MotoGP 2022 #20: Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det är väl knappt att Marquez kan köra Hondan. Känns som att hans kval och race inneburit en hel del chansningar för att hålla samma tempo som de andra toppförarna.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Helt fel. Det är bara lite väl många Ducati i fältet. Det är bättre än att inte ha lika många förare i racen, men jag vill inte ha entypsracing.
Det håller jag med om. Men jag tror inte det gör det lättare för Ducati gällande förarmästerskapet iaf så länge det finns andra fabrikat som hänger med i fart/utveckling.
Jävligt synd att Suzuki kliver av, hade hellre sett ett märke till ist för ett färre.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Det är väl knappt att Marquez kan köra Hondan. Känns som att hans kval och race inneburit en hel del chansningar för att hålla samma tempo som de andra toppförarna.
Tittar man på hur han sätter sina kvaltider så säger ju det en hel del om hondas problem.
MM är ju normalt den som alltid lägger ribban under kvalen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lite känsla av att Ducati har lagt en bombmatta över startfältet med alla cyklar har jag nu. Tyvärr lär det bli lika illa nästa säsong.
Då måste väl det kännas ännu värre för dig i Moto2 ?

Ducati har för MotoGP tagit fram en hoj som är någorlunda lätt att nå resultat med
till ett vettigt pris i det här sammanhanget.
Och då blir det förståss stor efterfrågan .....
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Liite mer körbarhet i Hondan.
Liite mer motor i Yamman.
Ducati går som ett spjut på alla banor.
Aprilian är en av griddens bästa... när den inte har tekniska problem.
KTM visade idag vilken potential den här.
Så med lite tur kan vi ha fem konkurrenskraftiga märken till nästa säsong.
Jag tror, om de två första meningarna slår in, att det isf kommer stå mellan Quarten och Marquez.

You heard it here first. ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Liite mer körbarhet i Hondan.
Liite mer motor i Yamman.
Ducati går som ett spjut på alla banor.
Aprilian är en av griddens bästa... när den inte har tekniska problem.
KTM visade idag vilken potential den här.
Så med lite tur kan vi ha fem konkurrenskraftiga märken till nästa säsong.
Jag tror, om de två första meningarna slår in, att det isf kommer stå mellan Quarten och Marquez.

You heard it here first. ?
Honda och Yamaha kan väl besöka Suzukis restlager ?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Då måste väl det kännas ännu värre för dig i Moto2 ?
Tittar sällan på de lägre serierna. Jag har inte möjlighet att se alla träningar, kval och race så då blir inte racen lika intressanta. De kan förstås vara tighta, men utan bakgrund ger det inte lika mycket för mig.
Jag har inget favoritmärke utan gillar när det är variation.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Helt sjukt egentligen. Banjon låg efter 90+ poäng efter Saxen…

Vilken jävla leverans de fem efterföljande racen!
Banjon visar att han är kungen på röda faran.

Qvarten kör som man säger ”utabarahelvete” najs!!!
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Kul att Rins fick vinna två rejs på slutet, tycker han kör snyggt. Han hade nog kunnat vara med och fajtat om titeln om inte suzuki dragit ner gardinen.
Ingen bra säsongsavslutning för Aprilia, blir nog tufft för dom framöver
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vilken säsong och vilken värdig världsmästare...

Det känns kul och väldigt emotionellt att de tre som i princip var ens "huvudförare" i Moto2 2018 nu är världsmästare i MotoGP 2020, 2021 och 2022. Nu får det nog bli pension snart för jag känner mig gammal på riktigt...
U wouldnt dare… Men grattis, kul att adepterna har talang nog att lyssna på ”di gamle”? Med MM93 i någon sorts form och skick under 2023 får Du bara se till att viska i deras öra att de bör hålla sig på hjulen?
Mir och Rins på Honda blir spännande, om de nu lyckas få ihop en maskin som kan köras av fler än en…

