MotoGP 2013: Indianapolis - USA

Men det var väl ingen här som gillade Cal det året? ;) Ändå vann han "Rookie of the Year Award" det året, det lär Smith bara göra om BBC betalar juryn.

Så resonemanget här är att man blir automatiskt ogillad om man inte levererar top 3 placeringar under sitt rookie år.
Då måste majoriteten vara ogillade?
Att inte vinna "Rookie of the year Award" 2013 i konkurrans med MM93 i år lär ingen behöver skämmas för. ;)

Självklart är det kul att Smith spöar Rossi på flera pass med tanke på hur polariserat det är här inne kring de två förarna. Jag tycker Smith presterar som förväntat och det är först nästa säsong som man kan börja se hur hans MotoGP karriär kommer att sluta.
Jag förstår om det är kul och vore väl en hycklare om jag sa att jag inte gjort samma sak för att reta någon som dissat en förare jag "gillar". Men i slutänden är det racet som räknas.

Ska jag se lite nyktert på Smith så gör han inte bort sig men han presterar sämre än jag tycker att han borde göra med tanke på hur media skrivit upp honom. Sen lider han så klart av Marquez framfart.

Kom igen nu. Låt folk ha åsikter utan att försöka på smartare sätt trycka ned folk. Liksom...

Försök skriva mindre "Du har rätt" eller "Du har fel". Ingen här vet fan exakt hur det står till.
Den som tycker att P€RRA och Gustav inte tillåter varandra att ha åsikter eller att de trycker ner varandra har sannerligen en snäv syn på vad det innebär att diskutera. Att uppmuntra konsensus och ”ödmjuket” på ett diskussionforum är som att skicka Kalle Anka & Co till den som har tecknat en prenumeration på Filter.

Jag tycker bilden av att media skrivit upp Smith känns lite främmande ärligt talat... Men jag kan inte påstå att jag läste så värst mycket under försäsongen om MotoGP. Efter säsongens start har jag knappt hört något om honom alls, mer än som rookien Smith...

Jag tycker bilden av att media skrivit upp Smith känns lite främmande ärligt talat... Men jag kan inte påstå att jag läste så värst mycket under försäsongen om MotoGP. Efter säsongens start har jag knappt hört något om honom alls, mer än som rookien Smith...
Håller med. Kommentatorerna upprepar numera att Smith har en ”decent” första säsong.

En gissning är att vi svenskar läser mycket om MotoGP som skrivs på engelska och väljer TV-sändningar på samma språk. Att engelsmännen pushar för Smith är inte så konstigt och det kanske låter annorlunda i Viasats sändningar?

Jag gillade Bradley Smith när han körde sin första säsong i 125, men sedan dess tycker jag nästan att han blivit sämre. Då var han hungrig och snabb och klotade en hel del, men under senare 125-år (på en riktig vinnarmaskin) och i Moto2/MGP känns det som att han mest viker ner sig så fort det är fight. Saknas lite av den gamla glöden, sas.

Ja det är verkligen det som gjorde starkast intryck i går. :hihi :3freak

O nej.. Kanske jag var otydlig där men bland annat bekräftar ju Marc ytterligare en helg att han är den att slå i "kampen" årets VM titel. Mitt inlägg som Du citerar till var bara mina 2 cent i Valentino - Smith diskussionen.

O nej.. Kanske jag var otydlig där men bland annat bekräftar ju Marc ytterligare en helg att han är den att slå i "kampen" årets VM titel. Mitt inlägg som Du citerar till var bara mina 2 cent i Valentino - Smith diskussionen.

Ja, det såg lite konstigt ut.

Ok det var min tolkning av innebörden av det du hävdade.:)
Trodde du menade att han var ogillad pga hans prestation det året baserat på det du bla skrev
Tror att de som gillar MotoGP gärna ser det som ett roadracingens Top Gun, "The Best of The Best". Att göra ett blekt intryck i Moto2 eller komma femma i WSBK och ändå bli upp-flyttad till ett av de absolut bästa icke-fabriksteamen är nog det som främst ger ogillandet. Om nu inte de framför också flyttats upp.

Rookie of the year har ju väldigt olika förutsättningar mellan åren.

Last edited:
Tror att de som gillar MotoGP gärna ser det som ett roadracingens Top Gun, "The Best of The Best". Att göra ett blekt intryck i Moto2 eller komma femma i WSBK och ändå bli upp-flyttad till ett av de absolut bästa icke-fabriksteamen är nog det som främst ger ogillandet. Om ni inte de framför också flyttats upp.

Pudelns kärna; det är just "uppflyttad" man inte blir i racing; en bra eller dålig säsong innebär inte automatiskt upp- eller nedflyttning. Detta verkar vara mycket svårt för gemene fo-pollssvenne att acceptera.

Pudelns kärna; det är just "uppflyttad" man inte blir i racing; en bra eller dålig säsong innebär inte automatiskt upp- eller nedflyttning. Detta verkar vara mycket svårt för gemene fo-pollssvenne att acceptera.
Högre serie/snabbare varvtider/mer pengar/mer publicitet etc. För mig personligen är det iaf. väldigt likt att bli uppflyttad, det slutliga målet dit föraren strävar. Sällan någon söker sig till MotoGP för att bevisa att man platsar någon annanstans.
Dock inte upplfyttad på sportsliga grunder, som t.ex. genom kval som ett hockeylag i SHL, utan mer som i NHL där man betalar för sin plats i högsta ligan.

Tror att de som gillar MotoGP gärna ser det som ett roadracingens Top Gun, "The Best of The Best". Att göra ett blekt intryck i Moto2 eller komma femma i WSBK och ändå bli upp-flyttad till ett av de absolut bästa icke-fabriksteamen är nog det som främst ger ogillandet. Om nu inte de framför också flyttats upp.

Svårt göra definitiva slutsatser utifrån ett pris som bästa rookien.

En internationell titel är inte heller alltid garanti för att lyckas i MotoGP.

T.Elias och BS11 är ett tydligt exempel på det.
CC35 har en internationell titel SS600 2009 och BS38 har 2a plats från GP125 samma år (före bla MM93 och SB06) vilket smäller högst?

Tycker man borde ge killen en chans och inte döma ut honom efter 10 race, det tog ca 30 race innan både SB06 och CC35 stod på pallen.
:)

...men att Smith skulle förbättra sig radikalt ser jag som uteslutet.

Allt beror ju hur du definierar radikalt men faktum är att Smith har förbättrat sig ordentligt under den andra hälften av årets race. Under de första fem kom han som bäst nia (och sämst tolva). Under de andra fem har han två sjätteplatser som bästa placering. Det är en förbättring med 50%. Inte jättedåligt, kan jag tycka.

Fråga. hur mycket pengar får vinnaren för ett vunnet race?
och hur mycket får världsmästaren i valencia? (bortsett från bmw´n och pole klockan)
för jag förutsätter att man kan tjäna pengar på det här..

Last edited:
Fråga. hur mycket pengar får vinnaren för ett vunnet race?
och hur mycket får världsmästaren i valencia? (bortsett från bmw´n och pole klockan)
för jag förutsätter att man kan tjäna pengar på det här..
Inte en susning om förarna eller teamen får prispengar men tjänar man som Lorenzo, ca 80-90 miljoner per år i ren lön från Yamaha, kan det nog kvitta. Det sägs att Cal får ca 20 miljoner per år hos Ducati från och med 2014 (han hade ca 3 miljoner i lön hos Tech 3).

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka