MotoGP 2023: Silly Season.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag såg i FB-flödet något om att det var "100% säkert med KTM", däremot inte helt klart hur det skulle realiseras.
Jag såg också att KTM, naturligtvis, vill ha Acosta kvar i sitt stall.
Och som du skriver ska det bli intressant att se hur det realisera. ?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Franco Morbidelli kommer inte köra för Yamaha nästa år.
Han ersätts av Rins.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Ok, jag kanske läser in för mycket i vad som sägs - men kan Yamaha tänkas ha en vinkelmotor på gång? Crafar snackade om Rins med Meregalli under Practice 1 - och Meregalli sa ngt i stil med "He has a lot of experience with the same configuration of engine as our current one, plus he has another experience this year with another manufacrurer".

Visst, det går att argumentera för att de faktiskt haft 2 olika motorkonfigurationer under fyrtaktseran - screamer och big/long bang. Samtidigt har de alltid kört rad4 (under fyrtaktseran), så känns märkligt att säga "our current configuration".

Kombinera ovanstående uttalande med det som Yamahas MotoGP-projektledare, Kazutoshi Seki, sagt om Crutchlows kommande wild card i Motegi: "I believe this wild-card will be a significant turning point to improve the performance of the YZR-M1". https://www.crash.net/motogp/news/1...maha-confirms-cal-crutchlow-s-motogp-wildcard

Det har ju sagts ett tag från många olika håll att Yamaha borde gå över till en vinkelsnurra för att hänga med, så kan det tänkas ske nu? Vad tros?
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Ok, jag kanske läser in för mycket i vad som sägs - men kan Yamaha tänkas ha en vinkelmotor på gång? Crafar snackade om Rins med Meregalli under Practice 1 - och Meregalli sa ngt i stil med "He has a lot of experience with the same configuration of engine as our current one, plus he has another experience this year with another manufacrurer".

Visst, det går att argumentera för att de faktiskt haft 2 olika motorkonfigurationer under fyrtaktseran - screamer och big/long bang. Samtidigt har de alltid kört rad4 (under fyrtaktseran), så känns märkligt att säga "our current configuration".

Kombinera ovanstående uttalande med det som Yamahas MotoGP-projektledare, Kazutoshi Seki, sagt om Crutchlows kommande wild card i Motegi: "I believe this wild-card will be a significant turning point to improve the performance of the YZR-M1". https://www.crash.net/motogp/news/1...maha-confirms-cal-crutchlow-s-motogp-wildcard

Det har ju sagts ett tag från många olika håll att Yamaha borde gå över till en vinkelsnurra för att hänga med, så kan det tänkas ske nu? Vad tros?
Jo jag har mina misstankar att det kommer bli en V4:a för från att varit världsmästare till VM tvåa och nu ett bojsänkeTM tyder på att de inte lagt tid och pengar på utvecklingen av nuvarande hoj och även att FQ verkar stanna hos Yamaha så har han förmodligen blivit lovad en helt annan hoj till nästa säsong. Redan Rossi och Lorenzo sa att de ville ha mer pulver i motorn (körbar)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Well, Marc Marquez är duktigt knäckt…
”I was the best”… Inget Marquez-fan men det gör verkligen ont i hjärtat att se honom säga det… ?

Är inte något MM fan... Överhuvudtaget, men hans prestationer talar ändå för sej själv.
Lite läskigt dock att se en människa tappa förmågan så fullständigt..
Undrar om det är skadorna, psyket eller andra förmågor som felar?
Kanske en kombination av alla??

Tänker på mid season -09 när Stoners kropp bröt ner fullständigt, (kroniskt utmattnings syndrom), ingen förstod nått, han trillade nästan av hojen efter race..

De sa iaf att diagnosen var laktosintolerans och han återvände..

Uppfattade aldrig riktigt hur akut det var för Stoner när han la av, tänkte det var logiskt att det var pga familjen.

Han såg verkligen ut att ha allt men i själva verket, läste jag nu, att han var fullständigt kaputt och utbränd...

 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jo jag har mina misstankar att det kommer bli en V4:a för från att varit världsmästare till VM tvåa och nu ett bojsänkeTM tyder på att de inte lagt tid och pengar på utvecklingen av nuvarande hoj och även att FQ verkar stanna hos Yamaha så har han förmodligen blivit lovad en helt annan hoj till nästa säsong. Redan Rossi och Lorenzo sa att de ville ha mer pulver i motorn (körbar)
Problemet har blivit värre och värre desto körbarare ducatin har blivit. Yamahas styrkor har ju länge varit hanteringen/kurvhastighet och då krävs lite utrymme eller att de andra inte kan manövrera lika bra. Förut såg vi en topptrio som ingen kunde röra och massor av utrymme medans nu är det toktight hela tiden och helt plötsligt svänger de andra hojarna också nästan lika bra. Så nu har man konkurrenter överallt som effektivt blockar "linjerna" men som även är brutalt snabba rakt fram och nästan lika snabba i kurvorna.

Att Honda ligger lika illa till som Yamma är nästan ännu mer vansinnigt då de alltid haft hk men företagets kultur av att sätta ihop de bästa delarna till en hoj som liknar ett pitbull på tjack istället för att fokusera på körbarhet har straffat sig ordentligt. Att förbättra kända delar är de fenomenala på men att tänka utanför boxen som Gigi gör känns långt ifrån Honda. MM kan förstås lastas för mkt av detta då hans talang länge lappat hålen i Hondan men hans oförmåga att utveckla hojen tillsammans med teamet har gjort dom större. Kawaguchi kanske kan få ordning på hondan med tiden men enda ljuset i mörkret just nu är Gigis lasersikte....

