MotoGP 2013: GP Aperol di San Marino e della Riviera di Rimini @Misano

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
”I am heavier than the other guys, so we need to take out a lot of power to finish the race.”
Visserligen tror jag inte att Rossi väger 67 kilo, som det står på motogp.com (se bilden). Den som är 182 cm lång och väger 67 kilo ser ut som en sticka och det gör inte Rossi. Han lär väga 72–75 kilo. Så om motogp.com uppger rätt vikt för Lorenzo är Rossi 10 kilo tyngre och det är kanske inte en försumbar skillnad. Å andra sidan har han aldrig tidigare pratat om sin egen vikt som ett problem; vad säger det?
 

Bifogat

  • JL-VR.jpg
    JL-VR.jpg
    61 KB · Visningar: 88

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Visserligen tror jag inte att Rossi väger 67 kilo, som det står på motogp.com (se bilden). Den som är 182 cm lång och väger 67 kilo ser ut som en sticka och det gör inte Rossi. Han lär väga 72–75 kilo. Så om motogp.com uppger rätt vikt för Lorenzo är Rossi 10 kilo tyngre och det är kanske inte en försumbar skillnad. Å andra sidan har han aldrig tidigare pratat om sin egen vikt som ett problem; vad säger det?

Att han kommer få det djävligare med ännu lägre bränslegränser?
Låter lite knepigt att vikten spelar så stor roll för bränsleförbrukningen däremot, tycker jag iaf...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Så det var alltså vikten som Rossi syftade på. Om han nu är 2 kg tyngre än Lorre som det skrevs här i tråden och så nåt kilo extra pga ett större skinnställ - gör det alltså sådan skillnad på soppaförbrukningen?
2-3 kilon tror jag inte spelar någon större roll och jag tar längden och vikten som anges på motogp.com med en nypa salt. Men precis som jag misstänkte kan inte Rossi köra hela racet med samma höga effekt som Lorenzo.

När man till och med har ekipagevikt i F1 kan man ju undra varför vi inte har det i MotoGP? Kommer sluta med att alla är byggda som Pedrosa :3freak
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Visserligen tror jag inte att Rossi väger 67 kilo, som det står på motogp.com (se bilden). Den som är 182 cm lång och väger 67 kilo ser ut som en sticka och det gör inte Rossi. Han lär väga 72–75 kilo. Så om motogp.com uppger rätt vikt för Lorenzo är Rossi 10 kilo tyngre och det är kanske inte en försumbar skillnad. Å andra sidan har han aldrig tidigare pratat om sin egen vikt som ett problem; vad säger det?

Det säger kanske att det är viktigare nu än då att vara mindre, t.ex. p.g.a. bensinrestriktioner.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5892156 skrev:
Kommer sluta med att alla är byggda som Pedrosa :3freak
Om det verkligen spelade stor roll hade ett naturligt urval gjort att alla förare var byggda som Pedrosa sedan många år.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
På 500-tiden körde de med 30 liter bensin om jag inte minns fel. I MotoGP var max tillåten mängd bränsle 26 liter 2004, 24L 2005, 22L 2006 och 21L från och med 2007. Från 2014 blir det som alla säkert vet 20L.

Längre och tyngre förare lider så klart mer av begränsningen än de mindre förarna.

Skulle vara intressant att efter varje race få veta exakt hur mycket bränsle respektive ekipage gjort av med.
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
P€RRA;5892156 skrev:
2-3 kilon tror jag inte spelar någon större roll och jag tar längden och vikten som anges på motogp.com med en nypa salt. Men precis som jag misstänkte kan inte Rossi köra hela racet med samma höga effekt som Lorenzo.

När man till och med har ekipagevikt i F1 kan man ju undra varför vi inte har det i MotoGP? Kommer sluta med att alla är byggda som Pedrosa :3freak

Ja det stämmer (om man får tro på Rossi) att han kör med lägre effektuttag. Men skulle det inte lika gärna kunna bero på att hans körstil förbrukar mer soppa än Lorres?

Och Marquez som är betydligt tyngre än Pedrosa har väl inte fått ont om soppa hittils iaf.

För övrigt vill jag oxå ha ekipagevikt i MotoGP :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om det verkligen spelade stor roll hade ett naturligt urval gjort att alla förare var byggda som Pedrosa sedan många år.
Jag tycker nog generellt att MotoGP-förare är små, dvs korta och att de väger lite. Men jag tror att vi kommer att få se fler och fler mindre förare vartefter bränslemängden minskar.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ja det stämmer (om man får tro på Rossi) att han kör med lägre effektuttag. Men skulle det inte lika gärna kunna bero på att hans körstil förbrukar mer soppa än Lorres?

