MotoGP / 125 / 250 - Silly Season 2009

http://world.honda.com/HRC/profile/index.html

We think that technology improvements by the motorcycle race will result in joy of would Honda customer.
Our goal is to be a number one racing team all over the world. On the other hand, this means that our customer owns number one racing company-Honda product. This is our motivation.

The motorcycle race is our DNA and the stage that our dreams come true. A racing machine is a running laboratory that will provide us with live information.
HRC will continue to provide you with emotion and passion through the motorcycle race. And with Honda Motor, HRC will make every efforts to develop motorcycles with advanced technologies from race field.

Det är ju vad HRC gör, som är en underavdelning till honda. Det är inte riktigt de som drar in de stora kulorna eller håller i dem heller för den delen.
 
Det är ju vad HRC gör, som är en underavdelning till honda. Det är inte riktigt de som drar in de stora kulorna eller håller i dem heller för den delen.

Honda är beroende av HRC som i form av race avdelning ju försörjer Hondas gatcyklar med teknik från racingen. Alltså, inget HRC och ingen racing lika med ingen teknisk vidareutveckling på gatcyklarna som ska generera kulor från butiker världen över. Så i det läget blir MGP racingen "modern" i utvecklingen även av gatcyklar.
 
Honda är beroende av HRC som i form av race avdelning ju försörjer Hondas gatcyklar med teknik från racingen. Alltså, inget HRC och ingen racing lika med ingen teknisk vidareutveckling på gatcyklarna som ska generera kulor från butiker världen över. Så i det läget blir MGP racingen "modern" i utvecklingen även av gatcyklar.
Är det inte en ganska grov överdrift att påstå att utan HRCs utveckling av racehojar skulle Honda inte ha någon utveckling av gathojarna? Självklart påverkar HRC gatcyklarna men jag skulle tro att utvecklingsavdelningen frö gatcyklar är betydligt större än HRC.
 
Honda är beroende av HRC som i form av race avdelning ju försörjer Hondas gatcyklar med teknik från racingen. Alltså, inget HRC och ingen racing lika med ingen teknisk vidareutveckling på gatcyklarna som ska generera kulor från butiker världen över. Så i det läget blir MGP racingen "modern" i utvecklingen även av gatcyklar.

Honda är rätt mycket större än bara mc-tillverkning..
 
HRC är för böflen till för att bygga racinghojar, lägger de ned sin MotoGP satsning kan de avvekla sig själv också. Åtminstone borde de förbjudas att ha med "R":et i namnet.
 
Tror inte heller Honda skulle lägga ner sin motogp-satsning, däremot kan den ju bli mycket mindre om man inte anser sig ha råd.
Men Honda är ju inte enbart HRC utan en massa annat också.

Bara att hoppas att det finns pengar över till roliga saker också, även i dessa tider.
 
HRC är en ganska liten avdelning på Honda. Deras R&D för gathojar är rätt mycke större.

Honda drog in sitt HRC's officiella team i WSBK/WSS för att det var dålig reklam att dom fick spö av ett privat Honda team som var hemmafilade i en liten mc butik i Holland. 2000-2001 nångång. Sen dess har det inte funnits ett officiellt HRC team i WSBK serien. Det bästa med det är iof att Honda inte kan dra sig ur WSBK då dom inte har nått eget Honda/HRC team där. Det man kallar "fabriks Honda" nu där är privata team som får köpa loss vissa delar HRC utvecklat.

Sen finns ju en annan historia om en trampcykeltillverkare som började göra motorcyklar på 90-talet och som gör dom så bra i dom lägsta klasserna i GP så att Honda i princip hoppat av där för dom skäms att få sånt spö.

Så Honda kan vara kaxiga när dom har övertag men inte annars nej..
 
http://world.honda.com/HRC/profile/index.html

We think that technology improvements by the motorcycle race will result in joy of would Honda customer.
Our goal is to be a number one racing team all over the world. On the other hand, this means that our customer owns number one racing company-Honda product. This is our motivation.

The motorcycle race is our DNA and the stage that our dreams come true. A racing machine is a running laboratory that will provide us with live information.
HRC will continue to provide you with emotion and passion through the motorcycle race. And with Honda Motor, HRC will make every efforts to develop motorcycles with advanced technologies from race field.

Ok, ett marketing-uttalande alltså, inget som har med verkligheten att göra.
 
Är det inte en ganska grov överdrift att påstå att utan HRCs utveckling av racehojar skulle Honda inte ha någon utveckling av gathojarna?.

"And with Honda Motor, HRC will make every efforts to develop motorcycles with advanced technologies from race field."

