MotoGP 2013: GP Aperol di San Marino e della Riviera di Rimini @Misano

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Stämmer. Vet inte ifall han fick mer eller mindre tryck i maskinen.

Som jag fatta det efter loppet så var det en åtgärd för att spara däck!

Pedrosa took third, having fallen back after making a switch to his engine mapping in order to preserve his tyres
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
2008 och 2009 vann Rossi titeln på Yamaha med lika mycket bränsle som nu (21 liter). Men nu som klagar Rossi över att bensinen inte räcker därför att han är tyngre än Lorenzo. Hmmm...

:fakta
Jag tycker att du förenklar det hela en aning.

Varken Lorenzo eller Rossi är de förare de var då (den ene har blivit bättre och den andre sämre) och hojen har ändrats en hel del. Antagligen var Rossi så pass mycket bättre än den övriga 2008-2009 att hans storlek inte var något problem. Nu, när konkurrensen hårdnat, får den en större betydelse.

Vad anser du själv? Är det bara en dålig bortförklaring från Rossi?
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Kommer inte ihåg exakt vad det stod på tavlan men tankarna gick direkt till att ändra mappning för mig iaf.
"Mode" stod det men inget mer, ingen siffra/bokstav som angav vad som skulle göras.


Varken Valentino Rossi, Kevin Schwantz, Mike Doohan och Jorge Lorenzo är "små" förare. Sambandet mellan vikt/längd och framgång borde vara lika stor som sambandet med hårfärg, ögonfärg etc.
Tvåtakts 500:eek:r krävde rent fysiskt så mycket mer av förarna att mer muskler lätt kompenserade sämre acceleration p.g.a. större tyngd.
Dagens hojar tämjda med mängder av elektroniskt Valium i kombination med begränsad bränslemängd gynnar lätta förare så vi kan se fram emot fler pygméer på pallen. Eller tjejer - vilket vore ett positivt inslag i en annars mörk framtid
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Jag tycker att du förenklar det hela en aning.

Varken Lorenzo eller Rossi är de förare de var då (den ene har blivit bättre och den andre sämre) och hojen har ändrats en hel del. Antagligen var Rossi så pass mycket bättre än den övriga 2008-2009 att hans storlek inte var något problem. Nu, när konkurrensen hårdnat, får den en större betydelse.

Vad anser du själv? Är det bara en dålig bortförklaring från Rossi?
Som du skriver är Rossi troligen inte en lika bra förare nu som han var då, samtidigt har Lorenzo utvecklats och blivit ännu bättre. Det är förklaringen till Rossis problem, inte hans storlek eller vikt, som ju har varit konstant. Det är naturligt att Rossi väljer andra förares lägre vikt som förklaring och inte sin egen förmåga, men man kan ju inte svälja det som en sanning.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Dagens hojar...gynnar lätta förare så vi kan se fram emot fler pygméer på pallen.
Lätta förare står i större utsträckning på pallen nu än för 5, 10 och 15 år sedan? De mest framgångsrika förarna de senaste 10 åren är:

Rossi
Lorenzo
Marquez
Stoner
Pedrosa
Biaggi
Gibernau
Roberts

Av dessa är det en förare som utmärker sig som liten i populationen. Nästa års påläggskalv i MotoGP är Scott Redding: 184 cm, 74 kg.

Det är talang, inte vikt som är den starkaste prediktorn för framgång i MotoGP!
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Lätta förare står i större utsträckning på pallen nu än för 5, 10 och 15 år sedan? De mest framgångsrika förarna de senaste 10 åren är:

Rossi
Lorenzo
Marquez
Stoner
Pedrosa
Biaggi
Gibernau
Roberts

Av dessa är det en förare som utmärker sig som liten i populationen. Nästa års påläggskalv i MotoGP är Scott Redding: 184 cm, 74 kg.

Det är talang, inte vikt som är den starkaste prediktorn för framgång i MotoGP!

Skulle nog påstå att samtliga av dom du räknar upp är mindre och lättare än en medelång svensk man
 

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Rossis stora problem tror jag inte ligger i vikt eller bränslemängd. Han är äldre, inte samma driv sen framförallt var han bäst i sin generation på att bromsa sent och manövrera sin maskin. I dagens läge är konkurrensen högre och förutsättningarna andra. Tror helt enkelt att alla elektroniska hjälpmedel på dagens hojar tar ut Rossis fördelar som förare... Det tillsammans med en hoj som inte är utvecklad till honom samt enhetsdäcken.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
"Mode" stod det men inget mer, ingen siffra/bokstav som angav vad som skulle göras.



Tvåtakts 500:eek:r krävde rent fysiskt så mycket mer av förarna att mer muskler lätt kompenserade sämre acceleration p.g.a. större tyngd.
Dagens hojar tämjda med mängder av elektroniskt Valium i kombination med begränsad bränslemängd gynnar lätta förare så vi kan se fram emot fler pygméer på pallen. Eller tjejer - vilket vore ett positivt inslag i en annars mörk framtid

Gicks väl igenom alldeles nyligen att 500 förarna varken var mer vältränade än dagens eller lika hälsosamma. Dom kanske var tyngre men inte mer muskulösa. En 500 kanske var en större mental utmaning men inte fysisk.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Gicks väl igenom alldeles nyligen att 500 förarna varken var mer vältränade än dagens eller lika hälsosamma. Dom kanske var tyngre men inte mer muskulösa. En 500 kanske var en större mental utmaning men inte fysisk.
Var väl någon motorjournalist som fick provköra en gammal 500gphoj som sa atthan var överraskad av hur lättkörd den var, inte alls det svårkörda monster de framhållits som...
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Var väl någon motorjournalist som fick provköra en gammal 500gphoj som sa atthan var överraskad av hur lättkörd den var, inte alls det svårkörda monster de framhållits som...

Må så vara i motorjournalisttempo, ...det dom ofta verkar mest imponerade över är sig själva.
Ska det plockas ut 98-101% ur dom är det nog ganska mycket andra bullar.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Dagens toppförare är väldigt vältränade och skulle inte ha några som helst fysiska problem med att köra de gamla 500:eek:rna.

Toppförarna i roadracing har aldrig varit särskilt stora och majoriteten av världsmästarna genom GP-åren har garanterat varit både kortare och lättare än medelsvensken. Det är inget nytt.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Nej, greppet är i teorin oförändrat med en tyngre förare.
Ändå försöker föraren lägga mer vikt på framhjulet för att öka greppet in i böj och undvika en lowsider.
Förbrukningen under acceleration borde vara proportionell med skillnaden i totalvikt.
Rossi ett kilo tyngre än CC och tre kilo tyngre än JL. 153+67, ger totalvikt på 220 kg, eller ca 1% viktskillnad. Även om en MotoGP hoj går större delen av varvet på full acceleration så är det ingen stor skillnad. Troligen är resterna i JL's tank efter loppet större än ev förbrukningsskillnad till VR relaterad till deras vikt.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
"Mode" stod det men inget mer, ingen siffra/bokstav som angav vad som skulle göras.



Tvåtakts 500:eek:r krävde rent fysiskt så mycket mer av förarna att mer muskler lätt kompenserade sämre acceleration p.g.a. större tyngd.
Dagens hojar tämjda med mängder av elektroniskt Valium i kombination med begränsad bränslemängd gynnar lätta förare så vi kan se fram emot fler pygméer på pallen. Eller tjejer - vilket vore ett positivt inslag i en annars mörk framtid

Som sagt jag tror talangen är en mer utslagsgivande faktor än vikten. Detta är urvalet av förare som lyckas.
Återigen varför lyckas inte DP med sina 51 kg eller varför lyckas inte VR på samma sätt som förr.


Som du skriver är Rossi troligen inte en lika bra förare nu som han var då, samtidigt har Lorenzo utvecklats och blivit ännu bättre. Det är förklaringen till Rossis problem, inte hans storlek eller vikt, som ju har varit konstant. Det är naturligt att Rossi väljer andra förares lägre vikt som förklaring och inte sin egen förmåga, men man kan ju inte svälja det som en sanning.

Jag köper det resonemanget eftersom han har vunnit förut med samma kropp.

Men hur du än vänder och vrider på det så kommer det att gå åt mer bränsle för att förflytta något som är tyngre.

Sen undrar jag om inte MotoGP-hojarna testas noga i vindtunnel med förarna på?


Men hur du än vänder och vrider på det så är det talangen som är avgörande, inte vikten eller längden på förarna. VR var en större talang 2009 än 2013.
JL kör snabbare än VR idag eftersom han är en större talang, det finns inga andra trovärdiga förklaringar.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Tror helt enkelt att alla elektroniska hjälpmedel på dagens hojar tar ut Rossis fördelar som förare...
Det tror jag också!
Någon 250-gubbe sa efter första testrundorna på stor fyrtakts MotoGP-hoj ungefär: "Skitenkelt, bara dra järnet ut ur böjarna, hade jag gjort så på 250:n hade jag varit död nu".
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det tror jag också!
Någon 250-gubbe sa efter första testrundorna på stor fyrtakts MotoGP-hoj ungefär: "Skitenkelt, bara dra järnet ut ur böjarna, hade jag gjort så på 250:n hade jag varit död nu".
Källa på det? Hur många VM-titlar tog denna gubbe sen?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Skulle nog påstå att samtliga av dom du räknar upp är mindre och lättare än en medelång svensk man
Rossi
Lorenzo
Marquez
Stoner
Pedrosa
Biaggi
Gibernau
Roberts

Detta är inte en lista över ”svenska män”. Det är en lista över de mest framstående MotoGP-förarna de senaste tio åren. I den populationen kännetecknas de inte av att vara små och lätta.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Som du skriver är Rossi troligen inte en lika bra förare nu som han var då, samtidigt har Lorenzo utvecklats och blivit ännu bättre. Det är förklaringen till Rossis problem, inte hans storlek eller vikt, som ju har varit konstant. Det är naturligt att Rossi väljer andra förares lägre vikt som förklaring och inte sin egen förmåga, men man kan ju inte svälja det som en sanning.
Men faktum kvarstår, Rossi gör av med mer bensin än Lorenzo på ett race och får som på Silverstone parkera hojen efter målgång. I min värld innebär det inte att de tävlar på lika villkor.

Men hur du än vänder och vrider på det så är det talangen som är avgörande, inte vikten eller längden på förarna. VR var en större talang 2009 än 2013.
JL kör snabbare än VR idag eftersom han är en större talang, det finns inga andra trovärdiga förklaringar.
Talang utöver det vanliga har alla som tillhör topp 10 i MotoGP. Men om två förare skulle råka ha exakt samma mängd talang kommer det fortfarande att gå åt mer bränsle för att förflytta den tyngre av dem.

Hur du kommer fram till att Lorenzo är en större talang än Rossi förstår jag inte riktigt. Hur mäter du det?

Det tror jag också!
Någon 250-gubbe sa efter första testrundorna på stor fyrtakts MotoGP-hoj ungefär: "Skitenkelt, bara dra järnet ut ur böjarna, hade jag gjort så på 250:n hade jag varit död nu".
Lorenzo sa ungefär samma sak när han kom till MotoGP. Sen flög han som en vante ett antal gånger 2008 :crash
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top