MotoGP förlorar magin i rask takt

Fast historien är viktigt för att kunna sätta nutid och framtid i perspektiv.
Absolut, och det passar kanske bra i den här tråden, men inte varenda tråd.

Du är en av få tvåtaktstalibaner (och det skriver jag lite med glimten i ögat) som är bra på att hålla dig till ämnet och du kan precis som Mattias en jäkla massa om racing. Ni behövs i trådarna för annars blir det som sagt bara muppar som jag och NyTeknik.
 
För att återgå till ämnet så är jag övertygad om att 90% av dem som tittar på GP-klasserna skiter fullständigt i om hojarna väger 148 eller 160 Kg, om de har 220 eller 280 Hk, om de har baklysen eller inte, så länge killar som Stoner, Lorenzo och Rossi kör. "Magin" finns, som tidigare nämnts, bara hos betraktaren.
Fan, du var lite snabbare.
 
Fast historien är viktigt för att kunna sätta nutid och framtid i perspektiv.
Det handlar fortfarande om olika åsikter och inte om fakta i den här tråden. Det som sker på banorna, hos tillverkarna, hos Dorna, FIM, MSMA, IRTA etc. tolkas ju olika av olika personer och man kan ha olika åsikter om vad som vore bäst utan att behöva kalla varandra för öknamn.
Ämnet som sådant är intressant men jag orkar inte vara med i diskussionen för att det är så otroligt dåligt med respekt för varandra här. DET är det värdelösa..

Fast det här är fortfarande ett internetforum, inte liv och död. Jag har spytt galla över en och annan som jag sen träffat på i verkligheten, och det är väldigt sällan några hard feelings. Kanske för att jag är en så vansinnigt trevlig kille i verkliga livet, vad vet jag?

Det finns mycket roligare saker att ägna sig åt än att bli arg på någons internetpersonlighet. Knulla eller dricka öl, till exempel. Eller meka. Eller dra vitsar. Det finns egentligen ingen ände på möjligheterna.
 
Jag är själv inte det minsta intresserad av F1, men vill att klassen skall finnas kvar och gillar inte restriktionerna som införs.

Jag tycker att man gjort det ganska bra (nu svär jagi kyrkan, jag vet) i F1, där man lyckats fylla ut startfältet riktigt bra efter att det var på väg helt åt helvete (som i MotoGP). Hur gjorde man där? Jo, man införde en hel del begränsningar för att hålla nere kostnaderna för att köra en säsong...
Jag har tjatat om F1 och det tekniska reglementet länge nu, och om man lyfter blicken lite över fjantiga kommentarer om "stödhjul" och vanföreställningar om F1 som kanske stämde för 15 år sedan anser jag att MotoGP har mycket att lära från Bernies skötebarn.

Elektroniken är begränsad och enhetsklassad, TC och LC är förbjudna (visst kan teamen använda ett optimalt startvarv, men kopplingen manövreras för hand), motorerna har varvtalsbegränsning men sedan är det inte så mycket mer begränsningar (antalet däck är givetvis begränsat).
Racingen är bättre och tätare än på många år, och Pirelli har tagit fram oförutsägbara däck som inbjuder till gambling med olika strategier. Att köra knock out-kval är genialiskt för att förhöja spänningen även på lördagen.

Formelracing och RR går givetvis inte att jämföra rakt av, men att inte titta på sådant som fungerar och låna tillämpliga delar av det är korkat.

För ett antal år sedan följde jag MotoGP slaviskt och slötittade på F1. Nu är det nästan tvärtom, tyvärr.
 
Är det TS, pöbeln, moderatorerna eller någon annan som bestämmer innehållet i en tråd, vad får man tycka, kan man tycka olika och ändå vara konstruktiv?

Kommer Nypanik & S&M någonsin att ge sig eller blir det ännu en stängd tråd fylld av förakt och missförstånd.

:-)
 
Är det TS, pöbeln, moderatorerna eller någon annan som bestämmer innehållet i en tråd, vad får man tycka, kan man tycka olika och ändå vara konstruktiv?

Kommer Nypanik & S&M någonsin att ge sig eller blir det ännu en stängd tråd fylld av förakt och missförstånd.

:-)
Vad fan, vi har precis börjat kramas i tråden, iaf jag, och så kommer du här och ska bråka... ;)
 
Vad fan, vi har precis börjat kramas i tråden, iaf jag, och så kommer du här och ska bråka... ;)
Jag håller med om att dom flesta åskådarna nog inte bryr sig om motorkonstruktioner eller vikt, fyllda startfält och tät racing är nog viktigare än allt annat.