Det är lite som de gamla giganterna tror att deras gamla arbetssätt ska vinna i slutändan men så länge de fortsätter i den andan kommer de vara tvåa på bollen. Just nu känns det som dom står och tittar på Ducce, ktm och aprilia och säger "Men sådär får man väl inte göra för så har vi aldrig gjort"

Mkt text men slutledningen är väl att vad har yamaha för annat väl är V4? FQ har kört utanför alla marginaler för att hålla dom på banan men det finns en gräns för hans talang också.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Yamaha själva bör ju utarbeta de bästa strategierna men rent spontant känns det som att strategin att hålla fast vid cross plane har kommit att bita dem i rumpan, förutsatt att de vill köra radfyra då..

Men de har ju inte bara otur...
De har jobbat (eller inte jobbat) för det utfallet...

Man förstår att även management, mm spelar en betydande roll då man ser vad t,ex KTM och Aprilia lyckats med på relativt kort tid..

Ducati med Gigi i ledningen framstår dock som en klassisk framgångssaga, han och hans team har ju såklart något alldeles särskilt.

Ungefär som när Vale och Burgess gick till Yamaha...

När så småningom Stoner gick till Honda och Vale tog över sa man att bara Stoner kunde köra Ducati, kanske, men jag tror inte det är inte hela sanningen, de hade bl,a ändrat strategi för chassit och såg ut att i ren panik bara skruva bort sej mer och mer, ungefär som Honda nu...

Yamaha har jag ingen uppfattning om för de ser ju snarast ut att, strategiskt, bestämt sej för att det ska gå dåligt (lite tillspetsat kanske)...

 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Är inte något MM fan... Överhuvudtaget, men hans prestationer talar ändå för sej själv.
Lite läskigt dock att se en människa tappa förmågan så fullständigt..
Undrar om det är skadorna, psyket eller andra förmågor som felar?
Kanske en kombination av alla??
MMs kroppspråk och uppgivna skakandet på huvudet efter kraschen på warmup i Tyskland sa ju verkligen mer än 1000 ord.
1691489565224.png
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Det är sorgligt att se vad MotoGP har blivit, eller så är det jag som blivit äldre och intresset har svalnat..

Jag kan inte låta bli att tänka på säsongerna 2010-2018 och hur mycket bättre det var då.
Mer drama, roligare race, inga vingar eller sänkningsanordningar.

Framför allt fler stora profiler, idag tycker jag MotoGP saknar de stora personligheterna.
Men som sagt, vet inte om det är för att jag blivit äldre och därför inte se upp till/idoliserar förarna på samma sätt. Marquez, Stoner, Rossi, Pedrosa var i en liga för sig och de hade även väldigt starka personligheter och det var mycket drama förarna emellan. Nu har alla blivit för snälla och "kompisar" med varandra. Sen fanns det även roliga karaktärer som Petrucci, Crutchlow, Bautista, Dovi, Iannone osv.

Lite som inom all sport och även världen i sig idag, alla har blivit mjuka och ingen vågar säga något eller sticka ut. Det har blivit för mycket tänk på sociala medier, sponsorer osv. Alla säger precis samma sak och alla är så jäkla PK.

Vart är rock and rollen?

Helt klart sorgligt att se hur Marquez lider numera, något måste hända väldigt snabbt annars lägger han nog hjälmen på hyllan inom kort. Sen om det är att byta hoj eller att Honda mirakulöst kommer på rätt väg inom ett år låter jag vara osagt.

Man får inte glömma att Marquez faktiskt vann tre race 2021 med arm som var vriden 38 grader. 2022 kom den nya Hondan och i början av säsongen fick han ändå några topp sex-placeringar.

Jag tror att det är ett samband mellan att hojen har blivit allt sämre och att Marquez har blivit äldre och mer rädd om sin hälsa. Nu har han blivit en porslinsdocka och nästa stora krasch kan innebära slutet på karriären och påverkan utanför banan livet ut.

Dessutom är detta fjärde säsongen utan titel och ett rent helvete både mentalt och fysiskt, det sätter sina spår även på den tuffaste.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är sorgligt att se vad MotoGP har blivit, eller så är det jag som blivit äldre och intresset har svalnat..

Jag kan inte låta bli att tänka på säsongerna 2010-2018 och hur mycket bättre det var då.
Mer drama, roligare race, inga vingar eller sänkningsanordningar.

Säger inte emot att 2018-2019 var bra år i motogp men tycker det är skitbra. Ser det som ett plus att racen inte är förutsägbara med avseende på vinner, och nu senast på Silverstone var ju superspännande race!

Dessutom var det absolut vingar på hojarna även förr. Var det något team som INTE hade vingar 2019?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Säger inte emot att 2018-2019 var bra år i motogp men tycker det är skitbra. Ser det som ett plus att racen inte är förutsägbara med avseende på vinner, och nu senast på Silverstone var ju superspännande race!

Dessutom var det absolut vingar på hojarna även förr. Var det något team som INTE hade vingar 2019?
Håller med.
De sista säsongerna har ju varit sjukt tighta och spännande.
Jag vill inte ha tillbaka tiden när det bara var fyra förare som kunde vinna.

Sen kan jag till viss del hålla med om att profilerna är lite mer mellanmjölk idag...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Man får nog ha i åtanke (Alatalo kanske helt debunkar här) att Japan i princip ”stått still” i tre år från den där pandemins utbrott. I F1 pausades utveckling medan i MotoGP har de europeiska märkena nu fått ett försprång, vilket nu ger avtryck. ”Svallvågen” kommer efter ett tag så att säga, när ny utveckling blivit förfinad.

Jag bygger helt ovanstående på ett logiskt resonemang, då andra områden inom teknik där jag har mer personlig erfarenhet och lägger ihop 1 och 1.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Alla krascher är ju inte så farliga

Scot1.gif
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top