MotoGP 2021 #18: Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ska inte vara elak men du verkar inte riktigt förstått hur idrott fungerar idag!

Visst om du är fantastiskt bra och talangfull i rätt sport kan du tjäna pengar i tex fotboll(båda varianterna) basket mm

Dock det som verkligen betalar sig är ditt marknadsföringsvärde i kombination med prestation. Tom Brady, Roger Federer och Conor McGregor tar in 10-30% i lön och resterande i spons mm. Vad har detta att göra med din fråga undrar du?
Den sista (och enda)motogp förare som varit på listan över de 100 idrottare som tjänar mest är VR vilket är ett bevis på hur igenkänd han var vid den tiden.

Det han har betytt för Dorna och sporten i marknadsföring är ovärderligt.

Att han sen säkrat att Italiens digra racinghisoria fortsätter i mgp kan ju inte räknas bort heller.

Precis, och all den uppmärksamhet han genererat innebär också att det är lättare för unga talangfulla förare att skaffa sponsorer och säkra sin fortsätta karriär, så bara där har han ju haft stor påverkan för sportens framtid.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
10e plats i kvalet måste ju ändå ses som ett ok avslut för geten med tanke på säsongen i övrigt samt att Valencia är långt ifrån hans favvobana (kanske snarast det motsatta). Synd att han inte lyckades dra större nytta av draghjälpen från Pecco, som ju annars gjorde ett superkval på en bana som annars inte är hans favorit heller. Hoppas på hyfsat resultat för Rossi imorgon också, men många som verkar ha snabbare racefart än honom.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ska inte vara elak men du verkar inte riktigt förstått hur idrott fungerar idag!

Visst om du är fantastiskt bra och talangfull i rätt sport kan du tjäna pengar i tex fotboll(båda varianterna) basket mm

Dock det som verkligen betalar sig är ditt marknadsföringsvärde i kombination med prestation. Tom Brady, Roger Federer och Conor McGregor tar in 10-30% i lön och resterande i spons mm. Vad har detta att göra med din fråga undrar du?
Den sista (och enda)motogp förare som varit på listan över de 100 idrottare som tjänar mest är VR vilket är ett bevis på hur igenkänd han var vid den tiden.

Det han har betytt för Dorna och sporten i marknadsföring är ovärderligt.

Att han sen säkrat att Italiens digra racinghisoria fortsätter i mgp kan ju inte räknas bort heller.
För "några år sen" (fem-åtta?) läste jag att Rossi var världens sjätte bäst betalda idrottsman, efter ett knippe golfare, tennisspelare och F1-förare, och tjänade om jag minns rätt etthundrafemtio miljoner jävla Euro!! Minns jag rätt?

Skulle va kul att få reda på hur mycket försäljningen av videopass sjunker tills nästa år?
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
För "några år sen" (fem-åtta?) läste jag att Rossi var världens sjätte bäst betalda idrottsman, efter ett knippe golfare, tennisspelare och F1-förare, och tjänade om jag minns rätt etthundrafemtio miljoner jävla Euro!! Minns jag rätt?

Skulle va kul att få reda på hur mycket försäljningen av videopass sjunker tills nästa år?

Bra fråga...

Han är inte med i alla fall den nedanstående lista..

 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag hörde för något år sedan att det såldes mer 46-merchandise än vad alla de andra förarna gjorde tillsammans. Skulle inte förvåna mig om det fortfarande är så.

Det gör det säkert. Och gör det mot förmodan inte det så spelar det ingen större roll för getens plånbok då företaget VR46 ändå tillverkar alla MotoGP-förares merchandise, förutom de med nummer 73 och 93…

Så jag gissar på att man har hela marknaden förutom de fyra Marc-tischorna och den Alex-keps som såldes på Aragon.
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Aprilia, Ducati, Husqvarna
Hörde lite skvaller inifrån depån idag att MM troligtvis är borta 4-5 månader pga skadan. Är på plats i Valencia och vädret är kanon, så som perfekt Svensk sommar ca 20 grader och sol. Ser fram emot morgondagens rejs. :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hörde lite skvaller inifrån depån idag att MM troligtvis är borta 4-5 månader pga skadan. Är på plats i Valencia och vädret är kanon, så som perfekt Svensk sommar ca 20 grader och sol. Ser fram emot morgondagens rejs. :)
Hoppas du får se ett riktigt bra race! :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hörde lite skvaller inifrån depån idag att MM troligtvis är borta 4-5 månader pga skadan. Är på plats i Valencia och vädret är kanon, så som perfekt Svensk sommar ca 20 grader och sol. Ser fram emot morgondagens rejs. :)
Då blir det tveksamt om MM kommer kunna slå VR sammanlagt
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tvivlar på att spänning och underhållning idag i Moto2 och MotoGP kan slå dagens Moto3. :)
Hoppas alla kraschade klarade sig utan bestående skador.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
För "några år sen" (fem-åtta?) läste jag att Rossi var världens sjätte bäst betalda idrottsman, efter ett knippe golfare, tennisspelare och F1-förare, och tjänade om jag minns rätt etthundrafemtio miljoner jävla Euro!! Minns jag rätt?

