MotoGP 2021: Silly Season

Får se om Marc öppnar upp kring detta längre fram.
Han verkar ju annars inte vara typen som medger misstag eller felbedömningar.

Jag frågade ortopeden... De gjorde fel från början.
.
Låter som de sitter i skiten. Önskar att de stått på sig mot MM, pappa mamma, Dorna, Honda, Repsol, tv-bolagen.
.
"Sen blir jag en hjälte om jag får tillbaka Marc direkt”. De här killarna är ikoner i Spanien. Förstår att komma till fikarummet 8 dagar efter kraschen och Marquez är redan igång och vinner. Sånt påverkar såklart.

Tack för inblicken i något de flesta av oss inte vet så mycket om! :tummenupp
Det ser illa ut men Mick kom tillbaka efter att nästan förlorat benet...
 
Tack för inblicken i något de flesta av oss inte vet så mycket om! :tummenupp
Det ser illa ut men Mick kom tillbaka efter att nästan förlorat benet...

Han är Australiensare, har du sett när dom spelar fotboll? Deras egen variant alltså :hih
Ett annat virke:rock
 
Tack ni med riktig kunskap och insikt för det mervärde ni ger oss andra tyckare!
 
När pratet om byta ut förare med kontrakt, att den och den inte har levererat nånting, att den haft så många år på sig osv, så blev jag lite nyfiken på hur det sett ut med de senaste årens världsmästare. Hur många säsonger har det gått innan de tagit titeln i högsta klassen?

Mellan 1999-2020 är det 8 olika förare som vunnit GP/500-klassen.
Flest säsonger i högsta klassen innan titeln bärgades tog det för Alex Criville. Han vann 1999, på sin åttonde säsong.
Året efter, 2000, tar Kenny Roberts Jr titeln, på femte försöket.
2001 är det dags för Valentino Rossi att förbättra fjolårets resultat. Han vinner sin andra säsong i klassen.
Nästa vinnare blir Nicky Hayden, 2006. Fjärde säsongen.
Casey Stoner tar titeln 2007, också han på sin andra.
Jorge Lorenzo kör tredje gången gillt, 2010 vinner han.
2013 tar rookien Marq Marques titeln, såklart på första säsongen.
2020 var det dags för Joan Mir att vinna i sin andra säsong.

Vet inte vart jag vill komma med detta. :va
Snitt verkar vara att förstagångsmästare tar 3,3 år på sig att vinna de senaste 21 åren.

Men det verkar bli ovanligare med "slowstarters".
Ser ni någon i 2021 startfältet som likt Criville kommer ta sin första titel på sin åttonde säsong?

GP.png
 
Pseudoatros och upphävd läkning är jättevanligt hos elitidrottare som bara skall köra färdigt säsongen/springa ett lopp till. Grundproblemet är att de blir ihopspikade och då gör frakturen mindre ont och sen är det personer med en ordentlig smärttröskel som inte börjar med rehabträning utan snarare kör full belastning nästan direkt. Då får man kontinuerligt rörelse i frakturen och då läker det inte, när kroppen försökt läka tillräckligt länge utan resultat så ger den upp. Att stoppa i bengraft för att stimulera läkningen efter att man plockar bort lite metallskrot och oläkt benmjöl är standardterapi för detta och något många ortopeder kan.
 
När pratet om byta ut förare med kontrakt, att den och den inte har levererat nånting, att den haft så många år på sig osv, så blev jag lite nyfiken på hur det sett ut med de senaste årens världsmästare. Hur många säsonger har det gått innan de tagit titeln i högsta klassen?

Mellan 1999-2020 är det 8 olika förare som vunnit GP/500-klassen.
Flest säsonger i högsta klassen innan titeln bärgades tog det för Alex Criville. Han vann 1999, på sin åttonde säsong.
Året efter, 2000, tar Kenny Roberts Jr titeln, på femte försöket.
2001 är det dags för Valentino Rossi att förbättra fjolårets resultat. Han vinner sin andra säsong i klassen.
Nästa vinnare blir Nicky Hayden, 2006. Fjärde säsongen.
Casey Stoner tar titeln 2007, också han på sin andra.
Jorge Lorenzo kör tredje gången gillt, 2010 vinner han.
2013 tar rookien Marq Marques titeln, såklart på första säsongen.
2020 var det dags för Joan Mir att vinna i sin andra säsong.

