MotoGP 2021: Silly Season

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är ytterst tveksam till att detta handlar enbart om corona-restriktioner, men det passar ju alldeles utmärkt att just nu skylla alla tillkortakommanden på ett virus...

MotoGP har redan besökt ett antal länder som har karantänkrav såväl som utegångsförbud på grund av corona. Detta har gått att lösa med undantag, intyg och dokument från lokala myndigheter. Att detta inte skulle gå att lösa i Finland låter osannolikt.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag är ytterst tveksam till att detta handlar enbart om corona-restriktioner, men det passar ju alldeles utmärkt att just nu skylla alla tillkortakommanden på ett virus...

MotoGP har redan besökt ett antal länder som har karantänkrav såväl som utegångsförbud på grund av corona. Detta har gått att lösa med undantag, intyg och dokument från lokala myndigheter. Att detta inte skulle gå att lösa i Finland låter osannolikt.
Kan det inte vara att de inte hunnit klart (delvis?) pga Corona? Håller med i övrigt..
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Utifrån det jag har hört från källor som jag inte tänker namnge här så får i alla fall jag inga bra vibbar. Det låter helt enkelt som att de är långt ifrån färdiga, med bana såväl som den övriga infrastrukturen runtomkring.

Om Finlands regering hade ansett att ett MotoGP är en bra affär så är jag övertygad om att de kunnat göra undantag. Vi fick dokument från högsta ort som befriade oss från karantän såväl som utegångsförbud i Portugal och även ett dokument som befriade oss från det utegångsförbud som just nu råder i Frankrike. Jag har därför svårt att köpa en historia om att det är coronarestriktioner som är orsaken.

Dessutom har man för bara någon månad sedan kört ett VM i snöskotercross i Rovaniemi. Flera svenskar och norrmän körde detta och mig veterligen behövde ingen av dem sitta i karantän.
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Utifrån det jag har hört från källor som jag inte tänker namnge här så får i alla fall jag inga bra vibbar. Det låter helt enkelt som att de är långt ifrån färdiga, med bana såväl som den övriga infrastrukturen runtomkring.

Om Finlands regering hade ansett att ett MotoGP är en bra affär så är jag övertygad om att de kunnat göra undantag. Vi fick dokument från högsta ort som befriade oss från karantän såväl som utegångsförbud i Portugal och även ett dokument som befriade oss från det utegångsförbud som just nu råder i Frankrike. Jag har därför svårt att köpa en historia om att det är coronarestriktioner som är orsaken.

Dessutom har man för bara någon månad sedan kört ett VM i snöskotercross i Rovaniemi. Flera svenskar och norrmän körde detta och mig veterligen behövde ingen av dem sitta i karantän.
"Utifrån det jag har hört från källor som jag inte tänker namnge här"... Där slutade jag läsa ?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om du tror att jag fabulerar så rekommenderar jag forumets ignore-funktion.

Eller menar du att jag - en av extremt få på det här forumet som deltar under riktigt namn - ska hänga ut mina källor och presentera fullständiga bevis för allt jag postar, på ett internetforum där 98 % av de andra deltagarna inte ens kan stå för sitt riktiga namn...?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Aleix är nästa förare i raden som gjort arm-pump-surgery.
Tyckte det var rätt intressant det som Simon Crafar nämnde under le mans FP1, där han i övrigt beskrev hur arm pump ter sig, att han anser att compartment syndrome-operationer egentligen borde betraktas som prestandahöjande ingrepp och därmed inte borde vara tillåtet. Dvs, att man får ett orättvist försprång gentemot de som lärt sig att köra utan att drabbas av armpump, så som han menade att själv gjort när han drabbades av det. Som motargument till det kan man ju hävda att Crafar aldrig tillhörde den absoluta toppen när han var aktiv för 20 år sen, plus att nivån har höjts enormt mycket sedan dess, men kan ändå tycka att det ligger något i det? Vore intressant att höra vad forumet (ex-) racers tycker om det.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tyckte det var rätt intressant det som Simon Crafar nämnde under le mans FP1, där han i övrigt beskrev hur arm pump ter sig, att han anser att compartment syndrome-operationer egentligen borde betraktas som prestandahöjande ingrepp och därmed inte borde vara tillåtet. Dvs, att man får ett orättvist försprång gentemot de som lärt sig att köra utan att drabbas av armpump, så som han menade att själv gjort när han drabbades av det. Som motargument till det kan man ju hävda att Crafar aldrig tillhörde den absoluta toppen när han var aktiv för 20 år sen, plus att nivån har höjts enormt mycket sedan dess, men kan ändå tycka att det ligger något i det? Vore intressant att höra vad forumet (ex-) racers tycker om det.
Ja, jag hörde också det.
Det börjar väl närma sig gråzonen men inte över gränsen imo.
Det ligger väl på ungefär samma nivå som att laserfixa ögonen.
Klart prestandahöjande men OK.
Gränsen kommer väl när man sätter dit ett extra finger för att kunna hantera alla nya krokar på handtaget... ;)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
För mig går gränsen vid att man ska få återställa sånt som gått sönder i kroppen till originalutförande.
Behöver man använda en ny ritning till gubben är det att jämställa med doping.
Vad är nästa steg? Vinkla om nacken för bättre luftmotstånd?
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Tyckte det var rätt intressant det som Simon Crafar nämnde under le mans FP1, där han i övrigt beskrev hur arm pump ter sig, att han anser att compartment syndrome-operationer egentligen borde betraktas som prestandahöjande ingrepp och därmed inte borde vara tillåtet. Dvs, att man får ett orättvist försprång gentemot de som lärt sig att köra utan att drabbas av armpump, så som han menade att själv gjort när han drabbades av det. Som motargument till det kan man ju hävda att Crafar aldrig tillhörde den absoluta toppen när han var aktiv för 20 år sen, plus att nivån har höjts enormt mycket sedan dess, men kan ändå tycka att det ligger något i det? Vore intressant att höra vad forumet (ex-) racers tycker om det.
Skulle kunna hålla med, men är det någon som kan förklara detta "armpumpfenomen" medicinskt? Jag har inte fattat riktigt om det är något som blivit fel eller varit fel från början.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Skulle kunna hålla med, men är det någon som kan förklara detta "armpumpfenomen" medicinskt? Jag har inte fattat riktigt om det är något som blivit fel eller varit fel från början.

Def är väl inget fel egentligen, som jag förstått det, utan mer än överansträngning av musklerna till den grad att blodflödet genom muskeln blir större vad den hinna som omger musklerna kan expandera för vilket leder till ett övertryck i muskeln, smärta och till sist domnade muskler och avsaknad av känsla och kraft i hand och arm. Compartment syndrome förekommer i den ”vanliga världen” också, såvitt jag vet.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Vinales verkar ha blivit pappa idag. Grattis får vi säga.

Undrar om det leder till annan mental körinställning. I många fall brukar det väl inte göra föraren snabbare...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vinales verkar ha blivit pappa idag. Grattis får vi säga.

Undrar om det leder till annan mental körinställning. I många fall brukar det väl inte göra föraren snabbare...
Var det inte Kryckan som vann efter att ha blivit pappa? Och även en eller ett par andra förare nyligen vad jag vill minnas?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Var det inte Kryckan som vann efter att ha blivit pappa? Och även en eller ett par andra förare nyligen vad jag vill minnas?
Just det. Så var det visst för Crutchlow. Får se om det får någon liknande effekt eller om han fortsätter att jojo-prestera.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Def är väl inget fel egentligen, som jag förstått det, utan mer än överansträngning av musklerna till den grad att blodflödet genom muskeln blir större vad den hinna som omger musklerna kan expandera för vilket leder till ett övertryck i muskeln, smärta och till sist domnade muskler och avsaknad av känsla och kraft i hand och arm. Compartment syndrome förekommer i den ”vanliga världen” också, såvitt jag vet.
Dra många skruv med vanlig mejsel en dag så ska du känna i underarmen att det blir rejält stumt och svårt att modulera handkraften. Samma fenomen som "arm pump" men inget man opererar sig för.
Beträffande om det är rätt eller fel så drar jag det över samma kam som norrmännens astmamedicin till skidåkarna.
Om kroppen inte klarar sporten så får man göra något annat eller tävla på den nivån kroppen tål.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top