MotoGP 2014: GP TIM di San Marino e della Riviera di Rimini

Ang detta med Open-hojarna och deras mjukare däck:
Jag tycker det sabbar eftersom de aldrig håller ett helt race. Visst klarar de att lägga ett snabbt varv på kvalen för en bra startposition, men till ingen nytta... Kvala bra för att sedan falla bakåt, det ställer ju bara till oreda i racen.

Det var väl ungefär den kritiken som kom fram redan då det första förslaget lades fram. Tyvärr anser sig vissa av regelmakarna veta bäst...

Sen undrar jag vad förarna säger till teampersonalen när de kommer in för däckbyte på träningarna? Är det "-Den känns lite klen i backen därborta, ska vi prova ett kugg mindre bak?" eller kanske "-Fan vad den kastar i utgångarna, vi måste öka kompet på högfarten ett par klick."
Är det så det låter, eller är det mer på klinisk ingengörsnivå?

Förarens jobb (förutom att köra) är att berätta hur hojen beter sig just nu och hur han skulle vilja att den beter sig istället. Sedan fattar ingenjören, chefsmekanikern, fjädringskillen och däckslusken de beslut som förhoppningsvis ändrar hojen i den riktningen. Uppbackade dels av förarens kommentarer, dels av dataloggningen. Förarens jobb är aldrig att leverera lösningen på problemet (till exempel att tala om för fjädringskillen att han behöver några fler klick), detta förekommer inte på någorlunda professionell nivå.

Ingen ändrar drevning för att växla upp eller ner hojen eftersom alla har växellådor där man kan ändra utväxlingen på varje enskild växel. En inte helt ovanlig fredagssysselsättning då man kommer till en ny bana. Drevning (tillsammans med svingaxelns läge) används istället för att ändra den så kallade kedjekraften, det vill säga hur mycket "squat" eller "anti-squat" man får vid gaspådrag eller motorbroms (hur mycket bakfjädringen vill tryckas ihop eller skjutas isär då man har kedjedragkraft åt ena eller andra hållet).
 
Har också noterat att ett stort antal svenskar som håller på en viss hemmaförare varit på plats. Bland annat en delegation från Yamaha Motor Scandinavia. Snacka om att välja rätt race...
 
Förarens jobb (förutom att köra) är att berätta hur hojen beter sig just nu och hur han skulle vilja att den beter sig istället. Sedan fattar ingenjören, chefsmekanikern, fjädringskillen och däckslusken de beslut som förhoppningsvis ändrar hojen i den riktningen. Uppbackade dels av förarens kommentarer, dels av dataloggningen. Förarens jobb är aldrig att leverera lösningen på problemet (till exempel att tala om för fjädringskillen att han behöver några fler klick), detta förekommer inte på någorlunda professionell nivå.

Rangordningen i stallet känns ganska tydlig, om man ska gå efter ovanstående citat, eller? :D



Racet var bland det tråkigaste jag sett i år, det märktes att Yamaha hade en skräddarsydd hoj för denna bana.
Inte så svårt att vinna då :rolleyes::rolleyes:

Det var nog dina problem med MotoGp.com-kontot som ställde till det för dig, för du måste missat de inledande 10 varven, Pedrosas och Dovis fight om tredjeplatsen och Marquez uppkörning med över 20 sek? Eller trollade du bara?
 
Rossi har nu 192 pallplatser i MotoGP-karriären (alla klasser).
Otroligt.

:klappar
 
Rangordningen i stallet känns ganska tydlig, om man ska gå efter ovanstående citat, eller? :D





Det var nog dina problem med MotoGp.com-kontot som ställde till det för dig, för du måste missat de inledande 10 varven, Pedrosas och Dovis fight om tredjeplatsen och Marquez uppkörning med över 20 sek? Eller trollade du bara?

Fick faktiskt en bra anslutning :) och jag vet inte vilket race du såg. Men om man gillar odramatiska race med sekunders avstånd mellan toppförarna. Men visst det var jettespännande att se Marqués slåss i bottenskiktet. Rossi vann värdigt men det var mycket beroende på hojen, Lorre valde fel däck och Peddot verkar vara nöjd med hedrande insatser utan att vara i närheten av toppen.
 
Förbannat kul och se Rossi på hemmabanan... Äntligen fick han till det!
 
MM visade sig sårbar, stressad av VR och gjorde ett misstag. Måste sägas att det var en ynklig vurpa. Ifrån en som är så spektakulär hjulen hade jag förväntat mig något mer än att bara lägga i fotpinnen lite mjukt i låg hastighet. Knappt så att dekalerna blev skrapade.

Är MotoGP.com köpta av #93? "Rossi claims first win of 2014 as Marquez crashes" låter ju som att Rossi vann för att MM kraschade. I det lopp jag såg så nötte VR på bra och MM körde så att hojen såg ut som om ramen var gjord av överkokt spaghetti. Visst var han förbi ett par ggr, men han halkade ju ned direkt och tappade i de snabbare partierna innan han slutligen vurpade ifrån sin andra plats.
 
Last edited:
Fick faktiskt en bra anslutning :) och jag vet inte vilket race du såg. Men om man gillar odramatiska race med sekunders avstånd mellan toppförarna. Men visst det var jettespännande att se Marqués slåss i bottenskiktet. Rossi vann värdigt men det var mycket beroende på hojen, Lorre valde fel däck och Peddot verkar vara nöjd med hedrande insatser utan att vara i närheten av toppen.

Kul inlägg, mina favoriter:

"men det var mycket beroende på hojen" (när är hojen INTE en faktor?)
"Lorre valde fel däck" (menar du att Lorres team fattar dåliga beslut eller saknar kunskap?)
"utan att vara i närheten av toppen" (han slutade trea, i slutet av fältet då?)
 
En helt klart imponerande vinst av Rossi eftersom alla var friska och 100 procentiga. En bana som Rossi trivs på och dessutom verkar M1:an inte klaga, dessvärre tror jag att allt måste klicka och vara perfekt för att Rossi överhuvud taget ska ha chans att kunna battla med Marquez... dessutom är ju inte marginalerna lika stora för Rossi som när Marquez har en perfekt dag.

Rossi fansen borde njuta av detta, tror inte att fortsättningen blir så här men jag hoppas verkligen :)
 
Har också noterat att ett stort antal svenskar som håller på en viss hemmaförare varit på plats. Bland annat en delegation från Yamaha Motor Scandinavia. Snacka om att välja rätt race...
Ja, det lär vara klackarna i taket på alla Riminis krogar liksom en del tunga pannben i gaten på flygplatsen i morgon :) Tack för klargörandet kring depåjobbet, och just vikten av kommunikationen mellan ingenjör och förare för att beskriva förarens upplevelse och önskemål sägs väl vara en av anledningarna till att #46 och Burgess gick skilda vägar i fjol?

Skoj förresten om Burgess/Miller dyker upp i par till nästa säsong.

Några nya snaskiga rykten i depån? Har Gresini äntligen råd att pröjsa för fjädring och bromsar eller expanderas bara "omkostnaderna" för teamledningen med anledning av Aprilias satsning? :)

Lycka till med hemresan!
 
Det var väl ungefär den kritiken som kom fram redan då det första förslaget lades fram. Tyvärr anser sig vissa av regelmakarna veta bäst...



Förarens jobb (förutom att köra) är att berätta hur hojen beter sig just nu och hur han skulle vilja att den beter sig istället. Sedan fattar ingenjören, chefsmekanikern, fjädringskillen och däckslusken de beslut som förhoppningsvis ändrar hojen i den riktningen. Uppbackade dels av förarens kommentarer, dels av dataloggningen. Förarens jobb är aldrig att leverera lösningen på problemet (till exempel att tala om för fjädringskillen att han behöver några fler klick), detta förekommer inte på någorlunda professionell nivå.

Ingen ändrar drevning för att växla upp eller ner hojen eftersom alla har växellådor där man kan ändra utväxlingen på varje enskild växel. En inte helt ovanlig fredagssysselsättning då man kommer till en ny bana. Drevning (tillsammans med svingaxelns läge) används istället för att ändra den så kallade kedjekraften, det vill säga hur mycket "squat" eller "anti-squat" man får vid gaspådrag eller motorbroms (hur mycket bakfjädringen vill tryckas ihop eller skjutas isär då man har kedjedragkraft åt ena eller andra hållet).

Intressant inlägg som vanligt, Alatalo! :)

Okej, nä det är ju klart att (hur konstigt det än kan låta) det finns folk som är mer insatta i vad som behöver justeras på hojen än föraren.
Men låt säga att man nu gör nån liten justering, kanske två klick på nåt för att få bukt med en liten darrning ut ur nån kurva, vad pratar vi för förbättring i varvtid? Och hur stort behöver ett "problem" vara innan det kräver åtgärd, har du nåt exempel?
 
Last edited:
VR behöver jaga av MM ett par gånger till så att spänningen håller i sig till finalen. :hihi
Men spännande race där i början när det kivades. VR såg vassare ut än han gjort tidigare, tycker jag. Hoppas han fortsätter vara lika skarp nu, MM behöver bli lite jagad. :fakta
 
Skall bli kul sista akt om detta håller sig med att Yamaha har den bästa hojen medan Honda har den "bästa" föraren. :tummenupp
 
Riktigt kul med bra race inledande men sen som vanligt dock med Rossi på pallen känns det bättre!

Förbannade Rabat som sabbar för Kallio en krasch för hans del och vinst för Mika hade suttit som en fläskläpp....
 
Grattis Vale!
Riktigt kul att se den gamle räven tillbaka i gammal storform!
Racet i sig var ju kul halva distansen tills Marc krashade, sen satt man ju som på nålar och hoppades på att det skulle hålla sig ända in i mål.
Kul även med Dovi så nära segraren... verkar som att det sker saker hos Ducati nu för tiden, hoppas bara att dom kan fortsätta så här och utmana om segrar nästa säsong!
 
image.jpg

Från kvalet igår
 
Ruskigt kul att att se Rossi på första platsen!
Nu kan man bara hoppas på att Marquez blir så stressad att han ramlar lite fler gånger så att vi får lite spänning fram tills Valencia.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top