Moto Gp Qatar

Automan99 skrev:
2074103 Håller med till 120% vi gillar rossi ,men inte att han tar luften ur nästan alla race han medverkar i i rena rama doohan stilen . tillslut blir det som med doohan folk skiter i klassen och fokuserar mer på 250 klassen eller den helt underbara 125 klassen där det alltid är bra fighter . sitter och skriker av glädje när killen vurpar för då blir det ett race värt att kolla på .
Skillnaden som jag upplever mellan Doohan och Rossi är att Rossi verkar nöja sig med att åka lika fort som de andra bara han får vinna till slut, han höjer sig lite lagom för någon slags pseudospänning. Doohan körde sitt eget race och man kunde inte slappna av för trots att han ledde med 30 sekunder kunde han vurpa i sista kurvan i alla fall. Hans sätt att alltid köra fullt var också det som kapade hans karriär till slut.

Neutral skrev:
2074218 Skillnaden som jag upplever mellan Doohan och Rossi är att Rossi verkar nöja sig med att åka lika fort som de andra bara han får vinna till slut, han höjer sig lite lagom för någon slags pseudospänning. Doohan körde sitt eget race och man kunde inte slappna av för trots att han ledde med 30 sekunder kunde han vurpa i sista kurvan i alla fall. Hans sätt att alltid köra fullt var också det som kapade hans karriär till slut.
Helt rätt. Har vi någonsin sett Rossi vinna med 10-20 sekunders marginal och köra stenhårt på gränsen de sista varven?

Ni minns väl när han fick 10s tidstillägg och ändå körde ifrån tillräckligt för att vinna med rätt god marginal?! Jag vill minnas att han vann fler gånger relativt överlägset för den säsongen.

Nyteknik skrev:
2074191 Jag höftade till. Ännu värre i så fall. Visst kan man gott och väl hålla på Rossi. Men jag har lite svårt att förstå attraktionen i att se samma förare vinna gång efter gång efter gång efter gång. Det uppfyller inte speciellt höga förväntingar på variation eller överraskningar. Att Rossi gick till Yamaha var både överraskande och spännande. Men efter första säsongen - till och med de första racen - var det inte lika spännande längre. Nu skulle spänningen återuppstå om han skrev på ett treårskontrakt med BMW eller Suzuki.
Nein, inte BMW eller Suzuki, han ska "back to the roots", dvs köra Aprilia! Visst nämnde kommentatorerna något om att Aprilia ska vara med i MotoGP 2007 i lördags?

Torkel skrev:
2074543 Nein, inte BMW eller Suzuki, han ska "back to the roots", dvs köra Aprilia! Visst nämnde kommentatorerna något om att Aprilia ska vara med i MotoGP 2007 i lördags?
De nämner väl ganska mycket i sändningarna som sedan inte sker elle rhur? :)

Torkel skrev:
2074543 Nein, inte BMW eller Suzuki, han ska "back to the roots", dvs köra Aprilia! Visst nämnde kommentatorerna något om att Aprilia ska vara med i MotoGP 2007 i lördags?
Självklart vore det bäst och något för alla att längta till. Men tyvärr verkar det inte realistiskt att vi får se Aprilia göra ett seriöst försök i MotoGP igen. Med tanke på hur suveräna man har varit i 125, 250 och vilken sensasionellt bra tvåcylindrig 500 man byggde är det lite märkligt att satsningen i MotoGP blev ett sådant stolpskott. Så om man bortser från Aprilia vore nog Suzuki eller BMW det byte som skulle göra det spännande att se Rossi i MotoGP igen.

Nyteknik skrev:
2074435 Helt rätt. Har vi någonsin sett Rossi vinna med 10-20 sekunders marginal och köra stenhårt på gränsen de sista varven?
På så sätt påminner Rossi om Eddie Lawson som, om jag minns rätt, tog fyra VM men aldrig tog i mer än vad som var nödvändigt.
Fick ju namnet Steady Eddie för att han var pålitlig, men inte så väldigt underhållande, undantagsrace finns dock.
Rossi har väl aldrig varit allvarligt skadad och Lawson drog sig tillbaka efter att ha kört i hop pensionen på Cagivan.

Vart vill jag komma med detta? Ja naturligtvis inte till att jag vill se någon skadad, men mitt hjärta slår hårdare för de förare som alltid gav allt de hade, även om det inte alltid var det smartaste.
De som ochså fick lämna sporten märkta av den fara som racing alltid innebär, som exempelvis då Doohan, Schwantz och Falappa i SBK ( om någon kommer i håg honom)

Nyteknik skrev:
2074725 Självklart vore det bäst och något för alla att längta till. Men tyvärr verkar det inte realistiskt att vi får se Aprilia göra ett seriöst försök i MotoGP igen. Med tanke på hur suveräna man har varit i 125, 250 och vilken sensasionellt bra tvåcylindrig 500 man byggde är det lite märkligt att satsningen i MotoGP blev ett sådant stolpskott. Så om man bortser från Aprilia vore nog Suzuki eller BMW det byte som skulle göra det spännande att se Rossi i MotoGP igen.

