MotoGP 2021 #4: Gran Premio Red Bull de España

Det är väl helt och hållet upp till Yamaha vem de vill förse med vilken spec?
Så kan det nog vara.
Skälet till varför jag inte var säker är reglerna som infördes 2020 ang just specen på hojen.
Jag vet inte vad man får och inte får ändra?
 
Speakrarna pratade om att Yamaha-folket har sagt att Petronas har beställt, fått och betalat det som de nu har. De har inte beställt två 2021(2020?) hojar.
 
Speakrarna pratade om att Yamaha-folket har sagt att Petronas har beställt, fått och betalat det som de nu har. De har inte beställt två 2021(2020?) hojar.

En sanning med modifikation. Lin Jarvis säger att Yamaha gärna gett Morbidelli en factory spec istället för A spec, men att man tog beslutet redan i mitten av förra året vilket material som skulle tilldelas vilken förare. Morbidelli hade så dags inte riktigt visat den starka form han har haft sedan dess.

 
Men vad tusan har hänt med Rossi? Inte komma på pallen är en sak men vad har hänt över vintern?
 
så här efteråt bra tänkt av
blacktriple satsade på
1. Bagnaia 20p
2. Quartararo 3 p
3. A. Espargaro 10p
Summa 33p

Apis på
1. Quart 3p
2. Mir 11p
3. Frankie 16 p
Summa 31p

P-E på
1. Fabio 3p
2. Morbidelli 16p
3. Vinales 9
Summa 28p
Bra tänkt av Ovan
och numera vet vi att kör man snabbt (som i MotoGP) bromsar man med 1 finger (Qvarten)
endast armpump ursäktar 4 fingrar !:7peta
 
Det är väl helt och hållet upp till Yamaha vem de vill förse med vilken spec?
Det tror jag inte. Jag frågade Johan Stigefelt varför inte Quartararo fick ta över Morbidellis hoj 2020, när det gick troll i Qartararoshoj och Morbidellis gick kalas. Och svaret var att "Det fick vi inte"...
 
Han kanske inte har så lätt att ställa om skallen till de däck som finns nu. Några år inlärning med en annan konstruktion kanske påverkar hur man vill att det känns när man pushar.
Möjligt, men det ser inte ut som att han riktigt har viljan längre. Har något hänt privat? Ska han bli pappa?
 
Det tror jag inte. Jag frågade Johan Stigefelt varför inte Quartararo fick ta över Morbidellis hoj 2020, när det gick troll i Qartararoshoj och Morbidellis gick kalas. Och svaret var att "Det fick vi inte"...
Men vem avgjorde det, om inte Yamaha?

Enligt Morbidelli så verkar det ändå vara Yamaha som styr, eller varför skulle han annars ha haft en ”rak diskussion” med Lik Jarvis om detta?

 
Men vem avgjorde det, om inte Yamaha?

Enligt Morbidelli så verkar det ändå vara Yamaha som styr, eller varför skulle han annars ha haft en ”rak diskussion” med Lik Jarvis om detta?


Jag läser det som att det var som du sa inför 2020, dvs Morbi ansågs inte förtjänt av en A-spec.
Sedan satte covid-reglerna stopp för hojbyte inför 2021.
 
Jag läser det som att det var som du sa inför 2020, dvs Morbi ansågs inte förtjänt av en A-spec.
Sedan satte covid-reglerna stopp för hojbyte inför 2021.

Vi kanske tycker samma egentligen, men jag tror inte covid-reglerna påverkar. De rör väl såvitt jag bara aerodynamik och motorutvecklingen men inte chassi eller elektronik? I artikeln så låter det mer som att det är de långa ledtiderna för att beställa produktion av hojarna som ställer det för Frankie (beställning i mitten av 2020 för 2021-hojarna).
 
Det var väl inte direkt bara att byta mellan hojarna i Petronas då den ena kör 2019-chassi (som motorerna för 2020/2021-chassina inte passar i) och den andra kör(de) 2020/2021-chassin (som 2019-motorn inte passar i). Nu kör väl Frankie med en motortyp som har mer eller mindre samma interna konstruktion som motorn till 2021-chassit men den passar inte i de nya chassina, och jag antar att motorerna är spikade redan för Frankie.
 
Men sån fakta får du inte komma med när det på SportHoj är allmänt vedertaget sedan över 10 år att han är slut. :7peta :hihi
Fast nu var det 18 grader varmare förra året så att jämföra tider är kanske inte helt relevant. Tycker det ser mörkt ut för den gamla nu men det kan ju vända även fast jag knappt tror på det själv
 
Fast nu var det 18 grader varmare förra året så att jämföra tider är kanske inte helt relevant. Tycker det ser mörkt ut för den gamla nu men det kan ju vända även fast jag knappt tror på det själv
Jag är nog böjd att hålla med. :(
Det känns lite som om han inte riktigt tror på det själv längre.
Men som Old Badger skriver så ska man vara försiktig med att räkna bort The GOAT innan han slutar helt. :fakta
 
Fast nu var det 18 grader varmare förra året så att jämföra tider är kanske inte helt relevant. Tycker det ser mörkt ut för den gamla nu men det kan ju vända även fast jag knappt tror på det själv
Jag räknar inte med att han tar en titel till men det är små marginaler.
Och kunskap och erfarenhet är något som ungdomar tror inte behövs. Jag vill se honom fortsätta tävla precis som jag vill se kända gamlingar på IoM...
 
Jag är nog böjd att hålla med. :(
Det känns lite som om han inte riktigt tror på det själv längre.
Men som Old Badger skriver så ska man vara försiktig med att räkna bort The GOAT innan han slutar helt. :fakta

Han kanske kan glimra till någon eller några gånger till i år (åtminstone hoppas jag det!) men jag tror inte han har drivet i sig längre. Han säger ju själv att det inte är roligt, känns ganska meningslöst att fortsätta då.

Nackdelen med ålder och erfarenhet är ju också att man inte har samma hunger längre, och kanske även doktorn har ett större riskmedvetande nu. Han såg åtminstone REJÄLT skakad ut efter att Zarcos hoj var en millisekund från att troligen ta livet av honom i Österrike förra året och har sedan dess endast tagit platser utanför topp tio, eller kraschat från liknande position (förutom en fjärdeplats på San Marino).
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top