MotoGP 2023: Silly Season.

Detta. Vinner du inte Moto2 är det väl mer av konstgjord andning tills du hamnar i ett "mindre" mästerskap.

Folk som var något i Moto3 sjunker ner i backmarkergeggan och försvinner slutligen. Jag vet inte varför Moto2 är ett sånt sömnpiller jämfört med Moto3.

Jo, men det är väl bara en följd av att vara den näst högst rankade klassen…? Alla vill högre, långt ifrån alla klarar av det och de mindre talangfulla sållas bort längs vägen…?

Det börjar ju vara tretton år sedan 250-klassen hade mer eller mindre samma funktion, så de allra flesta MotoGP-förarna kommer därför via Moto2. Räknar jag efter utan att tänka så är det väl bara Dovi, Miller och Darryn Binder som inte åkt Moto2…?

Moto2 verkar ju också producera hyfsat duktiga förare för MotoGP. Av de som vunnit i år så är det väl bara Aleix Espargaro som inte vunnit ett Moto2-race 2018 eller senare…?
 
Aprilia forsätter med samma förare.


A. Espargaro and Viñales sign two-year Aprilia deals​

Aprilia Racing have confirmed their two current factory riders will be remaining in the Noale camp until at least the end of 2024​

416F0CEC-C6D3-48AB-8F7B-1AAAC475774E.jpg
 
Aprilia forsätter med samma förare.


A. Espargaro and Viñales sign two-year Aprilia deals​

Aprilia Racing have confirmed their two current factory riders will be remaining in the Noale camp until at least the end of 2024​

View attachment 472273
Inte konstigt att de signar Aleix för ytterligare två år men intressant att de fortsätter med Viñales. Då har de ju rimligen en förväntning att hans formkurva kommer peka uppåt. Hoppas han får det till det under de kommande åren!
 
Fan! Varför fortsätta med Maverick när både Rins och Mir (och de flesta andra) fortfarande står utan kontrakt för nästa år? Är det ont om penningar i Noale?
 
Jag tänkte faktiskt att detta måste betyda satellit-team för Aprilia och det är precis vad det rycktas om under FP1 Mugello nu. :)

Riktigt kul! :tummenupp

Gissar att man nog inte kan locka in Mir eller Rins (möjligen?) i ett satellit-team.
 

RNF (Petronas) Skiftar från Yamaha till Aprilia!

Jag har bara följt MotoGP sen 2011, så jag såg aldrig de stora åren med Rossi och Lorenzo och allt dessförinnan. Man har ju dock alltid sett dem som ett av topp-teamen i sporten.

Att de nu ser ut att vara den enda tillverkaren utan satelithojar känns sjukt konstigt.
Älskar dock att aprilia börjar få till en hoj som fungerar, får bara hoppas att Maverick tar sig över den där tröskeln han kämpar med (känns dock tveksamt vid detta laget).

Vilket fall, spännande! ^^
 
Om jag förstod det rätt ska Yamaha köra bara två hojar nästa år. Om allt annat är lika betyder det två mindre hojar på griden nästa år eftersom Suzuki drar sig ur
 
Riktigt kul med fyra aprilia.
Såklart trist om Yamaha bara ska köra två hojar.
Är det ekonomi för den också tro?
Hur kan isf lilla Ducati ha råd med så många hojar?
 
De svenska kommentatorerna spekulerade igår om att VR46 kan bli satellit åt Yamaha. Vore praktiskt med något färre Ducati.
Har svårt att se att något team vill byta Ducati mot Yamaha för tillfället.
Men så är det ju den lilla saken med pengar...
 
Vi har även en faktor som heter historia och varumärke.
Sant, långvarigt samarbete.
Det spelar förstås in också.
Åas är Rossi och Ducati från Italien vilket nog smakar mumma för patriot.
Jag ser hellre färre Ducati och fler Yamma på gridden rent personligen.
Den som lever får se. :)
 
MotoE var riktigt spännande tycker jag. Någon som vilka varvtider de har? Ligger de långt efter moto3?
 
Så är det förstås men även stora koncerner hatar att blöda pengar.
Så något måste Ducati(Audi) få ut av det som andra inte verkar få.
Svårt att säga hur mycket som beror på racingen förstås men Ducati ökade sin försäljning med 24% förra året, nytt försäljningsrekord.

 
Så är det förstås men även stora koncerner hatar att blöda pengar.
Så något måste Ducati(Audi) få ut av det som andra inte verkar få.
Studerar man Volkswagen-konglomeratets planer på att gå in i F1 med både Audi och Porsche var för sig i olika projekt så verkar bönräknarna vara på långledigt.
 
MotoE var riktigt spännande tycker jag. Någon som vilka varvtider de har? Ligger de långt efter moto3?
Strax under två minuter. bästa Q2 1.59.205.(Moto3 1.56…)
Dock var väl rejset idag bara 8 varv eller så… lite väl kort, men det kanske ökar allt eftersom.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top