Tja, det verkar faktiskt som Piaggio satsar rätt hårt ändå.
Vissa rykten från depån säger faktiskt att aprilia är på G igen, bara att hålla tummarna. Fler märken/hojar/pengar är vad som behövs i mästerskapet.

de hade väl problem att få 3pipen att gå vibrationsfritt vid de
extrema varvtalen som krävs.
Sen var väl viktfördelen med 3-pip för liten då, det blir en större
fördel nästa år om de kan spinna vidare på en 800cc-version av kuben.

Angående Rossi,
även om det skulle vara roligare med fajt i varje lopp
så ska vi glädjas att få uppleva den störste. Sen så sprids
ryken om honom utanför våra nördkretsar, så om man tappar
någon på att det blir tråkigt så vinner man nya intresserade
till sporten gm Rossis stjänglans som t o m skymtar i Sportspegeln
nuförtiden.

Jag hade hållit med om att Rossi hade varit tråkig om han inte hade satsat på att vinna varje race. Visst kanske han inte ger allt när han leder och han kan inte vinner överlägset för att han kör som en tok jämt, men han ger alltid allt för att vinna. Han är sällan nöjd med en andraplats.

Torkel skrev:
2074543 ...dvs köra Aprilia! Visst nämnde kommentatorerna något om att Aprilia ska vara med i MotoGP 2007 i lördags?

Jag gissar att de blandade ihop att Aprilia jobbar med en V4 för att ta sig tillbaka till WSBK 2007 (eller om det var 2008).

(Samma personer som när de snackar om motoreffekt på 250 - säger att de har "nästan inget vridmoment alls".)

Paul Denning – Team Manager:

“I would like to thank Rizla’s guests from the Middle East region for attending the event today and despite the result I hope they enjoyed their first taste of MotoGP. We will be working hard for Rizla and all our other sponsors to get some rapid improvements in place for Turkey in three weeks time.”

Fem etta o se sitt varumärke söndersparkat :rolleyes:

Lord Melchet skrev:
2074751 De som ochså fick lämna sporten märkta av den fara som racing alltid innebär, som exempelvis då Doohan, Schwantz och Falappa i SBK ( om någon kommer i håg honom)

:felämne
Falappa är en underhållande kille, han har de senaste året hälsat på vid Sv Ducatiklubbens årsmöten med sin husbil. Favoritcitatet kom i somras på Gotland Ring (jag vill gärna tro det är sant iaf): "the nineninenine is a holiday bike, very good, but the ninesixteen is forr the trrack"

/Ssss

Last edited:
Angående Rossi överlägsenhet kan man undra hur det hade låtit om han vore svensk.
Hörde ingen klaga på Stenmark under hans glansdagar.

sandstream skrev:
2076515 Angående Rossi överlägsenhet kan man undra hur det hade låtit om han vore svensk.
Hörde ingen klaga på Stenmark under hans glansdagar.
Det hade varit en helt annan sak. Vore Rossi en svensk som hette Lundström vore han en nationalklenod. På tal om Stenmark så var han ju inte alls lika överlägsen som Rossi är och har varit.

Nyteknik skrev:
2076730 Det hade varit en helt annan sak. Vore Rossi en svensk som hette Lundström vore han en nationalklenod. På tal om Stenmark så var han ju inte alls lika överlägsen som Rossi är och har varit.
Var han inte? Han har ju fortfarande överlägset flest världscupsegrar och under hans storhesttid körde han ju ifrån konkurrenterna med flera sekunder. Han har förvisso en sämre vinstprocent men visst är han den mest dominanta utförsåkaren genom tiderna.

Nyteknik skrev:
2076730 Det hade varit en helt annan sak. Vore Rossi en svensk som hette Lundström vore han en nationalklenod. På tal om Stenmark så var han ju inte alls lika överlägsen som Rossi är och har varit.
Än har de ju inte ändrat reglerna i MotoGP för att motverka Rossi's dominans... ;)

Jag njuter var gång Hopkins snear ur och gör som han känner för. Den politiska korrektheten sätts åt sidan och "I like to thay thank yo to da tem" är ljusår borta. Jag är absolut ingen Suzuki fantast men Hopkins är helskön. :)

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!