MotoGP 2013: Indianapolis - USA

Men det var väl ingen här som gillade Cal det året? ;) Ändå vann han "Rookie of the Year Award" det året, det lär Smith bara göra om BBC betalar juryn.

Konkurrensen Cal hade var ju inte direkt mördande i fighten om den titeln. Karel Abraham kom tvåa i den och hand hade sex pinnar mindre på en Ducati....

Nu måste jag faktiskt fråga lite mer i detalj vad det är som är äpplen och päron och vem det är som bestämmer vad som är fakta och inte?
Det var därför jag skrev äpplen och päron. De är närbesläktade frukter för en lekman men tittar man lite mer noga så skiljer de sig åt :)

Jag tycker inte att man kan jämföra två förares debutsäsonger när motståndet skiljer sig åt så pass mycket som det gör i det här fallet. Visst, poängmässigt har du rätt men motståndet är rätt relevant när man ska göra en sån jämförelse.

(Fakta var det Valmers som drog in i ett av sina oändligt tröttsamma försök att förlöjliga alla som inte tycker/tänker "rätt".)

När det gäller Poncharal gjorde han uppenbarligen ett misstag som signade Smith och skrev in en MotoGP-styrning i kontraktet. Det ser vi nu när Espargaro på en "hemsnickrad" Aprilia bara är 3 poäng bakom Smith. Iofs är inte säsongen slut men att Smith skulle förbättra sig radikalt ser jag som uteslutet.

P€RRA;5873051 skrev:
Det var därför jag skrev äpplen och päron. De är närbesläktade frukter för en lekman men tittar man lite mer noga så skiljer de sig åt :)

Jag tycker inte att man kan jämföra två förares debutsäsonger när motståndet skiljer sig åt så pass mycket som det gör i det här fallet. Visst, poängmässigt har du rätt men motståndet är rätt relevant när man ska göra en sån jämförelse.

(Fakta var det Valmers som drog in i ett av sina oändligt tröttsamma försök att förlöjliga alla som inte tycker/tänker "rätt".)

När det gäller Poncharal gjorde han uppenbarligen ett misstag som signade Smith och skrev in en MotoGP-styrning i kontraktet. Det ser vi nu när Espargaro på en "hemsnickrad" Aprilia bara är 3 poäng bakom Smith. Iofs är inte säsongen slut men att Smith skulle förbättra sig radikalt ser jag som uteslutet.
Då kan vi egentligen inte jämföra säsonger alls från och med nu då. :tummenupp

Nej dom måste bygga upp en konspirations teori om att det är BBC som ligger bakom att den mediokre trots allt har fått förmånen att få köra en sån bra hoj.:hihi
Det är ingen hemlighet att Dorna tjänar pengar på att sälja TV-rättigheterna och ju större land ju mer pengar kan de tjäna. Cal var färsk på Yamahan och man ville tillsammans med den som köpt in rättigheterna för Storbritannien försäkra sig om att ha med en landman i MotoGP. Hur menar du att det skulle vara en konspirationsteori?

Fick Dorna bestämma allt själva skulle de nog gärna ha med en kines och en indier i MotoGP-klassen!

Då kan vi egentligen inte jämföra säsonger alls från och med nu då. :tummenupp
Jag har alltid hävdat att man egentligen bara kan jämföra förare när de kör för samma team samma år om det ska bli rättvist. Sen måste man såklart tumma lite på det för att kunna föra en diskussion :)

Konkurrensen Cal hade var ju inte direkt mördande i fighten om den titeln. Karel Abraham kom tvåa i den och hand hade sex pinnar mindre på en Ducati....
Det är riktigt, men jag minns det som att Cal också ansågs (här) som överskattad och kom till MotoGP på fel meriter - och ifrån fel serie dessutom :)

P€RRA;5873057 skrev:
Det är ingen hemlighet att Dorna tjänar pengar på att sälja TV-rättigheterna och ju större land ju mer pengar kan de tjäna. Cal var färsk på Yamahan och man ville tillsammans med den som köpt in rättigheterna för Storbritannien försäkra sig om att ha med en landman i MotoGP. Hur menar du att det skulle vara en konspirationsteori?

Fick Dorna bestämma allt själva skulle de nog gärna ha med en kines och en indier i MotoGP-klassen!
Ingenstans i allt ditt prat om BBC och Dorna finns ju några som helst fakta gällande Smiths kontrakt med Tech 3. Du har en teori som är byggd på en del löst utkastade fakta blandat med antaganden. Det kan vara så att hans nationalitet spelade in men varför Tech 3 skulle tjäna så mycket på att ha två britter jämfört med en annan förare kan du inte visa fakta för öht. Spekulation helt enkelt, eller fruktsallad för att använda dina analogier. ;)

Idag har jag lärt mig att fakta endast kan räknas som fakta under vissa omständigheter.
Vidare noterar jag att 59 poäng och en 10:e plats totalt på 10 race i MotoGP tydligen räknas som pinsamt.

Den som begriper någonting om racing vet bättre än så.

P€RRA;5873058 skrev:
Jag har alltid hävdat att man egentligen bara kan jämföra förare när de kör för samma team samma år om det ska bli rättvist. Sen måste man såklart tumma lite på det för att kunna föra en diskussion :)
Vem bestämmer kriterierna för tummandet då? Jag tror jag vet svaret på den frågan dock..

