MotoGP 2021 #4: Gran Premio Red Bull de España

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Han kanske kan glimra till någon eller några gånger till i år (åtminstone hoppas jag det!) men jag tror inte han har drivet i sig längre. Han säger ju själv att det inte är roligt, känns ganska meningslöst att fortsätta då.

Nackdelen med ålder och erfarenhet är ju också att man inte har samma hunger längre, och kanske även doktorn har ett större riskmedvetande nu. Han såg åtminstone REJÄLT skakad ut efter att Zarcos hoj var en millisekund från att troligen ta livet av honom i Österrike förra året och har sedan dess endast tagit platser utanför topp tio, eller kraschat från liknande position (förutom en fjärdeplats på San Marino).
Kanske är motivationen som saknas.. men jag funderar på om det inte faktiskt kan vara åldern också..

Vafan, jag har passerat 40, och nu är man såklart ingen elitidrottare men i ärlighetens namn så är man nog lite segare än förr och kanske inte riktigt lika alert, att vara starkare och mer allmänt vältränad än när man var yngre är en sak, men just de där reaktionsförmågorna undrar jag om de inte blivit lite sämre. Såklart inget som påverkar en normal vardag, men på den där nivån kan jag tänka mig att det kan göra det.

Kan tänka mig att de yngre, piggare kanske kan köra med t ex liiiite mer precision på andra ställen på banan, och köra runt eventuella svagheter i maskineriet och ta igen lite tid jämfört med konkurrenterna.. Att de lixom orkar/klarar att putsa de där mikroskopiskt små detaljerna, medans en äldre kanske inte riktigt fixar att förfina de redan sanslöst små marginalerna på samma sätt och blir mer beroende av att t ex gasa sig till sina varvtider, till bakdäckets förtret...

Och tappar man den där lilla lilla edgen, så att man hela känner att man inte riktigt hänger med, eller får kämpa lite lite mer.. då finns nog risken att motivationen dippar rätt fort.

Who knows...?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
På't igen! :)
Känns som säsongen kommer "ta form" från nu.
En bana som alla känner väl och har mycket data ifrån.
Detta blir nog den bästa fingervisningen hittills om vart säsongen kommer ta vägen.
Så vad lärde vi oss egentligen? Jag måste säga att Bagnaia fortsätter att imponera. Känns lite som förra säsongen. Den som är i topp 5 i varje race kommer ha bra möjligheter på mästerskapet i slutet. Med Qs armproblem känns allt plötsligt väldigt öppet
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Så vad lärde vi oss egentligen? Jag måste säga att Bagnaia fortsätter att imponera. Känns lite som förra säsongen. Den som är i topp 5 i varje race kommer ha bra möjligheter på mästerskapet i slutet. Med Qs armproblem känns allt plötsligt väldigt öppet
Bra fråga! :tummenupp
Om man tar med alla race hittills så lutar jag åt följande gällande märken:
-KTM har halkat efter till i år.
-Ducati är lika bra eller bättre än 2020.
-Yamma är bra (eller bästa?) hoj på gridden.
-Suzuki har tagit mindre steg framåt än Yamma och Ducce.
-Aprilia har definitiv tagit ett antal kliv framåt (förbi KTM?).
-Honda fortfarande väldigt svårkörd men går att köra fort om man är beredd på grusbad.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Just delen om att vara "oprecis" är väl det intressanta om det är sant.
och det som isf skulle peka på att fokus ligger "någon annanstans" fn.
(Antagligen också det som svider mest för Rossi vilket nog inte var Lorres mening alls... ;) ).
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top