MotoGP 2012: Laguna Seca - USA

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
"Swingarm failure" läste jag någonstans, tippar på att länkaget sade upp sig i kompressionen utför korkskruven.
 

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
spies kraschar, oväntat....rossi syns inte ens till....top 3 ser i princip ut som resten av säsongen.....crutchlow har av nån anledning fastnat bakom dovi i några race och kommer inte om.... satans tråkig säsong må jag säga, tacka vet jag wsbk
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kom hem från gelleråsen och la mig i soffan och skulle kolla GP, var så segt att jag nickade till och när jag vaknade så hade Stoner ledningen............nicka till igen och nästa jag såg var attSpies saknades......nästa gång fattades Rossi......tror det var i den ordningen iaf.

Segaste racet hittils och jag lyckades somna de få gånger det hände något, inget att minnas.
Ser fram mot moto2/3 nästa racehelg istället, då orkar man ju hålla sig vaken.

Måste till fler tillverkare och sateliter till de för att få ett fullt och maskinmässigt konkurenskraftigt startfält, om det behövs genom ändringar i reglementet så det går att konkurera med mindre budget så är det det som behöver göras.

"är inget kul att kolla om det inte är fritt" Ok, hur kul var detta då?
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Spies krasch i skruven var märklig, vad var det som gick Sönder ?

Lider med den killen som var på väg mot sin bästa placering på hemmaplan.
Hade gärna sett honom ett par par år till innan han kliver ner till pensionärsklassen

Svingen kollapsade tydligen? lite märkligt men ändå

Yamaha MotoGP ‏@YamahaMotoGP
Ben had a technical failure causing the swing arm to collapse, totally not his fault...unbelievable bad luck for his home race...
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Omkörningen Stoner/Lorenzo såg skumt turboaktig ut.
Tittar man på varvtiderna så ökade inte Stoner tempot som hävdades på presskonferensen, tvärt om.
Däremot tappade Lorenzo 0,5-1sek i varvtid ganska plötsligt. Kan det ha gjorts någon elektronikjustering som Lorenzo valde att tala tyst om för att spara bränsle/däck eller nåt?

Jag tänkte exakt samma sak, kan han ha missat en växel?
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
På BBC trodde de att Lorenzos hoj ströp effekten för han började wheela lite för mkt. syns tydligt på omboard från Stoners hoj vid omkörningen att Lorenzos hoj wheelar ovanligt mkt.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...såg allt ut som JLo uiiilade lite, och tappade knuff i rovan, väl enkelt för Stoner bara, hoppades på mer race än så.
Grym bana, speciellt sekvensen de körde i slowmo över korkskruven från första varvet, jisses vad läckert (i full hd på 90" hemma, svindel...).

Men mycket mer behållning än så fick man inte. :död

Jag vill se mer racebataljer mellan Dovi och Cal, Cal är väl snäll stundtals, men Dovi verkar som sagt vara en jäkel på bromsning...
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
...såg allt ut som JLo uiiilade lite, och tappade knuff i rovan, väl enkelt för Stoner bara, hoppades på mer race än så.
Grym bana, speciellt sekvensen de körde i slowmo över korkskruven från första varvet, jisses vad läckert (i full hd på 90" hemma, svindel...).

Men mycket mer behållning än så fick man inte. :död

Jag vill se mer racebataljer mellan Dovi och Cal, Cal är väl snäll stundtals, men Dovi verkar som sagt vara en jäkel på bromsning...

Jag tycker Cal alltid har så sjukt svårt att göra omkörningar. Det var väll iof. extra svårt på den här banan men rent allmänt så brukar de bli trångt/se krångligt ut när han ska om även om han är uppenbart snabbare än framförvarande.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Jag tycker Cal alltid har så sjukt svårt att göra omkörningar. Det var väll iof. extra svårt på den här banan men rent allmänt så brukar de bli trångt/se krångligt ut när han ska om även om han är uppenbart snabbare än framförvarande.

Jämfört med hur han körde på HM Plant Hondan & R6'an så har han nästan blivit lite av en "fegis". Han var ju riktigt aggresiv i sin körstil tidigare.

Dock tror jag han ligger bättre till än Dovi för fabriksteamet om Rossi stannar. Dovi må va riktigt stabil, men han är för långt efter Lorenzo & har redan visat att han inte är någon vinnare när han sitter på bästa cykeln. Cal är väl fortf. (nåja) en förare under utveckling.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jämfört med hur han körde på HM Plant Hondan & R6'an så har han nästan blivit lite av en "fegis". Han var ju riktigt aggresiv i sin körstil tidigare.

Dock tror jag han ligger bättre till än Dovi för fabriksteamet om Rossi stannar. Dovi må va riktigt stabil, men han är för långt efter Lorenzo & har redan visat att han inte är någon vinnare när han sitter på bästa cykeln. Cal är väl fortf. (nåja) en förare under utveckling.

Varför skulle Cal ligga bättre till än Dovi för att köra i fabriksteamet? Dovi är yngre än Cal och har lika mycket potential att utvecklas som Cal och har varit på pallen fyra gånger i år på satellithoj vilket han är ensam om som förare i MotoGP. Cal öppnade säsongen starkt och kvalar bra men Dovi är mycket säkrare och minst lika snabb.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...nästan blivit lite av en "fegis".

Han var ju riktigt aggresiv i sin körstil tidigare.
Kanske krävs det mer talang för att köra aggressivt med en M1 än med en R6?

Kanske lönar det sig inte att "köra aggressivt" med en MotoGP-prototyp?

Kanske måste man lära sig en del om hur de fungerar innan man kan börja "köra aggressivt"?
 
Last edited:

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Varför skulle Cal ligga bättre till än Dovi för att köra i fabriksteamet? Dovi är yngre än Cal och har lika mycket potential att utvecklas som Cal och har varit på pallen fyra gånger i år på satellithoj vilket han är ensam om som förare i MotoGP. Cal öppnade säsongen starkt och kvalar bra men Dovi är mycket säkrare och minst lika snabb.

Dock är det väl så att Dovi härvat runt i Motogp sedan 2008 medans Cal kom upp förra året och ligger redan i häcken på Dovi med likvärdigt material? Det borde väl tyda på en intressantare utveckingskurva? Dock tror jag det kvittar för nog tar väl Rossi M1an och Cal hamnar hos Ducati. :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Dock är det väl så att Dovi härvat runt i Motogp sedan 2008 medans Cal kom upp förra året och ligger redan i häcken på Dovi med likvärdigt material? Det borde väl tyda på en intressantare utveckingskurva? Dock tror jag det kvittar för nog tar väl Rossi M1an och Cal hamnar hos Ducati. :)
Många vill hävda det men jag ser inte mycket i Cals körning som skulle peka på en större potenial än Dovi. Dovi är den perfekta andreföraren (snabb nog att ta poäng av motståndarna, stabil - tar ofta hojen i mål, lugn, förstår politiken, lojal etc.) och har mer liknande körstil än Cal, vid jämförelse med Lorenzo då.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
De rykten jag hört säger att Dovi får platsen bredvid Lorenzo om Rossi tackar nej.

Skulle inte förvåna ett dugg om ECU:n gick in och ströp Lorenzos effekt för att soppan skulle räcka hela vägen. Sånt har ju hänt tidigare och Stoners omkörning var lite väl enkel. Men att köra "ekonomiskt" är ju en del av spelet och inget att skylla en förlust på.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top