MotoGP 2011 - Silly Season

Jide@ Kallio redan i Juli borta från silly listan??
Tog bort Kallio för några dagar sedan bara. Ser inte så ljust ut för honom. Försöker basera listan på någon slags allmän uppfattning bland journalister eller övriga rykten.

Ducati väntas bekräfta Hayden för 2011 nu till helgen.

Kalendern för 2011 dröjer. Tidigare har den publicerats i samband med Brno men den dröjer då man vill ha Laguna Seca och Indianapolis i följd, så kallade "back to back races".
 
Jag skrev,
GP racing har inte samma traditioner som i Spanien, Italien.
Dvs dom har satsat på att vara framgångsrika i andra typer av Roadracing grenar.

En tradition enligt Svensk ordbok.
fast etablerad sedvänja (inom den grupp) som yttrar sig i (regelbundet) återkommande händelser med i stort sätt oförändrad utformning.

Hur tolkar du det?
Varför ska jag tolka dig? Skriv vad du menar istället så slipper vi tolka varandra. För övrigt skrev jag i mitt första inlägg (före ditt) att britterna har inriktat sig på racing med gathojar.


MC Doktorn skrev:
Men framgång betyder att lyckas och i idrottsliga sammanhang är målsättningen att vinna titlar.
Då är dom inte framgångsrika.
Att vinna titlar och/eller delsegrar är vad som räknas. Biaggi har 42 GP-segrar och är därmed skapligt framgångsrik jämfört med britterna som har försökt men vunnit noll (0). Nu är Biaggi, som fyller 40 nästa år, på väg att bli mästare i det mästerskap där britterna borde regera.


MC Doktorn skrev:
Hur kommer det sig att Spanien är uruslast av alla andra länder som vunnit klassen i förmågan att få 500cc/MotoGP-världsmästare.
Trots att dom har många mästare i dom historiska 2T klasserna.
Bra fråga. Vad tror du?
 
Last edited:
Mest så att man inte skaffar Viasat Sport (om det nu går att få enbart en av kanalerna) i tron att man får MotoGP.
Vad jag har läst hos ViaSat så verkar det variera beroende på leverantör. Tror tex att man kan skaffa bara Motor om man kör via IP. Från ComHem fick man ta rubbet (Sport, Motor, Fotboll och Hockey) för 99:-/mån (men det är det värt!).

Den dag de börjar sända MotoGP i HD kan jag tänka mig att byta från Canal Digital till ViaSat :)
 
Personligen kan man behålla de feta förarna & resterande får göra vad dom vill!

Det står väl i dagsläget mer eller mindre helt klart för var & en vart man fyller på från.


1 Jorge LORENZO Yamaha SPA 235
2 Dani PEDROSA Honda SPA 158
3 Casey STONER Ducati AUS 119
4 Andrea DOVIZIOSO Honda ITA 115
5 Valentino ROSSI Yamaha ITA 101
6 Nicky HAYDEN Ducati USA 99
7 Ben SPIES Yamaha USA 90
8 Randy DE PUNIET Honda FRA 75
9 Marco MELANDRI Honda ITA 61

10 Colin EDWARDS Yamaha USA 57
11 Marco SIMONCELLI Honda ITA 54
12 Hector BARBERA Ducati SPA 48
13 Loris CAPIROSSI Suzuki ITA 36
14 Aleix ESPARGARO Ducati SPA 32
15 Mika KALLIO Ducati FIN 31
16 Alvaro BAUTISTA Suzuki SPA 25
17 Hiroshi AOYAMA Honda JPN 18
18 Alex DE ANGELIS Honda RSM 11
19 Roger Lee HAYDEN Honda USA 5
20 Kousuke AKIYOSHI Honda JPN 4
21 Wataru YOSHIKAWA Yamaha JPN 1
 
Guldläge för Lorenzo

Spanjorens nya lön i Yamaha – 100 miljoner kronor om året
Jorge Lorenzo kan snart glädja sig åt en VM-titel.

Och en drömlön.

