MotoGP 2013: GP Aperol di San Marino e della Riviera di Rimini @Misano

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
P€RRA;5893034 skrev:
Pedrosa vann en jäkla massa race förra året så att vara liten är knappast någon nackdel men visst lär det finnas en nedre gräns där också.

Elias vann ett MotoGP-race 2006.

EDIT: Intressant om Hayden i artikeln du länkade till:

Nicky Hayden related that while he was at Honda, his was forced to run a much leaner setup than his erstwhile teammate, Dani Pedrosa.

Men det var väl bara en bortförklaring från Hayden och han borde ha bantat...

Har du blivit Hayden fan också. :tummenupp

Visst är artikeln intressant. :)
Artikeln visar att det inte finns några som helst bevis att vikten har en betydelse för slutresultatet som du hävdar.
Men du valde att blunda för faktumet som artikeln ville visa, att talangen inte vikten avgör. :hihi

JL som väger 14 kg mer än DP men vann titeln 2012.
Den överviktige Valentino Rossi som väger 2 kg mer än Jorge Lorenzo blir regelbundet ifrånåkt av honom.
MM väger 8 kg mer än DP men leder över honom i år osv, det finns inga evidens för att vikten spelar någon roll.

Jag tror du fattar men känner dig generad av att din "vikt teori" inte håller.:rolleyes:

Stenmarks citatet börjar kännas väldigt passande här.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vad återstår egentligen att hitta ?

Sannolikt faktumet att han inte är bättre än det vi har sett, konstanta 4e platser efter att blivit duktigt ifrånåkt i vanlig ordning av sin teamkollega.
En fd champ som förtvivlat söker bortförklaring på varför han inte få vara med på pallen längre.
Jag trodde han skulle svara upp lite bättre då allt var bäddat för pallen igår men suck...

Men bortförklaringarna börjar kännas som han försöker förklara att jag vill inte acceptera detta men innerst inne tror jag han vet att hans bästa dagar är över.
Det känns som det är början på slutet.
Lindhamre,

0.5s per varv är ca 0.54% skillnad, då kan vi förmoda att vikt- och längdskillnader på flera procent faktiskt har en inverkan med tanke på de små marginaler vi faktiskt talar om, liksom talang, läggning, sensibilitet, förmåga, kondition etc...

Det framgår hur tydligt som helst vad Du personligen tror, tycker och anser om Rossi och hans förmåga, kapacitet och chanser och det är helt okey:) Men avstå gärna från att predika faktum som att "talang är det enda som räknas", "längd, vikt, däck, teknikbegränsningar (slaglängd, TC) etc saknar betydelse", Du har en hel drös ingenjörer och tekniker på plats och i fabrikerna som bevisar motsatsen. Se Redding som ett exempel, att ekipagevikt infördes var en viktig förutsättning för att han skulle kunna göra sig gällande i Moto2.

Så framför gärna tyckande och egna åsikter, men ta det kanske lite piano med alla "faktum", racing är komplext och särskilt fysik/dynamik kring tvåhjulingar. Klart är att marginalerna är så pass små att möjligheten att förutspå framtiden genom att bara se på historiken och förlänga den framåt inte fungerar, tekniska landvinningar och regeländringar påverkar för mycket.

Med det lämnar jag debatten om Rossi för denna gång, med tillägget att jag fortfarande gillar inslaget av generationerna kamp i toppen av MotoGP :)
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Har du blivit Hayden fan också. :tummenupp

Visst är artikeln intressant. :)
Artikeln visar att det inte finns några som helst bevis att vikten har en betydelse för slutresultatet som du hävdar. Men du valde att blunda för faktumet som artikeln ville visa, att talangen inte vikten avgör. :hihi
Jag noterade att Hayden hade samma problem som Rossi har i dag: De får åka med lägre effekt än sin teamkompisar för att de är större. Simoncelli hade samma problem.

Artikeln är väldigt förenklad vilket blir tydligt när man läser kommentarerna. Jag har aldrig påstått att talangen inte har betydelse. Du vinner inte MotoGP-race utan talang men ju närmare toppen du kommer ju större skillnad gör små detaljer.

Som Roffe nämner är Scott Reddings resultat i Moto2 i år väldigt talande för att ekipagevikten har stor betydelse.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
P€RRA;5893131 skrev:
Jag noterade att Hayden hade samma problem som Rossi har i dag: De får åka med lägre effekt än sin teamkompisar för att de är större. Simoncelli hade samma problem.


Inför bränslemängd per kilo ekipagevikt isf ekipagevikt med fast bränslemängd, fast tror ärligt talat inte att Rossi skulle hänga med Jorge ändå (Tyvärr).
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Inför bränslemängd per kilo ekipagevikt isf ekipagevikt med fast bränslemängd, fast tror ärligt talat inte att Rossi skulle hänga med Jorge ändå (Tyvärr).
Det bästa för själva racingen vore att ta bort begränsningen av bränsle helt och hållet. Det skulle dessutom öppna upp för andra tillverkare än Ducati, Honda och Yamaha.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
P€RRA;5893217 skrev:
Det bästa för själva racingen vore att ta bort begränsningen av bränsle helt och hållet. Det skulle dessutom öppna upp för andra tillverkare än Ducati, Honda och Yamaha.


Absolut, dock gynnar det inte oss konsumenter i större grad iom du får man inte ner förbrukningen på gata.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
P€RRA;5893217 skrev:
Det bästa för själva racingen vore att ta bort begränsningen av bränsle helt och hållet. Det skulle dessutom öppna upp för andra tillverkare än Ducati, Honda och Yamaha.