Moto2 FTW
 
...90% av dem som tittar på GP-klasserna skiter fullständigt i om hojarna väger 148 eller 160 Kg...
Jo, du skrev precis samma sak och fick svar på sidan tre i tråden. Och som jag skrev då så kan man kanske förvänta sig att vi som skriver här inte tillhör de 90% som ”skiter fullständigt” i motorcyklarna, utan faktiskt är intresserade av motorcyklar.

Jäklar vad kul det vore att se småfabriker som Triumph och KTM i MotoGP. Svår balansgång det där: att behålla statusen som ett högstatusmästerkap och att göra mästerskapet tillgängligt för så många att det känns relevant. Jag tror att många vill se David kämpa mot Goliat och emellanåt se David vinna. Kanske kunde små tillverkare med små budgetar få friare händer i teknisk mening?
 

Bifogat

  • inlagg44.jpg
    inlagg44.jpg
    145.1 KB · Visningar: 72
Jo, du skrev precis samma sak och fick svar på sidan tre i tråden. Och som jag skrev då så kan man kanske förvänta sig att vi som skriver här inte tillhör de 90% som ”skiter fullständigt” i motorcyklarna, utan faktiskt är intresserade av motorcyklar.

Vi har en ny, fräsch krampolicy för dagen. Ovanstående var förvisso sakligt, men innehöll allt en liten spark på smalbenet. Var varsam med formuleringarna framöver så blir vi alla mycket gladare.

Jäklar vad kul det vore att se småfabriker som Triumph och KTM i MotoGP. Svår balansgång det där: att behålla statusen som ett högstatusmästerkap och att göra mästerskapet tillgängligt för så många att det känns relevant. Jag tror att många vill se David kämpa mot Goliat och emellanåt se David vinna. Kanske kunde små tillverkare med små budgetar få friare händer i teknisk mening?

KTM har som du vet redan varit med, men drog sig ur för att kostnaderna i förhållanden till vinsterna med att utveckla 990-motorn var på tok för höga. Under 2005 tillkännagavs ju ändringen till 800 kubik och det var spiken i kistan för KTM den gången. Triumph går sin egen väg och för mig känns det som en lyckträff att 675:an blev såpass bra. "Allt annat" de byggt har ju varit väldigt brittiskt på gott och ont. Mest ont.

KTM kommer laddade till tänderna i Moto3, det kanske kan stilla hungern efter nåt udda europeiskt (som inte är shit, that is) så länge?
 
Vi har en ny, fräsch krampolicy för dagen. Ovanstående var förvisso sakligt, men innehöll allt en liten spark på smalbenet. Var varsam med formuleringarna framöver så blir vi alla mycket gladare.
En liten spark på smalbenet framstår som just detta jämfört med alla de käftsmällar som har delats ut i den här tråden.

KTM har som du vet redan varit med...
Men var det så mycket KTM i den motorcykeln egentligen? Var V4:an verkligen byggd av KTM, inte bara deras namn på kåporna?

KTM kommer laddade till tänderna i Moto3...
Jo, men jag tänker på MotoGP och en twin på 1300-1400 kubik.
 

Bifogat

  • byrne.jpg
    byrne.jpg
    125.8 KB · Visningar: 70
  • ktmv4.jpg
    ktmv4.jpg
    98 KB · Visningar: 93
En liten spark på smalbenet framstår som just detta jämfört med alla de käftsmällar som har delats ut i den här tråden.

Sant, men vi är bättre människor från nu.

Men var det så mycket KTM i den motorcykeln egentligen? Var V4:an verkligen byggd av KTM, inte bara deras namn på kåporna?

Som jag har uppfattat det så stod KTM för motorn och Kenny Roberts SR för ramen, sannolikt i samarbete med Fabrication Techniques

Jo, men jag tänker på MotoGP och en twin på 1300-1400 kubik.
Med borrningsbegränsningen blir den nog hopplöst långslagig. Men som önsketänkande funkar det med större variation, såklart.
 
Jäklar vad kul det vore att se småfabriker som Triumph och KTM i MotoGP. Svår balansgång det där: att behålla statusen som ett högstatusmästerkap och att göra mästerskapet tillgängligt för så många att det känns relevant. Jag tror att många vill se David kämpa mot Goliat och emellanåt se David vinna. Kanske kunde små tillverkare med små budgetar få friare händer i teknisk mening?
Är det inte exakt det man vill åstadkomma med CRT då? Ta nåt som är standard (typ 1000cc motor) = billigt (och därmed tråkigt enligt många) och montera i något som är prototyp-byggt (chassie) och sedan smacka på ett elsystem med TC (som man faktiskt kan trimma och finjustera utan att det kostar multum) m.m.

