Moto GP Estoril -2006

Mattias skrev:
2543716 Aprilia RSW125-07 verkar ju fungera hyfsat, för övrigt.

Jag blev mest besviken att han inte gjorde en uuuilllie över mållinjen med dom marginalerna han hade... eller en stoppie kanske. det hade varit kungligt

sandstream skrev:
2543450 Så om Hayden vinner sista racet är han en "värdig" vinnare av titeln (förutsatt att Rossi inte tar tillräckligt med poäng) :va

Hade Rossi kvalat bättre än 9:a i första racet hade han med säkerhet sluppit incidenten med Elias, och hur man ens kan jämföra något som händer i första kurvan med när någon tar ett extremt korkat beslut ett par varv in i racet och sätter av sin teamkollega som dessutom leder VM med två race kvar är för mig en gåta.
Klart att han är mer "värdig" om han vinner av egen kraft genom att slå Rossi. Tycker inte du det?

Går ju inte riktigt att diskutera omkörningsförsöket med dig då du tycker att teamorder är ok och att Dani bara ska hjälpa Nicky trots att han har chans att vinna både race och titel själv. Honda gav inga teamorder men som vanligt vet du bättre än HRC, Rossi, Burgess, Svemo m fl. :rolleyes:

Det är race igen om två veckor. Ingen har tagit titeln från Nicky, han kan fortfarande avgöra det själv, inte en helt oäven situtation.

Mattias skrev:
2543716 Aprilia RSW125-07 verkar ju fungera hyfsat, för övrigt.

Går rykten om att Bautista funderar på att stanna kvar i 125cc nästa år. Så den var nog rätt okej att köra! aprilia lär nog inte ha några problem att sälja sina 15-20st dom tillverkar per år om dom går som den där gjorde! :)

Last edited:
sandstream skrev:
2543450 Så om Hayden vinner sista racet är han en "värdig" vinnare av titeln (förutsatt att Rossi inte tar tillräckligt med poäng) :va

Hade Rossi kvalat bättre än 9:a i första racet hade han med säkerhet sluppit incidenten med Elias, och hur man ens kan jämföra något som händer i första kurvan med när någon tar ett extremt korkat beslut ett par varv in i racet och sätter av sin teamkollega som dessutom leder VM med två race kvar är för mig en gåta.

Dani kör väl för sin egen och inte för Haydens VM-titel, vilket han fortfarande hade en teoretisk chans till om än liten. Repsolteamet gick ju ut med att de inte sysslar med teamorder vilket visade sig stämma väl. Om Dani skulle kunna ta hem racet så var han ju tvungen att gå om Hayden och ju förr dess bättre för att hinna ikapp Rossi och Edwards. Om han skulle behöva hålla en femmeters-lucka i sidled för att det absolut inte ska kunna hända något med teamets VM-ledare vid omkörning så hade det väl varit näst intill omöjligt för honom att ta sig förbi Hayden. Så i mina ögon handlade Pedrosa rationellt.:hojsmilie

Neutral skrev:
2543751 Klart att han är mer "värdig" om han vinner av egen kraft genom att slå Rossi. Tycker inte du det?
Vad jag kan se så har Hayden varit före Rossi i mål 3 gånger i år när båda kört i mål. 2 gånger av dessa har Nicky vunnit racen.
Varför skulle en tredje vinst göra honom till en mer värdig vinnare än om det stannade vid två vinster?
Neutral skrev:
Går ju inte riktigt att diskutera omkörningsförsöket med dig då du tycker att teamorder är ok och att Dani bara ska hjälpa Nicky trots att han har chans att vinna både race och titel själv. Honda gav inga teamorder...
Jag har inte skrivit att jag gillar teamorder, däremot att jag förstår varför de finns och varför de används. Stor skillnad mot vad du skriver!
I det här fallet handlade det inte ett dugg om att Butter skulle hjälpa Nicky. Hade Butter kört ifrån Nicky hade jag inte haft något alls att säga om det.
Neutral skrev:
men som vanligt vet du bättre än HRC, Rossi, Burgess, Svemo m fl. :rolleyes:
Nej, men jag har inga problem med att ifrågasätta andras beslut och tankar genom att själv värdera dem.
Sen om du sväljer allt som ovanstående personer/organisationer skriver/säger är det upp till dig.
Neutral skrev:
Det är race igen om två veckor. Ingen har tagit titeln från Nicky, han kan fortfarande avgöra det själv, inte en helt oäven situtation.
Nej, han kan inte avgöra det själv. Han kan bara vinna racet och sedan hoppas att Rossi gör ett dåligt race.