Nja, jag är iofs inte säker på att det tekniska utvecklingsarbetet avtar helt, där har Du säkert rätt :tummenupp

Fast visst känns det att man från Honda medvetet byggt upp strategin kring teknikutveckling från just HRC och racing. Tycker att sista meningen ovan från stycket citerar mycket väl om sammarbetet Honda/HRC vilket det iofs aldrig varit något hyschhysch om vad jag vet :)
 
Äsch, det där med racing som utvecklingsbänk för gatfordon är bara trams. Det HRC gör har noll eller i bästa fall 0,01% att göra med den utveckling som sker på gathojarna. Så är det inom alla företag och branscher. Ställ en racehoj bredvid en gathoj, skruva ner dem i molekyler och montera sedan ihop dem igen så förstår man. Racing och gata har olika syfte och mål, olika behov och problem med tillhörande lösningar. Myten om hur man tar delar från racecykeln och sätter dem på gathojen odlas hos tillverkarnas marknadsavdelningar och konsumeras med stort nöje av hojägare. Racer med lykta, har någon hört den förut? "Vi tog ramen från Roberts vinnande GP-hoj och"....bla bla bla. Hur många HRC-delar återfinns året efter i en gathoj?
 
Äsch, det där med racing som utvecklingsbänk för gatfordon är bara trams. Det HRC gör har noll eller i bästa fall 0,01% att göra med den utveckling som sker på gathojarna. Så är det inom alla företag och branscher. Ställ en racehoj bredvid en gathoj, skruva ner dem i molekyler och montera sedan ihop dem igen så förstår man. Racing och gata har olika syfte och mål, olika behov och problem med tillhörande lösningar. Myten om hur man tar delar från racecykeln och sätter dem på gathojen odlas hos tillverkarnas marknadsavdelningar och konsumeras med stort nöje av hojägare. Racer med lykta, har någon hört den förut? "Vi tog ramen från Roberts vinnande GP-hoj och"....bla bla bla. Hur många HRC-delar återfinns året efter i en gathoj?
Fast Desmosedici RR är faktiskt en MotoGP-racer med lyktor. :ducatitönt
 
Valentino tror oxå att Honda blir kvar..

While this is not quite confirmation that Honda will be staying, a lot of the announcements once again reaffirmed the importance of motorcycles in Honda's business strategy. Motorcycle sales were overall much stronger than Honda's car sales, growing 12% where car sales were flat, and are expected to grow by another 10.5% next year, where Honda expects car sales to fall by 7% in the same period. Fukui was emphatic: "History shows that motorcycles remain strong in a difficult market environment and have always supported Honda in difficult times."

So it seems like our friends over at the Italian site GPOne.com got it right when they said that they believed the stories (including the stories reported here) claiming Honda would pull out of MotoGP were nonsense. Even Valentino Rossi says that Honda will be staying, so our worst fears have allayed.
 
Efrén Vázquez ska ha fått klart med att få tillgång till en Derbi RSA250 till nästa år. Alltså en som kommer till i listan i 250GP.

Några som har klart från Aprilia att få RSA250 till nästa år - men som änni inte har fått sin ekonomi på rätt sida är Joan Olive och Alex Debon.
 
Sitter just och kollar på Wsbk season review på Motors Tv och slås av det uppenbara att jag antingen missat liknande program om MGP på eurosport eller så har man inte sänt nått än! Nån som har koll ?
 
Häromveckan gick en säsongssammanfattning för MotoGP på Eurosport.

/Markus
 
FIM Bossen Vito Ippolito talar ut:

The role which electronics play in modern motorcycle racing is a continuing cause of discussion, or perhaps controversy would be a better word. Almost everyone inside and outside racing has had their say on the matter, some more publicly than others. Opinion remains deeply divided between the "rider purists" and the "racing purists", with both sides expressing their opinions increasingly forcefully.

Now, a new voice has been added to the debate. In an interview with Octavio Estrada of Prototipos Racing, published on the Spanish website DailyMotos.com, FIM President Vito Ippolito has spoken out against the use of electronics in MotoGP, saying that "MotoGP must not make the same mistake that Formula 1 has made, where the role of the driver is reduced to a minimum."

But despite being arguably the most powerful man in world motorcycling, even Ippolito is powerless against the factories. For it is the manufacturers who are driving the development, and resisting any attempts at regulating the field in which they have sunk many millions of dollars, and which is one of the fields which is starting to trickle down into production motorcycles.

"I'm not against the technological development of the bikes," Ippolito said, "but today the electronics control everything, from traction control to the amount of power transmitted to the road and acceleration, which leaves little margin for the riders to exploit their abilities, and this technology is only available to the richest and most powerful teams
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top