MotoGP 2021 #18: Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
[MotoGP_Blues]Underbart är kort kära MotoGP-frälsta. :(
Efter detta, det sista, racet för säsongen 2021 kommer den stora tomheten infinna sig.
Längtan till 2022 kommer smyga sig på runt onsdag efter racet och växa tills första racet 2022 körs.
Kommer kännas som en evighet som vanligt.[/MotoGP_Blues]

Vad finns då att se fram emot detta race?
Bästa rookie skall avgöras vilket inte säger lite då rookiesarna detta år gjort ett riktigt avtryck iaf på mig! :)

Racetider för Söndag 14/11:
11:00 Moto3 Race
12:20 Moto2 Race
14:00 MotoGP Race

Länk till alla helgens tider á la DjDiff här:


Länken till Strongliquids MotoGP-Fantasy-tråd för er som deltar:

Länken till Tissot's Pole Predictor (gissa pole-tiden vinn klocka):
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Han verkar ju ha skadat samma nerv till ögat som 2011 och har problem med synen.

Frågan om det här är sista vi ser av Marquez?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag fattar "dubbelseende" men resten av den medicinska förklaringen...:rodnar
Får verkligen hoppas att han tillfrisknar.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Han verkar ju ha skadat samma nerv till ögat som 2011 och har problem med synen.

Frågan om det här är sista vi ser av Marquez?
Han har haft problem med synen tidigare efter en krasch sin första säsong i moto2 vilket också gjorde att han missade säsongsavslutningen. Då var det tal om att han skulle bli tvingad att sluta pga skadan.
Jag tror han kommer tillbaka oavsett då han verkar vara Doohan-typen som lappar ihop kroppen så den fungerar på mc oavsett konsekvenserna. Den gamle MM som kunde köra på 110% av vad materialet klarade behöver pensioneras för att ersättas av en tålmodigare variant som ser långsiktigt på sin karriär och hälsa.
Att han missar testet är det mest signifikanta i hela historien då honda endast bryr sig om hojen passar honom.
Alla har sett att de andra hondaförarnas utveckling inte duger för att MM ska ha en chans på mästerskapet så han behöver vara på plats för testerna.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Han verkar ju ha skadat samma nerv till ögat som 2011 och har problem med synen.

Frågan om det här är sista vi ser av Marquez?
Det verkar som att majoriteten av de som drabbas av diplopi återhämtar sig på naturlig väg inom ett år (två tredjedelar inom 3 månader), även inklusive de med den typ av nervpåverkan som Marquez verkar ha drabbats av (vita stapeln i diagrammet nedan). Utan att ha någon som helst medicinsk kompetens så är min bedömning att han nog har goda chanser att komma tillbaka. Komplikationen är förstås att han fått samma skada för ett decennium sedan, det kanske kan påverka återhämtningen nu.


1636453165007.png
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Det verkar som att majoriteten av de som drabbas av diplopi återhämtar sig på naturlig väg inom ett år (två tredjedelar inom 3 månader), även inklusive de med den typ av nervpåverkan som Marquez verkar ha drabbats av (vita stapeln i diagrammet nedan). Utan att ha någon som helst medicinsk kompetens så är min bedömning att han nog har goda chanser att komma tillbaka. Komplikationen är förstås att han fått samma skada för ett decennium sedan, det kanske kan påverka återhämtningen nu.


View attachment 465542
Hoppas verkligen du har rätt, MotoGP är rätt tråkigt utan Marquez, Marc dvs.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Tippningen inför helgen är väl inte jättesvår utan det är väl mer ordningen på pallen....

1.Miller (tar det från sin första pole i år)
2.Bagnaia
3.FQ

Mir känns också som en stark kandidat och hade Suzuki levererat uppdateringar i samma takt som andra hade han kanske kunnat försvarat titeln bättre än vad han gjort. Hörde på sändningen i helgen att de tydlingen gjort en uppdatering detta år som Honda haft i två år.

Även sista racet för min idol som fick mig att fastna för sporten. Kommer garanterat synas nästa år och kommer nog aldrig lämna racingen helt men hoppas att han fortsätter initiativet med VR46 academy mm.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Detta racet blir även Thomas Lüthi's sista race.

Med 311 starter i Grand Prix är det bara Valentino Rossi, Loris Capirossi och Andrea Dovizioso som har fler.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vale var som ett barn på julafton när han avtäckte sina gamla mästarhojar på motogp's pressträff. :)
Riktigt läckra hojar! :kär

Vet inte om den är fri men länk här:
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Vale var som ett barn på julafton när han avtäckte sina gamla mästarhojar på motogp's pressträff. :)
Riktigt läckra hojar! :kär

Vet inte om den är fri men länk här:
Kollade precis på den och presskonferensen, mäktigt!

Fick lite tårar faktiskt, svårt att ta in hur stor han är och vad han gjort för sporten.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kollade precis på den och presskonferensen, mäktigt!

Fick lite tårar faktiskt, svårt att ta in hur stor han är och vad han gjort för sporten.
Ja, det är verkligen fascinerande. Hans framgångar på banan är förvisso otroligt imponerande, men har ju någonting mer, som både Doohan och Marquez inte hade/har på samma sätt. Något som engagerar, och jag kan inte helt sätta fingret på vad det är, men det är något speciellt med honom. Och, trots att han sa att inte gråter mycket (apropå en fråga från en journalist) så blev han allt lite blank i ögonen när de fem fansen fick berätta sina historier.

Sen fick jag faktiskt känslan av att han är lite trött nu. Inte som i trött på motogp, utan bara allmänt trött. Det är som han inte _riktigt_ var där hela tiden. Och det gäller nästan hela denna säsongen för övrigt.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Verkar inte vara helt spikat hur många GP22-or Ducati mäktar med nästa år (5 eller 6), tanken var väl en GP21a timm Bastia nästa år, men Ducce verkar lite sugna på att ge honom en 22a.
Ja jag hoppas verkligen att han får nyaste maskinen. Inte för att det verkar vara nåt större fel på 21an
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top