MotoGP 2014: GP TIM di San Marino e della Riviera di Rimini

att marq skulle mula under säsongen var på tiden, men att Rossi skulle steka Lorre så hårt, får ses som en större skräll.....,
 
Rossi såg otrolig taggad ut. Helt underbart!

Jag gillar att Marq gav hårt och vurpade snarare än att slå av på takten och nöja sig.
 
Rossi såg otrolig taggad ut. Helt underbart!

Jag gillar att Marq gav hårt och vurpade snarare än att slå av på takten och nöja sig.

Det var ju ganska skoj att han inte gav upp efter vurpan heller, utan körde som en vettvilling för att komma ikapp så många som möjligt. Den pojken har vinnarskalle.
 
Vinales är helt otrolig som förare, tuffare får man leta efter:) Hoppas han kommer få en bra styrning i MotoGP framöver.
 
Tack för klargörandet kring depåjobbet, och just vikten av kommunikationen mellan ingenjör och förare för att beskriva förarens upplevelse och önskemål sägs väl vara en av anledningarna till att #46 och Burgess gick skilda vägar i fjol?

Skoj förresten om Burgess/Miller dyker upp i par till nästa säsong.

Några nya snaskiga rykten i depån? Har Gresini äntligen råd att pröjsa för fjädring och bromsar eller expanderas bara "omkostnaderna" för teamledningen med anledning av Aprilias satsning? :)

Jag tror att separationen mellan VR och Burgess kom enbart ur att båda letade efter en nytändning. Min åsikt är att VR's plötsliga prestandaförbättring har mycket lite med detta att göra. Både Burgess och Silvano Galbusera är kompetenta chefsmekaniker med allt vad det innebär, men jag tror inte att man förbättrar resultaten för att man byter ut den ena mot den andra. Att VR är med i matchen igen beror mycket mer på hans eget huvud, på hans ändringar i körstil och på de uppdateringar Yamaha gjort mellan säsongerna.

Jag har mycket svårt att se kombinationen Miller / Burgess gå i lås då det just nu finns ett betydligt hetare rykte som är 99% konfirmerat, men jag kan inte spekulera i detta på ett internetforum.

Aprilia har nog full koll på Gresinis förehavanden och även om de behöver honom så är de helt klart oroade över hur sjutton karln har lyckats sumpa två stora sponsorer på rad. Jag tror därför att Gresini själv kommer att få en ytterst undanskymd administrativ roll som inte kommer att ha någon som helst påverkan på hojarna eller tekniken.

Men låt säga att man nu gör nån liten justering, kanske två klick på nåt för att få bukt med en liten darrning ut ur nån kurva, vad pratar vi för förbättring i varvtid? Och hur stort behöver ett "problem" vara innan det kräver åtgärd, har du nåt exempel?

Om föraren själv upplever ett problem som prestandahämmande så försöker man naturligtvis göra något åt det redan innan han åker ut igen. Eftersom alla ändringar under en träning sker under stor tidspress så blir problemlösningen baserad på mycket lite information från föraren själv och endast en snabb studie av några få kanaler på dataloggningen. Åtgärden mot problemet blir kanske inte helt perfekt, men i alla fall något i den riktning som föraren efterfrågar.

Mellan träningar och under kvällen och natten finns betydligt mer tid till att fördjupa sig i förarkommentarer såväl som datastudier. Fler kanaler studeras och korsrefereras och detta genererar ofta en mer precis åtgärd mot ett problem.

En åtgärd man gör mot ett problem behöver dock inte alltid resultera i en omedelbar förbättring i varvtid. Många förändringar kan kräva ett antal varv för föraren att förstå innan varvtiden kommer. En del åtgärder görs för att förbättra hanterbarheten eller förarens förtroende för hojen. De behöver inte generera en varvtidsförbättring överhuvudtaget, men föraren får en hoj som fungerar bättre i en racesituation med omkörningar, försvar mot omkörningar och så vidare.
 
Kollade faktiskt igår eftermiddag, stod ingenting då.

Hur som helst, igår var en mycket bra dag, trots valresultatet.. :brinnerup

Rossi var starkast igår, oavsett om Lorenzo valde fel däck eller Marquez kraschade. Marquez körde på gränsen och körde do or die, istället för att nöja sig med en andraplats/tredjeplats.

Rossi låg före Marquez och hade mer eller mindre gjort det i 10 varv, förutom någon enstaka omkörning från Marquez men som Rossi svarade på inom några sekunder.:tummenupp

Hoppas att Rossi kan ta en eller två segrar till. Nu kommer ju banor som Rossi gillar.
 
Hörde kommentatorerna nämna att CC inte får fullt fabriksstöd längre. Om så är fallet får Ianonne det i stället tro?
 
Hörde kommentatorerna nämna att CC inte får fullt fabriksstöd längre. Om så är fallet får Ianonne det i stället tro?

Helt rätt finns ingen anledning att supporta en sopa som gjort allt fel sen han bytade ut en bra styrning mot pengar:mad: själv hoppas jag att allt går åt helvete för honom hos LCR åsså så han åker ut med huvudet före, helst innan fullbordat kontrakt:tummenupp
 
Iannones hoj är väl redan, mer eller mindre officiellt, en fullfabrikare?
Iom att han tar CC:s plats nästa år så - varför vänta?
 
Helt rätt finns ingen anledning att supporta en sopa som gjort allt fel sen han bytade ut en bra styrning mot pengar:mad: själv hoppas jag att allt går åt helvete för honom hos LCR åsså så han åker ut med huvudet före, helst innan fullbordat kontrakt:tummenupp

Va det verkligen fel byte då? Ducatin blir ju bättre och bättre hela tiden. Det e bara CC som inte lyckas i min värld. Nu får han iaf chansen att köra bra hoj igen då är det upp till bevis
 
Om föraren själv upplever ett problem som prestandahämmande så försöker man naturligtvis göra något åt det redan innan han åker ut igen. Eftersom alla ändringar under en träning sker under stor tidspress så blir problemlösningen baserad på mycket lite information från föraren själv och endast en snabb studie av några få kanaler på dataloggningen. Åtgärden mot problemet blir kanske inte helt perfekt, men i alla fall något i den riktning som föraren efterfrågar.

Mellan träningar och under kvällen och natten finns betydligt mer tid till att fördjupa sig i förarkommentarer såväl som datastudier. Fler kanaler studeras och korsrefereras och detta genererar ofta en mer precis åtgärd mot ett problem.

En åtgärd man gör mot ett problem behöver dock inte alltid resultera i en omedelbar förbättring i varvtid. Många förändringar kan kräva ett antal varv för föraren att förstå innan varvtiden kommer. En del åtgärder görs för att förbättra hanterbarheten eller förarens förtroende för hojen. De behöver inte generera en varvtidsförbättring överhuvudtaget, men föraren får en hoj som fungerar bättre i en racesituation med omkörningar, försvar mot omkörningar och så vidare.
Nu jag förstår hur lite jag egentligen själv kan om racing. Tack för att du delar med dig! :tummenupp
 
Va det verkligen fel byte då? Ducatin blir ju bättre och bättre hela tiden. Det e bara CC som inte lyckas i min värld. Nu får han iaf chansen att köra bra hoj igen då är det upp till bevis

I min värld skulle han stannat kvar hos tech3. Ibland är inte pengar allt och jag tycker att han hade ngt på g med yamahan och tech3-stallet och kunde absolut bjuda upp till kamp trots att han inte hade tillgång till fabriksmaterial fullt ut. Om jag inte missminner mig erbjud tech3 honom en bra löneförhöjning samt nära identiskt hoj med fullfabriks-yamahan som jag tror att alla i hans dåvarande position hade slagit klackarna i taket för men girigheten tog överhanden tyvärr och med girigheten sumpade han förmodligen sin karriär, synd!
 
Var där på plats med 55 tusen andra Rossi fans under podiet :yoparty
Bästa MC upplevelsen i mitt liv :D
 
I min värld skulle han stannat kvar hos tech3. Ibland är inte pengar allt och jag tycker att han hade ngt på g med yamahan och tech3-stallet och kunde absolut bjuda upp till kamp trots att han inte hade tillgång till fabriksmaterial fullt ut. Om jag inte missminner mig erbjud tech3 honom en bra löneförhöjning samt nära identiskt hoj med fullfabriks-yamahan som jag tror att alla i hans dåvarande position hade slagit klackarna i taket för men girigheten tog överhanden tyvärr och med girigheten sumpade han förmodligen sin karriär, synd!

Nej, du minns fel. Cal hade ett ettårskontrakt för 2013 och Smith var på ett tvåårskontrakt (2013-2014). Yamaha kom och sa att de ville ha Pol hos Tech 3, så då blev det ingen plats över där för Cal.
 
helt rätt DjDiff, Cal gjorde rätt val enligt mig med dom alternativen han hade.
Inget att snacka om.
 
Sett ur plånbokens perspektiv så gjorde han helt rätt val då han numera kan betraktas som ekonomiskt oberoende. Den dag karriären är slut behöver han således inte förnedra sig med ett påhittat mediajobb typ Hodgson, Whitham, Hoffman och Fuchs.
 
även ur ett sportsligt perspektiv så tycker jag att han gjorde rätt.
det går inte att vinna vm på en satellit hoj, däremot så går det att vinna på en fabriks ducce om allt faller på plats.
Vet att han inte är din favorit, men det är inte många i världen som hade tackat nej till Ducati i hans läge...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top