Moto3 på nationell nivå

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Är där någon som vet när/om SVEMO har planer på att öppna 125GP för att även inkludera Moto3?

Jag har nämligen en crosskille med bra spons av en crosstillverkare som är intresserad av att åka RR. Jag blev satt på att projektera ärendet och även om jag är tveksam till att få ut tillräckligt med kräm ur en CRF/SXF crossmotor så vore det ett kul projekt men det förutsätter givetvis att man får köra bygget i någon klass.

Man kunde kört redan i år om man velat med en Moto3. Var en Dansk som hade tänkt köra med sin Moriwaki något race i år med 125GP. Men det blev inte av.

Nästa år kommer det gå någon NSF250 med 125GP i SM/SO.

Ryktas att det kommer Moto3-hojar på gridden redan nästa år. Ryktades även att SVEMO ville köra BARA Moto3 nästa år. Fast det är mer obekräftat rykte.

Jag är övertygad om att det är öppet för Moto3 nästa år.

Det låter ju lovande då återstår bara de 1 miljon problemen att projektera och bygga en cykel...:brinnerup

Några snabba frågor till den samlade RS kompetensen:

1. Vad har ni för utväxling i lådan och vilken slutfart satsar ni på när ni drevar? Misstänker att om man bygger på crosslåda så är gapet mellan växlarna inte riktigt optimalt....

2. Viktfördelningen fram/bak? Tyngre motor och mer gyro lär det bli och det är dumt att göra en snöplog som bara vill gå rakt fram...

3. Vad väger en RS motor?

Man kunde kört redan i år om man velat med en Moto3. Var en Dansk som hade tänkt köra med sin Moriwaki något race i år med 125GP. Men det blev inte av.

Nästa år kommer det gå någon NSF250 med 125GP i SM/SO.

Vad kostar en sådan där NSF 250R?

Skitkul, säg till om ni behöver hjälp med nya kåpor eller modifieringar av kåpor, luftburk etc, allt från komplett lermodell med avgjutning och tillverkning av prototypdelar i kol, till bara modifiering i glasfiber, är gärna med och hjälper till.

Vad kostade en RS125R?

Barillan var ju superdyr - men hondan (helt standard) var väl inte såå farlig?

94.500 SEK tog Honda Sverige 2006. Tror den var uppe i 120.000 SEK som mest pga kursen mot YEN.

En lös motor till NSF250R kostar 880.000 YEN och kan bara beställas om man köpt en NSF250R. Det blir väll lite under 120.000 SEK när man fått hem den till Sverige med tull, moms och frakt.

En aprilia RSW kostade 56.000 euro men då ingick inte fälgar och fjädring. Men den var färdig för att köras i VM. Vilket inte Honda RS125R (eller NSF250R) är när dom levereras.

Last edited:
Det låter ju lovande då återstår bara de 1 miljon problemen att projektera och bygga en cykel...:brinnerup

Några snabba frågor till den samlade RS kompetensen:

1. Vad har ni för utväxling i lådan och vilken slutfart satsar ni på när ni drevar? Misstänker att om man bygger på crosslåda så är gapet mellan växlarna inte riktigt optimalt....

2. Viktfördelningen fram/bak? Tyngre motor och mer gyro lär det bli och det är dumt att göra en snöplog som bara vill gå rakt fram...

3. Vad väger en RS motor?

Finns data på vad NSF250R har. För 125;an så drevas dom till mellan 190-210 på Svenska banor. Ca 15km/h mellan växlarna utom till 6:an där det är ca 10km/h. På både RS125R och NSF250R ligger ca 54-54,5% av vikten på framhjulet.

Ryktades även att SVEMO ville köra BARA Moto3 nästa år.

Jag pratade med Mike på sista tävlingen i SO och han sa att han kommer köra 125GP i SO i åtminstone tre år till (och blir det så i SO lär det väl bli så i SM också - min personliga gissning). Sen blir det väl säkert så att det är okej att köra med en Moto3 i 125GP under dessa tre år om man vill.

Med de här priser för reservdelar tror jag det blir få serier med Moto3 hojar nationellt. Spanien enda troliga land.
Delarna är till Hondan och säljs endast via Geo Technolgies och då ska byta kolv, komplett, var 1500:e km...

HRCpricelist.jpg

Dom som kör nationellt går inte under alla regler som finns i VM. Bla inga regler om max antal motorer eller enhetsdäck. Så samma med reservdelarna. Dom kan köpas vart som eller göras själv. Bara VM man måste ha tillverkarlicensen och måste erbjuda minst 8st sina motorer för max 12k€.

Geo tar bla. 110.000€ för en NSF. 10% mer än en RSA125 kostade av aprilia dom sista 2 åren.

Last edited:
Dom som kör nationellt går inte under alla regler som finns i VM. Bla inga regler om max antal motorer eller enhetsdäck. Så samma med reservdelarna. Dom kan köpas vart som eller göras själv. Bara VM man måste ha tillverkarlicensen och måste erbjuda minst 8st sina motorer för max 12k€.
Men frå HRC verkligen sälja reservdelarna till överpris till GP-teamen? Om de nu är billigare någon annanstans menar jag. verkar ju väldigt konstigt..

Men frå HRC verkligen sälja reservdelarna till överpris till GP-teamen? Om de nu är billigare någon annanstans menar jag. verkar ju väldigt konstigt..

Precis som Geo Technology gjort i flera år till Moto2 ja.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT