MotoGP 2013: Brno bwin Grand Prix České republiky

Precis som Pedrosa sa vid intervjuerna så väntade han alldeles för länge med att satsa på en omkörning. Visserligen sa han även att han inte hade tillräcklig fart.
Men tyckte han såg sjukt stark ut i början av racet, låg ju inte många cm bakom MM hela tiden. Det vore kul för mästerskapets skull om han började vinna några race nu.
 
det är inte svårt att förstå vem nicko håller på, höll ju på att göra i brallan av upphetsning när vale återtog fjärdeplatsen från bautista sista varvet:hihi
 
Last edited:
Twifan så slut han är! Slutast!! :banana
 
Känns lite som Ducati står och stampar.

Kollar man varvtider och resultat så känns det som om NH och AD har maxat den hojen!

Nästan ingen skillnad alls oavsett pilot - då känns det lite som om att det är dags att börja om från början - igen!
 
:klappar MM93 :klappar

Spännande sista 7-8 varv.
Kul att se skillnaden på Yamman och hondan så tydligt i kurvorna. :)
Att sedan se dessa grymma piloter använda just sin hoj styrka på bästa sätt är ren poesi! :Bugar

Rossi verkar inte riktigt kunna matcha de tre aliens trots bra mtrl. :(
 
Yamaha behöver nog uppdatera lite för de tappar där de inte tappat förut.

Om man tittar på annat än placeringar och mer hur hojarnas styrkor är respektive varandra så ser man tydliga skillnader från tidigare år. Gäller inte bara Brno.

Vilka skillnader tänker du på? Istället för att skriva detta dumdryga inlägg så googla jag runt en stund men hittar ingenting om nån "ny" skillnad bortsett från Marquez. Yamahan är ju likt tidigare snabb i sväng & Honda ur sväng?
 
Vilka skillnader tänker du på? Istället för att skriva detta dumdryga inlägg så googla jag runt en stund men hittar ingenting om nån "ny" skillnad bortsett från Marquez. Yamahan är ju likt tidigare snabb i sväng & Honda ur sväng?

Det var nog det jag såg också.
Hondan bromsar senare och gasar på tidigare, medans Yamman har fart igenom svängen.
Sedan sa Lorre i postraceintervjun att han var i sitt livs form, kör bra, hojjen känns bra men han räckte ändå inte till.
Förra året vann väl Peddo och i år MM93, så hyndorna verkar ju ha ett visst övertag.
Dessutom verkar ju MM vara snäppet värre än Peddo att styra så den fighten kändes "given".
 
Vilka skillnader tänker du på? Istället för att skriva detta dumdryga inlägg så googla jag runt en stund men hittar ingenting om nån "ny" skillnad bortsett från Marquez. Yamahan är ju likt tidigare snabb i sväng & Honda ur sväng?
Yamahan är lika snabb i sväng men tidigare år har de haft ett övertag vid inbromsningar där Yamahan har varit stabilare och de har kunnat bromsa senare/bättre än Hondorna och så är det inte länge. Det är synligt speciellt på helikopterbilnderna hur Lorenzo måste bromsa tidigare och inte lika hårt som Marquez och Pedrosa för att kunna hålla den kurvhastighet de vill uppnå.
De tappar inte lika mycket ut ur kurvorna som för några år sedan men är fortfarande långsammare i toppfart och har tappat i inbromsningarna.

Detta är inget jag hittar på utan har diskuterats de senaste veckorna.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/s...ssis-on-rossi-lorenzo-wishlist/_/R-EPI-141548

http://www.twowheelsblog.com/post/4...ove-on-braking-rossi-happy-with-modifications

Factory Yamaha's Valentino Rossi believes that although the much-vaunted seamless gearbox is very important in he and team-mate Jorge Lorenzo's chase for the title, other things need to be improved to make a difference. At Indianapolis, the YZR-M1 was made to look silly in terms of acceleration and top-speed compared to the Repsol Hondas. So much so, in fact, that Dani Pedrosa's effortless pass on Lorenzo was 'embarrassing', according to Cal Crutchlow. Rossi says there are more areas to work on with the bike to try and keep pace with the two works RC213V machines and the seamless gearbox, whenever it turns up, is more of an icing on the cake. "I think the seamless is very important for try to be faster. I also think it is not enough. We have to continue to work on the bike because we have some other problems compared to the Hondas at this moment which give is some more difficulties to keep the pace," said The Doctor, speaking at Brno. - See more at: http://www.bikesportnews.com/news-d...' for Rossi&newsid=10180#sthash.wJ4Co5zf.dpuf
 
Känns lite som Ducati står och stampar.

Kollar man varvtider och resultat så känns det som om NH och AD har maxat den hojen!

Nästan ingen skillnad alls oavsett pilot - då känns det lite som om att det är dags att börja om från början - igen!

Kloka ord! Ducati måste börja leverera snart...

MM är återigen helt fantastiskt, han gör det man vill o tänker i soffan, men som andra racerförare aldrig vågar... Att satsa!
 
MM är återigen helt fantastiskt, han gör det man vill o tänker i soffan, men som andra racerförare aldrig vågar... Att satsa!

Ja, full mutta överallt! Inget jädra mantequilla där inte. Tror Lorre och Peddos nyckelben talar till dem och gör att de inte vågar lägga på de där sista procenten aggresivitet i sin körning som krävs för att hålla Maqqez tempo. De kan bättre men mentalt är de lite svagare än MM (givetvis inget som de nånsin kommer att avslöja).
 
Last edited:
Är det bara jag eller såg det ut som att Marquez och Pedrosa har rätt olika körstil och spårval på Hondorna? Det ser ut som att Marquez bromsar grymt sent men att Pedrosa går lite snabbare in i kurvan och har högre fart mitt i kurvan men att Marquez vänder runt snabbare och går lite hårdare på gasen på vägen ut? Jag tyckte man såg det nu när de låg så nära varandra så länge under racet.
 
Hur kan det komma sig att Pedrosa & Marquez har en så fantastisk skillnad på uppstick ur gaffelkronan? Det måste ju vara som två helt olika cyklar?
Det kan vara två helt olika hojar. Beroende på vad de föredrar.
Läste en artikel att på den tiden när det var valfria däck i MotoGP bakades normalt däcken på natten lördag söndag efter erfarenheterna under träningen på banan. Vilket innebar att de bästa förarna hade däck tillverkade speciellt för den bana de skulle köra. Influgna till loppet.

Efter införandet av enhetsdäck har det blivit tvärtom. Honda har testat över 30 olika ramar efter enhetsdäcken infördes. Så istället för anpassade däck förr
så anpassas idag med enhetsdäck MotoGP hojramen för varje bana.
Av de team som har råd.....

Men olika uppstick kan vara så enkelt som att de inte har samma gaffel...
 
Kändes som JL99 brände sitt krut i början, DP26 gjorde ett bra race men hade inte pace nog för att närma sig MM93 som gjorde ett taktiskt perfekt race igen!
5 racevinster varav 4 senaste på raken i sin Rookie säsong i den konkurrensen.:tummenupp

VR46 hänger inte med toppen men gör återigen ett stabilt race.
 
Fantastisk start av Lorenzo. Sov de andra?

Återigen kändes det som kattens lek med råttan. Marquez åker bakom Lorenzo och sätter in stöten när det passar. Den här gången lyckades Lorenzo bita tillbaka en gång men sen var det godnatt och som ett brev på posten gled Pedrosa förbi. Yamaha har en del att arbeta på.

(Lite tragikomiskt att se Bauer vid starten där hans team ställt upp stolpar och snören runt hojen, precis som det stora teamen gör för att hålla pressen och vimmelnissarna en bit ifrån. Problemet var bara att ingen verkade bry sig de minsta om Bauer. De skulle ha delat ut gratis öl och korv istället :))
 
Last edited:
bsdbd710.jpg
 
Borde inte Crutchlow ha fått en bestraffning för att ha kört i motsatt riktning på banan?
Drive-through eller liknande.

Marquez :Bugar

Puig's ansikte i Parc Ferme sa allt. Det såg ut som att han förlorat alla sina livsbesparingar.
 
Last edited:
P€RRA;5877317 skrev:
...

(Lite tragikomiskt att se Bauer vid starten där hans team ställt upp stolpar och snören runt hojen, precis som det stora teamen gör för att hålla pressen och vimmelnissarna en bit ifrån. Problemet var bara att ingen verkade bry sig de minsta om Bauer. De skulle ha delat ut gratis öl och korv istället :))

Ja, det såg mer ut som det var för att hålla borta mekanikerna. :D

1175358_10151858711949260_2023421536_n.jpg


Hade sett bättre ut utan dom där avspärrningsstolparna.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top