MotoGP 2022 #20: Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Men tillverkar-vm. Det är ju så skruvat att inte dividera antalet poäng med antalet hojar..
Märkesmästerskapet är helt meningslöst, tar man med i beräkningen att Ducce får data från 8 hojar dessutom så räcker det inte med att dividera…
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ni vet om att det är endast den bäst placerade hojen av respektive märke som får poäng i märkesmästerskapet eller?

Ett lopp som slutar

1. Yamaha
2. Ducati
3. Ducati
4. Ducati
5. Ducati
6. Ducati
7. Ducati
8. Ducati
9. Ducati

ger alltså mer poäng till Yamaha.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ni vet om att det är endast den bäst placerade hojen av respektive märke som får poäng i märkesmästerskapet eller?

Ett lopp som slutar

1. Yamaha
2. Ducati
3. Ducati
4. Ducati
5. Ducati
6. Ducati
7. Ducati
8. Ducati
9. Ducati

ger alltså mer poäng till Yamaha.
Jo, i ett i övrigt öppet och jämnt gp som avgörs på sista racehelgen så blir det ändå lite, uppgjort? Ös in 70% av ett märke i klassen så ska du nog se att dina chanser ökar avsevärt. Slå istället ihop poängen från alla hojar av resp. märke och dividera med antalet så fr man en mer realistisk bild av vad det faktiskt presterar. Men det är min åsikt..
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Jo, i ett i övrigt öppet och jämnt gp som avgörs på sista racehelgen så blir det ändå lite, uppgjort? Ös in 70% av ett märke i klassen så ska du nog se att dina chanser ökar avsevärt. Slå istället ihop poängen från alla hojar av resp. märke och dividera med antalet så fr man en mer realistisk bild av vad det faktiskt presterar. Men det är min åsikt..
Exakt. Snittresultatet vore mer rättvist att använda nu när det skiljer så mkt i antal hojar per fabrikat.
Om det är 9 ducati och en yamaha som är exakt lika snabba, dvs slumpen avgör rejsen, så kommer ducati vinna märkesmästerskapet överlägset.
Enkel sannolikhetslära.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Ni vet om att det är endast den bäst placerade hojen av respektive märke som får poäng i märkesmästerskapet eller?

Ett lopp som slutar

1. Yamaha
2. Ducati
3. Ducati
4. Ducati
5. Ducati
6. Ducati
7. Ducati
8. Ducati
9. Ducati

ger alltså mer poäng till Yamaha.
Yamaha får här då göra ett försök och Ducati göra 8 försök :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vi kanske ska räkna ut medelvärdet av varje förares träningstider och sedan bestämma startordningen utifrån detta...? Eller dela ut poängen till förarna dividerat med hur många andra som åker en hoj av samma märke, hur många varv de leder eller varför inte med ett hemmapåhittat nummer över hur mycket talang de anses ha...? Eller räkna ut ett medelvärde ur något annat...?

Ge er nu. Det här är racing och racing går ut på att vinna. Reglementet för förarmästerskapet, märkesmästerskapet och teammästerskapet är väldigt tydligt och har varit detsamma sedan urminnes tider. Det enda som möjligtvis har ändrats under senare år är att det har tillkommit några mindre betydelsefulla trofeer för de som inte anses vara fabriksteam.

Varför ska man straffa en motorcykeltillverkare som uppenbarligen gör ett så pass bra jobb att merparten av satellitteamen vill ha just deras hoj...?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Exakt. Snittresultatet vore mer rättvist att använda nu när det skiljer så mkt i antal hojar per fabrikat.
Om det är 9 ducati och en yamaha som är exakt lika snabba, dvs slumpen avgör rejsen, så kommer ducati vinna märkesmästerskapet överlägset.
Enkel sannolikhetslära.
De olika ekipagen är inte exakt lika snabba dvs det är inte lika sannolikt att A vinner som B så din teori faller platt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nog är det väl en fördel för Ducati att ha massor av cyklar på banorna? Det borde ge större datamängder att hantera.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nog är det väl en fördel för Ducati att ha massor av cyklar på banorna? Det borde ge större datamängder att hantera.

En större datamängd skall precis som en mindre datamängd analyseras på ett kvalificerat sätt och då ökar tidsåtgång såväl som kostnad. Det ger mycket möjligt fördelar sett över lång tid, men inte nödvändigtvis inför nästa träningspass.

Dessutom biter det tillbaka med råge i förarmästerskapet när man har tre förare som fajtas inom topp fem. Både Bastianini och Miller stjäl ju racesegrar såväl som enskilda poäng från deras "huvudförare". Om inte Bastianini kört om på sista varvet i Aragon så hade Dorna inte ens behövt skicka ut all reklam om "The Decider" och läktarna i Valencia hade knappt varit halvfulla...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En större datamängd skall precis som en mindre datamängd analyseras på ett kvalificerat sätt och då ökar tidsåtgång såväl som kostnad. Det ger mycket möjligt fördelar sett över lång tid, men inte nödvändigtvis inför nästa träningspass.

Dessutom biter det tillbaka med råge i förarmästerskapet när man har tre förare som fajtas inom topp fem. Både Bastianini och Miller stjäl ju racesegrar såväl som enskilda poäng från deras "huvudförare". Om inte Bastianini kört om på sista varvet i Aragon så hade Dorna inte ens behövt skicka ut all reklam om "The Decider" och läktarna i Valencia hade knappt varit halvfulla...
Utan gjort någon kvalificerad analys så kanske tre förare som fajtas inom topp fem ställer till det lika mycket för de andra två förarna på andra fabrikat inom topp fem. #
Och för att financiera MotoGP var det ju bra att Bastianini körde om.
Lite mer pengar in till Dorna. Och förhoppningsvis till teamen.

# Är det så att jag har fel blir ju resultatet att teamen ska sattsa alla resurser på den potentielle toppföraren (Typ MM) och se till att teamkamraten (och andra på samma fabrikat) får en hoj som gör att han inte har något att göra i topp 5 (Typ AM).
Kör Honda och Yamaha med den strategin ?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Även om jag är lite förthust i Ducati så anser jag att det är upp till tillverkarna av motorcyklar att bygga och kunna leverera så bra hojar att teamen vill köpa och köra just deras.
Som jag förstår det så är det ingen kö på att få köra Honda i stallen just nu t ex.
Om Yamaha får upp farten så blir det säkert fler som vill ha en R1.
Just nu är det många som tror att en Ducati ger dem bäst resultat.
Om några år är det någon annan kanske.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top