Moto GP vs Superbike

Chrille skrev:
:va Det var nästan det jag misstänkte. Är det alltså frågan om hu mycket moddar man har gjort på ramen då?? Kitsving och förstärkningar osv....

2.4.6.1 Maine Frame Body

The main frame must remain as orginally produced by the manufacturer for use on the homologated machine.

The main frame may only be altered by the addition of gussets or tubes. No gussets or tubes may be removed.

All motorcycles must display a vehicle identification number on the main frame body (chassis number).

Rear sub frame may be changed or altered, but the material must remain as homologated.

The paint scheme is not restricted.

2.4.6.3 Rear Fork (Swingarm)

The rear fork may be altered or replaced from those fitted to the homologated motorcykle. The use of carbone fibre or KevlarÒ materials is not allowed if not homologated on the original machine. A chain guard must be fitted in such a way to reduce the possibility that any part of the riders' body should become trapped between the lower chain run and the rear wheel sprocket.

Rear wheel stand brackets may be added to the rear fork by welding or by bolts. Brackets must have rounded edges (whit a large radius). Fastening screws must be recessed.

2.4.6.4 Rear Suspension Unit

Rear suspension unit can be changed but a similar system must be used (i.e. dual or mono).

The rear suspension linkage may be modified or replaced.

Last edited:
Lite osjysst av Axxexs att komma med fakta och sakligheter hur som helst.....

Chrille skrev:
Lite osjysst av Axxexs att komma med fakta och sakligheter hur som helst.....

Sorry! Ska låta bli kanske? :confused: :brinnerup :D

Letade som en idiot nu bland alla mina grejjer för att hitta en artikel i ett gammal Performance Bike eller om det var Superbike. Var en artikel om ett Superbiketeam och om vad dom hade gjort med hojarna. Var en del modifieringar..

Troligtvis är jag lätt störd men jag bara älskar sånna här trådar. :tungan
Lite elakt gnabbande fram och tillbaks blandat med fakta = :yoparty

sandstream skrev:
Troligtvis är jag lätt störd men jag bara älskar sånna här trådar. :tungan
Lite elakt gnabbande fram och tillbaks blandat med fakta = :yoparty

Eller som en stor man en gång sade
Groucho Marx skrev:
Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta
:D

Chrille skrev:
Men då är ju frågan - Är en superbike en riktig räser eller inte?

I alla fall näst intill, man får inte glömma att den har sitt ursprung på gatan, i hojar som man åker och handlar mjölk och kör Söderåsens höstrally med. Den stämpeln går aldrig helt att tvätta bort. :)

Chris Ash skrev:
I alla fall näst intill, man får inte glömma att den har sitt ursprung på gatan, i hojar som man åker och handlar mjölk och kör Söderåsens höstrally med. Den stämpeln går aldrig helt att tvätta bort. :)

Fast grejen med VM-superbikes var ju att de flesta homologiserades på små specialserier. D.v.s Suzuki tillverkade suzuki gsxr750rr, som de sedan byggde sin vm-bike på, kawa, honda,yamaha och ducati likaså.
Sen fanns ju såklart den "vanliga" hojen som de flesta som körde på gatan köpte.

Chris Ash skrev:

I USA, där det mesta är stort och bra, har de väl ett ännu värre reglemente än i resten av värden. Det heter väl Formula Extrem eller Radical eller nått?
Det är fanimig lika coola grejor som "Riktiga fabrikare".
Graves har någon överjävlig R1a med där antar jag.

Den absolut bästa underhållningen jag varit med om när det gäller RR på tv... BSB!! Brittiska superbike spräcker knäcker och v...täcker allt annat, DOM GÖR DET BARA!! Små äckliga sviestad banor med tvåhjulssladd och ett jävla ös konstant, FETT!! :yoparty

Victor skrev:
I USA, där det mesta är stort och bra, har de väl ett ännu värre reglemente än i resten av värden. Det heter väl Formula Extrem eller Radical eller nått?
Det är fanimig lika coola grejor som "Riktiga fabrikare".
Graves har någon överjävlig R1a med där antar jag.

Formula Xtreme är väl inte värre än Superbike? De har i alla fall sämre varvtider.

.....

Beror väl på vilken bana eller? Skulle gissa att du kan köra fortare med din 125:a på en gokartbana än . Rudolf Blostrupmoen på en Gixxer 1000

Chris Ash skrev:
Formula Xtreme är väl inte värre än Superbike? De har i alla fall sämre varvtider.

Chris Ash skrev:

Jag vet inte. Jag läste bara en artikel om en sån hoj för ganska länge sedan. Jag har för mig att det enda du inte fick göra med hojen var att ta bort matrial från ramen, förstärka gick däremot bra.
Om de är långsammare så beror det nog på de feta jänkare som sitter bakom cliponen.

Suki skrev:
Beror väl på vilken bana eller? Skulle gissa att du kan köra fortare med din 125:a på en gokartbana än . Rudolf Blostrupmoen på en Gixxer 1000

Alla banor.....

Jag har kört 125:a på Sturup en gång, det funkar inte när det går för långsamt i kurvorna, för smalt effektregister.

Testa gokartbana...behövs inte så brett register där...När du är i mitten på böjjen så drar du in kopplingen å varvar fullt å släpper ut så kommer du att se ut som Rossi någon tiondel..... :D

Chris Ash skrev:
Alla banor.....

Jag har kört 125:a på Sturup en gång, det funkar inte när det går för långsamt i kurvorna, för smalt effektregister.

Formula Extreme var en fet klass förut där man fick ha i princip vilken moto man vill, utan överladdning etc så det var Hayabusor med 215+hk som körde mot R7:or med R1 motorer, de fick iofs inte köra så länge för de var helt överlägsna. Till den gågna säsongen ändrade man dock reglementet, efter stora påtryckningar från Honda US, till att i princip vara ett SBK reglemente fast för 600:or. Enbart Honda ställde upp med fabriksmaterial så klassen tapade i popularitet hos förare etc. men ändå vill AMA göra den till huvudklass nästa år!
John Hopkins kom ju från Formula Extreme till Red Bull Yamaha.

Victor skrev:
Så AMA och SVEMO har ibland en del saker gemensamt....

Snarare är det tvärtom! Det är Honda som styr det mesta där. "AMA a diversion of Honda."

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8