Den 23-årige spanjoren är på väg att vinna VM-titeln i MotoGP och han är också på väg att skriva ett drömkontrakt.

Lorenzo är på väg att få mer än dubbelt så mycket i lön när han nu blir Yamahas stora stjärna. Teamet förlorar Valentino Rossi efter sju år och därmed är även storsponsorn Fiat på väg bort från teamet.

Ny sponsor
I stället skriver den spanska internetsidan Motocuatro att det spanska teleföretaget Movistar ska gå in som storsponsor hos Yamaha – och att Movistar ligger bakom en rejäl lönehöjning för Jorge Lorenzo.

Hans lön ökar nästa år från 40 miljoner kronor om året till 100 miljoner kronor om året. Det sägs att Yamaha ska offentliggöra kontraktsförlängningen med Lorenzo i samband med tävlingen i Indianapolis och då ska de även presentera Ben Spies som ny förare.

Rossi tjänar mest
Även Valentino Rossi gör en bra deal när han nu signerat ett tvåårskontrakt med Ducati. Enligt uppgifter i Italien kommer Rossi att tjäna ungefär 130 miljoner kronor om året. Han är den bäst betalda föraren i serien och det gör att han även är bättre betald än de flesta F1-förarna

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/mc/article7666851.ab
 
Varför ska jag tolka dig? Skriv vad du menar istället så slipper vi tolka varandra. För övrigt skrev jag i mitt första inlägg (före ditt) att britterna har inriktat sig på racing med gathojar.
Frågan är hur du tolkar att dom har en annan tradition.

Dom senaste 30 åren har produktionsracing vuxit på bekostnad av GP racing. Detta är kanske är mer utpräglat inom Brittiskt racing, men hur många GP förare finns det per Produktionsracer förare idag 1:50?.
Du som kalenderbitare kanske har koll.

Varför reagerar och påverkas en marknad olika beroende på vilket land man befinner sig. Traditioner...

Varför tror du att vissa länder som tex Italien har en sån stark tradition i att producera GP titlar?
Att vinna titlar och/eller delsegrar är vad som räknas. Biaggi har 42 GP-segrar och är därmed skapligt framgångsrik jämfört med britterna som har försökt men vunnit noll (0). Nu är Biaggi, som fyller 40 nästa år, på väg att bli mästare i det mästerskap där britterna borde regera.
Förväntningarna fanns att han skulle vinna den finaste och mest åtråvärda GP titeln men där var han inte framgångsrik.
Varför lyckas han nu när han är nästan 40 år. Beror det på att han har bättre material/team? är det lättare att bli framgångsrik i WSBK?

Om delsegrar betecknas som framgångsrikt så är Britterna framgångsrika i årets WSBK med 8 delsegrar och Italien 8 av 20. Dessutom har dom en betydande bredd och en imponerande historik.

Bra fråga. Vad tror du?
Det var ju det som var frågan. Dom har ju allt som krävs i form av starka nationella serier, flera gångbara banor av hög kvalite, starka sponsorer och stort intresse i media.

I motsats till Sverige.

4580875337_8be9659019.jpg
 
Rykte just nu att Edwards kör Tech3 nästa år & sen lägger av !!
 
Capirex snart officiellt Ducati förare!??

"Loris Capirossi is set to make his 200th 500cc/MotoGP start this weekend at Misano, when he might also announce a return to Ducati for 2011."
 
Capirex snart officiellt Ducati förare!??

"Loris Capirossi is set to make his 200th 500cc/MotoGP start this weekend at Misano, when he might also announce a return to Ducati for 2011."

Pramac Ducati har det ryktats om tidigare
 
Kan han bara inte just let go? Tror inte att man kan skylla alla hans tillkortakommande på Suzukin.
 
Kan han bara inte just let go? Tror inte att man kan skylla alla hans tillkortakommande på Suzukin.
Japp .. Capirex har varit en personlig favorit sedan lång tid tillbaka. Nu tror jag nog han med all sin kunskap i GP världen kan luta sig tíllbaka & vara nyttigare i ett team/någons personliga tränare & lämna över MGP styrningar till yngre talanger..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top