Med tillägget att de aldrig kommer att vinna.
 
Både WSBK och MotoGP åker med i princip samma elsystem. Magneti Marelli Marwel sitter där på 90% av startfältet (några kör Motec och Ten Kate har Pectel). Och till detta hör en myriad av tekniker vilket krävs för att hålla systemet rullande och för att trimma in alla funktioner. Först tjackar man systemet för dryga 400kkr/cykel och sen hyr de flesta in tekniker från Marelli förutom de egna loggningsteknikerna. Kostnaden för elektroniken uppgår snabbt till en av de största enskilda budgetposterna....
 
För att spekulera och fantisera lite, ...hade det inte livat upp om man tillät turbo på CRT?
Borde kunnat öppna upp för lågbudget-/privatsatsningar, lätta smidiga maskiner, och hade gett lite näring & "magi" åt prototyp- & innovationstörstare.

Men nu är jag iofs inte så hemma på turboteknik. Vilken problematik/nackdelar skulle finnas med detta?
 
Är det inte exakt det man vill åstadkomma med CRT då?

Med tillägget att de aldrig kommer att vinna.
Jag vet ärligt talat inte vad man vill åstadkomma med CRT som skulle göra MotoGP roligare att se på. Men någon kamp mellan David och Goliat lär det i alla fall inte bli. Däremot flera olika David som slåss mot varandra, men det fanns ju redan innan i form av satellit-team och sämre förare längre ner i fältet. Målet med reglementet borde ju vara att skapa förutsättningar för så många som möjligt att med olika medel konkurrera med varandra.
 
Last edited:
Skulle ju ha med följande quote i mitt inlägg:
Både WSBK och MotoGP åker med i princip samma elsystem. Magneti Marelli Marwel sitter där på 90% av startfältet (några kör Motec och Ten Kate har Pectel). Och till detta hör en myriad av tekniker vilket krävs för att hålla systemet rullande och för att trimma in alla funktioner. Först tjackar man systemet för dryga 400kkr/cykel och sen hyr de flesta in tekniker från Marelli förutom de egna loggningsteknikerna. Kostnaden för elektroniken uppgår snabbt till en av de största enskilda budgetposterna....
Är du helt säker på att det är intrimmning av TC m.m. som kostar multum? Det är ju rena programmeringsjobb.
Vi sysslar med sånt dagligen och när jag vill ha till en mjukvarumässig förändring så är det "bara" programmeringstimmar. Vill jag däremot byta ut en sensor, potentiometer eller annan elektronikdetalj så drar det iväg nåt kopiöst, mest i tid, då det är nya verifieringar som krävs.
 
Last edited:
Är du helt säker på att det är intrimmning av TC m.m. som kostar multum? Det är ju rena programmeringsjobb.
Tycker också det låter lite konstigt. Hur höga löner har de som programmerar teamets två motorcyklar och hur många är de? Även om det är 50 personer med 1 miljon SEK i årslön (vilket ju inte stämmer) så är det ju relativt lite jämfört med vad det sägs att växellådor, vevaxlar och bromsskivor kostar – för att inte tala om själva utvecklingen av varje RCV/M1-modell.
 
Jag vet ärligt talat inte vad man vill åstadkomma med CRT som skulle göra MotoGP roligare att se på. Men någon kamp mellan David och Goliat lär det i alla fall inte bli. Däremot flera olika David som slåss mot varandra, men det fanns ju redan innan i form av satellit-team och sämre förare längre ner i fältet. Målet med reglementet borde ju vara att skapa förutsättningar för så många som möjligt att med olika medel konkurrera med varandra.
Inte för att jag sitter på facit men en avancerad gissning är att målet med CRT är att få fler hojar till start. Må så vara att de inte har så mycket att hämta första halvan av säsongen men när de är varma i kläderna och Dorna ger dem lite mer bensin att leka med kan de nog vara med och hävda sig hyfsat.

Personligen tror jag inte att de spelar någon roll vilket reglemente MotoGP har, fabriksteamen har ändå resurserna som krävs för att vara i topp och inga privata team i världen kan hota dem. Så ropen efter ett friare reglemente känns lite naiva.
 
Tycker också det låter lite konstigt. Hur höga löner har de som programmerar teamets två motorcyklar och hur många är de? Även om det är 50 personer med 1 miljon SEK i årslön (vilket ju inte stämmer) så är det ju relativt lite jämfört med vad det sägs att växellådor, vevaxlar och bromsskivor kostar – för att inte tala om själva utvecklingen av varje RCV/M1-modell.

Värstinggrejor kostar vad kunden är beredd att betala.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top