Vet inte vart jag vill komma med detta. :va
Snitt verkar vara att förstagångsmästare tar 3,3 år på sig att vinna de senaste 21 åren.

Men det verkar bli ovanligare med "slowstarters".
Ser ni någon i 2021 startfältet som likt Criville kommer ta sin första titel på sin åttonde säsong?

View attachment 457559

Det hade väl isf varit Dovi, men nui är det lite sent för titeln tror jag.
 
Pseudoatros och upphävd läkning är jättevanligt hos elitidrottare som bara skall köra färdigt säsongen/springa ett lopp till. Grundproblemet är att de blir ihopspikade och då gör frakturen mindre ont och sen är det personer med en ordentlig smärttröskel som inte börjar med rehabträning utan snarare kör full belastning nästan direkt. Då får man kontinuerligt rörelse i frakturen och då läker det inte, när kroppen försökt läka tillräckligt länge utan resultat så ger den upp. Att stoppa i bengraft för att stimulera läkningen efter att man plockar bort lite metallskrot och oläkt benmjöl är standardterapi för detta och något många ortopeder kan.

Är det vanligt att man också får en infektion vid brottet? Och vad beror det på i så fall?
 
Inget race på Brno 2021.

Brno har ju legat lite risigt till i flera år genom att vara ”to be confirmed” i kalendern och sedan konfirmeras i sista stund, allt som oftast på grund av finansiella dispyter mellan Karel Abraham Sr och den tjeckiska staten.

Den här gången handlar det om att bekosta en nödvändig beläggning av banan. Och det behövs. Beläggningen man har nu faller sönder. Jag har aldrig varit med om något liknande vad gäller kylarpunka, spruckna rutor och blästrade framgaffelbottenstycken som i år...
 
Om någon missat att vi har en podcast så finns den här: https://play.acast.com/s/motogp-podden

I senaste avsnittet diskuterar vi om Marquez tredje operation och går igenom säsongen 2020 - på vårt sätt!

För er som aldrig lyssnat så har ni 90 avsnitt att lyssna ikapp. :tummenupp

Mycket bra avsnitt varje gång! Sjukt bra analyser och spekulationer gällande förare, team, skador etc.

En önskan är att ni även kör ett avsnitt i månaden under vinterhalvåret så vi får något kul att se fram emot. Bör finnas lite rykten och händelser att få ihop avsnitt även off season.
 
Gillar Brno-racet, så lite synd!

Men om de ändå inte ska köra där, skicka upp Valencia på dess plats och stoppa in Portimao som sista-race istället. Årets race där var riktigt nice, både med vyer och att förarna tvingades lära sig något nytt ^^
 
2021 kommer Valentino Rossi ha fler pallplatser än resten av hela MotoGP-fältet.

Valentino har 199 pallplatser och alla andra ihop har 195.

Om Marc Marquez inte kör så försvinner 95 pallplatser. Då är Maveric Vinales den näst bästa föraren med 26 pallplatser.

Av dom dom försvinner till nästa säsong hade Andrea Dovizioso 62 pallplatser och Cal Crutchlow 19 pallplatser.
 
Pseudoatros och upphävd läkning är jättevanligt hos elitidrottare som bara skall köra färdigt säsongen/springa ett lopp till. Grundproblemet är att de blir ihopspikade och då gör frakturen mindre ont och sen är det personer med en ordentlig smärttröskel som inte börjar med rehabträning utan snarare kör full belastning nästan direkt. Då får man kontinuerligt rörelse i frakturen och då läker det inte, när kroppen försökt läka tillräckligt länge utan resultat så ger den upp. Att stoppa i bengraft för att stimulera läkningen efter att man plockar bort lite metallskrot och oläkt benmjöl är standardterapi för detta och något många ortopeder kan.

Vad är då anledningen till att man återgår, jag gissar att folk i Marquez omgivning känner till detta fenomen och borde sagt något? Görs det någon statistisk riskkalkyl där man stoppar in kostnader och intäkter för säsongen i något excelark och kör ifall det står plus på sista raden eller?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top