MotoGP 2022 #20: Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana

Men tillverkar-vm. Det är ju så skruvat att inte dividera antalet poäng med antalet hojar..
Märkesmästerskapet är helt meningslöst, tar man med i beräkningen att Ducce får data från 8 hojar dessutom så räcker det inte med att dividera…
 
Ni vet om att det är endast den bäst placerade hojen av respektive märke som får poäng i märkesmästerskapet eller?

Ett lopp som slutar

1. Yamaha
2. Ducati
3. Ducati
4. Ducati
5. Ducati
6. Ducati
7. Ducati
8. Ducati
9. Ducati

ger alltså mer poäng till Yamaha.
 
Ni vet om att det är endast den bäst placerade hojen av respektive märke som får poäng i märkesmästerskapet eller?

Ett lopp som slutar

1. Yamaha
2. Ducati
3. Ducati
4. Ducati
5. Ducati
6. Ducati
7. Ducati
8. Ducati
9. Ducati

ger alltså mer poäng till Yamaha.
Jo, i ett i övrigt öppet och jämnt gp som avgörs på sista racehelgen så blir det ändå lite, uppgjort? Ös in 70% av ett märke i klassen så ska du nog se att dina chanser ökar avsevärt. Slå istället ihop poängen från alla hojar av resp. märke och dividera med antalet så fr man en mer realistisk bild av vad det faktiskt presterar. Men det är min åsikt..
 
Jo, i ett i övrigt öppet och jämnt gp som avgörs på sista racehelgen så blir det ändå lite, uppgjort? Ös in 70% av ett märke i klassen så ska du nog se att dina chanser ökar avsevärt. Slå istället ihop poängen från alla hojar av resp. märke och dividera med antalet så fr man en mer realistisk bild av vad det faktiskt presterar. Men det är min åsikt..
Exakt. Snittresultatet vore mer rättvist att använda nu när det skiljer så mkt i antal hojar per fabrikat.
Om det är 9 ducati och en yamaha som är exakt lika snabba, dvs slumpen avgör rejsen, så kommer ducati vinna märkesmästerskapet överlägset.
Enkel sannolikhetslära.
 
Ni vet om att det är endast den bäst placerade hojen av respektive märke som får poäng i märkesmästerskapet eller?

Ett lopp som slutar

1. Yamaha
2. Ducati
3. Ducati
4. Ducati
5. Ducati
6. Ducati
7. Ducati
8. Ducati
9. Ducati

ger alltså mer poäng till Yamaha.
Yamaha får här då göra ett försök och Ducati göra 8 försök :)
 
Vi kanske ska räkna ut medelvärdet av varje förares träningstider och sedan bestämma startordningen utifrån detta...? Eller dela ut poängen till förarna dividerat med hur många andra som åker en hoj av samma märke, hur många varv de leder eller varför inte med ett hemmapåhittat nummer över hur mycket talang de anses ha...? Eller räkna ut ett medelvärde ur något annat...?

Ge er nu. Det här är racing och racing går ut på att vinna. Reglementet för förarmästerskapet, märkesmästerskapet och teammästerskapet är väldigt tydligt och har varit detsamma sedan urminnes tider. Det enda som möjligtvis har ändrats under senare år är att det har tillkommit några mindre betydelsefulla trofeer för de som inte anses vara fabriksteam.

Varför ska man straffa en motorcykeltillverkare som uppenbarligen gör ett så pass bra jobb att merparten av satellitteamen vill ha just deras hoj...?
 
Exakt. Snittresultatet vore mer rättvist att använda nu när det skiljer så mkt i antal hojar per fabrikat.
Om det är 9 ducati och en yamaha som är exakt lika snabba, dvs slumpen avgör rejsen, så kommer ducati vinna märkesmästerskapet överlägset.
Enkel sannolikhetslära.
De olika ekipagen är inte exakt lika snabba dvs det är inte lika sannolikt att A vinner som B så din teori faller platt.
 
Nog är det väl en fördel för Ducati att ha massor av cyklar på banorna? Det borde ge större datamängder att hantera.
 
Nog är det väl en fördel för Ducati att ha massor av cyklar på banorna? Det borde ge större datamängder att hantera.

En större datamängd skall precis som en mindre datamängd analyseras på ett kvalificerat sätt och då ökar tidsåtgång såväl som kostnad. Det ger mycket möjligt fördelar sett över lång tid, men inte nödvändigtvis inför nästa träningspass.

Dessutom biter det tillbaka med råge i förarmästerskapet när man har tre förare som fajtas inom topp fem. Både Bastianini och Miller stjäl ju racesegrar såväl som enskilda poäng från deras "huvudförare". Om inte Bastianini kört om på sista varvet i Aragon så hade Dorna inte ens behövt skicka ut all reklam om "The Decider" och läktarna i Valencia hade knappt varit halvfulla...
 
En större datamängd skall precis som en mindre datamängd analyseras på ett kvalificerat sätt och då ökar tidsåtgång såväl som kostnad. Det ger mycket möjligt fördelar sett över lång tid, men inte nödvändigtvis inför nästa träningspass.

Dessutom biter det tillbaka med råge i förarmästerskapet när man har tre förare som fajtas inom topp fem. Både Bastianini och Miller stjäl ju racesegrar såväl som enskilda poäng från deras "huvudförare". Om inte Bastianini kört om på sista varvet i Aragon så hade Dorna inte ens behövt skicka ut all reklam om "The Decider" och läktarna i Valencia hade knappt varit halvfulla...
Utan gjort någon kvalificerad analys så kanske tre förare som fajtas inom topp fem ställer till det lika mycket för de andra två förarna på andra fabrikat inom topp fem. #
Och för att financiera MotoGP var det ju bra att Bastianini körde om.
Lite mer pengar in till Dorna. Och förhoppningsvis till teamen.

# Är det så att jag har fel blir ju resultatet att teamen ska sattsa alla resurser på den potentielle toppföraren (Typ MM) och se till att teamkamraten (och andra på samma fabrikat) får en hoj som gör att han inte har något att göra i topp 5 (Typ AM).
Kör Honda och Yamaha med den strategin ?
 
Även om jag är lite förthust i Ducati så anser jag att det är upp till tillverkarna av motorcyklar att bygga och kunna leverera så bra hojar att teamen vill köpa och köra just deras.
Som jag förstår det så är det ingen kö på att få köra Honda i stallen just nu t ex.
Om Yamaha får upp farten så blir det säkert fler som vill ha en R1.
Just nu är det många som tror att en Ducati ger dem bäst resultat.
Om några år är det någon annan kanske.
 
Back
Top