, som inte har en aning, frågar alltså om förarna har så stor inverkan på materialet? :va
Duccarna hade väl något sorts generalfel borgande i att man höll kvar vid gammal teknik (här finns många som vet bättre än jag)?
Hondas problem är väl att man inte får ut/ner kraften i motorn?
Jag trodde förarna bara kunde påverka i det lilla sas, inte förstöra en hoj?
 
Å andra sidan var de rödlackerade maskinerna inte särskilt konkurrenskraftiga under den eran heller. ;)...
...Jag trodde förarna bara kunde påverka i det lilla sas, inte förstöra en hoj?
Njae, notera att jag skrev "kan i viss mån" just för att inte vara kategorisk och reta någon. Men de ligger ju något i att dåvarande tekniske direktören sades tro stenhårt på sin teknik och att VR46 inte fick gehör för sina synpunkter. Å andra sidan kanske VR avfärdade hela maskinen som en skitprodukt vilket knappast gagnar samarbete och de som bestämmer ser naturligtvis enorma kostnader i att börja om från början i stället för att bara hitta en liten magisk lösning när det gäller en okänslig frontända...

Utan att veta kan jag tro att de egenskaper som prioriteras när Du ska bromsa sent, stenhårt och med maskinen på tvären in i kurvan kanske inte helt harmoniserar med det Du behöver för att få optimalt fäste i andra ändan av kurvan... Motorcykeldesign är ju som bekant alltid ett kompromissande mellan olika egenskaper där den ena egenskapen ofta kommer på bekostnad av något annat. Förarna har nog en hel del att säga till om när det gäller hur egenskaperna ska prioriteras, det är trots allt de som ska köra maskinen till racesegrar, designerns uppdrag är väl sedan att omsätta önskemål om egenskaper i sina konstruktioner och presentera förarnas önskemål om egenskaper i ett (antal) koncept. Teknikernas uppdrag handlar mycket om att utvärdera och optimera prestandan ur det valda konceptet. Tror jag.

Naturligtvis är däckens egenskaper en oerhört viktig parameter i denna design och min personliga uppfattning är att Honda måhända måste ta ett steg tillbaka, utveckla en hoj enligt Danis preferenser och låta Marquez köra skiten ur det konceptet för att återställa ordningen... :)
 
Last edited:
Hondas problem är väl ungefär samma som ditt problem - hur gärna ni än vill så kan ingen av er nämna ett tillgängligt namn som kommer att prestera bättre än honom.

Om vissa krafter inom Honda dessutom får som de vill så kommer man att gå tillbaka till det arbetssätt man hade för några år sedan. Det vill säga att lyssna på Dani's kommentarer och fullständigt ignorera feedbacken från andra sidan av garaget. Så kanske Hondan återigen blir en konkurrenskraftig motorcykel.

Vore inte det ett väldigt märkligt förfarande, att ignorera feedbacken från teamets snabbaste förare och titelkandidat och enbart ta feedback från en kille som är långsammare, har en helt annan körstil och betydligt mindre kroppshydda? Menar du att man gjorde så under Stoners tid hos Honda?

Finns en rad förare jag hellre skulle sett i det stallet vid säsongens början. Vilka resultat de skulle presterat jämfört med Pedrosa kan vi ju bara spekulera i. Skulle hellre sett t.ex Rins, P.Esp, Vinales, Petrucci eller Iannone.
 
Vore inte det ett väldigt märkligt förfarande, att ignorera feedbacken från teamets snabbaste förare och titelkandidat och enbart ta feedback från en kille som är långsammare, har en helt annan körstil och betydligt mindre kroppshydda? Menar du att man gjorde så under Stoners tid hos Honda?

Finns en rad förare jag hellre skulle sett i det stallet vid säsongens början. Vilka resultat de skulle presterat jämfört med Pedrosa kan vi ju bara spekulera i. Skulle hellre sett t.ex Rins, P.Esp, Vinales, Petrucci eller Iannone.

DP är en exceptionell testförare. Kanske världens bäste. Definitivt världens känsligaste. Jag kan dra hur många historier som helst där han detekterat skillnader vid blindtester av mikroskopiskt små förändringar.

Tidigare generationer Honda-ingenjörer (de som kunde göra sin röst hörd ungefär 2006-2012) hade mycket stor tilltro till honom av en enda orsak - om man gav de saker han tyckte om till andra förare så kände de inte alltid någon skillnad. Men de åkte alltid fortare. Alltid. Oavsett körstil och kroppshydda.

De sista två-tre åren har andra krafter regerat med följden att man inte alltid velat lyssna på DP. Hur det hade gått om man verkligen lyssnat på DP är också spekulationer, men jag tror i alla fall att de motorproblem man haft de sista arton månaderna hade varit mycket mindre om man följt DP's ideer redan från början.

Så ja, en stor del av Casey's VM-guld grundlades genom Dani's kvalitet som testförare.
 
DP är en exceptionell testförare. Kanske världens bäste. Definitivt världens känsligaste. Jag kan dra hur många historier som helst där han detekterat skillnader vid blindtester av mikroskopiskt små förändringar.

Ge oss gärna några. :)
 
Om möjligt, en rejält revansch sugen Ianonne 2017 på Suzuki skulle vara intressant! !
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top