Ingenstans i allt ditt prat om BBC och Dorna finns ju några som helst fakta gällande Smiths kontrakt med Tech 3. Du har en teori som är byggd på en del löst utkastade fakta blandat med antaganden. Det kan vara så att hans nationalitet spelade in men varför Tech 3 skulle tjäna så mycket på att ha två britter jämfört med en annan förare kan du inte visa fakta för öht. Spekulation helt enkelt, eller fruktsallad för att använda dina analogier. ;)
Klart det är spekulation och det är nog bara ett fåtal personer som känner till sanningen. Men konspirationsteorier för mig är av modellen, VM-finalen 1958 spelades aldrig, USA landade inte på månen osv. Att Dorna och BBC (eller annat valfritt TV-bolag) är med bakom kulisserna ser jag inte som något konstigt, snarare naturligt.

Vad Poncharal inte visste då var hur det skulle gå för Cal. Ska man tro dig gjorde han en usel rookiesäsong och borde ha följt med smutsvattnet ut, men så blev det inte.

Om vi nu skippar just Cal/Smith men uppehåller oss vid steget Moto2 -> MotoGP.

Hur tufft är det egentligen? :va
Om vi räknar med att man kommer upp till en konkurrenskraftig hoj, vad kan man vänta sig?
Hur många år tar det innan man är varm i kläderna?

Det MM gör är ju klart exceptionellt så honom skippar vi i ekvationen. :)

Kom igen nu. Låt folk ha åsikter utan att försöka på smartare sätt trycka ned folk. Liksom...

Försök skriva mindre "Du har rätt" eller "Du har fel". Ingen här vet fan exakt hur det står till.

Ödmjukhet?

I övrigt, jag har rätt i att ha fel och tror MM är bäst(tm)! :fakta

P€RRA;5873072 skrev:
Klart det är spekulation och det är nog bara ett fåtal personer som känner till sanningen. Men konspirationsteorier för mig är av modellen, VM-finalen 1958 spelades aldrig, USA landade inte på månen osv. Att Dorna och BBC (eller annat valfritt TV-bolag) är med bakom kulisserna ser jag inte som något konstigt, snarare naturligt.

Vad Poncharal inte visste då var hur det skulle gå för Cal. Ska man tro dig gjorde han en usel rookiesäsong och borde ha följt med smutsvattnet ut, men så blev det inte.
Nej, jag säger att Bradley förtjänar mer respekt för det han presterar än vad han får här inne från flera.

Idag har jag lärt mig att fakta endast kan räknas som fakta under vissa omständigheter.
Vidare noterar jag att 59 poäng och en 10:e plats totalt på 10 race i MotoGP tydligen räknas som pinsamt.

Den som begriper någonting om racing vet bättre än så.
I dag har jag lärt mig att det bara finns en sanning och att omständigheter saknar betydelse. Alla segrar och placeringar är lika mycket värda utan att man behöver ta hänsyn till motståndet eller andra faktorer.

Chris Vermeulens vinst på Le Mans 2007, Dovis på Donington Park 2009 och Melandris på Philip Island 2006 är så klart exakt lika mycket värda som Maqruez vinst i går, eller Lorenzos på Qatar 2013, eller Elias på Estoril 2006 osv.

Den som begriper någonting om racing borde förstå det.

Kom igen nu. Låt folk ha åsikter utan att försöka på smartare sätt trycka ned folk. Liksom...

Försök skriva mindre "Du har rätt" eller "Du har fel". Ingen här vet fan exakt hur det står till.

Ödmjukhet?

I övrigt, jag har rätt i att ha fel och tror MM är bäst(tm)! :fakta
Man får tycka vad man vill för mig. Men i en prestationsbaserad sport där det finns resultat och fakta bör man även förhålla sig till det på ett någorlunda nyktert vis - tycker jag.

Nej, jag säger att Bradley förtjänar mer respekt för det han presterar än vad han får här inne från flera.
Både ja och nej.

Alla som kör i MotoGP är hjältar bokstavligt talat, även CRT-förarna, men så fort man börjar tävla med de stora pojkarna får man också räkna med att man mäts mot dem.

Sen var det faktiskt du som drog upp Smith i den här tråden. Troligtvis för att hävda din tes om att han inte är så dålig som alla säger :)

Kom igen nu. Låt folk ha åsikter utan att försöka på smartare sätt trycka ned folk. Liksom... Försök skriva mindre "Du har rätt" eller "Du har fel". Ingen här vet fan exakt hur det står till.
Ödmjukhet?
Jag har inga problem att diskutera med Gustav då jag respekterar honom och han sällan visar något annat än respekt för mina åsikter även om det kanske ser hårt ut i text från oss båda :)

P€RRA;5873085 skrev:
Både ja och nej.

Alla som kör i MotoGP är hjältar bokstavligt talat, även CRT-förarna, men så fort man börjar tävla med de stora pojkarna får man också räkna med att man mäts mot dem.

Sen var det faktiskt du som drog upp Smith i den här tråden. Troligtvis för att hävda din tes om att han inte är så dålig som alla säger :)
Självklart är det kul att Smith spöar Rossi på flera pass med tanke på hur polariserat det är här inne kring de två förarna. :)
Jag tycker Smith presterar som förväntat och det är först nästa säsong som man kan börja se hur hans MotoGP karriär kommer att sluta.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph