MotoGP förlorar magin i rask takt

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Hur många företag har ens dom marginalerna att man har 100-150 miljoner kronor över som man kan slänga in i ett MotoGP team? Det är ju sjukt...
Ganska många företag. Se bara på de 500 med högst omsättning i världen vid länken. Surgutneftegas (ryskt energibolag) som ligger nästan i botten på listan gjorde en vinst på 38 miljarder SEK.

http://money.cnn.com/magazines/fortune/global500/2011/full_list/401_500.html

Repsol gjorde de 9 första månaderna 2011 en vinst på 17,5 miljarder SEK. Alltså 17 500 miljoner SEK. Om de satsar 175 miljoner SEK på MotoGP så gör de av med 1% av vinsten.

http://www.repsol.com/es_en/corpora...tas/10112011-resultados-tercer-trimestre.aspx
 

Bifogat

  • 4346551722_3bb44e2203.jpg
    4346551722_3bb44e2203.jpg
    53.8 KB · Visningar: 58
Last edited:

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Nja, det där är att göra det väl lätt för sig. Artikelförfattaren slår ut med armarna och säger "det går inte", en inställning som jag har mycket svårt för....

Om man nu tycker att MotoGP har förlorat magin kan man alltid vända sig till Valmers alterego för lite svensk underhållning på tyska!


//PornStar :)
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Sentimentalt och bakåtsträvande – säkert. Men nog var det länge sedan kommentatorerna hade lika goda skäl att låta så upphetsade och nog saknar man dessa täta/riskabla uppgörelser i de sista kurvorna. Do or die. Från 1.59 är det ren magi: sista kurvan, Biaggi tar ytterspåret för att komma om Abe men lyckas inte täppa till i utgången, får Abes hoj mot axeln, reser upp, lutar, får Abes hoj mot sig igen, reser upp, sladdar på curbsen, wheelie. Puh...

http://www.youtube.com/watch?v=oqhPjp0tYy4
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
På tal om witchcraft: den här vurpan är ruskigt lik Barry Sheenes highsider på Daytona 1975. Gå till 1.49 i klippet. Varför ser man inga sådana vurpor längre?

http://youtu.be/NrsLGtevkYg

Sånna vurpor var det på Moto2-racet på Valencia förra året. Kanske inte i så hög fart pga bana och hojarna.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Sentimentalt och bakåtsträvande – säkert. Men nog var det länge sedan kommentatorerna hade lika goda skäl att låta så upphetsade och nog saknar man dessa täta/riskabla uppgörelser i de sista kurvorna. Do or die.
Jerez 2005 (Rossi vs Sete), Estoril 2006 (Elias vs Rossi), Laguna Seca 2008 (Rossi vs Stoner), Motegi 2010 (Rossi vs Lorenzo)...

Tycker inte att något av racen du eller jag nämner är signifikativa för en en viss tidsperiod. Däremot bevisar det att man kan hitta guldkorn från de flesta år.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jerez 2005 (Rossi vs Sete), Estoril 2006 (Elias vs Rossi), Laguna Seca 2008 (Rossi vs Stoner), Motegi 2010 (Rossi vs Lorenzo)...

Tycker inte att något av racen du eller jag nämner är signifikativa för en en viss tidsperiod. Däremot bevisar det att man kan hitta guldkorn från de flesta år.

Catalunya 2009 (Rossi vs Lorenzo) är väl det främsta exemplet, kanske?

Det sjuka är att jag (som är så ung) har väldigt tydliga minnesbilder av rejs från 1996. :(
 

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
En sak som blivit sämre är att de har tagit bort roliga banor som Rio och Velkom och ersatt de med formel1-banor som Kina och Qatar, men de betalar väl dorna bättre för att få arangera racet...
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Jerez 2005 (Rossi vs Sete), Estoril 2006 (Elias vs Rossi), Laguna Seca 2008 (Rossi vs Stoner), Motegi 2010 (Rossi vs Lorenzo)...

De roliga som rossifan är att sen han klev in i motogp har han stått för 80% av alla nämnvärda fighter som varit. (säkert innan i 250 också men de va innan min tid) Hur många omtalade fighter har de varit senaste 8 åren som inte rossi varit inblandad i ? Toppen 2011 har ju inte bjudit på något alls... :(
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
De roliga som rossifan är att sen han klev in i motogp har han stått för 80% av alla nämnvärda fighter som varit. (säkert innan i 250 också men de va innan min tid) Hur många omtalade fighter har de varit senaste 8 åren som inte rossi varit inblandad i ? Toppen 2011 har ju inte bjudit på något alls... :(
Det är väl bara ytterligare ett bevis för hans storhet. Att han dessutom nästan alltid går vinnande ur striden är imponerande.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En sak som blivit sämre är att de har tagit bort roliga banor som Rio och Velkom och ersatt de med formel1-banor som Kina och Qatar, men de betalar väl dorna bättre för att få arangera racet...
Det finns säkert ekonomi och politik bakom de besluten men kraven på banornas säkerhet spelar nog också in.

Jag skulle vilja se dem köra på SPA i Belgien.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Ber om ursäkt ifall ja upprepar ngt som redan sagts nu (orkar inte läsa hela tråden)
Men de jag tycker gör de lite tråkigare är framförallt TC:n... inte bara för att de sladdas mindre, det blir lättare att köra nära gränsen och när de blir lättare att alltid ligga på 99% av vad däck & hoj klarar, blir racen tråkigt jämna.
Dvs förare 1,2 & 3 har ställt in sina hojjar lite olika, hoj 1 klarar varvtider på 1 min, hoj två 1,01min, och hoj tre 1,02min. Eftersom elektroniken hjälper dom att ligga så nära där, kommer racet också sluta så.
Hade de inte haft hjälpen så skulle förare 1 kanske göra en del varv på 1.02, medan förare 2 gör en del varv på 1.01..och de skulle kunna byta placering fram o tillbaka under racet.
Vad ja försöker mena med mitt dåliga exempel är att innan TC:n var så utvecklad så kunde t ex ledaren i ett race bli ikappkörd och omkörd av 2:an.. senare i racet lyckas den nya 2:an köra ikapp ettan igen... dvs ojämnare varvtider gav mer spännande race. MEN.. jag förstår tyvärr syftet me elektroniken: 1 de sker nästan inga highsiders längre, dvs färre olyckor. 2. Det är prototypracing där man använder alla tillåtna medel för att de ska gå snabbare, och elektroniken uppfyller ju det. Bläää.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jag tror att elektronikens roll är ganska liten för att sätta topptider i GP men det kan nog hjälpa att vara mer konstant.
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Rossi och Haydens syn på ämnet däckrök och slides i den nya eran!



"Both Rossi and Hayden were asked about the return to 1000cc, but the Ducati men said that fans should not get their hopes up too high. Fans expecting a return to the "tire smoking and sideways style" would be disappointed, Nicky Hayden said: until electronics are limited, the bikes would continue to be more like an 800 than an old 990. Although unable to ride the Ducati 1000 at Valencia, he had gone out on track and watched, and seen that the bikes had a little more movement than the 800s, but that not that much had changed. The biggest problem with the bigger bikes was their tendency to wheelie, Hayden said. That would cause problems at some of the tighter tracks such as Laguna Seca and the Sachsenring."
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Såg faktiskt racet där Abe fick sitt första wild card och måste säga att det var ett av de bästa jag sett och det styrkte en åsikt som faktiskt Nyteknik framförde: Man skall kunna köpa fabrikshojarna inte bara leasa samt att priset skall vara "rimligt".

Rätta mig gärna om jag har fel men skulle inte borttagandet av TC minska däckens hållbarhet samt även premiera förmågan att konservera däcken? Vi har ju sett flera race där Moto2 förare varit med väldigt högt upp för att sen falla ordentligt pga av detta!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Såg faktiskt racet där Abe fick sitt första wild card och måste säga att det var ett av de bästa jag sett och det styrkte en åsikt som faktiskt Nyteknik framförde: Man skall kunna köpa fabrikshojarna inte bara leasa samt att priset skall vara "rimligt".

Rätta mig gärna om jag har fel men skulle inte borttagandet av TC minska däckens hållbarhet samt även premiera förmågan att konservera däcken? Vi har ju sett flera race där Moto2 förare varit med väldigt högt upp för att sen falla ordentligt pga av detta!

Det skulle absolut öka slitaget på däcken men ffa så skulle det krävas mer av föraren för att åka snabbt när däcken börjar ta slut. När 4-t var nytt så kunde det bli att du satsade för hårt och dödade däcken och vips var du 2sek off pace. Idag försämras tiderna ytterst lite mot slutet av racet...
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag tror nog också TC mest bidrar till att varvtiderna ligger så förbaskat tätt för förarna varv efter varv vilket helt klart för färre omkörningstillfällen och mindre skillnad över ett race. Tåg-åka++ helt enkelt.

Man det är klart vi har haft vansinnigt spektakulära omkörningar på senare år också men det är inte bara såna omkörningar som gör ett race kul att titta på.

Jag vill ha tillbaka förarnas misstag för att få mer omkörningar samt mindre hjälp från elektronik för att få större skillnaderna i utgångshastighet. Om man prickar ska man fan skjuta iväg som en skottspole och om man missar ska man parkera i väntan på att få fart. Där tror jag TC förstör mycket.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Att det skulle vara mindre farligt eller risk idag att krascha i MotoGP är väl bara en myt för att berättiga sin elektronik mera. 2008 satte man väll all time rekord i krascher och det trots alla "hjälpmedel".

...syftet me elektroniken: 1 de sker nästan inga highsiders längre, dvs färre olyckor.
Den förbättrade säkerheten som elektroniska styrsystem har bidragit till är en välspridd myt som behöver avlivas med jämna mellanrum.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top