Och Marquez som är betydligt tyngre än Pedrosa har väl inte fått ont om soppa hittils iaf.

För övrigt vill jag oxå ha ekipagevikt i MotoGP :)
Jo, i teorin skulle deras olika körstilar kunna medföra olika bränsleförbrukning men om det verkligen är så är jag inte rätt person att svara på.

Det sägs att Hondorna kan ta ut maxeffekt under hela racet och bara göra av med 20 liter, som en anpassning inför nästa år. Med andra ord borde varken DP eller MM ha några problem.

Kan inte riktigt förstå varför man inte vill ha ekipagevikt i MotoGP :)
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
P€RRA;5892164 skrev:
Det sägs att Hondorna kan ta ut maxeffekt under hela racet och bara göra av med 20 liter, som en anpassning inför nästa år. Med andra ord borde varken DP eller MM ha några problem.

Mmmm jag har också hört det men då tycker jag att de borde kunna klämma ur ännu mer effekt under denna säsong.

Nåväl, låter som att Yamaha kan få det ännu svettigare nästa år.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Visserligen tror jag inte att Rossi väger 67 kilo, som det står på motogp.com (se bilden). Den som är 182 cm lång och väger 67 kilo ser ut som en sticka och det gör inte Rossi. Han lär väga 72–75 kilo. Så om motogp.com uppger rätt vikt för Lorenzo är Rossi 10 kilo tyngre och det är kanske inte en försumbar skillnad. Å andra sidan har han aldrig tidigare pratat om sin egen vikt som ett problem; vad säger det?

Det säger kanske om att han inte hittar andra bättre förklaringar till att han inte hänger med.
Som utomstående kan man tycka att det är ett slag i luften, han har vunnit titlar förr med samma förutsättningar.

Det finns andra exempel på förare som verkar lyckats trots att dom inte varit "småväxta".
Varken Valentino Rossi, Kevin Schwantz, Mike Doohan och Jorge Lorenzo är "små" förare.
Sambandet mellan vikt/längd och framgång borde vara lika stor som sambandet med hårfärg, ögonfärg etc.

DP väger 51 kg och är 160 cm lång borde iså fall ha en enorm fördel mot JL som väger 66kg och är 171cm.
Men vi ser en skillnad mellan dessa, vad beror det på ?

Denna enda korrelationen mellan vinster och förare är talang inte vikt är min slutsats.
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Kanske inte utan att försämra livslängden på motorerna.

Sant, jag tänkte på samma sak. Men sen tänkte jag på att de inte ens förbrukar alla sina motorer under en säsong. Sen lade jag ner tänkandet.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
P€RRA;5892212 skrev:
Men hur du än vänder och vrider på det så kommer det att gå åt mer bränsle för att förflytta något som är tyngre.
Visst, på samma sätt som han får sämre acceleration och bromsarna går varmare iom. att mer rörelse-energi ska omvandlas till värme. Så blir greppet bättre i kurvorna med en tyngre förare, Rossi-downforce. Fast jag undrar hur mycket 20 kg egentligen påverkar bränsleförbrukningen, hur många % mer soppa skulle det röra sig om?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Var det bara jag som såg att pedrosa fick teamorder att mappa om under racet?

Kommer inte ihåg exakt vad det stod på tavlan men tankarna gick direkt till att ändra mappning för mig iaf.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Visst, på samma sätt som han får sämre acceleration och bromsarna går varmare iom. att mer rörelse-energi ska omvandlas till värme. Så blir greppet bättre i kurvorna med en tyngre förare, Rossi-downforce. Fast jag undrar hur mycket 20 kg egentligen påverkar bränsleförbrukningen, hur många % mer soppa skulle det röra sig om?

Nej, greppet är i teorin oförändrat med en tyngre förare. Förbrukningen under acceleration borde vara proportionell med skillnaden i totalvikt.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Det säger kanske att det är viktigare nu än då att vara mindre, t.ex. p.g.a. bensinrestriktioner.
2008 och 2009 vann Rossi titeln på Yamaha med lika mycket bränsle som nu (21 liter). Men nu som klagar Rossi över att bensinen inte räcker därför att han är tyngre än Lorenzo. Hmmm...

:fakta
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Var det bara jag som såg att pedrosa fick teamorder att mappa om under racet?

Kommer inte ihåg exakt vad det stod på tavlan men tankarna gick direkt till att ändra mappning för mig iaf.

Stämmer. Vet inte ifall han fick mer eller mindre tryck i maskinen.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top