MotoGP 2013: Indianapolis - USA

P€RRA;5873251 skrev:
Inte en susning om förarna eller teamen får prispengar men tjänar man som Lorenzo, ca 80-90 miljoner per år i ren lön från Yamaha, kan det nog kvitta. Det sägs att Cal får ca 20 miljoner per år hos Ducati från och med 2014 (han hade ca 3 miljoner i lön hos Tech 3).

hmm, tack.
leta lite på nätet men hittade inget om detta.
vore intressant att veta hur spannet ser ut från topp till botten.

Det är ingen hemlighet att Dorna tjänar pengar på att sälja TV-rättigheterna och ju större land ju mer pengar kan de tjäna. Cal var färsk på Yamahan och man ville tillsammans med den som köpt in rättigheterna för Storbritannien försäkra sig om att ha med en landman i MotoGP. Hur menar du att det skulle vara en konspirationsteori?

Fick Dorna bestämma allt själva skulle de nog gärna ha med en kines och en indier i MotoGP-klassen!

Haha konspirations teorin var en bikommentar till Valmers sarkasm.

Skulle inte förvåna mig om kineserna sitter där om 25 år.

Förstår din poäng och ligger säkert en sanning i det hela men samtidigt måste Tech 3 Yamaha veta vad som är bäst för dom. Kontraktet för BS38 väl 2011? tror han inte haft samma option 2012 då det gick utför

Sponsorerna kommer väl knappast stå i kö om inte BS38 börjar leverera 2014. Redding verkar vara av annat virke om dom nu vill ha en britt som levererar resultat.

hmm, tack.
leta lite på nätet men hittade inget om detta.
vore intressant att veta hur spannet ser ut från topp till botten.
Inget om läget i dag men från och med 2015 ser det ut som att förarna ska få prispengar:
http://www.motogp.com/en/news/2013/ezpeleta+interview+on+motogp+future

Men sen vet vi inte hur det ser ut i förarnas kontrakt. En del har bonusar för vinster, placering i totalen osv. De kan även ha inskrivet att teamet får prispengarna.

Om vi nu skippar just Cal/Smith men uppehåller oss vid steget Moto2 -> MotoGP.

Hur tufft är det egentligen? :va
Om vi räknar med att man kommer upp till en konkurrenskraftig hoj, vad kan man vänta sig?
Hur många år tar det innan man är varm i kläderna?

Det MM gör är ju klart exceptionellt så honom skippar vi i ekvationen. :)

Finns det någon annan än Bradl kvar då, dvs som gått från Moto2 direkt till en prototyp?

Han är ju dessutom en av de få som har slagit Marquez snr (om man nu kan kalla honom det) över en hel världsmästerskapssäsong... :)

Edit; iofs kom väl MM "bara" 9 sin första säsong i 125 så där fick han ju stryk av rätt många, Smith inkluderad.

Last edited:
Redding verkar vara av annat virke om dom nu vill ha en britt som levererar resultat.

Redding har 3 vinster på sina 93 starter inom GP-racingen, är det att leverera resultat? Han var långt efter Smith när de körde 125cc 2008-2009. 2011 när Smith klev upp i Moto2 & Redding redan tjuvtränat en säsong kom dom 7e respektive 15e i mästerskapet, Redding var 15e. Faktum är att Redding har varit vad man på SH kan kalla en högst medioker förare tills han fick ett reglemente anpassat efter sin övervikt.

Redding har 3 vinster på sina 93 starter inom GP-racingen, är det att leverera resultat? Han var långt efter Smith när de körde 125cc 2008-2009. 2011 när Smith klev upp i Moto2 & Redding redan tjuvtränat en säsong kom dom 7e respektive 15e i mästerskapet, Redding var 15e. Faktum är att Redding har varit vad man på SH kan kalla en högst medioker förare tills han fick ett reglemente anpassat efter sin övervikt.

Det vet säkert många andra bättre än mig men...
Är det inte så att det är mer negativt att vara stort i de mindre klasserna?
Kan det vara så att nuvarande Moto2-reglemente är mer rättvist för tyngre piloter?
I MotoGP borde det väl vikten spela än mindre roll?

Det skall det bli kul att se Redding i MotoGP då jag tycker han kör rätt aggressivt. :tummenupp
Vi får väl tillfälle att jämföra Smith/Redding nästa år. :)

Finns det någon utöver Bradley "one of the brightest young talents in the world" Smith som kört 250/Moto2 utan en endast racevinst och sedan belönats med en prototyp i MotoGP?

P€RRA;5873568 skrev:
Finns det någon utöver Bradley "one of the brightest young talents in the world" Smith som kört 250/Moto2 utan en endast racevinst och sedan belönats med en prototyp i MotoGP?

Aleix Espargaro som körde Ducati. Han har EN pallplats i karriären, en tredjeplats i Moto2. Han hyllas ju unisont av flera här inne, inklusive dig va?

Edit. Bradley körde aldrig 250 och körde Moto2 i Tech 3 vilket har visat sig vara den kanske näst sämsta maskinen i fältet. Övriga förare på tech 3 har tagit betydligt sämre med pinnar. Enda i närheten var Xavier Simeon som ju skördar ok framgångar i år i nytt team med bättre hoj.

Last edited:
Aleix Espargaro som körde Ducati. Han har EN pallplats i karriären, en tredjeplats i Moto2. Han hyllas ju unisont av flera här inne, inklusive dig va?

Edit. Bradley körde aldrig 250 och körde Moto2 i Tech 3 vilket har visat sig vara den kanske näst sämsta maskinen i fältet. Övriga förare på tech 3 har tagit betydligt sämre med pinnar. Enda i närheten var Xavier Simeon som ju skördar ok framgångar i år i nytt team med bättre hoj.

UNISONT är nog ett ord som aldrig kommer passa i en SH-tråd! :hihi

Jag är klart imponerad av EsA. :)
56 pinnar hittills vilket är 37 mer än team-kompisen RdP.
Jämför man med Smith så skiljer det bara tre pinnar.
På de åtta race, där båda gått i mål, har EsA varit före fyra ggr och Smith fyra.

Så jag tycker han visat att han är värd annat mtrl än CRT.

Mina två...

Så det fanns en till och han fick gå tillbaka till Moto2 för att han inte presterade tillräckligt bra efter sin första hela säsong (han körde ju bara 4 race första säsongen).

Hyllat honom vet jag inte om jag gjort men visst, han presterar bra på det material han har och är bara 3 poäng efter Smith som sitter på en satellitprototyp. Inte så illa tycker jag och är ganska övertygad om att han skulle prestera bättre än Smith på Yamahan.

Aleix Espargaro som körde Ducati. Han har EN pallplats i karriären, en tredjeplats i Moto2. Han hyllas ju unisont av flera här inne
Kanske inte unisont, och defintivt inte under hans två första år i MotoGP? Fjärde säsongen sedan debuten i MotoGP 2009 som han nu presterar bra. Debuten fick han lite till skänks pga främsta kvalifikationen var att han var tillgänglig...

Last edited:

Faktumet är att man inte kan leva på sina meriter hur länge som helst. Förmåga är en färskvara. Det var det jag försökte förklara.
Den 20 årige Redding form pekar rakt uppåt som ledare i den stenhårda klassen Moto2 före många namnkunniga mer meriterade GP segrare.

Inte så illa för en medioker överviktig förare.

Att kalla Redding med sina 184 cm och 74 Kg för överviktig är lite skevt men det visar kanske att man måste vara tre pannkakor hög och väga som en fjortonårig tjej för att passa in i mallen.

P€RRA;5873835 skrev:
Att kalla Redding med sina 184 cm och 74 Kg för överviktig är lite skevt men det visar kanske att man måste vara tre pannkakor hög och väga som en fjortonårig tjej för att passa in i mallen.

Likväl som man bör va onödigt lång för att spela basket. Allt över 170cm är slöser med kött.

P€RRA;5873651 skrev:
Så det fanns en till och han fick gå tillbaka till Moto2 för att han inte presterade tillräckligt bra efter sin första hela säsong (han körde ju bara 4 race första säsongen).

Hyllat honom vet jag inte om jag gjort men visst, han presterar bra på det material han har och är bara 3 poäng efter Smith som sitter på en satellitprototyp. Inte så illa tycker jag och är ganska övertygad om att han skulle prestera bättre än Smith på Yamahan.
Poängen är väl att han inte har presterat bra hela tiden, historiskt sett sämre än Bradley, men att förare måste ges möjlighet att utvecklas vilket i rimlighetens namn även bör gälla Bradley Smith som gjort tio lopp i MotoGP hittills jämfört med Aleix 50 stycken...

P€RRA;5873318 skrev:
Inget om läget i dag men från och med 2015 ser det ut som att förarna ska få prispengar:
http://www.motogp.com/en/news/2013/ezpeleta+interview+on+motogp+future

Men sen vet vi inte hur det ser ut i förarnas kontrakt. En del har bonusar för vinster, placering i totalen osv. De kan även ha inskrivet att teamet får prispengarna.

Är det prispengar i MotoGP de planerar? Undrar hur de tänkte... så teamen ska alltså ta en del av sin budget, som i vissa fall redan verkar vara rätt ansträngd, och ge till förarna som vinner och som i många fall (Rossi, Lorenzo Pedrosa, MM) har årslöner på samma nivå som de mindre teamens totala budgetar? Låter helt galet.

Last edited:
Är det prispengar i MotoGP de planerar? Undrar hur de tänkte... så teamen ska alltså ta en del av sin budget, som i vissa fall redan verkar vara rätt ansträngd, och ge till förarna som vinner och som i många fall (Rossi, Lorenzo Pedrosa, MM) har årslöner på samma nivå som de mindre teamens totala budgetar? Låter helt galet.

Jag tolkar det som att Dorna ska stå för prispengarna, och inte teamen själva. Det sistnämnda vore ju, som du antyder, inte helt genomtänkt.

Jag tolkar det som att Dorna ska stå för prispengarna, och inte teamen själva. Det sistnämnda vore ju, som du antyder, inte helt genomtänkt.

Jo, men det blir ju lite som att säga att "det är staten som står för kostnaden, inte innvånarna" när det gäller samhället. Alla pengar som Dorna gör av med på prispengar hade istället, om man inte har prispengar, kunnat användas som t.ex. ytterligare logistikstöd eller lägre anmälningsavgifter (om de ens betalar några) för teamen med sämre ekonomi. Ser man det så blir det dessa team som drabbas av det uteblivna logistikstödet som betalar prispengarna.

Det enda sättet någon annan kan stå för kostnaden är om Dorna kan generera pengar externt specifikt för prispengar och dessa inte hade kunnat genereras om de inte hade gått till prispengar.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...