MotoGP / 125 / 250 - Silly Season 2009

Lite ändrigar i reglerna.
http://www.fim.ch/sec/documents/f_6141.pdf

Endast en cykel tillåtet i 125GP. Fr.o.m 2010 HÖJS åldersgränsen till 16år!

Om man inte klarat kvalgränsen så kan man få lov att köra OM man på en träning klarat att vara 107% från den snabbaste på det passet.

Ändringar om vad för data som får skickas till o från mc och depån.

Efter målflagga får man inte ta av sig hjälmen.

Nyare regler om hur man ska mäta temperaturen på bränslet på hojarna inan start.

+ lite annat med däcksbegränsningar mm.
 
Last edited:
Inga radikala ändringar för att sänka kostnaderna alltså. 125 är ju knappast problemet kostnadsmässigt. Borde ju införas något i MotoGP om det inte ska bli som F1 på Indy när sex bilar körde parad.
 
2009 blir första gången sen 2004 som ingen förare i MotoGP har nummer 1 på sin hoj. Både Rossi och Simoncelli behåller sina startnummer och Mike Di Meglio får inte använda det då han går upp till 250GP.
 
Due to "finanskrisen" Kawasaki is not racing MotoGP 2009 !!.
5 January 2009 there will be official press info.
Dorna and the other manufacatures are already informed about the
situation.

Jorge Martinez is trying to get a third Suzuki for John Hopkins (sponsor Movistar & Monster energy)......
 
Alice har dragit tillbaka sin sponsring till Ducati Pramac teamet. Detta resulterar i att man inte kommer ha råd med Canepa. Så teamet kommer bara köra med Kallio nästa år.

Canepa har istället blivit omplacerad av Ducati och får sin plats kvar i MotoGP genom att man låter honnom få köra i Sete´s team Grupo Francisco Hernando team.
 
Alice har dragit tillbaka sin sponsring till Ducati Pramac teamet. Detta resulterar i att man inte kommer ha råd med Canepa. Så teamet kommer bara köra med Kallio nästa år.

Canepa har istället blivit omplacerad av Ducati och får sin plats kvar i MotoGP genom att man låter honnom få köra i Sete´s team Grupo Francisco Hernando team.

kommer Sete köra kvar?
 
kommer Sete köra kvar?

Jo, dom blir ett 2-manna team. Dom ville varit det från första början men det fanns inga fler hojar att leasa. Pengar finns i det teamet. Även om många ifrågasätter vart dom kommer ifrån..
 
Jo, dom blir ett 2-manna team. Dom ville varit det från första början men det fanns inga fler hojar att leasa. Pengar finns i det teamet. Även om många ifrågasätter vart dom kommer ifrån..

Though the saving of Canepa by Francisco Hernando is good for MotoGP, it's not quite so good for Africa. Part of the sponsorship for the GFH team involves promoting a project being built by Hernando in Equatorial Guinea, one of Africa's most corrupt countries, coming 151st out of 163 countries in Transparency International's Corruption Perception Index in 2006. Hernando is building a luxury vacation complex in the country for the Spanish tourist market, and as a former Spanish colony, and a country where most of the population speak Spanish, Equatorial Guinea would seem like an ideal location. Of course, just how profitable it is to do business with a corrupt regime, run by a man who a prominent US journalist described as "Africa's worst dictator, worse than Robert Mugabe" remains to be seen. Money may be tight in MotoGP, but sometimes you have to wonder if there are some things which are more important than motorcycle racing.

Stinker!
 
Last edited:
Jag tror man kan hitta många surdegar i motorsportsponsorernas affärer. T ex så brukar inte Repsol och andra oljebolag ta så mycket hänsyn till varken miljö eller fattigt folks rättigheter där de drar fram.
 
Tacka vet jag B&H/BAT/Philip Morris-tiden, då kom sponsorpengarna ifrån godhjärtade. Shell brukar också dra på sig lite skandaler då och då.
 
Speciellt sista stycket med slutsatsen att de spenderat ofantliga summor som ett konkurrensmedel och det har ju faktiskt fungerat eftersom alla oberoende team är borta nu.

Ironiskt att de nu inte har råd själva men de får skylla sig själva. :arsele
 
Takuma Aoki, den mittersta av dom 3 Aoki-bröderna som blev 5:a i 500GP 1997; trotts att han skadade sig i slutet på den säsongen och blev förlamad, ska köra Dakar rallyt. Detta blir hans första race sen sin skada 1997. Efter sin olycka så jobbade han åt Honda med att hjälpa dom handikapanpassa sina bilar. Men på detta racet så kommer han köra en Izuzu.

20907.jpg



En annan ex 500GP-förare som också kommer ställa upp i Dakar rallyt, men i mc-klassen, är Jurgen van den Goorbergh.

20070122-goorbergh-1.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top