MotoGP 2023: Silly Season.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Vilka förare kommer tappa mest på att tappa höjdjusteringen under lopp? (Ride height device)
Hade all fabrikat såna saker under 2022?
Tycker oftast det filmades (i slowmotion) när Ducatis sjönk som en ubåt ut på rakorna.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vilka förare kommer tappa mest på att tappa höjdjusteringen under lopp? (Ride height device)
Hade all fabrikat såna saker under 2022?
Tycker oftast det filmades (i slowmotion) när Ducatis sjönk som en ubåt ut på rakorna.
Rear ride height-mojänger är fortfarande lagliga och det var väl bara Ducati som hade utvecklat en front ride height-pryl vad jag vet. Inte ens säker på att alla Ducati-förare använde dem? Relativt säker på att alla fabrikat hade någon form av bakre höjdjustering.

Dock verkar det som att även den bakre mojängen kan bli förbjuden inom kort, om man lyssnar på MotoGPs teknikchef.

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lite mer om hur Sprint-racen kommer funka under 2023.

Vad tror vi, bra eller suger?
MotoGP med nuvarnde regler är ju ett drygt 40 minuters ekonomirace med 1000-kubikare.
För att vinna, komma i mål
ska bränslet ransoneras så 24(?) liter räcker
ska däcken ransoneras så däcken inte tar slut innan mållinjen
och förarna ska ha en kondition / uthållighet som är bättre än en 10000-meters löpare
Nu beror det ju på reglerna för sprintracen: (däcktilldelningen, bränslerestriktioner osv)
men kanske kan det bli mer fråga om köra så fort det går (typ 4 varvs speedway)
och mindre en kamp för att ALLT ska räcka ända fram till mållinjen.
För Dorna är väl sprint racen ett sätt få mer publik till lördag, öka intäkterna i hårda tider.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
MotoGP med nuvarnde regler är ju ett drygt 40 minuters ekonomirace med 1000-kubikare.
För att vinna, komma i mål
ska bränslet ransoneras så 24(?) liter räcker
ska däcken ransoneras så däcken inte tar slut innan mållinjen
och förarna ska ha en kondition / uthållighet som är bättre än en 10000-meters löpare
Nu beror det ju på reglerna för sprintracen: (däcktilldelningen, bränslerestriktioner osv)
men kanske kan det bli mer fråga om köra så fort det går (typ 4 varvs speedway)
och mindre en kamp för att ALLT ska räcka ända fram till mållinjen.
För Dorna är väl sprint racen ett sätt få mer publik till lördag, öka intäkterna i hårda tider.
Ja, där är några av fördelarna. ?
Sprintracen blir fullt go med lite extra satsning på toppen. ?
Och race både lördag och söndag är bra för alla oss åskådare.

Till nackdelarna hör nog att det kan bli fler krascher med mer vågade satsningar och omkörningar.
Hoppas jag har fel. ?
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Kommer det bli som i alpina grenar, slalomcupen, storslalomcupen, stortloppscupen osv?
Sprintmästare 2023, ”långloppsmästare” 2023 och totalmästare 2023?

bara att blanda in enduro, trial och Crossåka , och supermotard så har vi en värdig mästare i slutet av säsongen! :yoparty:gnissla
OCH flera mästare!
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Lite mer om hur Sprint-racen kommer funka under 2023.

Vad tror vi, bra eller suger?

Med tanke på sprint race samt en eller två tävlingar ytterligare så lär det bli totalt sett fler km körda per hoj i år eller? Har antalet motorer som får användas justerats upp i så fall?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Med tanke på sprint race samt en eller två tävlingar ytterligare så lär det bli totalt sett fler km körda per hoj i år eller? Har antalet motorer som får användas justerats upp i så fall?
Som jag förstår det så ska det vara kostnads-neutralt för stallen.
Det borde betyda att det blir samma antal däck och motorer.
Så det verkar bli färre FP och ist ett sprint-race.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tja, jag är positiv iaf.

Kommer garanterat ge roligare söndag med då "race-test" slår fp när det kommer till utvärdering av en set-up för många samtidigt som långtestet kanske inte hinns med så det är mer oklart hur det funkar på slutet för några.

Någon som kollat hur poäng fördelas från lördan?
Eller är det "bara" kval?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tja, jag är positiv iaf.

Kommer garanterat ge roligare söndag med då "race-test" slår fp när det kommer till utvärdering av en set-up för många samtidigt som långtestet kanske inte hinns med så det är mer oklart hur det funkar på slutet för några.

Någon som kollat hur poäng fördelas från lördan?
Eller är det "bara" kval?
Man får hälften av poängen för sprint-racen.
Men det räknas inte till totalen utan som en egen sprint-cup.
(För ingen kommer ju summera ihop alla poäng till en total...)
Fredagens FP sätter ordningen för QP som sätter ordningen för båda racen.

(Om jag läste rätt.)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
...eller ska detta in i Silly Season för 2024 kanske?


Augusto Fernández and Pedro Acosta confirmed in MotoGP for 2024.

Augusto Fernández and Pedro Acosta will compete in MotoGP next season. The confirmation is from KTM's CEO, Stefan Pierer, who didn't say in which teams they will be placed.

Currently, the Austrian manufacturer has its factory team with Brad Binder and Jack Miller, as well as the satellite team GasGas Tech3 with Fernández and Pol Espargaró. Acosta competes in the Moto2 World Championship riding for Red Bull KTM Ajo.

When asked whether Fernández deserves a second season in MotoGP, Pierer said to SPEEDWEEK.com: ‘Absolutely. That's why we have already extended his contract. He already has a contract. And Pedro Acosta also has one. And we guarantee that he will be on a MotoGP KTM in 2024’.

Espargaró's move to a test rider role is far from certain, and with the current rider line-up KTM may need more space to place Acosta. Pierer told about that: ‘The fact is that Pedro Acosta will be in a MotoGP KTM in 2024. Wherever it is. And if I need an extra seat, everything will sort out by itself’.

 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
...eller ska detta in i Silly Season för 2024 kanske?


Augusto Fernández and Pedro Acosta confirmed in MotoGP for 2024.
Rykten om att LCR är påväg mot ett byte av fabrikat kan förklara dessa halvdunkla bortförklaringar av både Peirer och Guidotti. Angående Acostas signing har han(Guidotti) sagt i en intervju att Acosta kommer köra MotoGP, men i vilket team det blir är en överraskning. LCR?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Rykten om att LCR är påväg mot ett byte av fabrikat kan förklara dessa halvdunkla bortförklaringar av både Peirer och Guidotti. Angående Acostas signing har han(Guidotti) sagt i en intervju att Acosta kommer köra MotoGP, men i vilket team det blir är en överraskning. LCR?
Acosta har väl varit tydlig med att han bara vill köra i ett fabriksteam? Vilket borde utesluta LCR för hans del.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Acosta har väl varit tydlig med att han bara vill köra i ett fabriksteam? Vilket borde utesluta LCR för hans del.
Ja, I vilket fall verkar inte LCR byta fabrikat så den teorin kan vi nog kasta. Hade ingen aning om att han krävde ett fabriksteam dock! Men det ser verkligen ut mer och mer som att gamle gode Pol får stå brevid.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Och Rins verkar gå till Yamaha. Skulle kunna bli bra då han har presterat bra förr med crossplane fyra
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top