Skulle va kul att få reda på hur mycket försäljningen av videopass sjunker tills nästa år?
2012
Var han inom topp 20 med 30m dollar per år. Han är nog värd totalt minst den siffra som du nämner.
Idag har flertalet sporter gått om racingen och marknadsföringen har fått enorm betydelse.
Conor McGregor fick 22m för en match i år men tjänade 180m totalt varav merparten från att sälja whisky.
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Ska inte vara elak men du verkar inte riktigt förstått hur idrott fungerar idag!

Visst om du är fantastiskt bra och talangfull i rätt sport kan du tjäna pengar i tex fotboll(båda varianterna) basket mm

Dock det som verkligen betalar sig är ditt marknadsföringsvärde i kombination med prestation. Tom Brady, Roger Federer och Conor McGregor tar in 10-30% i lön och resterande i spons mm. Vad har detta att göra med din fråga undrar du?
Den sista (och enda)motogp förare som varit på listan över de 100 idrottare som tjänar mest är VR vilket är ett bevis på hur igenkänd han var vid den tiden.

Det han har betytt för Dorna och sporten i marknadsföring är ovärderligt.

Att han sen säkrat att Italiens digra racinghisoria fortsätter i mgp kan ju inte räknas bort heller.
Nä, det är mycket jag inte förstår med sport idag. Jag förstår till exempel inte hur en svensk utan någon som helst anknytning till England kan hålla på Liverpool i 30 år utan att besöka varken staden eller arenan, samtidigt som alla spelare och hela organisationen bytts ut åtskilliga gånger.

Sen förstår jag absolut att han varit ett dragplåster för sporten, men om man gräver lite djupare så gjorde han bara sitt jobb. Det fanns nog andra som såg till att omvärlden fick upp ögonen för vad det var han faktiskt gjorde.

Men det var en ärligt ställd fråga, utan försök till påhopp. Jag tycker fortfarande att hans VR46-Academy är det han gjort som konkret bidrar mest till återväxten av sporten.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Grattis till Pecco! Hoppas det håller i sig även nästa säsong :)

För övrigt, nån som vet vilken överraskning det var som Danilo fick efter racet av sitt team? Herve Poncharal hintade om något.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Fixstjärnor är helt klart viktiga för att hålla intresset för en aktivitet uppe. Vinst varje gång kanske inte är viktigt men de behöver synas då och då. En sån där där folk säger ”ssssch” när det är intervjudags.

Marquez har inte de egenskaperna i våran soffa.
Inte Mir heller.
Det har däremot Miller. Så jag hoppas verkligen att han fortsätter komma på pallen.

Petrucci och såklart Rossi har helt klart också sådana egenskaper.


Den här ”professionalismen” som breder ut sig över snart sagt allting är också förödande. Det finns inget som kan få mig så matt som floskler.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är bara att lyfta på hatten för Bagnaia, Martin och Miller, en helröd pall och märkesbucklan lär värma många hjärtan i Bologna! Alla klasserna är oerhört jämna, sevärda och det blir rejält spännande att följa vinterns tester med stora möjligheter till reviderade koncept.

Det var också oväntat stort att följa Rossis sista race i kungaklassen, personligen upplever jag hans unika position i cirkusen grundad på en kombination av benhård racecraft och osviklig förmåga att marknadsföra sig själv som depåns spelevink och humorist. En rätt unik kombination. Det var nog inte helt klockrent av familjen M att så tydligt ta strid mot VR46-apparaten, det har sannolikt kostat jättetalangen ett betydande antal potentiella fans i det vacuum som nu uppstår.

Men allt som sker tillhör framtiden så det är där fokus bör ligga. Jag hoppas att MM93 lyckas plåstra ihop sig själv så att han kan genomföra en hyfsad säsong, att tvingas avbryta karriären på grund av skador vore ett jätteslöseri med talang. Sedan är det bra om Yamaha och Honda får till sina koncept, Ducati och i viss mån Suzuki verkar ha bäst koll på sina maskiner i nuläget. Jaja, det kommer att bli spännande och det kommer säkert att bli bra, nu får vi säga tack så mycket för i år. Det gäller även Er som med osviklig ambition lägger upp och med liv och lust deltar i alla GP-trådar här på SH.com ? Tack för i år!
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Tror själv att Rossi fick 10:e platsen av Morbidelli som inte ville förstöra hans sista tävling, topp 10 är en mer värdig placeringen än att han kommit 11 eller lägre.
Stort tack till Rossi för all underhållning.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Apropå att det också var Danilos sista race i MotoGP så vill jag också dela med mig av denna bilden från när han joinade kungaklassen 2012. Har ändå hänt en del sen dess :)

9A770457-1C64-4182-829E-AC0B1FB54667.jpeg
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ja racet var ju en uppvisning av vilken hoj som är bäst på griden i dagens läge. Känns som alla tillverkare har lite att göra för att komma ikapp Ducati. Nu när det även sitter stora talanger på samtliga hojar blir det tydligt vilken maskin som är mest konkurrenskraftig.
FQ måste få mer hk, Suzuki måste hänga med i utvecklingsracet och Honda måste göra en maskin som fler än en person i världen kan köra.
Jag väntade mig betydligt mer av KTM detta året än vad de levererade. De måste bevisa att 2020 säsongen inte var tur nästa år. Dock med både Fernandez och Gardner i tech3 nästa år kan vad som helst hända då de verkar hålla otroligt hög kvalité.

Ingen har nämnt Aki Ajo som är den nya pojken med guldbyxorna i Moto2 och 3. Han har väl levererat mer motogp talanger än någon annan snart?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top