MotoGP / 125 / 250 - Silly Season 2009

gör aprilia en bra affär när man bygger/säljer race-mc? Dem tillverkas ju i en liten serie, mkt utveckling (högt pris iofs) eller ser dem det som ett sätt att synas "bara" (dvs 550000€ gör att dem går +-o, sen är resten reklam i tv)

Aprilia gör ca 10-12st sånna hojar om året. RSA är deras fabriksmodell som kom förra året. 6st körde förare körde med sånna förra året.

HRC tar 2 miljoner euro för en satelit-RCV och Suzuki ville ha 4 miljoner Euro för en satelit-GSVR i fabriks-spec. Aprilia tar 120.000 euro för deras RSV250 som kan liknas vid MotoGP:s satelithojar. Tillkommer moms och fjädring att betala där på en aprilia. Vet inte om tex en Honda ingår fjädring och moms på. Till en 250cc tar Showa 100.000 euro i leasingavgift för en säsong av en framgaffel.

Man betalar nog för vad det kostar att ta fram delarna och man får en del service mm för pengarna det kostar.
 
Årets design på Loncin´s hoj i 125GP.

loncingp125_2009.jpg
 
Är det där en Showa gasgaffel? Om så när lanserades dem och varför har jag varit ignorant nog att missa det?
 
Last edited:
Var det inte Paioli som var hopplöst dåliga? Kommer ihåg hur Motocross Action alltid dömde ut vilka det nu var som hade Paioli original.

Boris, kommer du ihåg? Kan ha varit 5-10 år sedan...
 
Gaffeltillbehör

När det gäller både Paioli och Pavesi så är båda underleverantörer till en mängd gaffeltillverkare samt moped och scooterfabrikat.
Både Öhlins och WP köper bland annat ståltuber och andra smådelar av dom.
/R
 
Även team med fabriks-aprilia testar PAIOLI gafflar nu på dom senaste testerna.

iannone_1.jpg
 
Var det inte Paioli som var hopplöst dåliga? Kommer ihåg hur Motocross Action alltid dömde ut vilka det nu var som hade Paioli original.

Boris, kommer du ihåg? Kan ha varit 5-10 år sedan...
MXA brukar döma ut all fjädring som det inte står Kayaba eller Showa på.
 
Var det inte Paioli som var hopplöst dåliga? Kommer ihåg hur Motocross Action alltid dömde ut vilka det nu var som hade Paioli original.

Boris, kommer du ihåg? Kan ha varit 5-10 år sedan...

Paioli satt på bla TM. Fantastiska gafflar som dock krävde mycket service. Allt var inriktat på låg friktion så glidbussningar och pboxar fick bytas frekvent framförallt om man åkte sandbana.

Hur deras GP gafflar är vet jag givetvis inte men dras köpegafflar för cross/enduro är mer genomarbetade i design och maskinbearbetning än motsvarande från Öhlins.

Märket i fråga, tror det var TM, bytte till Öhlins och då blev MXA nöjda.

TM gick att få med olika gaffelalternativ. Paioli/Öhlins/WP tror jag var vad som erbjöds.


Axxexs: De där små bromsoken som sitter fram när man har dubbelmontage till 125GP. Hittar dem inte i Brembos listor, är de köpbara och vad kostar de?
 
Last edited:
Imorgon skriver en Rysk förare på ett kontrakt för ett team för att köra i 250GP.
 
Vem? Vad? Hur? Fett med ryska blods(olje)pengar?

Borde bli officiellt på fredag då teamet har sin pressrealese. Får uppdateringar från Henrik då han är inbjuden dit och befinner sig i rätt land då :)
 
Derbi gjorde officiellt idag att dom kommer ha 3st förare för dom i år i 125GP. Joan Olive, Pol Espargaró och Efren Vazquez. Alla på RSA maskier.
 
Derbi gjorde officiellt idag att dom kommer ha 3st förare för dom i år i 125GP. Joan Olive, Pol Espargaró och Efren Vazquez. Alla på RSA maskier.

Espargaro borde väl vara med och slåss om att ta hem det hela!
 
Keifer Racing hade sin pressrealese för detta året i Hockenheim på Baden-Württemberg Center. Många fotografer, journalister och TV-kanalerna DSF, Bayern 3 och Südwestfunk var på plats.

Förare blir 19-åriga Tysken Stefan Bradl och den 21-åriga Ryssen Vladimir Leonov. Vladimir körde IDM-SSP600 förra året där han blev 7:a och har ett stor Ryskt försäkringsbolag som personlig sponsor med sig.

Ny huvudsponsor för teamet blir Viessmann.

Förarna körde ett par varv på Hockenheim Ring i +4 grader och snö som föll ner.

Stefan Bradl
"Med min nya sponsor Veissmann (värmeteknik) är det inte längre kallt."

Stefan%20Bradl1_750_500.jpg



Stefan%20Bradl3_750_500.jpg
 
Last edited:
Vladimir körde IDM-SSP600 förra året där han blev 7:a och har ett stor Ryskt försäkringsbolag som personlig sponsor med sig.

Får man tro att han fick sin plats i kraft av stor plånbok snarare än sportsliga meriter eller har Dorna riktigt allvarliga problem att fylla startfältet?
 
Får man tro att han fick sin plats i kraft av stor plånbok snarare än sportsliga meriter eller har Dorna riktigt allvarliga problem att fylla startfältet?

Nä man är nog uppe i runt 24 förare nu? Är så många som man vill ha där.

Dock ligger nog lite politik bakom då DORNA täcker in mera tv-områden. Pengar hjälper också.

Vladimir körde 1.28:131 med sin Superstock 600 på racet (1.26.699 körde han på kvalet) på Sachsenring samma helg som Per Björk och Alexander Lundh körde körde där. Dom körde liknande tider på sina Superstock 1000 hojar som han gjorde. Vladimir var nog en av dom snabbaste i IDM-SSP men fick väl inte ihop så mycket poäng som han skulle kunna haft av nån anledning (skador/körde inte alla racen?)
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top