Mr Magsnus skrev:
2543775 Dani kör väl för sin egen och inte för Haydens VM-titel, vilket han fortfarande hade en teoretisk chans till om än liten. Repsolteamet gick ju ut med att de inte sysslar med teamorder vilket visade sig stämma väl. Om Dani skulle kunna ta hem racet så var han ju tvungen att gå om Hayden och ju förr dess bättre för att hinna ikapp Rossi och Edwards. Om han skulle behöva hålla en femmeters-lucka i sidled för att det absolut inte ska kunna hända något med teamets VM-ledare vid omkörning så hade det väl varit näst intill omöjligt för honom att ta sig förbi Hayden. Så i mina ögon handlade Pedrosa rationellt.:hojsmilie
Har du läst Butters egna kommentarer efteråt? Han kände sig klart snabbare än Hayden och borde därmed inte haft några som helst problem att passera på ett bättre ställe.

Hur svårt kan det vara att förstå att Butter gjorde ett gigantiskt misstag?

sandstream skrev:
2543833 Har du läst Butters egna kommentarer efteråt? Han kände sig klart snabbare än Hayden och borde därmed inte haft några som helst problem att passera på ett bättre ställe.

Hur svårt kan det vara att förstå att misstaget inte var gigantiskt. Följderna var större men själva incidenten är ett litet misstag och när man tittar på snutten i reprisen så tycker jag beskrivningarna av det som en kamikaze attack är klart överdrivna för det går inte vansinnigt fort in, han är inte långt bakom men den lilla touchen av curbsen gör att han går omkull.

Zee skrev:
2543694 :hihi Tss.. sitta och svära/skratta åt MotoGP på TV... I like it! :D

Ja...men det är ju precis så det är.!! Man svär o tar sig för pannan, reser sig ur soffan och jublar eller bannar.

Precis som vilket hockey eller fotbollsfans som helst. :rolleyes:

Bara det att vi tittar på nåt MYCKET intressantare.!!

BRA DÄR...!!! Mera RR åt folket.!! Tackar..tackar!!

sandstream skrev:
2543666 Kan man inte behålla en sån sak i huvudet trots att det är race så är man enligt mig ingen vidare förare, eller så skiter man fullständigt i de andra och tänker bara på sig själv.
Det var ju inte något medvetet eller överlagt utan en klassisk race incident. Han försöker ju inte köra om utan tar ett annat spår än Hayden som kör snävare än vad Pedrosa räknar med vilket gör att han måste gå ännu snävare och touchar curbsen.

sandstream skrev:
2543666Jag skrek: "JÄVLA IDIOT" ett par gånger när Butter gjorde sitt misstag.
Sedan njöt jag och skrattade gång på gång åt Elias totalt respektlösa ombromsningar av de andra. Helt underbart att se!
Jag funderade på vad du och valmers skulle hitta på här på SH. Måste säga att jag såg fram emot det också. :)

sandstream skrev:
2543813 Vad jag kan se så har Hayden varit före Rossi i mål 3 gånger i år när båda kört i mål. 2 gånger av dessa har Nicky vunnit racen.
Varför skulle en tredje vinst göra honom till en mer värdig vinnare än om det stannade vid två vinster?

Hmm, race där hayden gått före rossi i mål

Race 1, Elias petar av rossi, hayden före, men ingen vinst.
Race 2, Turkiet, rossi 4'a hayden 3'a, ingen vinst, men före rossi, svagt minne av dåligt kval av rossi och uppkörning genom fältet.
Race 3 , Assen, Hayden vinner när edwards kraschar i ledning, rossi skadad.

Det är de gånger Hayden varit före rossi i mål, när rossi inte brutit.

sandstream skrev:
Nu orkar jag inte mer.

:hördu HAN OCH ALLA ANDRA FÖRSTÅR ATT DET VAR ETT MISSTAG. DU BEHÖVER INTE SÄGA DET FLER GÅNGER.

Ett tips: dani.pedrosa@repsolhonda.com :pannkyss

oFFkeFF skrev:
2543854 Hmm, race där hayden gått före rossi i mål

Race 1, Elias petar av rossi, hayden före, men ingen vinst.
Race 2, Turkiet, rossi 4'a hayden 3'a, ingen vinst, men före rossi, svagt minne av dåligt kval av rossi och uppkörning genom fältet.
Race 3 , Assen, Hayden vinner när edwards kraschar i ledning, rossi skadad.

Det är de gånger Hayden varit före rossi i mål, när rossi inte brutit.
Fast både i Kina och på Laguna Seca var Hayden före vid haverierna.

Bingo skrev:
2543857 Nu orkar jag inte mer.

:hördu HAN OCH ALLA ANDRA FÖRSTÅR ATT DET VAR ETT MISSTAG. DU BEHÖVER INTE SÄGA DET FLER GÅNGER.

Ett tips: dani.pedrosa@repsolhonda.com :pannkyss
Hahaha!

Last edited:
sandstream skrev:
2543833 Har du läst Butters egna kommentarer efteråt? Han kände sig klart snabbare än Hayden och borde därmed inte haft några som helst problem att passera på ett bättre ställe.
..

Vart har det stått? Hur sa han då? Det enda jag läst av hans kommentarer var att han bromsade som normalt och att bakhjulet gick upp i luften lite vilket gjorde att han i hans inbromsning kom ifatt Hayden mer än beräknat. (Hayden kan ha bromsat tidigare än innan med?) Så därför valde han ett annat spår för att inte köra på Hayden. Men kör på vita linjen eller något annat som gör att han gick omkull.

Gustav O skrev:
2543846 Hur svårt kan det vara att förstå att misstaget inte var gigantiskt.

Nej men vi är väl alla överens om att denna "normala lilla raceincident" fick gigantiska följder.

Hur man än vrider och vänder så ÄR det jävligt tight där han kör om. Han skulle bara fram och förbi och det till vilket pris som helst. Vet inte om han tycker att det är värt det såhär i efterhand.

Visst i stridens hetta kan allt hända. Men vissa saker fååår bara inte hända. Inte när man är teamkolleger.

Vi satt o sa det innan vurpan när man såg hur det började utveckla sig. "tänk om dom går omkull" men det kändes så osannolikt p.g.a. vad som stod på spel. Men nog fan hände det ändå. Visst Peddot hade chans att "vinna" men Hayden ledde ju för fan VM-et och hade ju så gott som segern inom räckhåll. (Om man hypoterar att inte Rossi fanns alltså) :hihi

//M

sandstream skrev:

Jo ett misstag var det, inget snack om saken, var ju knappast så att Pedrosa medvetet försökte preja Hayden av banan. Att det var förödande för Repsol-teamet är ett annat faktum, men givet förutsättningen är att ingen teamorder givits från Repsol och att varje förare ska köra för att nå en så bra placering som möjligt så finns det ju ingen anledning till att Pedrosa ska ta det extra lugnt bredvid Hayden (speciellt som Hayden pressade Dani rätt hårt varvet innan). Pedro pressar för mycket, vurpar och drar med sig Hayden i fallet.
Kan hålla med om att det är oturligt att misstaget skulle ske just i näst sista racet och mot hans egen teamkompis som leder med en liten marginal mot Rossi men det är sånt som händer. Tycker inte att man ska kalla honom idiot för att han satsade isåfall är Stoner en idiot som prejade ut Sete och även Nakano som var nära att preja ut Sete i förra racet bara för att nämna några:mattias

uj uj uj!!! kunde inte se rejset igår, så jag fick se det idag istället... o vilket race! tror bestämt att jag fått en ny idol, Toni "sideways" Elias!

synd med incidenten mellan nicky o dani :( men å andra sidan behöver all racing sånna vinnarskallar som dani pedrosa... absolut noll respekt för allt o alla (o ändå så ödmjuk o blyg?), o han vill verkligen vinna!!

Tja, som sagts tidigare...en del blir ju nästan gråtfärdiga av en krasch i SM :) , så det är väl inte så konstigt och inte särskilt skrattretande att hayden är besviken och på gränsen till gråt...Han är ju bara en liten grabb juh...24 år fyllda...klart det är stort !

oscar skrev:
2543674 Hayden är SÅÅÅÅÅ nära att börja lipa i intervjun på MotoGP.com :hihi

Han verkar vara otroligt ego den där pedrosa...och hans aktier som teampolare borde ju inte ha stigit hos de andra förarna av gårdagens krasch.
Måste ju bara hålla med, om inte annat för att skapa en motvikt till alla rossiälskare ! Men kan han göra allt i nästa race för att hjälpa hayden ta segern så är nog allt glömt. Hoppas på det !

Madhonda skrev:
2543896 Nej men vi är väl alla överens om att denna "normala lilla raceincident" fick gigantiska följder.

Hur man än vrider och vänder så ÄR det jävligt tight där han kör om. Han skulle bara fram och förbi och det till vilket pris som helst. Vet inte om han tycker att det är värt det såhär i efterhand.

Visst i stridens hetta kan allt hända. Men vissa saker fååår bara inte hända. Inte när man är teamkolleger.

Vi satt o sa det innan vurpan när man såg hur det började utveckla sig. "tänk om dom går omkull" men det kändes så osannolikt p.g.a. vad som stod på spel. Men nog fan hände det ändå. Visst Peddot hade chans att "vinna" men Hayden ledde ju för fan VM-et och hade ju så gott som segern inom räckhåll. (Om man hypoterar att inte Rossi fanns alltså) :hihi

//M

Morphed skrev:
2542932 Du hejjjjar på Hayden för du åker på Honda själv?? :såjaponken el är de Hayden som åker Honda för att Dirt.Bike åker Honda?? du får nog bita i de sura äpplet o inse att räckmacka är de minsta Hayden har fått i iår!!

Alla kan har otur o göra sina misstag!! MEN skulle de inte ha vart nå kracher o skador/otur i MotoGP iår och Rossi haft samma fart på hojjen i början av säsongen så skulle han tagit hem mästerskapet för länge sen o Hayden nere på 8-10 plats,men nu är de inte så!!

Kan säga att det är ingen som har så iskalla närver som Rossi på dom siata varven i loppet!! Han hade tagit Elias LÄTT om de hade vart fight om mästerskapet dom imellan,men han e nog så smart att han tar inte så onödiga risker!!

Helt riktigt.

Och hade du läst mina inlägg så ser du att det är just vad jag säger oxå.
Vänligen.

Triggerhappy skrev:
2543322 Detta kan ju ha varit Haydens mentala räddning inför nästa år.
Jag tror nämligen att Rossi hade tagit honom iår oavsett denna krasch eller inte !!

Det är jävligt mycket tyngre att ha loosat hela sitt jätte försprång på grund av att man blir ifrånkörd, nu kan han iallfall skylla (givetvis med viss rätt) sin VM-titel förlust på sin klantiga team "kamrat".

My 2 cent

Kanske...
Kanske inte.
Spekulation, men en god sådan.
Men som jag sa tidigare: Hayden har inte lett tabellen ENBART på andras olycka, det är ju han so styrt sin hoj på ett bra och taktiskt sätt till serieledning. Sen att alla adrenalinknarkare (som du! :jäs) inte accepterar honom för att han inte är en mad dog mean killing machine på banan...ja det är som det är det. :)

Last edited:
i mina ögon var incidenten nog det minst proffesionella manöver jag sett i motorsport på den här nivån.
sen att Honda inte ger teamorder ger inte Pedrosa rätten att ta så stora risker för teamet. trots allt är teamets prestation otroligt viktigt ur sponsorsynpunkt.
hur gärna Pedrosa än vill vinna i år så är han andreförare, hans uppgift är att plocka poäng till Repsol-Honda och assistera Hayden till vinst.
personligen så tror jag inte den här incidenten faller i glömska hos någon av teamen och kommer förmodligen påverka Danis framtida karriär i Moto-GP.
sist men inte minst så tappade han nog flertalet av sina fans.

Mr Magsnus skrev:
2543775 Dani kör väl för sin egen och inte för Haydens VM-titel, vilket han fortfarande hade en teoretisk chans till om än liten. Repsolteamet gick ju ut med att de inte sysslar med teamorder vilket visade sig stämma väl. Om Dani skulle kunna ta hem racet så var han ju tvungen att gå om Hayden och ju förr dess bättre för att hinna ikapp Rossi och Edwards. Om han skulle behöva hålla en femmeters-lucka i sidled för att det absolut inte ska kunna hända något med teamets VM-ledare vid omkörning så hade det väl varit näst intill omöjligt för honom att ta sig förbi Hayden. Så i mina ögon handlade Pedrosa rationellt.:hojsmilie

madmagnus skrev:
2544350 i mina ögon var incidenten nog det minst proffesionella manöver jag sett i motorsport på den här nivån.

du kan inte sett mycket du, min vän :tungan
Dani Pedrosa är den största talangen vi sett i roadracing sen Valentino Rossi och HRC släpper honom aldrig även om de var lite putta i går kväll.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT