Motionärsklass i roadracing!

Jag har svårt att se att Speedster Cup läggs ner, totalt har 38 förare varit med under året varav ett flertal gjort precis som det var meningen - gått vidare till Rookie 1000 och Rookie 600. Här är resultatlistan: http://ta.svemo.se/Public/Pages/Serie/Default/SerieResult.aspx?Branch=Roadracing&Season=2014&Competitionstatus=internationell&Allowpaging=False&SerieId=605

Däremot lär det vara tveksamt om Kawasaki fortsätter med sin ER6 Cup satsning, även fast det har varit en fröjd att åka med Jesper och Markus, för såna behövs också. Själv hade jag några riktigt bra kvalvarv när jag åkte bakom och tjyvkikade på Markus spår ochförberedelser inför varje kurva - MYCKET lärorikt!

= Det som klassen var till för - få in dem som vill tävla men som inte riktigt vågat ta steget och behöver mer utbildning.

Vi får hoppas att de håller i, eftersom att jag har sett en handfull som övervägt att köra i den cupen.
 
Vi får hoppas att de håller i, eftersom att jag har sett en handfull som övervägt att köra i den cupen.

Efter 1:15:34 på Filip Backlund dagarna på Gelleråsen (min andra resp. tredje bandag, förutom SMC steg 1&2), har jag bestämt mig för att ta licens (utanför SMC) i vår och köra i Speedster nästa år. Så håller tummarna för att den finns kvar:tummenupp
 
Efter 1:15:34 på Filip Backlund dagarna på Gelleråsen (min andra resp. tredje bandag, förutom SMC steg 1&2), har jag bestämt mig för att ta licens (utanför SMC) i vår och köra i Speedster nästa år. Så håller tummarna för att den finns kvar:tummenupp

Det kommer vara kvar...

Kul! Då ses vi på något race nästa år!
 
Hur snabbat bör man köra på tex. gelleråsen för att välja rookie 600 ist för speedster?

/Martin

Det beror väl lite på vart i fältet du vill hamna, men 1:15 borde placera dig i bakänden i R600, kanske inte sist. (Om jag inte minns siffrorna fel)
 
Hur snabbat bör man köra på tex. gelleråsen för att välja rookie 600 ist för speedster?

/Martin

Se det så här istället.
Börja din tävlingspremiär så här: Träna i Speedster på fredagen, kvala på lördagen i Speedster, tävla på lördagen i Speedster bara för att lära dig alla rutiner. Om du sedan efter dagens kval och tävlingar märker att, jag klarar nog av att köra Rookie 600 gå då till raceoffice och fråga om du kan få klassa upp dig till morgondagens kval och tävling i Rookie 600. Vips så lär du vara i den klassen på söndagen.

Tider, jovars - snabbaste i Speedster skulle i princip vunnit Rookie 600 på Bike week...
 
Och det är en av utmaningarna med Speedster framöver. Att få de snabba att klassa upp sig, så Speedster fortsätter att vara den långsammare nybörjarklassen.

När jag körde på Gåsen så var det några som blev uppklassade, men om de blev tillfrågade om de ville det eller flyttades upp rent resolut eller om det var på eget bevåg vet jag inte.
 
När jag körde på Gåsen så var det några som blev uppklassade, men om de blev tillfrågade om de ville det eller flyttades upp rent resolut eller om det var på eget bevåg vet jag inte.

Jag förstod det som att de blev tillfrågade.
Jag förstod det också som att tvångsuppklassningen som skulle finnas togs bort...
 
Jag förstod det som att de blev tillfrågade.
Jag förstod det också som att tvångsuppklassningen som skulle finnas togs bort...

Så förstod jag det också, men har hört andra saker i efterskott, så hur det faktiskt var vet jag inte. Har inte heller pratat med någon av de inblandade som faktiskt kunnat reda ut det... Men någon form av rörelse uppåt verkar ju iaf ske bland de snabbaste. Och när Hubner får styrning på en riktig hoj kommer han ju försvinna med.
 
När jag körde på Gåsen så var det några som blev uppklassade, men om de blev tillfrågade om de ville det eller flyttades upp rent resolut eller om det var på eget bevåg vet jag inte.

Jag förstod det som att de blev tillfrågade.
Jag förstod det också som att tvångsuppklassningen som skulle finnas togs bort...

Vi var två som klassades upp till R1000 då, jag (#12) och #51. Tvångsuppklassningen är borttagen så det var frivilligt men med en mycket tydlig uppmaning från Svemo.

Eftersom jag höll med om logiken att klassa upp och dessutom tycker att det borde vara tvång så tog jag det som positivt och gick till R1000. Jag körde 1.12-tider och det var mer än ok spännande när jag skulle varva förare på 1.30-tider. Fick till slut köra rakt ut på åkern i esset för att inte klyva en annan förare. Så poäng blev det inte. Sen kom ju den hårda kraschen i R1000 premiären... Upp som en sol, ner som en pannkaka.

Här är mina 5 cent:
- Ska er6-cup vara kvar måste det vara en egen klass, även om den körs tillsammans med en annan.
- Tvångsuppklassning är ett måste i alla klasser där det är applicerbart, annars är vi på ruta 0 igen.
- Speedster Cup-idén är här för att stanna.
- Döp om R1000 till Superbike och R600 till Supersport
- Döp om Speedster till Rookie Cup
 
Vi var två som klassades upp till R1000 då, jag (#12) och #51. Tvångsuppklassningen är borttagen så det var frivilligt men med en mycket tydlig uppmaning från Svemo.

Eftersom jag höll med om logiken att klassa upp och dessutom tycker att det borde vara tvång så tog jag det som positivt och gick till R1000. Jag körde 1.12-tider och det var mer än ok spännande när jag skulle varva förare på 1.30-tider. Fick till slut köra rakt ut på åkern i esset för att inte klyva en annan förare. Så poäng blev det inte. Sen kom ju den hårda kraschen i R1000 premiären... Upp som en sol, ner som en pannkaka.

Här är mina 5 cent:
- Ska er6-cup vara kvar måste det vara en egen klass, även om den körs tillsammans med en annan.
- Tvångsuppklassning är ett måste i alla klasser där det är applicerbart, annars är vi på ruta 0 igen.
- Speedster Cup-idén är här för att stanna.
- Döp om R1000 till Superbike och R600 till Supersport
- Döp om Speedster till Rookie Cup

Jag tror det hade varit ganska bra med en guide med lite rikttider för de olika banorna och vilken cup som passar en. Och jag håller med om tvångsuppklassningen, Speedster kommer behöva uppklassningar allteftersom att folk får upp farten, vilket verkar gå rätt fort i den klassen trots allt. :crash
Lite på samma sätt som Rookie behöver klassas upp med, så att det inte är ungefär samma tider i de serierna som SBK SSP, och sedan under rookie kommer Speedster med ett gigantiskt tidsspann. :crash
 
Vi var ett gäng som premiärkörde på åsen i helgen. Körde några 1.13 tider, som kanske kan kapas ytterligare med frächa däck. Så med andra ord bör rookie600 fungera!

Ja, då kommer du nog inte känna dig malplacerad i Rookie.
 
...

Eftersom jag höll med om logiken att klassa upp och dessutom tycker att det borde vara tvång så tog jag det som positivt och gick till R1000. Jag körde 1.12-tider och det var mer än ok spännande när jag skulle varva förare på 1.30-tider. Fick till slut köra rakt ut på åkern i esset för att inte klyva en annan förare. Så poäng blev det inte. Sen kom ju den hårda kraschen i R1000 premiären... Upp som en sol, ner som en pannkaka.

...

Jag hoppas verkligen att det inte var jag som var orsaken till din åkertur... :(

Lycka till nästa år i R1000! :tummenupp
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top