När erfarenheten blir tillräckligt stor gör man ofta mer nytta som strateg än sprinter. Grattis igen, kul när det går bra på riktigt!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Helt fel. Det är bara lite väl många Ducati i fältet. Det är bättre än att inte ha lika många förare i racen, men jag vill inte ha entypsracing.
Instämmer helt. Jag kör själv Ducati och gillar att märket har framgångar och pushar den tekniska nivån genom allehanda tricks (även om det förvisso gör hojarna fulare). Men, när det ibland blir kökörning av Ducatis, och som genom den typiska körstil de har gör det svårare för övriga märken att kunna konkurrera med sina egna tekniska fördelar så känns det lite snedvridet. Hade det varit två eller fyra Ducatis som ligger ivägen i kurvorna och som tar sig om på rakan så absolut men åtta stycken?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kul att Rins fick vinna två rejs på slutet, tycker han kör snyggt. Han hade nog kunnat vara med och fajtat om titeln om inte suzuki dragit ner gardinen.
Ingen bra säsongsavslutning för Aprilia, blir nog tufft för dom framöver
Också mycket glad för Rins och Suzukis framgångar nu på slutet. Han är ju bland de allra bästa när han hamnar rätt (om man besegrar en Marquez i toppform så är man utan tvekan mycket vass). Däremot tror jag han är för ojämn för att kunna ha haft en chans på titeln.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tog och sorterade alla 31 st MotoGP förarna från Bagnaia till Watanabe efter fabrikat och sedan poäng och tog fram genomsnittspoäng.
Ducati 138,4 P, Aprilia 111,3 P, KTM 91,0 P, Yamaha 65,4 P, Suzuki 65,0 P, Honda 44,8 P

Sorterar bort alla förare som tagit mindre än 20 poäng (11 st med mindre än i genomsnitt 1 p / race)
och tar fram genomsnittspoäng för återstående 20 st förare
KTM 168,5 P, Aprilia 167,0 P, Ducati 155,8 P, Yamaha 145,0 P, Suzuki 130,0 P, Honda 66,8 P

Sorterar också bort misstänkta "Aliens" de 5 förarna med bäst resultat
och tar fram genomsnittspoäng för återstående 15 st förare
KTM 168,5 P, Suzuki 130,0 P, Aprilia 122,0 P, Ducati 114,6 p, Honda 66,8 P, Yamaha 42 P

1667849406376.png

forts
1667849482183.png

forts
1667849576445.png
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte vad du försöker påvisa med en analys med sådana indata…? Är KTM en bättre hoj än Ducati…? För att man gör en hemmagjord analys där man inte räknar med nollor som Gardner och Fernandez men väl DiGiannantonio och inte heller giganter som Bagnaia och Bastianini men väl båda av KTM’s fabriksförare…?

Att skapa medelvärden utifrån tveksamt filtrerad indata är farligt och ger på sin höjd en medelmåttig analys.

Vill man däremot ha kvalitet i analysen räcker det med att kolla vilken hoj som vann förarmästerskapet, teammästerskapet, märkesmästerskapet och 60% av årets race (alltså fyra gånger fler racevinster än närmaste konkurrent).
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Med statistik kan man bevisa precis vad man vill.

Om vi i sammandraget tar bort bäst samt sämst placerade förare från vart fabrikat deltog inte Aprilia och Suzuki alls i årets mästerskap.
Synd, jag gillar Aprilia.
Nästa säsong verkar det som att Yamaha inte ska vara med...

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag vet inte vad du försöker påvisa med en analys med sådana indata…? Är KTM en bättre hoj än Ducati…? För att man gör en hemmagjord analys där man inte räknar med nollor som Gardner och Fernandez men väl DiGiannantonio och inte heller giganter som Bagnaia och Bastianini men väl båda av KTM’s fabriksförare…?

Att skapa medelvärden utifrån tveksamt filtrerad indata är farligt och ger på sin höjd en medelmåttig analys.

Vill man däremot ha kvalitet i analysen räcker det med att kolla vilken hoj som vann förarmästerskapet, teammästerskapet, märkesmästerskapet och 60% av årets race (alltså fyra gånger fler racevinster än närmaste konkurrent).
Nja, vad jag såg vilka som kom sist, Honda 2 ggr och Yamaha 1 gång.
Slutsats: Honda och Yamaha är de hojarna som ligger mest efter i MotoGP utvecklingen.
Det vill säga att få bensinen och däcken att räcka ett helt MotoGP lopp.
För utvecklingen har gått mot allt effektstarkare hojar, och resulterat i MotoGP "ekonomiracing".
Det är väl därför jag tycker Moto3 och Moto2 oftast är roligare att se på än MotoGP.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Honda och Yamaha är de hojarna som ligger mest efter i MotoGP utvecklingen.

Och ändå har en Yamaha chans på VM-guldet fram tills målflaggan faller i Valencia och vinner dessutom fler race under säsongen än alla utom Ducati…

Som sagt, att försöka analysera de olika märkenas prestanda genom att räkna bort toppförarna - dessutom bara en del av dem men inte alla - ger ingenting.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top