Utan att ha koll på de exakta siffrorna tror jag att du är lite naiv om du tror att Ducatis racingavdelning har dåligt med pengar. Med en sponsor som Marlboro och ett moderföretag (Ducati), som skulle ge sin högra hand för att vinna MotoGP, finns det nog gott om pengar.
Att ha en "egen" bana saknar nog betydelse när man kan hyra i princip vilken bana man vill.
Hmmm ... naiv och naiv ... tror du verkligen att sponsorpengarna räcker för att utveckla, testa, köra och hålla igång ett racingteam?
Naturligtvis inte och sannolikt har inte repsol och fiat fått sätta dit dekaler gratis så vi är alltså tillbaka till ruta 1. Ducati har mindre resurser än japsen ... varför inte hugga på något annat som inte är så uppenbart, rätt beskrivet?
Ja, man kan hyra en bana, men det är den kontinuerliga, och det ibland oplanerade behovet av, tillgången till bana som är en enorm fördel.
Själv hade jag 10 mil till min hemmabana, som dessutom var den närmsta, så när man höll på och experimenterade med olika saker så fick det bli kvällskörningar på vägarna runt stan där man bodde. Det blev en del mil landsväg för produktionsräsrarna
Jag resonerade som så att om någon körde ifatt och om mig så visste jag i princip personnumret på den personen och inga av dem skulle bry sig om jag testade min hoj ... därför var det riskfritt ...
Visserligen kommer nu de samhällstillvända, välanpassade individerna på forumet att vrida sig i plågor för att nån kan tänka sig att testa en racer på allmän väg, men jag tillhör inte curlingbarnen utan har fått skapa mina egna chanser och möjligheter ... och ja, jag har trivts med det