MotoGP 2011 - Silly Season

3rd April - Spain - Jerez
5th June - Catalunya – Catalunya
18th September – Aragon – Motorland
6th November – Valencia - Ricardo Tormo Valencia

Förstår fortfarande inte varför de inte kör de två USA-racen efter varandra?
Visst, två race i USA, men det är fyra lopp i Spanien. Visst vore det mer praktiskt att köra dem fyra veckor i rad, men det är kanske inte tradition, jag vet inte.
 
Last edited:
Kanske för att hålla uppe intresset lite? Skulle dem köra bägge USA racen direkt och sen inget på ett år igen.. Vad jag tror.
 
glömt att crutchlow är regerande SuperSport världsmästare? Tror inte spies kommer köra fiat i år då han inte får köra fabrikare sitt första år i gp...
 
Spies får visst köra fabirkare i år, han är inte längre rookie nämligen. Detta har utretts in absurdum på andra forum men kontentan är att han kan köra FIAT Yamaha om Rossi tar time out.
 
Spies får visst köra fabirkare i år, han är inte längre rookie nämligen. Detta har utretts in absurdum på andra forum men kontentan är att han kan köra FIAT Yamaha om Rossi tar time out.

PGA av hans tidigare inhopp på suzuki och Yamaha?
 
Han har kört fler än tio race samt att reglerna inte tagit upp situationen med ersättningsförare. Det finns helt enkelt ingen regel som säger att en rookie inte skulle få ersätta en ordinarie fabriksförare.
 
Visst, två race i USA, men det är fyra lopp i Spanien. Visst vore det mer praktiskt att köra dem fyra veckor i rad, men det är kanske inte tradition, jag vet inte.
De flesta teamen är väl baserade i Europa och att åka till USA två gånger på en månad, varvat med Brno, kan knappast vara gratis.
 
Det är ju ganska många kalendrar det ska passas in i men ur rent ekonomisk synvinkel för teamen så hade det varit bättre med två race efter varandra.

Visst, två race i USA, men det är fyra lopp i Spanien. Visst vore det mer praktiskt att köra dem fyra veckor i rad, men det är kanske inte tradition, jag vet inte.
Finns ju ganska tydliga anledningar till varför det är fyra lopp i Spanien.
1. Dorna är spanskt.
2. Det finns mest fans i Spanien.
3. De har många grymt fina banor.
 
Last edited:
dessutom måste man köra Jerez tidigt på våren för att det blir så inåt h*vete varmt där när man får trevliga temperaturer i Barcelona.
 
DORNA försöker få till så att det till nästa år bara ska få vara team med 2st förare i Moto2.

Mika Kallio har klart med att han inte kommer fortsätta i Pramac Ducati nästa år. Där ryktas det om att Mika Kallio och Marc Marquez kommer köra Moto2 för AJO Motorsport.
 
Enligt Toby och Julian på Eurosport under FP1 är Max Neukirchner ett starkt rykte för en styrning i Pramac Ducati 2011. Han skulle då ersätta Espargaro. Känns lite konstigt med tanke på hans såsong i år men är väl för han är tysk samt kunde få en bra stor sponsor med sig.

Crutchlow kan som bäst komma femma i totalen (Haga bara 1 pinne bakom) och Neukirchner kommer sluta på plats 18 :näsblod Verkar som det bara blir mer och mer nationalitet före resultat.
 
Last edited:
Ja, nationaliteten spelar större och större roll. Det sägs vara en av anledningarna till att Espargaro inte får nytt kontrakt, finns tillräckligt med spanjorer redan.

Hoppas "Good Max" (han har tydligen fått det smeknamnet för att skilja honom från en annan Max i WSBK...) skäms varje varv han kör på Ducatin.
 
Då var det tid för den "självklara" uppdateringen, Lorenzo har enl motogp.com skrivit på för 2011 och 2012 för Yamaha´s fabriks stall.
 
15st team har blivit utvalda att få deltaga i Moto2 nästa år. Alla team har nu 2 förare utom Interwetten som fått tillstånd att bara ha en förare. Dessa teamen har nu fram till 30 oktober att betala depositionen som DORNA ska ha. Annars försvinner deras chans att få start till annat team.

ACCEPTED TEAMS:
- Forward Racing
- Gresini Racing
- Interwetten Moriwaki Moto2
- Jack & Jones by A. Banderas
- JIR Moto2
- Mapfre Aspar Team
- Marc VDS Racing
- MZ Motor
- Racing Team By Quereseno
- Speed Up
- Stop and Go Racing Team
- Tech 3 Racing
- Technomag CIP
- Tenerife 40 Pons
- Viessman Kiefer Racing
 
Ska resten av deltagarna vara WC eller ska de inte ha fler i klassen?

Wildcard är till för en förare eller team som vill prova på ett enstaka race. Tex på ett race som går i det landet dom befinner sig i. Moto2 kommer ha 2st wildcardplatser till varje race som vanligt även nästa år. Så det är bara 29st ordinarie förare i Moto2 2011 som förväntas köra hela säsongen.





The rules on wild card entries are as follows:

- Each Grand Prix host Federation (FMNR) may nominate three wild card entries for the 125cc class and one for the Moto2 class in their own Grand Prix.
- The MSMA (Motorcycle Sports Manufacturers’ Association) may, at each Grand Prix event, nominate one wild card entry for the MotoGP class.
- The FIM (Fédération Internationale de Motorcyclisme) may nominate two wild card entries for the 125cc class and one for the Moto2 class at each Grand Prix.
- The FIM/Dorna may nominate one wild card entry for the MotoGP class at each Grand Prix.
- These entries must be approved by the Grand Prix Commission.
 
Last edited:
Wildcard är till för en förare eller team som vill prova på ett enstaka race. Tex på ett race som går i det landet dom befinner sig i. Moto2 kommer ha 2st wildcardplatser till varje race som vanligt även nästa år. Så det är bara 29st ordinarie förare i Moto2 2011 som förväntas köra hela säsongen.


Jag vet vad WC är, men bara 29+2 per race är ju att pinka sig själv på skorna.
Illa rent ut sagt.
Som nu fulla griddar nästa år 10 st mindre.
Graver de sin egen grav nu?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top