MotoGP 2021: Silly Season

Jag är ytterst tveksam till att detta handlar enbart om corona-restriktioner, men det passar ju alldeles utmärkt att just nu skylla alla tillkortakommanden på ett virus...

MotoGP har redan besökt ett antal länder som har karantänkrav såväl som utegångsförbud på grund av corona. Detta har gått att lösa med undantag, intyg och dokument från lokala myndigheter. Att detta inte skulle gå att lösa i Finland låter osannolikt.
 
Jag är ytterst tveksam till att detta handlar enbart om corona-restriktioner, men det passar ju alldeles utmärkt att just nu skylla alla tillkortakommanden på ett virus...

MotoGP har redan besökt ett antal länder som har karantänkrav såväl som utegångsförbud på grund av corona. Detta har gått att lösa med undantag, intyg och dokument från lokala myndigheter. Att detta inte skulle gå att lösa i Finland låter osannolikt.
Kan det inte vara att de inte hunnit klart (delvis?) pga Corona? Håller med i övrigt..
 
Utifrån det jag har hört från källor som jag inte tänker namnge här så får i alla fall jag inga bra vibbar. Det låter helt enkelt som att de är långt ifrån färdiga, med bana såväl som den övriga infrastrukturen runtomkring.

Om Finlands regering hade ansett att ett MotoGP är en bra affär så är jag övertygad om att de kunnat göra undantag. Vi fick dokument från högsta ort som befriade oss från karantän såväl som utegångsförbud i Portugal och även ett dokument som befriade oss från det utegångsförbud som just nu råder i Frankrike. Jag har därför svårt att köpa en historia om att det är coronarestriktioner som är orsaken.

Dessutom har man för bara någon månad sedan kört ett VM i snöskotercross i Rovaniemi. Flera svenskar och norrmän körde detta och mig veterligen behövde ingen av dem sitta i karantän.
 
Last edited:
Utifrån det jag har hört från källor som jag inte tänker namnge här så får i alla fall jag inga bra vibbar. Det låter helt enkelt som att de är långt ifrån färdiga, med bana såväl som den övriga infrastrukturen runtomkring.

Om Finlands regering hade ansett att ett MotoGP är en bra affär så är jag övertygad om att de kunnat göra undantag. Vi fick dokument från högsta ort som befriade oss från karantän såväl som utegångsförbud i Portugal och även ett dokument som befriade oss från det utegångsförbud som just nu råder i Frankrike. Jag har därför svårt att köpa en historia om att det är coronarestriktioner som är orsaken.

Dessutom har man för bara någon månad sedan kört ett VM i snöskotercross i Rovaniemi. Flera svenskar och norrmän körde detta och mig veterligen behövde ingen av dem sitta i karantän.
"Utifrån det jag har hört från källor som jag inte tänker namnge här"... Där slutade jag läsa ?
 
Om du tror att jag fabulerar så rekommenderar jag forumets ignore-funktion.

Eller menar du att jag - en av extremt få på det här forumet som deltar under riktigt namn - ska hänga ut mina källor och presentera fullständiga bevis för allt jag postar, på ett internetforum där 98 % av de andra deltagarna inte ens kan stå för sitt riktiga namn...?
 
Aleix är nästa förare i raden som gjort arm-pump-surgery.
Tyckte det var rätt intressant det som Simon Crafar nämnde under le mans FP1, där han i övrigt beskrev hur arm pump ter sig, att han anser att compartment syndrome-operationer egentligen borde betraktas som prestandahöjande ingrepp och därmed inte borde vara tillåtet. Dvs, att man får ett orättvist försprång gentemot de som lärt sig att köra utan att drabbas av armpump, så som han menade att själv gjort när han drabbades av det. Som motargument till det kan man ju hävda att Crafar aldrig tillhörde den absoluta toppen när han var aktiv för 20 år sen, plus att nivån har höjts enormt mycket sedan dess, men kan ändå tycka att det ligger något i det? Vore intressant att höra vad forumet (ex-) racers tycker om det.
 