Jag tror mer på fast bränsle/energimängd, men fri motorstorlek/teknik. Tror du att det optimala är en v-twin på 3,4L - go ahead. Kan man dessutom översätta det till batteri/väte/diesel/whatever så kan det bli ordentligt med innovation.


Men det är kanske omöjligt, vad vet jag?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag tror mer på fast bränsle/energimängd, men fri motorstorlek/teknik. Tror du att det optimala är en v-twin på 3,4L - go ahead. Kan man dessutom översätta det till batteri/väte/diesel/whatever så kan det bli ordentligt med innovation. Men det är kanske omöjligt, vad vet jag?
Inget är väl omöjligt men med tanke på hur mycket fabrikerna har att säga till om när det gäller reglerna lär vi inte få se det inom överskådlig framtid. Sen tror jag att vi kan hamna i en situation där ett team blir för överlägsna under en säsong för att de kommit på något bra vilket inte är så kul att titta på.

Däremot skulle jag gärna se en annan klass som var helt fri sånär som på ett krav om 2 hjul :)
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Cardion AB Motoracing will give World Supersport race winner Luca Scassa his MotoGP debut at the upcoming Aragon Grand Prix.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Lindhamre,

0.5s per varv är ca 0.54% skillnad, då kan vi förmoda att vikt- och längdskillnader på flera procent faktiskt har en inverkan med tanke på de små marginaler vi faktiskt talar om, liksom talang, läggning, sensibilitet, förmåga, kondition etc...

Det framgår hur tydligt som helst vad Du personligen tror, tycker och anser om Rossi och hans förmåga, kapacitet och chanser och det är helt okey:) Men avstå gärna från att predika faktum som att "talang är det enda som räknas", "längd, vikt, däck, teknikbegränsningar (slaglängd, TC) etc saknar betydelse", Du har en hel drös ingenjörer och tekniker på plats och i fabrikerna som bevisar motsatsen. Se Redding som ett exempel, att ekipagevikt infördes var en viktig förutsättning för att han skulle kunna göra sig gällande i Moto2.

Så framför gärna tyckande och egna åsikter, men ta det kanske lite piano med alla "faktum", racing är komplext och särskilt fysik/dynamik kring tvåhjulingar. Klart är att marginalerna är så pass små att möjligheten att förutspå framtiden genom att bara se på historiken och förlänga den framåt inte fungerar, tekniska landvinningar och regeländringar påverkar för mycket.

Med det lämnar jag debatten om Rossi för denna gång, med tillägget att jag fortfarande gillar inslaget av generationerna kamp i toppen av MotoGP :)

Hejsan Roffe!

Jag brukar se på resultaten, sen vad som är politiskt korrekt är en annan sak.
Men vi befinner oss på ett diskussions forum, fast oftast påminner det om en sandlåda.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ärligt talat så har ju den här tråden hållit ovanligt hög nivå ovanligt länge för att vara en tråd om MotoGP här.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
P€RRA;5901874 skrev:
På tal om vikt inom motorsport så pågår det en debatt inom F1 där tex Hülkenberg med sin 74 Kg kanske missar ett kontrakt med McLaren.

"- Jag har inte ätit på fem år. Jag har vägt för lite i åratal. Den perfekta förarvikten är bara 60-65 kg, skrev Webber på Twitter häromdagen."

http://www.eurosport.se/formel-1/f1-forarna-pressas-till-att-ga-ned-i-vikt_sto3948908/story.shtml

"Force India-föraren Nico Hülkenbergs" :hihi

Han måste ha tagit fel bil i söndags...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
"Force India-föraren Nico Hülkenbergs" :hihi
Han måste ha tagit fel bil i söndags...
"Journalisten" googlade väl bara "Hulkenberg" och tog en bra länk :D

Men visst är det lite sjukt att folk som väger lite över 70 Kg är för tunga för F1 där de har 700-800 Hk (eller är det mer?)?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
På tal om vikt inom motorsport så pågår det en debatt inom F1 där tex Hülkenberg med sin 74 Kg kanske missar ett kontrakt med McLaren.

"- Jag har inte ätit på fem år. Jag har vägt för lite i åratal. Den perfekta förarvikten är bara 60-65 kg, skrev Webber på Twitter häromdagen."

http://www.eurosport.se/formel-1/f1-forarna-pressas-till-att-ga-ned-i-vikt_sto3948908/story.shtml
Mmm, att min ekipagevikt är så lågt satt att den diskvalificerar normalbyggda förare är verkligen inte bra:näsblod

Jag har en teori kring Pedrosa och de problem med edge grip som han upplevt - han tangerar möjligen någon form av mimimilängd och -vikt där nackdelarna med mindre möjlighet att hänga ger problem? Till syvende och sist är det nog så att ekipagevikt vore det bästa och mest rättvisa även i MotoGP på lång sikt...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
P€RRA;5902061 skrev:
"Journalisten" googlade väl bara "Hulkenberg" och tog en bra länk :D

Men visst är det lite sjukt att folk som väger lite över 70 Kg är för tunga för F1 där de har 700-800 Hk (eller är det mer?)?

Det som jag tycker är intressant är att det i F1 skulle ge upp till 0,2 sek per varv och 5kg viktskillnad medans skillnaden i motoGP inte verkar vara lika stor. Det är fascinerande att så lite vikt skulle kunna göra så stor skillnad i ett fordon som har så mycket effekt, aerodynamisk vikt på över ett ton och så mycket mer kontaktyta från sina däck. Dessutom är ju förarvikten hyfsat bra placerad mellan hjulaxlarna även om de sitter rätt högt, de balanserar ju även det rätt tunga motorpaketet som sitter längre bak.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top