MotoGP / 125 / 250 - Silly Season 2009

Thai Honda PTT hade sin pressrealese på Athenne Plaza Hotel i Bangkok igår. Över 250 journalister var på plats. I Thailand är Rattapark en stor idrottspersonlighet som är myckert populär.

Ratthapark Wilairot gör nu sin 3:dje säsong i 250GP och har satt upp höga mål i år med att försöka sluta topp 5 i Mästerskapet. Förra året slutade han på en 13:de med 4st bästa placeringar som 8:a. Han var en av få förare som tog poäng i alla racen 2008.

I motsatt till många Europeiska team så har man en bra ekononomi till i år med starka sponsorer med Thailänska Honda, oljebolaget PTT, Thai Communciatons OFF och en stor pizzakedja.

Till i år har teamet dessutom utökat till att ha 2 förare. Den fd VM 2:an i 125GP Hector Faubel kör för dom i år. Förra året var hans första säsong i 250GP där han slutade på en 14:de plats.
 
Nya Kinesiska märket Maxtra kan komma att inte få använda sitt namn då ett Franskt företag säger sig äga rätten till namnet. Så finns risk att man kör under det Kinesiska motortillverkarens namn Haojue istället.
 
Officiellt nu att Ungern missar MGP pga Fördröjningar av banbygget
 
En fd flerfaldig anonym världsmästare säger på superbikeplanet:

"It's run by a bunch of guys who can't do math. Sponsors keep leaving and no new sponsors come in at the same level. Yet, no one will recognize the fact that the series is upside-down as a business model."

http://www.superbikeplanet.com/2009/Feb/090218i.htm

Fozzie-Ezpeleta.gif
 
"It's run by a bunch of guys who can't do math. Sponsors keep leaving and no new sponsors come in at the same level. Yet, no one will recognize the fact that the series is upside-down as a business model."

Låter som surpuppan Doohan som saknar att skrika av sig i depå!
 
Låter som surpuppan Doohan som saknar att skrika av sig i depå!
Ha ha, vilket nonsens. Var det något Doohan inte gjorde så var det att ge ilskna intervjuer i depån. Han var cool, calm and collective. Däremot har han som civilist börjat säga sin mening. Men vad fan vet han egentligen, jämfört med någon som sitter i Borås och fantiserar om den stora världen?
 
Suzuki och Rizla har skrivit på ett nytt avtal för i år.
 
gör aprilia en bra affär när man bygger/säljer race-mc? Dem tillverkas ju i en liten serie, mkt utveckling (högt pris iofs) eller ser dem det som ett sätt att synas "bara" (dvs 550000€ gör att dem går +-o, sen är resten reklam i tv)

När man leasar en aprilia RSA250 så får man för leasingkostnaden: 2st hojar, all bensin + olja + däck för hela året, alla delar som behövs + alla reservdelar som man gör av med och det följer med 2st injengörer från aprilia. Man sparar över 60.000 euro på det här paketet från aprilia mot om man hade satt ihop det själv och betalt fullpris.

En RS-LE (semifabrikare) får man betala 350.000 euro för att leasa en säsong. Simoncelli körde en sån semifabrikshoj dom flesta av racen förra säsongen och vann race med och ledde mästerskapet på innan han provade på att testa en RSA i slutet av säsongen som han vann VM på.

En aprilia RS (standard varianten) kostar 85.000 euro att köpa. Sånna hojar finns det några i VM som kör på. Där tillkommer kostnaderna runt omkring för att driva cykeln. (Det man vinner på gungorna förlorar man på karusellerna.. )

Man betalar alltså för hela paketet till att köra en säsong i GP-VM med en RSA/RS-LE. Det missar många när dom försöker skrämma folk med hur dyrt det är med hojarna i 250GP. Stora delarna av leasingkostnaden är alltså inte för själva hojen som man betalat för. Skulle gärna se slutresultatet för dom sk "billiga" Moto2 när dom sumerar samma support och reservdelsåtgång för en säsong..
 
Last edited:
19-årige Tjeckiske föraren Karel Abraham ( Cardion AB - 250GP) har bytt ut sin "Riding Coach" Stefan Prein, som jobbat med honnom i 2 år, mot Andy Ibbott.

N91601-1d561.jpg


Andy Ibbott har tidigare varit tränare för Tom Lüthi och Sandro Cortese.


Karel har fått tillgång till en aprilia RSA250 ´09:a i år.

P1260047.jpg


P1260048.jpg


P1270024.jpg
 
Last edited:
Caffe Latte aprilia har skrivit på ett nytt kontrakt med Emmi AG om att vara huvudsponsor även i år.

Teamet Caffe Latte aprilia har tillsammans med sitt satelitteam CIP Kelly aprilia gjort beräkningar på att man kommer spara in 60.000 euro i år pga att man tog bort första fredagspasset - bara på boende och mat. Normalt behövde teamet komma till banorna på tisdagen för att sätta upp allt. Nu kan man komma på onsdagen och sparar på så sätt in på budgeten för hotell och resturangkostnader för en dag för alla i teamet.

Thomas Lüthi är en väldigt populär idrottsman i Schweiz då man har få duktiga idrottare som utövar sporter på sommaren. Landet Schweiz har dessutom haft förbud mot racing sen 1955. Trotts det har man 4st förare i GP i år! Thomas Lüthi, Domine Aegerter, Randy Krummenacher och Bastien Chesaux. Alla 4 förarna med huvudsakligt stöd av olika Schweiziska företag.
 
Last edited:
Marco Simoncelli ska ha utsatts för dolda kameran på senaste testet den 13 feb. 2st utklädda till poliser ville ta in han till polisstationen för att klippa av hans hår.
 
Det Kinesiska märket Loncin i 125GP har tagit fram en helt ny motor till i år med en tvärmonterad slidmatning (liknande system som aprilia tagit fram till sin RSA).

Motorerna är utveklad av Italienska företaget Engines Engineering i samarbete med Andrea Degli Esposti. Man har även gjort stora förändringar på chassiet och på kåporna till i år. Hela cykeln har blivit större för att ge bättre aerodynamik ihop med sina förare.

Loncins mål i år är att försöka att vara konstant topp 10 och att regelbundet slå det andra Kinesiska märket i klassen - Maxtra. Förare i år för Loncin är Koyama och Masbou.
 
Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top