Tyckte det var rätt intressant det som Simon Crafar nämnde under le mans FP1, där han i övrigt beskrev hur arm pump ter sig, att han anser att compartment syndrome-operationer egentligen borde betraktas som prestandahöjande ingrepp och därmed inte borde vara tillåtet. Dvs, att man får ett orättvist försprång gentemot de som lärt sig att köra utan att drabbas av armpump, så som han menade att själv gjort när han drabbades av det. Som motargument till det kan man ju hävda att Crafar aldrig tillhörde den absoluta toppen när han var aktiv för 20 år sen, plus att nivån har höjts enormt mycket sedan dess, men kan ändå tycka att det ligger något i det? Vore intressant att höra vad forumet (ex-) racers tycker om det.
Ja, jag hörde också det.
Det börjar väl närma sig gråzonen men inte över gränsen imo.
Det ligger väl på ungefär samma nivå som att laserfixa ögonen.
Klart prestandahöjande men OK.
Gränsen kommer väl när man sätter dit ett extra finger för att kunna hantera alla nya krokar på handtaget... ;)
 
För mig går gränsen vid att man ska få återställa sånt som gått sönder i kroppen till originalutförande.
Behöver man använda en ny ritning till gubben är det att jämställa med doping.
Vad är nästa steg? Vinkla om nacken för bättre luftmotstånd?
 
Tyckte det var rätt intressant det som Simon Crafar nämnde under le mans FP1, där han i övrigt beskrev hur arm pump ter sig, att han anser att compartment syndrome-operationer egentligen borde betraktas som prestandahöjande ingrepp och därmed inte borde vara tillåtet. Dvs, att man får ett orättvist försprång gentemot de som lärt sig att köra utan att drabbas av armpump, så som han menade att själv gjort när han drabbades av det. Som motargument till det kan man ju hävda att Crafar aldrig tillhörde den absoluta toppen när han var aktiv för 20 år sen, plus att nivån har höjts enormt mycket sedan dess, men kan ändå tycka att det ligger något i det? Vore intressant att höra vad forumet (ex-) racers tycker om det.
Skulle kunna hålla med, men är det någon som kan förklara detta "armpumpfenomen" medicinskt? Jag har inte fattat riktigt om det är något som blivit fel eller varit fel från början.
 
Skulle kunna hålla med, men är det någon som kan förklara detta "armpumpfenomen" medicinskt? Jag har inte fattat riktigt om det är något som blivit fel eller varit fel från början.

Def är väl inget fel egentligen, som jag förstått det, utan mer än överansträngning av musklerna till den grad att blodflödet genom muskeln blir större vad den hinna som omger musklerna kan expandera för vilket leder till ett övertryck i muskeln, smärta och till sist domnade muskler och avsaknad av känsla och kraft i hand och arm. Compartment syndrome förekommer i den ”vanliga världen” också, såvitt jag vet.
 
Vinales verkar ha blivit pappa idag. Grattis får vi säga.

Undrar om det leder till annan mental körinställning. I många fall brukar det väl inte göra föraren snabbare...
 
Vinales verkar ha blivit pappa idag. Grattis får vi säga.

Undrar om det leder till annan mental körinställning. I många fall brukar det väl inte göra föraren snabbare...
Var det inte Kryckan som vann efter att ha blivit pappa? Och även en eller ett par andra förare nyligen vad jag vill minnas?
 
Var det inte Kryckan som vann efter att ha blivit pappa? Och även en eller ett par andra förare nyligen vad jag vill minnas?
Just det. Så var det visst för Crutchlow. Får se om det får någon liknande effekt eller om han fortsätter att jojo-prestera.
 
Def är väl inget fel egentligen, som jag förstått det, utan mer än överansträngning av musklerna till den grad att blodflödet genom muskeln blir större vad den hinna som omger musklerna kan expandera för vilket leder till ett övertryck i muskeln, smärta och till sist domnade muskler och avsaknad av känsla och kraft i hand och arm. Compartment syndrome förekommer i den ”vanliga världen” också, såvitt jag vet.
Dra många skruv med vanlig mejsel en dag så ska du känna i underarmen att det blir rejält stumt och svårt att modulera handkraften. Samma fenomen som "arm pump" men inget man opererar sig för.
Beträffande om det är rätt eller fel så drar jag det över samma kam som norrmännens astmamedicin till skidåkarna.
Om kroppen inte klarar sporten så får man göra något annat eller tävla på den nivån kroppen tål.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top