MotoGP 2023: Silly Season.

Vilka förare kommer tappa mest på att tappa höjdjusteringen under lopp? (Ride height device)
Hade all fabrikat såna saker under 2022?
Tycker oftast det filmades (i slowmotion) när Ducatis sjönk som en ubåt ut på rakorna.
 
Vilka förare kommer tappa mest på att tappa höjdjusteringen under lopp? (Ride height device)
Hade all fabrikat såna saker under 2022?
Tycker oftast det filmades (i slowmotion) när Ducatis sjönk som en ubåt ut på rakorna.
Rear ride height-mojänger är fortfarande lagliga och det var väl bara Ducati som hade utvecklat en front ride height-pryl vad jag vet. Inte ens säker på att alla Ducati-förare använde dem? Relativt säker på att alla fabrikat hade någon form av bakre höjdjustering.

Dock verkar det som att även den bakre mojängen kan bli förbjuden inom kort, om man lyssnar på MotoGPs teknikchef.

 
Lite mer om hur Sprint-racen kommer funka under 2023.

Vad tror vi, bra eller suger?
MotoGP med nuvarnde regler är ju ett drygt 40 minuters ekonomirace med 1000-kubikare.
För att vinna, komma i mål
ska bränslet ransoneras så 24(?) liter räcker
ska däcken ransoneras så däcken inte tar slut innan mållinjen
och förarna ska ha en kondition / uthållighet som är bättre än en 10000-meters löpare
Nu beror det ju på reglerna för sprintracen: (däcktilldelningen, bränslerestriktioner osv)
men kanske kan det bli mer fråga om köra så fort det går (typ 4 varvs speedway)
och mindre en kamp för att ALLT ska räcka ända fram till mållinjen.
För Dorna är väl sprint racen ett sätt få mer publik till lördag, öka intäkterna i hårda tider.
 
MotoGP med nuvarnde regler är ju ett drygt 40 minuters ekonomirace med 1000-kubikare.
För att vinna, komma i mål
ska bränslet ransoneras så 24(?) liter räcker
ska däcken ransoneras så däcken inte tar slut innan mållinjen
och förarna ska ha en kondition / uthållighet som är bättre än en 10000-meters löpare
Nu beror det ju på reglerna för sprintracen: (däcktilldelningen, bränslerestriktioner osv)
men kanske kan det bli mer fråga om köra så fort det går (typ 4 varvs speedway)
och mindre en kamp för att ALLT ska räcka ända fram till mållinjen.
För Dorna är väl sprint racen ett sätt få mer publik till lördag, öka intäkterna i hårda tider.
Ja, där är några av fördelarna. ?
Sprintracen blir fullt go med lite extra satsning på toppen. ?
Och race både lördag och söndag är bra för alla oss åskådare.

Till nackdelarna hör nog att det kan bli fler krascher med mer vågade satsningar och omkörningar.
Hoppas jag har fel. ?
 
Kommer det bli som i alpina grenar, slalomcupen, storslalomcupen, stortloppscupen osv?
Sprintmästare 2023, ”långloppsmästare” 2023 och totalmästare 2023?

bara att blanda in enduro, trial och Crossåka , och supermotard så har vi en värdig mästare i slutet av säsongen! :yoparty:gnissla
OCH flera mästare!
 
Lite mer om hur Sprint-racen kommer funka under 2023.

Vad tror vi, bra eller suger?

Med tanke på sprint race samt en eller två tävlingar ytterligare så lär det bli totalt sett fler km körda per hoj i år eller? Har antalet motorer som får användas justerats upp i så fall?
 
Med tanke på sprint race samt en eller två tävlingar ytterligare så lär det bli totalt sett fler km körda per hoj i år eller? Har antalet motorer som får användas justerats upp i så fall?
Som jag förstår det så ska det vara kostnads-neutralt för stallen.
Det borde betyda att det blir samma antal däck och motorer.
Så det verkar bli färre FP och ist ett sprint-race.
 
Tja, jag är positiv iaf.

Kommer garanterat ge roligare söndag med då "race-test" slår fp när det kommer till utvärdering av en set-up för många samtidigt som långtestet kanske inte hinns med så det är mer oklart hur det funkar på slutet för några.

Någon som kollat hur poäng fördelas från lördan?
Eller är det "bara" kval?
 
Tja, jag är positiv iaf.

Kommer garanterat ge roligare söndag med då "race-test" slår fp när det kommer till utvärdering av en set-up för många samtidigt som långtestet kanske inte hinns med så det är mer oklart hur det funkar på slutet för några.

Någon som kollat hur poäng fördelas från lördan?
Eller är det "bara" kval?
Man får hälften av poängen för sprint-racen.
Men det räknas inte till totalen utan som en egen sprint-cup.
(För ingen kommer ju summera ihop alla poäng till en total...)
Fredagens FP sätter ordningen för QP som sätter ordningen för båda racen.

(Om jag läste rätt.)
 
...eller ska detta in i Silly Season för 2024 kanske?


Augusto Fernández and Pedro Acosta confirmed in MotoGP for 2024.

Augusto Fernández and Pedro Acosta will compete in MotoGP next season. The confirmation is from KTM's CEO, Stefan Pierer, who didn't say in which teams they will be placed.

Currently, the Austrian manufacturer has its factory team with Brad Binder and Jack Miller, as well as the satellite team GasGas Tech3 with Fernández and Pol Espargaró. Acosta competes in the Moto2 World Championship riding for Red Bull KTM Ajo.

When asked whether Fernández deserves a second season in MotoGP, Pierer said to SPEEDWEEK.com: ‘Absolutely. That's why we have already extended his contract. He already has a contract. And Pedro Acosta also has one. And we guarantee that he will be on a MotoGP KTM in 2024’.

Espargaró's move to a test rider role is far from certain, and with the current rider line-up KTM may need more space to place Acosta. Pierer told about that: ‘The fact is that Pedro Acosta will be in a MotoGP KTM in 2024. Wherever it is. And if I need an extra seat, everything will sort out by itself’.

 
...eller ska detta in i Silly Season för 2024 kanske?


Augusto Fernández and Pedro Acosta confirmed in MotoGP for 2024.
Rykten om att LCR är påväg mot ett byte av fabrikat kan förklara dessa halvdunkla bortförklaringar av både Peirer och Guidotti. Angående Acostas signing har han(Guidotti) sagt i en intervju att Acosta kommer köra MotoGP, men i vilket team det blir är en överraskning. LCR?
 
Rykten om att LCR är påväg mot ett byte av fabrikat kan förklara dessa halvdunkla bortförklaringar av både Peirer och Guidotti. Angående Acostas signing har han(Guidotti) sagt i en intervju att Acosta kommer köra MotoGP, men i vilket team det blir är en överraskning. LCR?
Acosta har väl varit tydlig med att han bara vill köra i ett fabriksteam? Vilket borde utesluta LCR för hans del.
 
Acosta har väl varit tydlig med att han bara vill köra i ett fabriksteam? Vilket borde utesluta LCR för hans del.
Ja, I vilket fall verkar inte LCR byta fabrikat så den teorin kan vi nog kasta. Hade ingen aning om att han krävde ett fabriksteam dock! Men det ser verkligen ut mer och mer som att gamle gode Pol får stå brevid.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top